Gå til innhold

Må vi betale?

Sanna29

Anbefalte innlegg

I vinter var vi på middag/fest hos venner. Kjæresten min hadde bursdag og fikk tildelt et dyrt/fint glass til å drikke vin av av vertskapet. De mente han skulle ha dette fine glasset fordi det jo var hans bursdag. 

Mens han holdt glasset knakk stetten. Glasset hadde tynn stett, men han gjorde ingenting annet enn å holde det. Det knakk rett og slett i hånden hans. Alle så hvordan det skjedde. Han var veldig lei seg. 

Nå fikk vi beskjed om at de har reparert glasset, og mener kjæresten min  skal betale halve regningen. 

Jeg syns dette er ganske drøyt.... 

Hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke vertskapet råd til å ta tapet ved et vinglass, så har de vel strengt tatt ikke råd til å bruke disse glassene. Så nei, synes ikke dere skal betale. 

Hvor mye mener de at dere skal betale? 

Anonymkode: 45c74...289

• Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det skjedde slik du beskriver det, syns jeg det er vertskapet som selv må betale. 

Men siden de nå har krevd betaling, ville jeg betalt hele greia. 

Og hver gang jeg er på besøk ville jeg snakket om glasset mitt :)

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kostet ca 700 å reparere, så ca 350 på hver. Ingen kjempestor sum hverken for dem eller oss. Det er mer prinsippet.

De mener han holdt for hardt i glasset, og burde visst bedre.... Det var under en middag, så han var ikke full eller noe. Det beste er sikkert å betale.. Og å gjøre litt nummer ut av å be om billige glass hver gang vi kommer på besøk senere, slik at ikke alle middager hos dem blir så dyre;)

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man ber ikke sine gjester betale for ødelagte glass! Hvor dyrt vat glasset, ettersom de reparerte heller enn å kjøpe nytt?? Her hadde ikke jeg giddet betale av prinsipp. Måtte isåfall vært en fantastisk god venninne.

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, dere synes jeg virkelig ikke dere skal betale for. 

Lurer også fælt på hva slags glass dette er, som er billigere å reparere enn å kjøpe nytt :ohmy: er ingen glassekspert, men... 

Anonymkode: 62a10...ad9

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
30 minutter siden, Sanna29 skrev:

I vinter var vi på middag/fest hos venner. Kjæresten min hadde bursdag og fikk tildelt et dyrt/fint glass til å drikke vin av av vertskapet. De mente han skulle ha dette fine glasset fordi det jo var hans bursdag. 

Mens han holdt glasset knakk stetten. Glasset hadde tynn stett, men han gjorde ingenting annet enn å holde det. Det knakk rett og slett i hånden hans. Alle så hvordan det skjedde. Han var veldig lei seg. 

Nå fikk vi beskjed om at de har reparert glasset, og mener kjæresten min  skal betale halve regningen. 

Jeg syns dette er ganske drøyt.... 

Hva tenker dere?

Jeg syns det er grisefrekt av vertskapet. De må jo være noen ganske frekke og frempå mennesker uten sosiale antenner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok kjøpt et nytt, tilsvarende glass, pakket inn og sendt det til dem. 

Og så hadde jeg ikke dratt på middag dit igjen.

Anonymkode: 85056...33b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reparere et vinglass med knekt stett? Og i vinter, når vi nå har kommet til oktober og høsten etter siste vinter, litt lang til etterpå, kanskje? 

Anonymkode: 584b5...2f6

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hvilken sum reparasjonen kom på. 

Jeg ville ikke hatt problemer med å betale/erstatte dersom jeg ved et uhell ødelegger noe mens jeg er på besøk, men hvis det er snakk om noe som er totalt overpriset ift. kvalitet eller holdbarhet så ville jeg nok avstått. Kan ikke se at det skal være gjestens problem at de velger å kjøpe noe så skjørt som et vinglass til laangt over vanlig pris. Det er en risiko de selv har valgt.

Anonymkode: 0c1a3...d89

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vennene deres høres skrullete ut. Er man typen som bryr seg om slikt og bruker penger på slike interiørartikler, så har man og dekker på like glass til alle sammen. At en person skal få et "dyrt" glass høres barnslig og tullete ut.

Videre er det sjelden man bruker penger på å reparere glass, med mindre det er i kategorien at det er en slags antikvitet. Noen glass er dyre, men designerglass får man også ofte på tilbud. Selv de eksklusive interiørforretningene i nabolaget mitt har ofte satt ut vinglass der man får et sett til en god pris. 

Jeg betviler litt at de i det hele tatt har brukt penger på reparasjon. Ville antakelig sendt en meld og sagt at beklager at glasset ble ødelagt - gi meg navn på produsenten, så kjøper vi et ordentlig sett til dere i tidlig julegave, så har dere glass til alle, og ikke en.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde gladelig betalt dersom han hadde mistet glasset i gulvet, skålt for hardt så det knuste e.l. Men det knakk rett og slett i hånden hans... 

I fjor var de hos oss. Jeg hadde da lagt på en dyr hvit duk, og serverte rødvin. Gutten i forholdet sølte på duken slik at den måtte på rens. Jeg var litt sur på meg selv for at jeg ikke la på en rimeligere duk når vi serverte rødvin, slik at vi kunne vasket duken i vaskemaskin. Men det kunne ikke falt meg inn å la dem betale for rensingen. Det var jo min feil å legge på duken! 

Tenker dette blir litt det samme... Men vi ender sikkert opp m å betale. Er en god venninne av meg som har fort seg kjæreste som er litt spesiell. Vil ikke ødelegge vennskapet med henne. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer veldig på hva slags glass det er som er verdt å reparere for 700,-! 

Anonymkode: e3464...865

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er frekt, men hadde sikkert betalt for å få det ut av verden. Ting kan gå i stykker, er det krise så bruker man ikke de tingene. For øvrig hadde jeg neste gang jeg var hos dem og skulle drikke vin bedt om et ikea glass, og sagt høyt og tydelig at det er billigere å betale der for om det går i stykker. 

Anonymkode: 6750e...5e7

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg sagt at det går opp i opp med rens av den dyre duken han sølte rødvin på. :P

Anonymkode: 59bf1...1ff

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden han sølte på deres duk hadde jeg vært så barnslig at jeg krevde at de betalte halve rensen. Nektet de så hadde jeg ikke betalt ei krone. Men kanskje de ser da hvor urimelige de er? Greit nok at det ikke er mye penger, men her hadde jeg stått på mitt. Om dere velger å betale hadde jeg ikke giddet å dra på middag dit igjen.

Anonymkode: 94957...9b2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg ville aldri ha krevd penger av gjester for ødlangt servise eller glass. Er ikke gjestene som har valgt at glassene skal være av den dyre sorten og er derfor heller ikke de som skal ta risikoen. Glass knuser med jevne mellomrom og man bør aldri kjøpe dyrere glass enn at man har råd til å miste noen. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestemora mi sørget alltid for at min litt klønete, inngiftede onkel måtte sitte i møbler som var begynt å bli litt vaklevorne, slik at hun kunne kjefte og kreve reparasjon når stolen knakk sammen under ham.

Sikker på at denne brukne stetten ikke var et skjult bestillingsverk? "Her, kjære bursdagsbarn, ta titusenkronersglasset med brist i stetten i din hånd, så det er din feil når glasset endelig takker for seg."

Hadde ikke turt å sette mine ben innafor døra der igjen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...