AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2016 #1 Skrevet 17. oktober 2016 Jeg kjenner til en familie der yngstesønnen i huset har en skremmende skjebne i møte. Han har fylt elleve år, og han har full kontroll i hjemmet. Han er utagerende og viser tegn som gjør at jeg tror han kan bli farlig om ingen tar tak NÅ. Familien hans er vel muligens redd ham? Han slår, klorer og i verstefall stikker folk med bestikk (hva når han begynner med kniver?), hvis han får noe som helst motgang. Moren hans gir ham alle slags mulige diagnoser for å unnskylde oppførselen hans. Dette hører han ofte, og han bruker det for det det er verdt. Han er smart. Han er så og si ikke på skolen lenger. Han har langt flere fraværsdager enn han har vært tilstede på skolen siden skolestart. Moren fabulerte om hjemmeskole, men alle vet at det ikke blir gjennomført. Gutten sitter hjemme og spiller playstation og data hele dagen. I tillegg er han kraftig overvektig. Så overvektig at det minste av fysisk aktivitet gjør ham andpusten. Han rører ikke på seg, spiser godteri og drikker brus hver dag, og gjerne flere ganger om dagen. Øvrige måltider er stort sett pølser eller pizza. Moren later til å slite veldig psykisk, men kommer aldri til å innrømme dette ovenfor noen. Man kan si det direkte til moren at hun må få opp øynene, men hun blir bare rasende og overøser oss med unnskyldninger og løgner hun tror på selv. Langt innlegg, men jeg er så i tvil. Hva er det rette å gjøre her? Anonymkode: 02ad3...6c5
Silfen Skrevet 17. oktober 2016 #2 Skrevet 17. oktober 2016 Tror nok du kan slappe fint av, det er nok instanser involvert allerede når han ikke er på skolen. 20
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2016 #3 Skrevet 17. oktober 2016 Høres ut som familien trenger veiledning ja Anonymkode: 25ade...b40 5
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2016 #4 Skrevet 17. oktober 2016 1 minutt siden, Silfen skrev: Tror nok du kan slappe fint av, det er nok instanser involvert allerede når han ikke er på skolen. Vel, skolen meldte fra for en stund siden. Moren påstår at etter den runden har de BV på sin side. Men det nekter jeg faktisk å tro. Etter dette var han på skolen et par dager i noen få timer, og nå er de tilbake til start. Så jeg håper jo at de følger opp videre.. Anonymkode: 02ad3...6c5 3
Gjest Supersol Skrevet 17. oktober 2016 #5 Skrevet 17. oktober 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner til en familie der yngstesønnen i huset har en skremmende skjebne i møte. Han har fylt elleve år, og han har full kontroll i hjemmet. Han er utagerende og viser tegn som gjør at jeg tror han kan bli farlig om ingen tar tak NÅ. Familien hans er vel muligens redd ham? Han slår, klorer og i verstefall stikker folk med bestikk (hva når han begynner med kniver?), hvis han får noe som helst motgang. Moren hans gir ham alle slags mulige diagnoser for å unnskylde oppførselen hans. Dette hører han ofte, og han bruker det for det det er verdt. Han er smart. Han er så og si ikke på skolen lenger. Han har langt flere fraværsdager enn han har vært tilstede på skolen siden skolestart. Moren fabulerte om hjemmeskole, men alle vet at det ikke blir gjennomført. Gutten sitter hjemme og spiller playstation og data hele dagen. I tillegg er han kraftig overvektig. Så overvektig at det minste av fysisk aktivitet gjør ham andpusten. Han rører ikke på seg, spiser godteri og drikker brus hver dag, og gjerne flere ganger om dagen. Øvrige måltider er stort sett pølser eller pizza. Moren later til å slite veldig psykisk, men kommer aldri til å innrømme dette ovenfor noen. Man kan si det direkte til moren at hun må få opp øynene, men hun blir bare rasende og overøser oss med unnskyldninger og løgner hun tror på selv. Langt innlegg, men jeg er så i tvil. Hva er det rette å gjøre her? Anonymkode: 02ad3...6c5 Hvorfor bekymrer du deg så mye for andre? Fritidsproblemer?
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2016 #6 Skrevet 17. oktober 2016 Akkurat nå, Supersol skrev: Hvorfor bekymrer du deg så mye for andre? Fritidsproblemer? Provoserende svar. Gå et annet sted om du skal være ufin. Dette er nær familie og jeg føler et visst ansvar. OK?? Anonymkode: 02ad3...6c5 27
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2016 #7 Skrevet 17. oktober 2016 Han skal gå på skolen, ikke noe å diskutere- og bv bør bidra med hjelpetiltak dersom forholdene er så ille som du beskriver. Sikker på at skolen er på saken, ingen som sitter og se på slike tilfeller. Anonymkode: 299d3...a3e 3
Gjest Supersol Skrevet 17. oktober 2016 #8 Skrevet 17. oktober 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Provoserende svar. Gå et annet sted om du skal være ufin. Dette er nær familie og jeg føler et visst ansvar. OK?? Anonymkode: 02ad3...6c5 Med mindre det ikke er din egen familie du snakker om , altså dine egne barn så synes jeg min kommentar om dine fritidsproblemer er helt legitim
mintgrønn Skrevet 17. oktober 2016 #9 Skrevet 17. oktober 2016 Jeg ville meldt ifra. Det er enkelt å tenke at 'mange andre sikkert allerede har sendt en bekymringsmelding så jeg gjør ikke det' men hvis alle tenker slik så blir jo ikke barnet hjulpet.. 8
Gjest Magnifiq Skrevet 17. oktober 2016 #10 Skrevet 17. oktober 2016 Selvsagt er det bekymringsverdig når en mor ikke har omsorgsevne. Her er det flere ting som må taes tak i. Tenk ikke så mye på om det kan være meldt fra før.
Nappetass1 Skrevet 17. oktober 2016 #11 Skrevet 17. oktober 2016 4 minutter siden, Supersol skrev: Hvorfor bekymrer du deg så mye for andre? Fritidsproblemer? Hadde alle tenkt som deg ville det gått til helvete med enda fler barn enn det allerede gjør. Det er på grensen til straffbart å ikke rapportere inn noe så sykt som dette! For all del TS, dette må tas på alvor! 10
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2016 #12 Skrevet 17. oktober 2016 Akkurat nå, Supersol skrev: Med mindre det ikke er din egen familie du snakker om , altså dine egne barn så synes jeg min kommentar om dine fritidsproblemer er helt legitim Du har ikke noe med hvilken relasjon jeg har til barnet. Så du mener jeg bare skal overse at en gutt får ødelagt oppveksten sin? Anonymkode: 02ad3...6c5 3
-Fiona- Skrevet 17. oktober 2016 #13 Skrevet 17. oktober 2016 2 minutter siden, Supersol skrev: Med mindre det ikke er din egen familie du snakker om , altså dine egne barn så synes jeg min kommentar om dine fritidsproblemer er helt legitim Er du ikke riktig navla du eller?? Ville du sittet på gjerdet og sett på omsorgssvikt i nær famlie mens du var tilfreds med at "meh. Jeg hakke fritids iallefall". Hva er poenget med å svare så frekt? 11
Gjest Supersol Skrevet 17. oktober 2016 #14 Skrevet 17. oktober 2016 1 minutt siden, Nappetass1 skrev: Er du helt sinnssyk? Utenforstående skal kanskje ikke bekymre seg ved tegn til vold heller? Misbruk? Problemet er at foreldre nærmest alltid er roten til problemet Gjesp.......
Nappetass1 Skrevet 17. oktober 2016 #15 Skrevet 17. oktober 2016 Akkurat nå, Supersol skrev: Gjesp....... Du er et rasshøl av dimensjoner og gjør forumet skikkelig utrivelig. Er det noen som har fritidsproblemer her så er det virkelig deg 10
TheGirlWhoWaited Skrevet 17. oktober 2016 #16 Skrevet 17. oktober 2016 For første gang her inne har jeg lest en "skal jeg melde fra til BV"-tråd hvor jeg faktisk mener at det bør meldes til BV. Kanskje er BV allerede inne i bildet siden gutten ikke er på skolen, men jo flere meldinger de får jo mer på alvor tar de det kanskje. Gutten må ha hjelp, stakkar! 10
mjauritz Skrevet 17. oktober 2016 #17 Skrevet 17. oktober 2016 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel, skolen meldte fra for en stund siden. Moren påstår at etter den runden har de BV på sin side. Men det nekter jeg faktisk å tro. Etter dette var han på skolen et par dager i noen få timer, og nå er de tilbake til start. Så jeg håper jo at de følger opp videre.. Anonymkode: 02ad3...6c5 Men herlighet, da er de jo allerede inn i systemet! Om han er så utagerende og allerede inni barnevernet så får de nok hjelp. Det er ikke sikkert at de ønsker å fortelle deg om alle detaljer. De tar nok tak i det, og kanskje han har noen diagnoser? Føler det blir feil å melde noen du allerede vet er inne i barnevernet. Tror nok BV ser det du også ser, og de har jo kontakt med skolen. 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2016 #18 Skrevet 17. oktober 2016 Akkurat nå, mjauritz skrev: Men herlighet, da er de jo allerede inn i systemet! Om han er så utagerende og allerede inni barnevernet så får de nok hjelp. Det er ikke sikkert at de ønsker å fortelle deg om alle detaljer. De tar nok tak i det, og kanskje han har noen diagnoser? Føler det blir feil å melde noen du allerede vet er inne i barnevernet. Tror nok BV ser det du også ser, og de har jo kontakt med skolen. Vel, om han hadde fått noen diagnoser av sakkyndige så hadde alle visst det for å si det slik. Moren forlangte utredninger fra han var liten, og hun endte opp med en utredning som varte i fire måneder. De fant ut at han hadde adhd, og ga strenge i instrukser for hvordan dette skulle holdes i sjakk. Dette har de ikke forholdt seg til i det hele tatt, og det vet jeg med sikkerhet. Det ene var blant annet han måtte ha et mer eller mindre sukkerfritt kosthold. Han spiser så og si KUN sukker. Alle de andre diagnosene har hun gitt ham selv. Hun sykeliggjør seg selv og barna sine stadig vekk. Anonymkode: 02ad3...6c5
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2016 #19 Skrevet 17. oktober 2016 Eh. Minner om den kjente "Christoffer-saken" der ingen gjorde noe fordi alle trodde at noen andre hadde kontroll. Meld i fra! Anonymkode: bb306...65e 11
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2016 #20 Skrevet 17. oktober 2016 19 minutter siden, Supersol skrev: Hvorfor bekymrer du deg så mye for andre? Fritidsproblemer? Sikkert fordi det å bekymre seg for andre er en medmenneskelig og omsorgsfull egenskap. man kjenner medfølelse, empati og ansvarsfølelse ovenfor andre. Hvorfor stiller du slike unødvendige og nedverdigende sprøsmål? Mangel på medmenneskelig nerveimpulser? Anonymkode: 8e4fd...762 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå