Gå til innhold

Frekke barn med uakseptabel adferd

Fremhevede innlegg

Gjest KodakPorta
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så absolutt! Enig i det, selv om det her ikke var snakk om årsak til adferden.

Anonymkode: 69b93...1eb

Ok, ser jeg misforsto litt nå. I dagligtalen kunne man kanskje sagt at barnet var krevende, vanskelig, bråkmaker, problembarn, oppmerksomhetssyk

Edit: og klarte å bli anonym:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
16 minutter siden, Zienna skrev:

Høres for meg ut som at han kan ha en diagnose under hva som kalles dyssosial personlighetsforstyrrelse.

Kriteriene er: "Personlighetsforstyrrelse kjennetegnet ved likegyldighet for sosiale forpliktelser og uttalt mangel på forståelse for andres følelser. Det foreligger stor diskrepans mellom atferd og gjeldende sosiale normer. Atferden er ikke særlig påvirkelig av negative erfaringer, herunder straff. Pasienten har lav frustrasjonstoleranse og lav terskel for aggresjonsutbrudd, herunder voldshandlinger. Det er en tendens til å bebreide andre, eller til å gi plausible rasjonaliseringer for den atferden som bringer pasienten i konflikt med samfunnet." (klippet fra ung.no, familiepsykologen). 

Takk fro interessant innlegg!

Hva ville du kalt dette barnet, dersom du ser bort i fra eventuelle diagnoser? Hun er... Han er...?

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, ser jeg misforsto litt nå. I dagligtalen kunne man kanskje sagt at barnet var krevende, vanskelig, bråkmaker, problembarn, oppmerksomhetssyk, syk, aggresjonsproblemer, egoist, skrytete og sikkert mange fler. Mener selvfølgelig ikke at dette er ord man bør bruke om noen som har problemer.

Anonymkode: dfd2f...24b

Takk igjen for svar! Og er veldig enig i den siste setningen din!

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva ville du kalt dette barnet, dersom du ser bort i fra eventuelle diagnoser? Hun er... Han er...?

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan ingen se bort fra.  Er dette en gutt du ikke kjenner, burde du være forsiktig med å forsterke med negative adjektiver.  En gutt med store utfordringer, ville jeg ha sagt. 

• Liker 1
Skrevet

Nå kom jeg på en beskrivelse (overhørt nylig om et konkret barn) .. "En sånn som har minst fire bokstaver i diagnosen sin". 

Anonymkode: 9e173...6b8

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi på kg er ikke de riktige personene å rådføre seg med for dette. Jeg hater når folk skal leke hobby-psykologer, hobby-leger, og skal diagnotisere folk i tide og i utide. Hvilken relasjon har det med barnet det gjelder? Jeg får så på følelsen at det er snakk om ett konkret barn her, også lurer jeg på om du er 1) mor til ett av barnets venner, eller 2) barnets lærer??

Anonymkode: e7d0e...e54

Tror ikke du leste hovedinnlegget ordentlig. Jeg ber ikke om råd her.  Jeg leker ikke hobbypsykolog eller liknende. Hvordan fikk du til å tro det? Før du kritiserer, så er det fint om du leser innlegget først. Da er det lettere for deg å svare på spørsmålet, og så slipper du å komme med antakelser?

Les innlegget en gang til, så ser du hva jeg spør etter, hva som er poenget med tråden. Vil ikke ha diagnoser til svar.

Dette er nok et tilfelle om et barn, men kjenner ikke dette barnet eller vet hvem det er. Bare hørt om tilfellet. Det vil si at det er verken mitt barn, stebarn, i familien eller noen venners barn. Jeg har svart i et annet innlegg i tråden, der bakgrunn for mitt spørsmål kommer fram.

Det er mange på kg som ber om diverse råd også. Her på kg er det mange forskjellige mennesker, og derfor er det spennende å se hva folk tenker og hvilke svar som gis. Både for trådstartere og for andre lesere eller deltakere i diskusjonen. Her inne finner man mennesker både med og uten utdanning. Jeg syns det er mange bra svar som gis her inne sånn generelt, og er sikker på at det er mange bra folk bak sine nick samt anonymbrukere.

Ps. Og dersom jeg var barnets lærer, hva har det å si egentlig? Svarene på mitt spørsmål i tråden, vil vel uansett bli de samme?  

Skrevet
32 minutter siden, Zienna skrev:

Det kan ingen se bort fra.  Er dette en gutt du ikke kjenner, burde du være forsiktig med å forsterke med negative adjektiver.  En gutt med store utfordringer, ville jeg ha sagt. 

Med det første du skriver, mener du da at dersom du ser en unge som oppfører dårlig, at du tenker at han eller hun sikkert har en diagnose til grunn?

Sånn i det daglige, innenfor husets fire vegger, eks om du skulle fortelle noen hjemme at du møtte på en frekk unge i butikken. En unge som var frekk mot kunder og reiv ned mat fra hyllene. Hvilke ord ville du beskrevet den ungen med da? Ikke direkte til den, eller til andre, enn en person hjemme, der bare du og den andre kunne høre praten.

Skrevet
33 minutter siden, Bjørg47 skrev:

Bytting, er et gammelt norsk begrep. Kommer av at man trodde alver bytta unge. Eks: "Nå må du høre etter din Bytting"

https://no.wikipedia.org/wiki/Bytting

Bytting har jeg hørt om, det er et gammelt begrep ja. Har aldri hørt det i bruk i sammenheng i disse dager, om et frekt barn med uakseptabel adferd. Ville du selv brukt det ordet i en slik setting nå i dag?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bytting har jeg hørt om, det er et gammelt begrep ja. Har aldri hørt det i bruk i sammenheng i disse dager, om et frekt barn med uakseptabel adferd. Ville du selv brukt det ordet i en slik setting nå i dag?

Ja, er ikke helt uvanlig. Hvis ungen er vrang så bruker noen det begrepet. Ser nok ut til at betydningen også beveger seg mot eldre folk som oppfører seg dumt. Jeg trodde det var forbeholdt yngre barn, men vet ikke.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med det første du skriver, mener du da at dersom du ser en unge som oppfører dårlig, at du tenker at han eller hun sikkert har en diagnose til grunn?

Sånn i det daglige, innenfor husets fire vegger, eks om du skulle fortelle noen hjemme at du møtte på en frekk unge i butikken. En unge som var frekk mot kunder og reiv ned mat fra hyllene. Hvilke ord ville du beskrevet den ungen med da? Ikke direkte til den, eller til andre, enn en person hjemme, der bare du og den andre kunne høre praten.

Jeg hadde ikke beskrevet ungen med noe ord eller adjektiv i det hele tatt.  Dermot ville jeg sett på foreldrene og undret meg på hvorfor de ikke foretok seg noe, men i stedet fortsatte handelen.  Et barn kan uforskyldt ha en diagnose/personlighetsforstyrrelse i genene sine.  Da er grensesetting og læring av sosiale regler desto viktigere.

Ingen bar er født slemme.  For det er vel slike karakteristikker du ønsker deg, TS?

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva ville du sagt og kalt det, om adferden, når et barn: (For uten at det trenger hjelp, og ikke har det godt på sin innside. Er ute etter beskrivende adjektiv)

• Opptrer frekt mot andre barn, og også mot voksne
  • Gladelig går i slosskamp med andre barn der muligheten byr seg
  • Terger på andre både verbalt og lett fysisk, for å fremskape en reaksjon, som gir barnet en unnskyldning for å sloss
  • Lager mye bråk og uro i skoletimene
  • Alltid lager noe form for bråk i sosiale sammenhenger. Behøver ikke være slåsskamp, men som utmerker seg ved å opptre med høyt lydnivå, og ved å opptre overkjørende mot andre, og presse seg selv frem
  • Slenger stygge kommentarer, som er ment for å gjøre seg kul, samt for å hakke på en enkeltpersoner
  • Hakking på enkeltpersoner systematisk over tid
  • Stygge kommentarer generelt til andre både yngre, jevnaldrende, eldre. Kommentarer som eksempelvis latterliggjør personers utseende
  • Ler høyt av andre
  • Framsnakker seg selv så ofte som mulig
  • Kan også trekke i tråder i kulissene som resulterer i bråk og som resulterer i både vanskelige og vonde situasjoner for andre
  • Er lite sympatisk og empatisk
  • Mange frykter denne personen på grunn av oppførselen

Hva vil du kalle den adferden, eller den personen som opptrer slik?

Er ute etter ord som gjerne blir brukt i slike sammenhenger!

Hvilke beskrivende adjektiver ville du selv brukt, om et barn som har adferd slik punktene forklarer?

Passende adjektiver helt sikkert litt dialektavhengig også.

Her bør det sendes en anonym bekymringsmelding til det kommunale Barnevernet - slik at det kan bli åpnet undersøkelsessak og at aktive tiltak settes i gang i hjemmet.

Anonymkode: 35fd2...edd

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her bør det sendes en anonym bekymringsmelding til det kommunale Barnevernet - slik at det kan bli åpnet undersøkelsessak og at aktive tiltak settes i gang i hjemmet.

Anonymkode: 35fd2...edd

Nei, nei og nei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...