Arkana Skrevet 19. oktober 2016 #21 Skrevet 19. oktober 2016 Man bruker jo noe som heter såpe. Og man vasker da ikke hendene på 60 grader, og de blir vel rene av vaske de også? Denne diskusjonen kommer igjen og igjen på KG. Det er ikke måte på hvor ekkel og skitten man er om undertøyet vaskes på 40 grader, men jeg har ennå til gode å høre om folk som har blitt syke av det. Og ja, det er svært lite miljøvennlig å vaske på så høye temperaturer. Det er faktisk så lite miljøvennlig at om man bruker tøybleier og vasker dem på mer enn 60 grader eller bruker tørketrommel så forsvinner hele miljøgevinsten i forhold til papirbleier.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #22 Skrevet 19. oktober 2016 Truser, håndklær, kluter, sengetøy på 60. Veslas kosekluter/tyggekluter på 90. Hjemmestrikk/annet som skal behandles pent - ull- eller håndprogram. Øvrig på 40 uten å sortere med mindre det er nye klær som kan farge av. Vasker ca 1 maskin i uka pr kategori - noen ganger to på 60. Anonymkode: eca34...fda
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #23 Skrevet 19. oktober 2016 Håndklær, sengetøy og undertøy 90 eller 60 grader Hvitt/lyst tøy 40 grader Farget/mørkt tøy 40 grader Ull/silke 30 grader Anonymkode: 2f075...0a0
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #24 Skrevet 19. oktober 2016 7 timer siden, Arkana skrev: Man bruker jo noe som heter såpe. Og man vasker da ikke hendene på 60 grader, og de blir vel rene av vaske de også? Denne diskusjonen kommer igjen og igjen på KG. Det er ikke måte på hvor ekkel og skitten man er om undertøyet vaskes på 40 grader, men jeg har ennå til gode å høre om folk som har blitt syke av det. Og ja, det er svært lite miljøvennlig å vaske på så høye temperaturer. Det er faktisk så lite miljøvennlig at om man bruker tøybleier og vasker dem på mer enn 60 grader eller bruker tørketrommel så forsvinner hele miljøgevinsten i forhold til papirbleier. Hender og tøy er ikke likt. Bomullstøy må vaskes på minimum 60 graders varme (sammen med vaskemiddel) for å bli rent, fordi bomullsfibrene trenger 60 graders varme for at skitten skal løses fra fibrene. Truser er også ofte av bomull. Selv om trusene er laget av andre materialer enn bomull, er det anbefalt å vaske slike klesplagg i minimum 60 grader. Anonymkode: dc58f...cd0 5
Gjest Christina146 Skrevet 19. oktober 2016 #25 Skrevet 19. oktober 2016 Min sortering: Sengetøy på 60-95 grader hvite håndklær/sokker/truser på 60 grader farget håndkle/truser/sokker på 60 grader hvitt vanlig tøy 30-40 grader farget vanlig tøy 30-40 grader bher på håndvask i vaskepose 30 grader fine blondetruser på 40 grader
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #26 Skrevet 19. oktober 2016 -mørke sokker og truser 60 gr -lyse sokker og truser 60 gr -lyse klær 40 gr -mørke klær 40 gr -håndkler og sengetøy 60gr, innimellom får alt en runde på 90 gr -ull på ullprogram Både sopp og mikrober kan fint overleve 30/40 graders vask, så her går der som er mest mottakelig for den slags (sokker og undikker) glatt på 60 grader. I motsetning til resten av verden har jeg aldri soppinfeksjon, uvi e.l., så regner med det har en del med vaskevaner å gjøre. Anonymkode: 39e5d...651
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #27 Skrevet 19. oktober 2016 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Drepe flest mulig bakterier Anonymkode: dc58f...cd0 Og midd. Midd er det mye av i en seng. Det sitter mest i madrassen, men kommer også i sengetøyet. Dette drepes på 90 C, ikke på 30 C som en foreslår her. Det er uhygienisk å vaske på kaldvask. Anonymkode: b4858...8af 2
