Gå til innhold

Venner som skifter dialekt når de flytter

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen legger om raskere enn andre. For noen faller det naturlig å skli rett i ny dialekt, andre ikke.

Noen ønsker å bytte dialekt for å slippe det evinnelig maset: Hvor er du fra? Hvorfor flytta du hit etc

Flytta selv fra en kant av landet til en annen i barneskolealder. Har aldri lagt om bevisst, men det har selvsagt sneket seg inn en hel masse ord og uttrykk. Etter å ha bodd rundt i omtrent hele landet uten å klare å legge om, så er man direkte språkforvirra. Man må endre noe av uttrykket sitt for at man skal bli forstått, det være seg av barn, eldre eller våre nye landsmenn.

Slev skulle jeg ønske at jeg klarte å bytte dialekt. Å alltid (!) få spørsmål hvor man er fra, kjenner du han og hun osv er ikke annet enn plagsomt i lengden!

Du vet du har lite problemer når ei venninnes dialekt er det som irriterer....

Anonymkode: 0eedb...41d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen tar mer etter folk rundt enn andre. Jeg snakker nå en blanding av flere forskjellige dialekter etter å ha bodd på flere steder. Jeg vil gjerne holde på min opprinnelige dialekt, men har ikke klart det. Får selvsagt "kjeft" for dette der jeg kommer fra. Synes det er rart og litt ureflektert å si det er falskt.

Hvis man ikke gjør det ubevisst, slik jeg gjør, så gjør man det bevisst. Og hva er galt med det? Uansett hvilken grunn man har? For meg blir dette i samme gata som å dømme folk fordi de farger håret. 

Anonymkode: f0359...980

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok hun lett blir påvirket. Dialekten er ikke så ulik (er 60 min kjøretur), derfor er det ikke noe problem med forståelsen. Jeg synes at en skal beholde dialekten sin. Likevel er jeg en av de som normaliserer når jeg møter personer fra andre deler av landet eller personer som snakker dårlig norsk/ikke oppvokst i Norge. Hun jobber i butikk så tror ikke du må legge om dialekten din der. 

Anonymkode: 39724...1f3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen endrer fort, noen sakte og noen aldri. Hvorfor må man absolutt lage "regler" for hva som er normalt? Mas det er like normalt. Folk er så ute etter å finne "feil ogunormaliteter" nå om dagen at det er kvalmt. 

Anonymkode: 345e4...4da

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble mobbet for dialekten min, så ubevisst har jeg gått mer og mer vekk fra dialekten min. Det er ikke falskt, det er ikke gøy, men sånn ble det. 

Det er fortsatt noen som hermer eller ler av min uttale, de mener ikke noe vondt i det men jeg blir fortsatt lei meg for det. 

Anonymkode: 60a46...a1f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble mobbet for dialekten min, så ubevisst har jeg gått mer og mer vekk fra dialekten min. Det er ikke falskt, det er ikke gøy, men sånn ble det. 

Det er fortsatt noen som hermer eller ler av min uttale, de mener ikke noe vondt i det men jeg blir fortsatt lei meg for det. 

Anonymkode: 60a46...a1f

Ikke kjent å høre, men her er det nok ikke mobbing. Har selv jobbet på stedet i 4 år og har gått på vgs. der. Det er jo selvfølgelig litt sånn erting (når stedene er bare en time mellom), men ikke mobbing av dialekt, men litt sånn "å, sånn sier ikke vi det" (morsomt for begge parter) 

Jeg må nok bare innfinne meg med det, men synes fortsatt at det er unødvendig og rart. Ingen av dialektene vil vært "styggere" eller vanskliere å forstå enn den andre når en kommer til større byer.

Jeg normaliserer til de som er fra andre steder eller snakker/forstår dårlig norsk, men forandrer ikke dialekten min når jeg snakker med folk fra hjemstedet. Jeg bytter heller ikke tonefall. Jeg kan for eksempel si "når" i stedet for "korti" som jeg ville sagt når jeg var hjemme. Jeg legger altså ikke om til bløte konsonanter når jeg ikke har det fra min dialekt.

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har studert et annet sted i landet, skiftet ikke dialekt. Noen ord forandret seg nok, men ikke noe stor forandring 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri bevisst lagt om dialekten. Det bare skjer. I tillegg har jeg gullfiskhukommelse når det kommer til dialekter, så klarer ikke å herme uansett. 

Anonymkode: 80555...d38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det slår ikke ei jeg kjente. Vi flyttet ganske langt for å gå på skole, og allerede på omvisningsrunden første dagen la hun om til "samme" dialekt (østlandsk) som hun som viste oss rundt har.  :P 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10/21/2016 den 18.09, AnonymBruker skrev:

Ikke kjent å høre, men her er det nok ikke mobbing. Har selv jobbet på stedet i 4 år og har gått på vgs. der. Det er jo selvfølgelig litt sånn erting (når stedene er bare en time mellom), men ikke mobbing av dialekt, men litt sånn "å, sånn sier ikke vi det" (morsomt for begge parter) 

Jeg må nok bare innfinne meg med det, men synes fortsatt at det er unødvendig og rart. Ingen av dialektene vil vært "styggere" eller vanskliere å forstå enn den andre når en kommer til større byer.

Jeg normaliserer til de som er fra andre steder eller snakker/forstår dårlig norsk, men forandrer ikke dialekten min når jeg snakker med folk fra hjemstedet. Jeg bytter heller ikke tonefall. Jeg kan for eksempel si "når" i stedet for "korti" som jeg ville sagt når jeg var hjemme. Jeg legger altså ikke om til bløte konsonanter når jeg ikke har det fra min dialekt.

TS

Du virker litt kontrollerende som vil bestemme hvordan andre snakker? At du ikke hadde forandret din dialekt er jo din sak. Det er hennes sak hvordan hun vil snakke.

Anonymkode: d7418...314

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SuperSonic

Jeg er en som bytter ubevisst, og gjerne forskjellig ut i fra hvem jeg snakker med. Det er irriterende og flaut, men jeg kan ikke noe for det og jeg hører det ikke selv. Det er andre som påpeker det. Kjipt når jeg er fra Rogaland, og så tror folk jeg er fra Grimstad, Kristiansund, Molde, Kristiansand, Fredrikstad osv. Jeg har mistet mye av min dialekt pga flytting rundt omkring, men jeg kan ikke noe for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du virker litt kontrollerende som vil bestemme hvordan andre snakker? At du ikke hadde forandret din dialekt er jo din sak. Det er hennes sak hvordan hun vil snakke.

Anonymkode: d7418...314

Kanskje jeg virker kontrollerende. Jeg vil ikke bestemme hvordan andre snakker, men synes det er rart å bytte dialekt etter 3 UKER (hun har ikke flyttet dit, men jobber 7 timer ti dagen der). Hun kan ikke bli så lett påvirket at du skifter dialekt på grunn av det, men hennes valg å bytte dialekt og tro at hun er fra en annen plass. Så føler dette er veldig bevisst, men dette er hennes valg og ikke mitt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest WeirdAlien

Jeg har en kollega på jobb med en annen dialekt. Jeg har alltid vært interessert i å lære andre språk og blitt fortalt jeg har et "godt språkøre". Kollegaen min på jobb har en helt annen dialekt på den andre siden av landet, og hver gang jeg snakker med henne, så begynner jeg automatisk inni hodet mitt å tenke på hennes dialekt.

Jeg er også en av de som snakker veldig mye med seg selv, så hver gang jeg har møtt henne så snakker jeg til meg selv på hennes dialekt. Det høres veldig merkelig ut, men det skjer bare uten at jeg tenker over det.

En på skolen min hadde en annen dialekt, og hver gang jeg snakket med henne endret tonefallet mitt seg til hennes tonefall.

Språk er fascinerende, og jeg føler meg ikke falsk når jeg påvirkes av andre dialekter. 

Endret av WeirdAlien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Falskt vil jeg ikke si det er. Noen har godt språkøre, og dermed tar dialekter ol. lett. Merkelig ting å henge seg opp i.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørs jo litt på forskjellen på dialektene spør du meg. Hvis du legger om fra sånn vanlig oslo-østlandsk til bergensk, skarre-R og alt, blir det litt rart, men å legge til seg noen ord eller snakke litt breiere/finere hvis man flytter til eller fra byen, er vel helt naturlig? Jeg snakker bergensk, og jeg snakker jo selvsagt tydeligere og finere når jeg er i Oslo enn når jeg er på nach på Sotra. Kan til og med si "jeg" og "ikke" hvis folk sliter med å forstå :P

Anonymkode: b60e4...7e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det var naturlig å skifte dialekt når man flytter, men tre uker var veldig kort tid da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Falskt??? Nei, folk bryr seg om altfor mye om om bagatell ting. 

Byttet selv etter bare noen få uker og ser ikke noe problem med det. Har en kompis som mobbet meg mye for at jeg skiftet, men noen år senere skiftet også han når han flyttet.:)

Anonymkode: fdb5a...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, har og to bekjente som har flyttet og nå plutselig så snakker de en helt annen dialekt... Blir bare merkelig hele opplegget. Ingen som flytter fra Stavanger til Tromsø og legger helt om dialekten på 2 uker, ja bortsett fra de to jeg kjenner til da. 

Synes det er litt trist at de er så usikre på seg selv at de må prøve å utgi seg for noe annet enn hva de er.

Anonymkode: fc16a...4b7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...