Ciara Skrevet 21. november 2004 #1 Del Skrevet 21. november 2004 Hei! Har lyst til å dra til Berlin. Jeg så at mange hovedstad-tråden ikke likte Berlin noe særlig. Kan dere utdype hva dere ikke likte? Og hvis det er noen Berlin-entusiaster her, så må dere gjerne komme med positive ting ved Berlin Thank you! Ciara Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elze Skrevet 22. november 2004 #2 Del Skrevet 22. november 2004 Jeg var i Berlin for ti år siden og likte meg kjempegodt, skal faktisk tilbake nå på søndag, så jeg kan jo skrive en liten rapport når jeg kommer tilbake! Berlin er vel ellers en by med en ganske aktiv rocka/alternativ scene, mer et sted man drar for stemningen enn for shopping og sightseeing. Og kan vel ikke kalles en utpreget vakker by. Jeg gleder meg veldig til å se hvordan byen har forandret seg på disse ti årene, sist jeg var der var jo relativt kort etter at muren falt, og da var det helt tydelig en by i forandring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. november 2004 #3 Del Skrevet 22. november 2004 Gled dere! Berlin er en super by- har bodd der ett år. Bra shopping, uteliv, masse å se på, billig (også i tysk sammenheng)..... Lengter tilbake! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lmari Skrevet 22. november 2004 #4 Del Skrevet 22. november 2004 Vi var i Berlin i september, likte meg kjempegodt, jeg!! Utrolig masse ting å se på - flott arkitektur som kan ta pusten fra noen og enhver, og masse historiske steder som er interessant å se på. Vi bodde bra etter tips fra anonyma (takk igjen!!), rett ved Kurfürstendam og hadde dermed lett adgang til shopping og sightseeing. Berlin er en stor by, så det er bare å belage seg på å bruke undergrunnen, som er like bra som i London og Paris. Vi tok en sånn turistbuss den første dagen, selv om man føler seg litt som en stor saueflokk så er det faktisk litt ok å kjøre en runde for å få retningssansen til å virke og for å få en smakebit! Så dro vi tilbake til flere av stedene som vi hadde lyst til å se mere på, blant annet Branderburger Tor, Berlinderdomen, Checkpoint Charlie osv. Shoppingen er ok, ikke den beste jeg har vært borti (lite som slår London og Glasgow, synes jeg), men helt ok. Vi fikk jammen meg brukt penger her også!! Vi brukte mange timer i Berlin Zoo, det var utrolig koselig å se alle dyrene og vi storkoste oss i parken der. Vi besøkte byen i fire dager, det var nok til å få et inntrykk av byen. Og vi skal nok tilbake, ja!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. november 2004 #5 Del Skrevet 22. november 2004 Fant dere leilighet via www.tollewohnungen.de? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
edea Skrevet 22. november 2004 #6 Del Skrevet 22. november 2004 Har vært mange ganger i Berlin (bodde ikke så langt unna en periode) og liker byen kjempegodt. Her er noen tips i tillegg til det som allerede er nevnt: For sightseeing uten sightseeing-buss, hopp på buss nummer 100 og se mange av de største severdighetene for en brøkdel av prisen. Det beste er at hvis du har dagskort kan du hoppe av og på som du vil. Nå i disse tider er det mange boder som selger glühwein og en del julemarkeder som er hyggelige. KaDeWe er ett kjempestort varehus a'la Harrods i London som er vel verdt ett besøk. Selv om prisene nok ikke er de billigste. Ellers kan jeg anbefale ei bok som vi kjøpte på turistinformasjonen der: "Berlin for Young People". Står veldig mange gode tips til restauranter, shoppingsteder som ikke er så dyre osv der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 23. november 2004 Forfatter #7 Del Skrevet 23. november 2004 Dette hørtes jo veldig fristende ut! Morsomt å lese ting som fyrer oppunder reiselysten! Jeg vet ikke helt hvordan folk vurderer byer, men jeg har ærlig talt sjelden mislikt storbyer jeg har vært. Og når jeg har mislikt dem har det tross alt vært mange spennende ting å se også. Så Berlin behøver liksom ikke å være verdens fineste by for å være spennende. Og med 2. verdenskrigbakgrunnen og alle kunstnerne som flokker dit for tiden høres det da spennende ut Mens jeg er i gang, er det noen reiseselskap som har billige fly/pakkereiser dit? Takk for svar, folkens Og Lyna, rapport hadde vært koselig God tur! Ciara Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Væren Skrevet 23. november 2004 #8 Del Skrevet 23. november 