Arkana Skrevet 19. oktober 2016 #28 Skrevet 19. oktober 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hender og tøy er ikke likt. Bomullstøy må vaskes på minimum 60 graders varme (sammen med vaskemiddel) for å bli rent, fordi bomullsfibrene trenger 60 graders varme for at skitten skal løses fra fibrene. Truser er også ofte av bomull. Selv om trusene er laget av andre materialer enn bomull, er det anbefalt å vaske slike klesplagg i minimum 60 grader. Anonymkode: dc58f...cd0 Jeg mener at 40 grader og vaskemiddel er nok og har aldri opplevd problemer i forhold til å vaske trusene på 40 grader.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #29 Skrevet 19. oktober 2016 Akkurat nå, Arkana skrev: Jeg mener at 40 grader og vaskemiddel er nok og har aldri opplevd problemer i forhold til å vaske trusene på 40 grader. Du må mene hva du vil, men det som jeg skrev (uthevet i rødt) er fakta. Anonymkode: dc58f...cd0 3
Arkana Skrevet 19. oktober 2016 #30 Skrevet 19. oktober 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du må mene hva du vil, men det som jeg skrev (uthevet i rødt) er fakta. Anonymkode: dc58f...cd0 Jeg har aldri nektet for at vask på 60 grader dreper flere bakterier enn vask på 40 grader. Det jeg hevder er at det ikke er nødvendig å vaske på 60 grader for bakteriene er ikke farlige.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #31 Skrevet 19. oktober 2016 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Bomull og undertøy må ha minimum 60 grader for å bli rent Anonymkode: dc58f...cd0 Boxerne mine blir rene de... mulig kvinners undertøy blir mer møkkete. Anonymkode: 032fd...d1e
dillyduzit Skrevet 19. oktober 2016 #32 Skrevet 19. oktober 2016 Mørke klær - 60 Lyse/Falmende klær - 60 Bukser - 30 Ull - Ullvask..30? Ser jeg at det hoper seg opp mye "spesialvask" dvs, skjorter som skal vaskes på 30, eller 40 vasker jeg alle de sammen, jeans for seg. Men er kurven hovedsakelig "hverdagslig" med mørke eller lyse farger, slenger jeg det inn på 60.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #33 Skrevet 19. oktober 2016 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: -mørke sokker og truser 60 gr -lyse sokker og truser 60 gr -lyse klær 40 gr -mørke klær 40 gr -håndkler og sengetøy 60gr, innimellom får alt en runde på 90 gr -ull på ullprogram Både sopp og mikrober kan fint overleve 30/40 graders vask, så her går der som er mest mottakelig for den slags (sokker og undikker) glatt på 60 grader. I motsetning til resten av verden har jeg aldri soppinfeksjon, uvi e.l., så regner med det har en del med vaskevaner å gjøre. Anonymkode: 39e5d...651 Man må skille på farlige mikrober, og ikke farlige mikrober. Så slikt sett må man ikke vaske på 60 grader. i tillegg så vil mikrobene fortynnes i en vask, dvs at de så og si er ikke eksisterende. Med vaskemiddel er det ikke eksisterende. Å vaske tøy i 60 og 90 grader er svært lite miljøvennlig og lite økonomisk. Å vaske ved 60 grader en gang i blant er jo greit for å ta toppene, men ikke flere ganger i måneden. Anonymkode: 032fd...d1e 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #34 Skrevet 19. oktober 2016 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: -mørke sokker og truser 60 gr -lyse sokker og truser 60 gr -lyse klær 40 gr -mørke klær 40 gr -håndkler og sengetøy 60gr, innimellom får alt en runde på 90 gr -ull på ullprogram Både sopp og mikrober kan fint overleve 30/40 graders vask, så her går der som er mest mottakelig for den slags (sokker og undikker) glatt på 60 grader. I motsetning til resten av verden har jeg aldri soppinfeksjon, uvi e.l., så regner med det har en del med vaskevaner å gjøre. Anonymkode: 39e5d...651 Tror nok soppinfeksjon har med andre forhold enn om tøyet blir vasket ved 40 eller 90 grader Anonymkode: 032fd...d1e 2
Cleopatra. Skrevet 19. oktober 2016 #35 Skrevet 19. oktober 2016 32 minutter siden, Arkana skrev: Jeg har aldri nektet for at vask på 60 grader dreper flere bakterier enn vask på 40 grader. Det jeg hevder er at det ikke er nødvendig å vaske på 60 grader for bakteriene er ikke farlige. Handler ikke om farlig eller ikke farlig, men trodde det var allmennkunnskap at man vasker undertøy på 60 grader. Noe annet er faktisk litt ekkelt da det ikke blir ordentlig rent. Og selv om det lukter rent, vil det ikke si at det -er- rent. 2
Surriball Skrevet 19. oktober 2016 #36 Skrevet 19. oktober 2016 Lys 60 grader, farget 60, lys 40, farget 40 og ull.
Arkana Skrevet 19. oktober 2016 #37 Skrevet 19. oktober 2016 5 minutter siden, Fireball skrev: Handler ikke om farlig eller ikke farlig, men trodde det var allmennkunnskap at man vasker undertøy på 60 grader. Noe annet er faktisk litt ekkelt da det ikke blir ordentlig rent. Og selv om det lukter rent, vil det ikke si at det -er- rent. Men igjen, hva tenker du at skjer hvis man bruker truser vasket på 40 grader? Trusene og jeg lukter rent og jeg har ingen underlivsproblemer. Hva er det jeg trenger være så bekymret for? 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #38 Skrevet 19. oktober 2016 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man må skille på farlige mikrober, og ikke farlige mikrober. Så slikt sett må man ikke vaske på 60 grader. i tillegg så vil mikrobene fortynnes i en vask, dvs at de så og si er ikke eksisterende. Med vaskemiddel er det ikke eksisterende. Å vaske tøy i 60 og 90 grader er svært lite miljøvennlig og lite økonomisk. Å vaske ved 60 grader en gang i blant er jo greit for å ta toppene, men ikke flere ganger i måneden. Anonymkode: 032fd...d1e Stafylokokker, e-coli og norovirus må f.eks har over førti grader for å stryke med, likeså med midd. Du har mye å lære om mibrobiologi hvis du tror det "tynnes ut" og dermed ikke utgjør en fare. Jeg er et menneske og vasker ikke lassevis med maskiner i mnd, men vannforbruket er faktisk ikke høyere ved høyere temperatur, og maskinen bruker heller ikke mer betydelig strøm på oppvarming av vann, så det er ikke så miljøkriminelt som du skal ha det til. 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror nok soppinfeksjon har med andre forhold enn om tøyet blir vasket ved 40 eller 90 grader Anonymkode: 032fd...d1e Soppinfeksjon har med flere forhold å gjøre, vask av undertøy er ett forhold. Anonymkode: 39e5d...651 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #39 Skrevet 19. oktober 2016 15 minutter siden, Arkana skrev: Men igjen, hva tenker du at skjer hvis man bruker truser vasket på 40 grader? Trusene og jeg lukter rent og jeg har ingen underlivsproblemer. Hva er det jeg trenger være så bekymret for? Vasker du de trusene sammen med annet tøy på 40 grader, og/ eller tørker du trusene i tørketrommelen? Ekolibakteriene fra dine underbenklær kan godt finne veien til den maten som du lager på kjøkkenet, når du bedriver slik urenslighet med vaskingen av trusene dine på for lave temperaturer... Anonymkode: dc58f...cd0 3
Gjest Margit Spat Skrevet 19. oktober 2016 #40 Skrevet 19. oktober 2016 Ha ha, elsker disse diskusjonene og hvor angripende enkelte føler for å bli Slik gjør jeg det: 1. og 2. Mørk og lys 40: dongeri, t-skjorter i bomull eller syntetisk, skjorter, bluser, gensere, syntetisk treningstøy 3. og 4. Mørk og lys 60: håndklær, sengetøy, undertøy 5. 30 grader: ullvask - ullgensere og -undertøy 6. 30 grader: finvask - ting i silke 7. 90 grader: håndklær. Dette gjør jeg bare unntaksvis. Siden jeg er av den oppfatning at skyllemiddel er s**ans verk og aldri kommer over dørstokken her i huset, så trenger jeg streng tatt ikke skille mellom f.eks tøy med og uten elastikk. Likevel blir det som regel skilt mellom bomull og syntetisk. Vi produserer nok klesvask til det. Det skal innrømmes at det hender mer enn en sjelden gang at det blir med truser på 40 graderen, også. Utrolig nok har jeg bodd hjemmefra i 25 år, og vasket både mine egne og partnerens klær, uten noensinne å ha påført noen verken soppinfeksjoner, urinveisinfeksjoner eller matforgiftninger av den grunn. De gangene vi har smittsom sykdom i hus, vaskes selvsagt mest mulig på høyest mulig temp.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå