Gå til innhold

klarer ikke lese til eksamen

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

sitter å prøver å lese til eksamen som jeg har om ca en uke.. men jeg klarer det ikke.. jeg er så redd for at jeg ikke skal klare det, føler et utrolig press rundt meg om at jeg må klare det. alle har troen på meg.. men innerst inne er jeg veldig redd for utfallet.. jeg leser og leser og det er vel en 20 bøker jeg skal igjennom, men jeg har ikke sjangs til å huske noen ting...

det er altfor masse å huske på, men hvis du sier meg et stikkord kan jeg komme på noe, men sånn uten noe forann meg husker jeg ikke noe, og da blir jeg fryktelig bekymret.. er så redd for å ikke klare det:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Jeg har hatt mange eksamener opp i gjennom årene så jeg kjenner følelsen!

Men du kan sikkert mye mer enn du tror, og nå gjelder det å fokusere på det, siden du bare har en uke igjen. Ikke sett deg som mål å lese 20 bøker på en uke! Men det er likevel mye som kan gjøres på en uke:

- Les notater i stedet! Husk at forelesningsnotater ofte er eksamensrelevant.

- Dersom det er bøker med sammendrag i slutten av hvert kapittel, så les det.

- Snakk med medstudenter om stoffet.

- Finn gamle eksamensoppgaver, skriv ned svar på dem og fokuser på å huske det du svarer.

- Lag deg et tankekart med stikkord.

- Ofte kan det være lurt å søke på internett om temaet du leser. Av og til kan det finnes gode og lett forståelige sider om det du har på pensum.

- Husk å få nok mat og nok søvn.

Dette var mine råd, andre har sikkert flere tips å komme med. Lykke til, dette klarer du fint :)

Kristina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare stole på at det får gå som det går... lese litt, legge det fra seg igjen, gjøre andre ting, slappe av, og lese et avsnitt igjen, la hjernen ordne resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min foreleser gav oss et knallbra råd:

Fokuser på det du kan, og ikke tenk på alt du ikke kan!

På denne måten vil du føle deg tryggere og antageligvis unngå slik panikk du har nå. I tillegg regner jeg med at du vil ha lettere for å lese på de tingene du ikke kan når du finner ut hva du kan nok om!

Det jeg sliter med er at det er så mye annet fint å gjøre enn å lese... sitte her for eksempel...

:wink:

Pam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hvordan det er, har hatt mange eksamener gjennom tiden. Har slitt veldig med motivasjonen dette semesteret, eksamen var over i slutten av oktober og i dag leverte jeg inn semesteroppgaven så nå er det praktisk talt juleferie. Tenk at det bare varer en kort tid, og tenk på den gode følelsen når det er overstått og du har klart det. Finn en studieteknikk som passer deg (alle har forskjellige, så det er litt nytteløst for folk å si hva de selv gjør), da vil du oppdage at det går mye lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg også! Det er mye mer spennende på KG enn i pensum. Det er bare å holde ut. Bite tennene sammen. Drikke kaffe. Pauser på KG. Ikke ta det så tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

jeg må jo ta det tungt når jeg sitter her istedenfor å lese og føler at ingenting sitter... det er jo ikke mulig å huske 20 bøker! det er ikke sjangs i havet for min del.. jeg får bare håpe på at det meste dukker opp underveis på eksamen.. noe må jeg jpo huske..

men jeg må jo ta det tungt, det står jo om livet mitt, utdanningen min, pengene mine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du mener, men slike tanker gjør det ikke lettere å lese. Presset blir rett og slett for stort. For ikke å bryte sammen sluttet å tenke at det står om resten av livet mitt, for det gjør det ikke. Livet tar ikke slutt selv om man styker på eksamen, selv om det føles sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit veldig kordan du har det! Hadde eksamen igår og sleit max med å lese. Null motivasjon og konsentrasjon. Så det vart hastlesing dei siste 3 dagane...

Forelesaren sa til oss at når det nærma seg eksamen så var det ikkje vits i å stresse med å pugge meir. Les heller om det du syns er kjekt og interessant. Større sjans for å lære noko då...

Eg syns veldig syns på meg sjølv pga eksamen, vinter++ Så eg tenkte litt på "barna i Afrika og sånn". Funka for meg :-)

Lykke til i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt mange eksamener opp i gjennom årene så jeg kjenner følelsen!

- Les notater i stedet! Husk at forelesningsnotater ofte er eksamensrelevant.

- Dersom det er bøker med sammendrag i slutten av hvert kapittel, så les det.

- Snakk med medstudenter om stoffet.

- Finn gamle eksamensoppgaver, skriv ned svar på dem og fokuser på å huske det du svarer.

- Lag deg et tankekart med stikkord.

- Ofte kan det være lurt å søke på internett om temaet du leser. Av og til kan det finnes gode og lett forståelige sider om det du har på pensum.

- Husk å få nok mat og nok søvn.

Kristina.

Dette var ganske gode råd:) Sliter med det eksamenslesinga jeg også. Tror jeg skal følge dem jeg også! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...