Gå til innhold

Hvordan sorterer dere klesvasken?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vasker du de trusene sammen med annet tøy på 40 grader, og/ eller tørker du trusene i tørketrommelen?

Ekolibakteriene fra dine underbenklær kan godt finne veien til den maten som du lager på kjøkkenet, når du bedriver slik urenslighet med vaskingen av trusene dine på for lave temperaturer...

Anonymkode: dc58f...cd0

Jeg har aldri noen sinne hørt om noen som har fått ekolismitte pga trusevask på lav temperatur. Det får være måte på hva man skal gå rundt og være bekymret for.

Endret av Arkana
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, Arkana skrev:

Jeg har aldri noen sinne hørt om noen som har fått ekolismitte pga trusevask på lav temperatur. Det får være måte på hva man skal gå rundt og være bekymret for.

Tror du at du får høre om det når det skjer?

Dette skjer nok støtt og stadig uten at det nødvendigvis blir snakket om...

Anonymkode: dc58f...cd0

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, Margit Spat skrev:

Ha ha, elsker disse diskusjonene og hvor angripende enkelte føler for å bli :fnise:

Jeg også, dette gjentar seg hvert år og jeg morer meg virkelig over alle de som går rundt og er så fryktelig redd for bakterier i trusene sine. :lol:

Men nå er det en gang slik at når det gjelder renslighet er det bare en selv som gjør det riktig og alle andre er enten hysteriske eller ekle. :fnise:

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Arkana skrev:

Da sier det vel mye om hvor lite du egentlig vet om emnet. E-coli er en av de vanligste bakteriene ifm urinveisinfeksjon, i truser er det smitte av e-coli bakterier fra endetarmen. Så smitteveien blir da tarm-truse-urinrør-blære, problemet elimineres ved 60 graders vask av undertøy. Det holder ikke at det ser rent ut. Det handler ikke om å være redd for bakterier i trusene, det handler om å ha en minimumsforståelse av hygiene og forebyggende tiltak. 

Anonymkode: 39e5d...651

• Liker 4
Skrevet (endret)

Dette begynner på bli tåpelig. Det er ikke slik at man driter i hygiene fordi man mener at trusevask på 40 grader er nok. Jeg vasker selvsagt hendene før jeg lager mat og matforgiftning har ingen her i huset hatt noensinne. Gjør som du vil med dine truser, jeg lever fint og friskt med mine. :Hehe:

Endret av Arkana
Skrevet

Her er jeg veldig dårlig.. alle klær går på 30 grader, kun avhengig av farge hvis det er noe jeg er redd for. Truser, sokker, håndklær og sengetøy går på langprogram 60 :) 

Gjest Margit Spat
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da sier det vel mye om hvor lite du egentlig vet om emnet. E-coli er en av de vanligste bakteriene ifm urinveisinfeksjon, i truser er det smitte av e-coli bakterier fra endetarmen. Så smitteveien blir da tarm-truse-urinrør-blære, problemet elimineres ved 60 graders vask av undertøy. Det holder ikke at det ser rent ut. Det handler ikke om å være redd for bakterier i trusene, det handler om å ha en minimumsforståelse av hygiene og forebyggende tiltak. 

Anonymkode: 39e5d...651

Siden du kan så mye om emnet, så vet du sikkert også at E-coli dør ved 70 grader. Hvordan kan du da forklare at 60 grader er så saliggjørende ved vask? Det skulle vel ikke heller «tilfeldigvis»  ha en sammenheng med at bakteriene dør ved uttørking? Og tørkesituasjoner har vi jo i fleng: både etter at trusen er brukt (men før vask) og etter at den er vasket (men før bruk). 

Skrevet
4 timer siden, Fireball skrev:

Handler ikke om farlig eller ikke farlig, men trodde det var allmennkunnskap at man vasker undertøy på 60 grader.

Noe annet er faktisk litt ekkelt da det ikke blir ordentlig rent. Og selv om det lukter rent, vil det ikke si at det -er- rent.

Med rent mener du sterilt. Og så lenge det ikke er farlige mikrober,. Sopp eller man hR hatt diare eller andre sykdommer osv er det ikke farlig.  Ja så tar men en 60 graders vask i ny og ne, men ikke hver gang.

så klart hvis tøyet er misfarget så vasker man det hardere får å bli kvitt dette.

Er så mye feil blant folk at det må vaskes på 60 for å bli "rent". Hæ, vasker du ikke på 60 grader? Er du rar osv... hvorfor ikke osv. Kommer godt frem i trådene her hvorfor ikke.

Anonymkode: 032fd...d1e

Skrevet
3 timer siden, Margit Spat skrev:

Siden du kan så mye om emnet, så vet du sikkert også at E-coli dør ved 70 grader. Hvordan kan du da forklare at 60 grader er så saliggjørende ved vask? Det skulle vel ikke heller «tilfeldigvis»  ha en sammenheng med at bakteriene dør ved uttørking? Og tørkesituasjoner har vi jo i fleng: både etter at trusen er brukt (men før vask) og etter at den er vasket (men før bruk). 

Godt poeng!

Anonymkode: 032fd...d1e

Skrevet

Mørke klær og sterke farger 40 grader

Lyse klær og lyse farger 40 grader

Kokvask, dvs håndklær, sengetøy, kluter, undertøy 60-90 grader

Anonymkode: 81b14...76b

Skrevet

90 grader- sengetøy under/etter sykdom

75 grader: sengetøy

60 grader- håndklær, truser/boxere, vaskeklut, kjøkkenhåndkle

40 grader: klær av bomull, sortert etter lyst og mørkt

ull/silke på eget vaskeprogram med Milo

treningstøy på eget vaskeprogram med OMO Sport

bh og fint undertøy, eget vaskeprogram

Maskinen renses annenhver mnd. med OMO Maskinrens. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...