Gå til innhold

Når andre "alltid" kødder med at jeg er dum og kaller meg blondie

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, Marie90 skrev:

Dette er kun akseptert fordi blondt hår forekommer først og fremst i hvite, og ofte velstående land. Og fordi det i stor grad har vært hypet opp som noe attraktivt. Harselering med typiske "mørke" trekk hadde ikke blitt tolerert ett sekund. All reaksjon på blondinevitser er derimot en overreaksjon (ref. kommentar over). 

Selv er jeg blond og opplever nesten aldri dette. Hadde jeg gjort det, hadde jeg nok ledd av det. Men jeg hadde nok uansett sett det som desperat fra vedkommendes side.

Vet ikke om det har med TS' omgangskrets å gjøre. Må evt. ha et eksempel.

Det er ikke noe spesielt jeg eller gjør. Andre bruker gjerne ordet blondie når de snakker til meg. Har til og med opplevd at andre har tullet med at jeg er løs og ligger rundt. Type "blondie ligger med vaskehjelpen". Veldig morsomt .. Ts

Anonymkode: 250a6...221

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi du antyder at noen er rasister ut ifra en spøk. Det går virkelig sport i å bli krenket nå om dagen. 

Anonymkode: 33685...028

Personlig synes jeg det har gått mer sport i å ikke bry seg, kanskje til og med se litt ned på dem som blir provoserte eller lei seg, gjerne omtale dem som "krenket". 

Du burde lese "Jeg bare tulla" av Christine Koht. 

Anonymkode: b9556...f3a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe spesielt jeg eller gjør. Andre bruker gjerne ordet blondie når de snakker til meg. Har til og med opplevd at andre har tullet med at jeg er løs og ligger rundt. Type "blondie ligger med vaskehjelpen". Veldig morsomt .. Ts

Er du den eneste blonde blant familie, venner og kolleger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Marie90 skrev:

Er du den eneste blonde blant familie, venner og kolleger?

Nei. Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, funginger skrev:

Er det virkelig noen som sier det? Det hadde ikke jeg funnet meg i!

Jeg ser helst at de slutter, for jeg merker at jeg ikke lenger blir tatt like seriøst. Men hva skal jeg gjøre med det? Har samme problem som TS.

Vil heller ikke være den som skaper dårlig steming på jobben. Det skal sies at jeg lo med i starten, men hadde aldri trodd at det skulle bli daglig rutine.

Anonymkode: 47e1d...1f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Ts

Jeg tror du kanskje burde tenke litt over kroppsspråk, holdning og hva du utstråler. Min første tanke er at folk ikke ser deg som en person som har tydelige grenser. Med det mener jeg at det er noen mennesker man kan si alt mulig til uten konsekvenser, og til andre man ikke kan det. Noen mennesker utstråler en viss autoritet og får respekt fra andre, noen gjør ikke det.

Jeg har aldri opplevd denne typen kommentarer, men så er jeg heller ikke en person som folk føler de kan tulle med, eller fleipe på min bekostning. Snarere er jeg kanskje litt for mye i motsatt ende, men det kan jeg leve med. Om jeg skal velge vil jeg heller at folk føler en viss avstand til meg enn at de kan slenge meg mot veggen, for å illustrere det slik. Så får det være at jeg fremstår litt i overkant "streng".

Det er selvsagt ikke greit at folk snakker slik til deg, men verden er full av idioter og du får heller lære deg å takle det og bli kvitt det, enn å vente på at de forandrer seg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser helst at de slutter, for jeg merker at jeg ikke lenger blir tatt like seriøst. Men hva skal jeg gjøre med det? Har samme problem som TS.

Vil heller ikke være den som skaper dårlig steming på jobben. Det skal sies at jeg lo med i starten, men hadde aldri trodd at det skulle bli daglig rutine.

Samme her!!! Det er det som er problemet.. Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Marie90 skrev:

Jeg tror du kanskje burde tenke litt over kroppsspråk, holdning og hva du utstråler. Min første tanke er at folk ikke ser deg som en person som har tydelige grenser. Med det mener jeg at det er noen mennesker man kan si alt mulig til uten konsekvenser, og til andre man ikke kan det. Noen mennesker utstråler en viss autoritet og får respekt fra andre, noen gjør ikke det.

Jeg har aldri opplevd denne typen kommentarer, men så er jeg heller ikke en person som folk føler de kan tulle med, eller fleipe på min bekostning. Snarere er jeg kanskje litt for mye i motsatt ende, men det kan jeg leve med. Om jeg skal velge vil jeg heller at folk føler en viss avstand til meg enn at de kan slenge meg mot veggen, for å illustrere det slik. Så får det være at jeg fremstår litt i overkant "streng".

Det er selvsagt ikke greit at folk snakker slik til deg, men verden er full av idioter og du får heller lære deg å takle det og bli kvitt det, enn å vente på at de forandrer seg. 

Ja, du har rett. Jeg har alltid bitt det i meg, istedenfor å si fra når andre har behandlet med dårlig. Er ikke noe flink til å sette grenser eller stå opp for meg selv. Jeg vent ikke hvordan jeg skal få andre til å respektere meg.. ? Ikke noe flink på sånt. Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke greit i det hele tatt. Jeg liker ikke blondinevitser og hater at blondiner blir sett på som dumme. 

Men, hvordan kler du deg? Kler du deg veldig utfordrende og bruker overdrevent mye sminke er sjansen for å bli mobbet på den måten større enn om du kler deg normalt pent (mener ikke kjedelig, jeg liker ikke kjedelige, kjerringaktige klær) og sminker deg pent og ikke overdrevent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, chisandra skrev:

" Jeg gikk rundt å nærmest trodde jeg var helt blåst i hodet i mange år pga dette" 

:hoho:

Men hallo da hvis flere personer over flere år kaller en person dum, må man jo tenke litt etter om det faktisk er sannhetbi det de sier.

Hvis en blir kaldt ubrukelig i flere år av flere folk, så tenker jo vedkommende til slutt at hn er ubrukelig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest canacas
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, du har rett. Jeg har alltid bitt det i meg, istedenfor å si fra når andre har behandlet med dårlig. Er ikke noe flink til å sette grenser eller stå opp for meg selv. Jeg vent ikke hvordan jeg skal få andre til å respektere meg.. ? Ikke noe flink på sånt. Ts

Så da tror jeg at jeg vet hva problemet er. I alle fall hvorfor dette plager deg og ikke meg (som er blond), Jeg er ikke så redd for å si fra til folk, ei heller redd for at folk skal mislike meg eller har vanskelig for å stå opp for meg selv. Det finnes mange ting folk kan fleipe med meg om (som går på min bekostning), men det finnes ikke èn person som ikke vet at jeg BITER om de går for langt. De færreste vil i konflikt med meg. 

Ja, høres sikkert sympatisk ut nå ;) Kjenner jeg ikke bryr meg om det heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Spekulasjoner&hets skrev:

Ikke greit i det hele tatt. Jeg liker ikke blondinevitser og hater at blondiner blir sett på som dumme. 

Men, hvordan kler du deg? Kler du deg veldig utfordrende og bruker overdrevent mye sminke er sjansen for å bli mobbet på den måten større enn om du kler deg normalt pent (mener ikke kjedelig, jeg liker ikke kjedelige, kjerringaktige klær) og sminker deg pent og ikke overdrevent. 

Jeg kler meg ikke utfordrende eller bruker overdrevent mye sminke. Nå om høsten går jeg gjerne med ankelboots, ullstrømpebukse, kjole til knærne, skinnjakke og skjerf.. Bytter på mellom briller og linser også. Ser helt vanlig ut. Av sminke bruker jeg cc-krem, solpudder, rouge, leppestift og mascara. Ikke noe overdrevent. Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg kler meg ikke utfordrende eller bruker overdrevent mye sminke. Nå om høsten går jeg gjerne med ankelboots, ullstrømpebukse, kjole til knærne, skinnjakke og skjerf.. Bytter på mellom briller og linser også. Ser helt vanlig ut. Av sminke bruker jeg cc-krem, solpudder, rouge, leppestift og mascara. Ikke noe overdrevent. Ts

Det er ikke overdrevent nei, helt normalt pent det. Jeg mente ikke at jeg trodde du kledde deg utfordrende, jeg bare spurte siden klær betyr utrolig mye for hvordan man oppfattes. 

Kan du ta opp dette med ledelsen kanskje? Det er jo mobbing. Håper det bedrer seg og folk lærer å oppføre seg! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme her!!! Det er det som er problemet.. Ts

Det er ikke dere som skaper dårlig stemning. Det er de som kommer med slike utsagn.

Anonymkode: 27600...9a6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg som er brunette blir kjempemegasåret når blondinene alltid skal hevde seg  med at "gentlemen prefer blondes" og "blondes have more fun". Det er hersketeknikker og mobbing, er det! Alltid, alltid, alltid skal de dra fram det der for å få oss til å føle oss underlegne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om du ikke takler slike kommentarer er det jo bare å la være å bleke håret...

Jeg er selv naturlig blond, men svarer alltid tilbake med samme mynt om jeg får kommentarer enten det går på hårfarge eller andre ting og opplever det overhode ikke som plagsomt.

Kanskje blondt hår faktisk er noe som passer best for oss som er født med det?

Anonymkode: 21510...470

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 minutt siden, antbug skrev:

Og jeg som er brunette blir kjempemegasåret når blondinene alltid skal hevde seg  med at "gentlemen prefer blondes" og "blondes have more fun". Det er hersketeknikker og mobbing, er det! Alltid, alltid, alltid skal de dra fram det der for å få oss til å føle oss underlegne.

De kommentarene syntes jeg er værre en vitsene om at blondiner er dumme. Og jeg er blond.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen kaller deg "blondie" og "dum", da har de sikkert en grunn til det. Har ikke hørt at mine blondine venner blitt kalt for noe sånt. 

Anonymkode: cdea9...f22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, chisandra skrev:

" Jeg gikk rundt å nærmest trodde jeg var helt blåst i hodet i mange år pga dette" 

:hoho:

Er vel ikke så rart at hun begynte å tvile på seg selv etter gjentatte nedsettende kommentarer over tid. Blir jo det samme som de som har fått høre at de er stygge (og andre negative ting) igjen og igjen. Det blir sådd en liten tanke "kanskje de har rett", og etter hvert begynner man å akseptere at slik er det. Spesielt påvirkelig er man om det skjer i barn- og/eller ungdomstid. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis noen kaller deg "blondie" og "dum", da har de sikkert en grunn til det. Har ikke hørt at mine blondine venner blitt kalt for noe sånt. 

Anonymkode: cdea9...f22

Du mener at hvis noen sier nedsettende ting om andre har de sikkert en grunn til det? Hvis en person kaller deg stygg, så er du sikkert stygg siden han/hun sier det? Eller er det en mulighet for at det er hos den personen problemet ligger som synes det er normalt og greit å såre andre mennesker med nedsettende ord? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...