2004 Jeg var i Berlin i januar, en storslagen og for all del flott by, men ikke akkurat min favorittby. Kjekt å ha vært der, da! Det har antagelig mye med det faktum å gjøre at vi var der midt på kaldeste vinteren; det var så kaldt at vi ikke kunne stoppe opp og stå i ro, nesten! Bitende kulde! Jeg angrer litt på at vi ikke tok en sightseeingrunde første dagen, for å få overblikk. Det vil jeg anbefale. Det som var mest spennende, synes jeg, var å oppsøke de bydelene som lå i øst Berlin før muren falt. Der vokser det opp levende bysenter med mye barer og musikk mm. Spør taxisjåføren eller på hotellet hva de anbefaler, de pleier å vite hva som er bra å få med seg og hvor de spennende restaurantene befinner seg! Vi pleier ofte å bruke lokalkunnskapen når vi er ute og farter, i stedenfor å bare stole på det man leser på forhånd. Eller i alle fall i tillegg til! Det som slo meg med Berlin var størrelsen; alt var stort! Gater, kvartaler, parker, alt! Og så var det mye storslagen og flott gammel arkitektur side om side ved hypermoderne bygninger. Berlin har egentlig vært en gedigen byggeplass de siste årene, og det var enormt mye som skjedde på den fronten. Vi tenkte å besøke riksdagsbygningen, men det var flere timers kø for å komme inn, og i den kulden ga vi opp etter ca 45 minutter... Forresten så gikk vi ganske mye (jeg gikk på høyhælte støvletter på issvullene, knallbra...). Det kan være lurt å tenke på gode sko! Området der de fleste ambassadene ligger samlet var ganske stilig, mange flotte bygninger. Også den felles skandinaviske ambassaden lå her. Brandenburger Tor var jo litt artig å se, da! Men vi somlet oss aldri til å se restene av Berlinmuren. Litt sløvt... :oops: Men vi fikk i alle fall med oss noen lokale musikere på et par "brune kneiper" - og det synes jeg var ganske minnerikt! Det var i gamle øst-Berlin. God tur, håper og tror at du kommer til å kose deg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 23. november 2004 #9 Del Skrevet 23. november 2004 Norwegian flyr billig, i januar er det ledige billetter til 298,- per vei. Da ankommer man på Schönefeld, 45 min med S-Bahn til Byen ( Zoologische Garten), men det er verdt det. Temperaturene er forøvrig svært varierte, i slutten av januar var det plutselig en dag med 19 grader..men generellt vil jeg jo heller anbefale vår/sommer/høst, men det kan jo være fint på vinteren også da, om man er heldig med været! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 25. november 2004 Forfatter #10 Del Skrevet 25. november 2004 Oi, det var billig! Takk for tipset, gjest! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lmari Skrevet 29. november 2004 #11 Del Skrevet 29. november 2004 Schönefeld funker som bare rakkern, vi fløy dit i september og var godt fornøyde med det. Togturen inn går raskt og greit, det er ikke så dyrt og togene går ganske raskt. Det er noen hundre meter å gå bort til togstasjonen, men det kjøres noen små "golfbiler" man kan sitte på med. Vi gikk bort, det tar bare noen minutter. .. og nå har jeg flydd fire-fem ganger med Norwegian, er veldig fornøyd med dem også! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 4. desember 2004 Forfatter #12 Del Skrevet 4. desember 2004 Det var jo utrolig gode nyheter... jeg må innrømme at jeg generelt er litt skeptisk til billigselskaper! Men dette hørtes jo veldig bra ut! Å, gleder meg allerede! Ciara Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. desember 2004 #13 Del Skrevet 5. desember 2004 Norwegian er billig og bra, men strenge på overvekten (ihvertfall på Schönefeld, som jeg vet), og dersom du har mye med deg anbefaler jeg at en i reisefølget ikke går til innsjekkingen, men står litt unna med håndbagasjen (som de ikke er så strenge på). Hadde selv med 15-20 kg håndbagasje, som de ikke sa noe på i sikkerhetskontrollen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 6. desember 2004 #14 Del Skrevet 6. desember 2004 Billige Berlin-biletter i SAS-kalenderen i dag... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 6. desember 2004 Forfatter #15 Del Skrevet 6. desember 2004 Dere gjør at jeg får lyst til å dra til Berlin med en gang! Overvekt pleier jeg å klare å unngå, så det skal gå bra Tror jeg bestiller billetter på nyåret Nå fikk jeg litt sommerfugler i magen her! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå