Peter007 Skrevet 20. oktober 2016 #21 Skrevet 20. oktober 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Trist når fedre ikke har tid til sine barn. Rart de får seg dame. Må være dumme damer hvertfall. Ingen går fra barna sine! Anonymkode: 921b4...caa Ja det er sant.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2016 #22 Skrevet 20. oktober 2016 er aleneforelder og har bare nav inntekt, får bare 1100kr i bidrag... du har ingenting å klage på Anonymkode: 4a1d5...a44 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2016 #23 Skrevet 21. oktober 2016 På 20. oktober 2016 den 20.45, AnonymBruker skrev: Han skal GJERNE få se barnet sitt mer hver mnd. Jeg er dønn sliten, både av å være alene om alt, en alvorlig sykdom jeg sliter med, pluss alvorlig sykdom i nærmeste familie. Så avlastning er noe jeg gjerne kunne tenkt meg. Problemet er jo at han ikke gidder! Jeg har ikke tall på hvor mange ganger han har "byttet" helg, men tar aldri igjen denne helgen. Det ender alltid med at jeg har henne 3 helger på rad. Så det med at han truer med 50/50 er vel mest sannsynlig tomme trusler. Samtidig er han så gnien at det ikke hadde forundret meg om han hadde gått for den fordelingen bare for å spare penger (tror han, for han vet ikke hva det koster å ha et barn!) Problemet mitt, er som sagt at jenta vår vil ikke være hos pappa mer enn den ordningen vi har. Ikke for alt i verden. En dag ekstra eller to, ja, men ikke annenhver uke. Og jeg regner med at hun også skal høres om dette blir aktuelt, og da ender det med tvang, for hun vil være hos meg, ikke minst fordi han bor 2 mil unna skole/venner og fritidsaktiviteter, med null naboer. Der sitter hun med pc/tv hele tiden, mens han holder på med svartjobbingen sin. Og å kjøre henne til venner, gjør han ikke. Punktum. Dette er altfor mye info, men sånn er altså saken. Det er mange grunner til at det føles veldig urettferdig at han betaler for lite, for pengene går til henne nå som hun er ferdig på sfo, både til det hun trenger oog sparing. Anonymkode: 86233...502 Om far bare har jenta noen få dager i uka er det vel ikke rart at han ikke kjører barnet til ditt nabolag... Anonymkode: 7729d...fec
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2016 #24 Skrevet 22. oktober 2016 Jeg kan fortelle at her hadde far samvær annenhver helg og betalte ca 1000 kr i mnd i bidra. Han betalte ikke en krone over det noen gang, kjøpte heller ikke et plagg eller hjalp til utover det. Tror det er mer vanlig med deling på slike ting ved 50-50. Synes far kan hjelpe til av og til, men jeg synes du forventer litt mye, bidrag skal jo dekke det meste du ramser opp, far kan heller ikke noe for at du ikke jobber fullt eller har syke slektninger. Missforstå meg ikke, jeg har full forståelse for at du synes det er tøft og at du sliter. Men kan levende forestille meg far til mitt barn hvis jeg hadde sagt at barnet trengte klær og lurt på om han kunne kjøpe. Det var helt uaktuelt. Jeg tror ikke vi kan forvente at far både skal betale bidrag og i tillegg betale klær og andre ting, selv om jeg synes han og andre av og til kan hjelpe til hvis det virkelig kniper, men jeg tror ikke det er så vanlig for bidragsbetalende helgepappaer. Anonymkode: c60db...d61 1
Minlillesky Skrevet 22. oktober 2016 #25 Skrevet 22. oktober 2016 På 13.10.2016 den 23.21, AnonymBruker skrev: Jeg er i en litt vanskelig situasjon nå, og har kun dagpenger. Ble rammet av nedbemanning, og har ikke jobb akkurat nå. Jeg er midlertidig tilkallingsvikar i helse og omsorg, men det varierer veldig dessverre, og det er mange om beinet.. Hvis det går en mnd uten en vakt, så har jeg utbetalt 11000 kr i dagpenger. (Har bidrag, bostøtte og barnetrygd utenom) Jeg har 2 intervjuer neste uke, og håper ting retter seg fort, for dette er vondt Far tjener litt over 400 000 kr, har samboer som også er i full jobb, ingen barn boende hos seg. Datteren vår er 10 år. Han har betalt 2700 kr (privat avtale) siden vi gikk fra hverandre for 7 år siden. Han nekter å betale mer. Datteren min trengte en dunjakke i fjor vinter, og dette var 4 dager før lønningsdag hos meg, og jeg hadde rett og slett ikke den 1000 lappen der og da. (jeg har stort sett det i bakhånd, men vi hadde bilen på reparasjon, og fikk en ekstrautgift på over 7000 kr :( Han nekter å kjøpe noe som helst utenom til datteren sin. Bidraget skal dekke absolutt alt mener han. Jeg hadde sfo regning på over 2000 kr helt til i sommer. Mat, klær, lommepenger (hun er flink til å hjelpe til hjemme, så det fortjener hun virkelig) og andre ting hun trenger, er ikke gratis, noe det ser ut til at han tror. Det endte med at mine foreldre kjøpte jakke, noe som ikke er noen vane, bare så det er sagt. Jeg er ikke vant til hjelp fra andre. Er det noen her som er alene med barn på samme alder, og vil fortelle hva som er normalt å betale i bidrag? Han vil ikke høre snakk om at han skal betale mer. Venninnen min er alene, og har ordning gjennom nav. Der økes det jevnt og trutt. Ikke mye, men det øker. Når jeg er i full jobb, så klarer vi oss veldig bra. Det er bare nå jeg kjenner veldig på dette, og skulle ønske han hadde bidratt litt mer Anonymkode: 86233...502 Gå gjennom nav ang bidraget. Kan hende du får mer da
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2016 #26 Skrevet 22. oktober 2016 På 13.10.2016 den 23.21, AnonymBruker skrev: Jeg er i en litt vanskelig situasjon nå, og har kun dagpenger. Ble rammet av nedbemanning, og har ikke jobb akkurat nå. Jeg er midlertidig tilkallingsvikar i helse og omsorg, men det varierer veldig dessverre, og det er mange om beinet.. Hvis det går en mnd uten en vakt, så har jeg utbetalt 11000 kr i dagpenger. (Har bidrag, bostøtte og barnetrygd utenom) Jeg har 2 intervjuer neste uke, og håper ting retter seg fort, for dette er vondt Far tjener litt over 400 000 kr, har samboer som også er i full jobb, ingen barn boende hos seg. Datteren vår er 10 år. Han har betalt 2700 kr (privat avtale) siden vi gikk fra hverandre for 7 år siden. Han nekter å betale mer. Datteren min trengte en dunjakke i fjor vinter, og dette var 4 dager før lønningsdag hos meg, og jeg hadde rett og slett ikke den 1000 lappen der og da. (jeg har stort sett det i bakhånd, men vi hadde bilen på reparasjon, og fikk en ekstrautgift på over 7000 kr :( Han nekter å kjøpe noe som helst utenom til datteren sin. Bidraget skal dekke absolutt alt mener han. Jeg hadde sfo regning på over 2000 kr helt til i sommer. Mat, klær, lommepenger (hun er flink til å hjelpe til hjemme, så det fortjener hun virkelig) og andre ting hun trenger, er ikke gratis, noe det ser ut til at han tror. Det endte med at mine foreldre kjøpte jakke, noe som ikke er noen vane, bare så det er sagt. Jeg er ikke vant til hjelp fra andre. Er det noen her som er alene med barn på samme alder, og vil fortelle hva som er normalt å betale i bidrag? Han vil ikke høre snakk om at han skal betale mer. Venninnen min er alene, og har ordning gjennom nav. Der økes det jevnt og trutt. Ikke mye, men det øker. Når jeg er i full jobb, så klarer vi oss veldig bra. Det er bare nå jeg kjenner veldig på dette, og skulle ønske han hadde bidratt litt mer Anonymkode: 86233...502 400 000 er jo ikke mye, med mindre vi snakker om etter skatt. 400 000 er vel en helt gjennomsnittlig inntekt i dag. 2700 kr er faktisk en anselig sum i bidrag i mnd. Og det burde dekke det meste av hva barnet trenger. Anonymkode: c60db...d61
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2016 #27 Skrevet 22. oktober 2016 Det er engang sånn at bidraget skal dekke fars del av alt som ungen trenger, foruten kost og losji ved samvær og større ting som konformasjon og regulering. Du kan ikke kreve mer av far enn hva han skal betale i bidrag. Du kan sjekke med bidragskalkulatoren om han betaler riktig, og evt søke om fastsetting hos NAV. Mitt barns far er p.t bidragsudyktig pga sykdom og arbeidssituasjon og betaler ikke en krone i bidrag, jeg får heller ikke bidragsforskudd pga min inntekt. Han kan ha så mye samvær han vil utover de helgene han har fast, og barnet spør også selv om h'n ikke kan dra til far, men han vil ikke. Allikevel kan jeg ikke be om noe som helst om han ikke ønsker å gi noe. Urimelig, ja absolutt, men desvverre er reglene slik. (Barnet vårt var planlagt, vi var sammen i 11 år, 2 med barnet, før han fant ut at det ikke "passet for ham" og flyttet, altså ikke noe påtvunget barn overhodet.) Anonymkode: 1108b...381
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2016 #28 Skrevet 23. oktober 2016 For 2700kr har du mye penger og bruke på barnet ditt. Hvis ungen ikke har sfo lenger heller, har du hvertfall mye og bruke på ungen din. Ja pappaen skal være med og betale, men når dere har en avtale så har dere en avtale. Da skulle du ha hatt det med i avtalen tidligere. Pappaen måå betale 2700kr i mnd for ungen deres, du kan velge hva du vil bruke de pengene på. Hvis du føler du har lite penger og bruke på ungen din, sett av 1000kr av bidrag på en egen konto hver eneste mnd. Så har du penger til nød når hun trenger jakke, sko, ulltøy - sånne ting som koster penger. Så må du også tenke på lommeboka når du handler. Det er ikke riktig og gå på nav hver eneste gang du får litt dårligere lønn. Regner med at du ikke hadde gått på nav hvis du hadde plutselig fått 500 000 i året eller han hadde fått 200 000 i året 😛 Jeg har barn med mannen jeg heldigvis er sammen med. For ikke så lenge siden så gikk vi igjennom en tøff økonomisktid, da var det ikke snakk om og søke mer penger av noen (hvem skulle det ha vært?😂), da måtte vi ha stramt budsjett, legge av penger i mnd til ungene være i tilelle det skulle dukke opp noe de skulle trenge. Var noen tøffe og sure mnd, men så sto vi på og gjorde vårt- så nå har vi det greit. Hadde du hatt 1000kr i bidrag hadde jeg fordtått at du var misfornøyd, men du får mer enn de fleste får. Så jeg ville vært fornøyd og sluttet og laget dårlig stemmning med bf og heller bryd meg om viktigere ting. Anonymkode: 68501...6ee
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2016 #29 Skrevet 23. oktober 2016 På 22.10.2016 den 0.54, AnonymBruker skrev: Om far bare har jenta noen få dager i uka er det vel ikke rart at han ikke kjører barnet til ditt nabolag... Anonymkode: 7729d...fec Hva mener du med dette svaret? Leste du hva jeg skrev? Det blir jo håpløst for ei på 10 år å bo hos far som bor så øde til som han gjør, ikke minst fordi han begynner kl 7 på jobb, og hun begynner 8.30 på skolen. Det går ikke en eneste buss forbi huset deres. Da må hun gå nesten 3 km til nærmeste buss stopp. Jeg har da aldri skrevet at jeg forlanger at han skal kjøre henne til mitt nabolag i tide og utide. Anonymkode: 86233...502
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2016 #30 Skrevet 23. oktober 2016 Du, eller far, kan når som helst be om at barnebidrag skal tas via Nav. Pr dags dato er det et gebyr på ca kr 1000 på hver av partene uavhengig av utfallet. Det er noen måneder behandlingstid. 2700 kr for en 10-åring er relativt lite. Tar man det via nav så er det også noe man slipper å snakke om den andre parten om. En mindre ting å krangle om. Anbefaler å alltid ta det via Nav. Nav justerer bidraget hvert år. Dem justerer også i forhold til aldersklassen til barnet. Anonymkode: cae02...4e5
Gjest H Smith Skrevet 23. oktober 2016 #31 Skrevet 23. oktober 2016 På Saturday, October 22, 2016 den 21.20, AnonymBruker skrev: Jeg kan fortelle at her hadde far samvær annenhver helg og betalte ca 1000 kr i mnd i bidra. Han betalte ikke en krone over det noen gang, kjøpte heller ikke et plagg eller hjalp til utover det. Tror det er mer vanlig med deling på slike ting ved 50-50. Synes far kan hjelpe til av og til, men jeg synes du forventer litt mye, bidrag skal jo dekke det meste du ramser opp, far kan heller ikke noe for at du ikke jobber fullt eller har syke slektninger. Missforstå meg ikke, jeg har full forståelse for at du synes det er tøft og at du sliter. Men kan levende forestille meg far til mitt barn hvis jeg hadde sagt at barnet trengte klær og lurt på om han kunne kjøpe. Det var helt uaktuelt. Jeg tror ikke vi kan forvente at far både skal betale bidrag og i tillegg betale klær og andre ting, selv om jeg synes han og andre av og til kan hjelpe til hvis det virkelig kniper, men jeg tror ikke det er så vanlig for bidragsbetalende helgepappaer. Anonymkode: c60db...d61 Som pappa, så forstår jeg ikke denne og lignende innlegg. Jeg betaler bidrag,et beløp som regnes som 'mye' her, men har ingen problemer med å bidra ellers. Mange vil kanskje ikke betale til eksen, og det kan jeg forstå, men er jo lettvint å kjøpe helt konkrete ting som klær, uteklær, sykkel, ski og andre ting til ungene, og da VET man jo at det går rett til barna. Jeg skjønner menn som ikke vil betale i overkant mye til eksen, men fedre som ikke vil gi mest mulig til ungene forstår jeg ikke noe av. Altså, kjøper du ett sett vinterklær til ungene, så vet man jo eksakt hva pengene har gått til.
Britt Banditt Skrevet 24. oktober 2016 #32 Skrevet 24. oktober 2016 1. 2700 i bidrag for ett barn er ikke lite mtp at far "bare" tjener 400 000 (men har du sett selvangivelse, eller er dette noe far sier selv?). 2. Bidrag skal dekke alt, med unntak av mat når han har samvær, ting de gjør sammen, ting som skal være fast hos far (leker, møbler til rommet osv), konfirmasjon, regulering etc. Så lenge du fikk bidrag er det riktig at du skulle betale SFO. 3. Hvis du tar bidraget gjennom NAV så må du regne med at inntekten din blir skjønnsfastsatt. Dvs det blir regnet at du har en inntekt som tilsier minst 80% stilling. Dette er pga at hverken bidragsmottaker eller bidragspliktig skal kunne jobbe mindre for å få mer/betale mindre i bidrag. Begge foreldrene skal forsørge barnet sitt (man kan la vær å få skjønnsfastsatt inntekten, men da må man ha gode grunner for å ikke kunne jobbe minst 80%, for eksempel sykdom/uførhet). Så når du legger inn inntekten din i bidragskalkulatoren bør du huske på å omregne din inntekt til minst 80% stilling. Jeg prøvde å legge inn noen tall for deg, inntekt på 320 000 for deg (regner med du bør tjene minst noe sånt i 80% stilling), 400 000 på han. Samvær 4-8,99 netter i måneden. Kom da til bidrag på 2 480,-. 4. Far kommer aldri til å få 50/50. Du får la han dra deg for retten eventuelt, men ingen rett vil idømme han 50/50 på dette grunnlaget. Spesielt ikke når ikke barnet ønsker det selv. Dette er nok bare tomme trusler fra far. Han virker jo, dessverre, ikke særlig interessert i barnet sitt. 1
Britt Banditt Skrevet 24. oktober 2016 #33 Skrevet 24. oktober 2016 (endret) Prøvde meg litt med den kalkulatoren nå, og for å få 3300 i bidrag så måtte jeg sette under 180 000,- i årslønn på deg. Dersom dere ber NAV beregne bidrag kommer ikke de til å akseptere en så lav lønn på deg. For å få de tallene krysset jeg av på at du fikk utvidet barnetrygd. Husk på at du i tillegg til å få bidrag også får barnetrygden (1940,-) + at du får skattelette på ca 1000 kr i måneden (skattefradraget for enslige forsørgere). Dvs at du får i underkant av 6 000,- for å forsørge henne. Tidligere fikk du vel også stønad til barnetilsyn (66% av SFO), og du fikk også foreldrefradraget på skatten som gjorde at du fikk igjen en del av det du hadde i SFO-kostnader. Siden du har så lav inntekt så har du kanskje bostøtte også? Endret 24. oktober 2016 av Britt Banditt 1
Borgen Skrevet 24. oktober 2016 #34 Skrevet 24. oktober 2016 17 timer siden, H Smith skrev: Som pappa, så forstår jeg ikke denne og lignende innlegg. Jeg betaler bidrag,et beløp som regnes som 'mye' her, men har ingen problemer med å bidra ellers. Mange vil kanskje ikke betale til eksen, og det kan jeg forstå, men er jo lettvint å kjøpe helt konkrete ting som klær, uteklær, sykkel, ski og andre ting til ungene, og da VET man jo at det går rett til barna. Jeg skjønner menn som ikke vil betale i overkant mye til eksen, men fedre som ikke vil gi mest mulig til ungene forstår jeg ikke noe av. Altså, kjøper du ett sett vinterklær til ungene, så vet man jo eksakt hva pengene har gått til. Amen! Jeg er velsignet med en eks som er ekstremt vanskelig og lite samarbeidsvillig og har gjort noen fryktelig ugreie valg, men til og med han innser at det er ungene han straffer om han er vanskelig økonomisk. Han legger ikke skjul på at han hater meg dypt og inderlig, og det kommer til uttrykk på mange måter. Men han bidrar til både pc og lappen for ungene, og ellers ved behov (jeg har god økonomi og han betaler MYE bidrag i tillegg, siden han tjener over snittet godt og har ungene vesentlig mindre enn han burde (nei, det er ikke min feil, vi hadde 50/50 og null bidrag helt til han valgte å gå vekk fra dette). Skryt til alle foreldre som ikke rammer ungene fordi de hater eksen. 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2016 #35 Skrevet 24. oktober 2016 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Du, eller far, kan når som helst be om at barnebidrag skal tas via Nav. Pr dags dato er det et gebyr på ca kr 1000 på hver av partene uavhengig av utfallet. Det er noen måneder behandlingstid. 2700 kr for en 10-åring er relativt lite. Tar man det via nav så er det også noe man slipper å snakke om den andre parten om. En mindre ting å krangle om. Anbefaler å alltid ta det via Nav. Nav justerer bidraget hvert år. Dem justerer også i forhold til aldersklassen til barnet. Anonymkode: cae02...4e5 Blir bidraget regnet ut i fra alder? Ble nysgjerrig på svaret ditt. 2700 kr for en 10-åring er relativt lite. Anonymkode: c60db...d61
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2016 #36 Skrevet 24. oktober 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Blir bidraget regnet ut i fra alder? Ble nysgjerrig på svaret ditt. 2700 kr for en 10-åring er relativt lite. Anonymkode: c60db...d61 Ja, bidragets størrelse avhenger blant annet av alder på barn. 2700 er ikke lite. Anonymkode: 0f27e...615
Fru Uperfekt Skrevet 24. oktober 2016 #37 Skrevet 24. oktober 2016 På 20. oktober 2016 den 21.01, AnonymBruker skrev: Trist når fedre ikke har tid til sine barn. Rart de får seg dame. Må være dumme damer hvertfall. Ingen går fra barna sine! Anonymkode: 921b4...caa Grunnene til ett brudd kan være mange...
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2016 #38 Skrevet 24. oktober 2016 Som andre spurt tidligere, du får også støtte fra staten som aleneforsørger for å ta være på barna i tillegg til 2700kr fra faren. Hvor mye bruker du av din EGNE penge fra lønnen til barna da? Svært lite tenker jeg. Anonymkode: ac292...a3d
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2016 #39 Skrevet 24. oktober 2016 2 timer siden, Britt Banditt skrev: Prøvde meg litt med den kalkulatoren nå, og for å få 3300 i bidrag så måtte jeg sette under 180 000,- i årslønn på deg. Dersom dere ber NAV beregne bidrag kommer ikke de til å akseptere en så lav lønn på deg. For å få de tallene krysset jeg av på at du fikk utvidet barnetrygd. Husk på at du i tillegg til å få bidrag også får barnetrygden (1940,-) + at du får skattelette på ca 1000 kr i måneden (skattefradraget for enslige forsørgere). Dvs at du får i underkant av 6 000,- for å forsørge henne. Tidligere fikk du vel også stønad til barnetilsyn (66% av SFO), og du fikk også foreldrefradraget på skatten som gjorde at du fikk igjen en del av det du hadde i SFO-kostnader. Siden du har så lav inntekt så har du kanskje bostøtte også? Jeg har hatt dagpenger siden 4 januar. Jeg er piss lei (!) av å ikke ha noe å gjøre, bortsett fra de få vaktene i hjemmesykepleien. Jeg har inntekt i form av dagpenger på 11000 kr etter skatt, bostøtte på litt over 200 kr, barnetrygd og bidrag fra han. Dette er ikke veldig mye å kaste seg rundt med. Jeg har også en på 3 år som krever sitt. Han har jeg minstebidrag fra nav for, da pappaen hans døde av et hjerteinfarkt når minstemann var 13 uker gammel. Det jeg reagerer på, er at han har betalt det samme siden vi gikk fra hverandre for mange år siden. Den gangen gikk jeg på skole (som jeg har gjort fra 2005-2013) og hadde ikke veldig høy inntekt den gangen heller. Den gangen var det mye penger,(synes jeg) og jeg ble faktisk overrasket over at han ville betale så mye. Men bidraget har økt jevnt og trutt med årene, uten at han bryr seg om det. Jeg krever INGENTING av han, bortsett fra bidrag. Jeg kjøper inn nye klær til stadighet (jenta mi er 156 cm høy, og vokser i rekordfart) og ikke minst sko som slites veldig fort. Hun går på turn og fotballtrening. Turningen koster 1200 pr halvår. Pluss treningsklær, turndrakt, fotballsko, fotball, osv. Hun får lommepenger hver uke fordi hun hjelper til hjemme. Og det er stadig ting som dukker opp som hun trenger. Det er jeg som kjøper sykkel når hun trenger større str, og den er med hjem til han når hun ønsker det. Det er jeg som kjøpte mobiltlf sånn at jeg kan få tak i henne når hun er ute med venner hvis hun glemmer tiden. Akkurat nå synes jeg det ble mer enn nok, da det var bøssebærere på døren her i går, som vi selvfølgelig gav til, og i dag skulle dem løpe til inntekt for FORUT, (da gir vi altså for andre gang, noe som også er greit, men jeg synes som sagt det blir litt mye. Er du det barnet som har med minst penger, så kan jeg love deg at det legges merke til, og det får hun selvfølgelig høre) på lørdag som kommer er det Halloweenfest på skolen som koster 100 kr pr person i inngang, pluss penger til å kjøpe brus, pølser, osv, og mandag er det halloweenfeiring. Noen ganger føles det litt overveldende, og jeg har lite lyst til å si til datteren min at hun ikke kan være med på verken det ene eller det andre fordi mamma ikke har penger til alt dette akkurat her og nå. Jeg vet med meg selv at hadde jeg hatt hans inntekt, pluss en god del tusen rett i lomma pr uke pga svartjobben, så hadde jeg bidratt litt ekstra innimellom. Vi snakker ikke om mye penger. Jeg snakker om kanskje 2-300 kr til denne uka hvor det blir en del ekstra pga Halloween. Til kostymet hennes for eksempel. Noen ganger er det ikke så mye som skal til faktisk. Eller som innlegget handler om; betale det han skal ut fra inntekt og samvær. Nå drar han til syden (igjen) og den turen faller på nyttårsaften som datteren vår egentlig skal være hos han. Når han prioriterer som han gjør, så føles det bare litt ekstra urettferdig ovenfor henne. Hun er 10 år, og det er ikke enkelt å forklare dette, uten å sverte pappa. Da sier jeg heller at mamma har dessverre ikke penger til alt hele tiden, noe som begynner å bli litt kjipt da jeg har hatt dårlig råd litt for lenge nå. Det går, men det er tøffe prioriteringer. Og til den over her som mener jeg bruker lite penger på datteren min; jeg bruker det jeg må og litt til. Når jeg trenger et nytt klesplagg, noe som ikke skjer ofte, så går jeg på Fretex å handler. Vi lever under fattigdomsgrensa faktisk, og når regninger, husleie og det vi trenger er kjøpt inn, så er det virkelig ikke mye igjen på konto. Men vi har det vi trenger, og det er jeg glad for. Spørsmålet mitt var bare om han kanskje skulle betalt mer. Jeg hadde ikke tenkt å legge ut hele livshistorien her, men jeg synes det er vondt at en pappa som tjener opptil 50 000 pr mnd (han tjener lett 10 000 kr pr uke svart, på gode uker) ikke kan bidra med en vinterjakke, som han får igjen penger for, eller et par sko når vinteren kommer over natta og vi ikke har fått somlet oss til å ordne det. Jeg forstår det ikke, for jeg hadde aldri i verden gjort dette mot barna mine hvis jeg hadde hatt mulighet til å bidra litt ekstra innimellom. Jeg håper jeg klarer å ta dette gjennom nav og at det ikke blir for mye pes. Da slipper jeg i alle fall å krangle med han om å øke bidraget. da går det av seg selv frem til den dagen hun fyller 18 år. Anonymkode: 86233...502
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2016 #40 Skrevet 24. oktober 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg har hatt dagpenger siden 4 januar. Jeg er piss lei (!) av å ikke ha noe å gjøre, bortsett fra de få vaktene i hjemmesykepleien. Jeg har inntekt i form av dagpenger på 11000 kr etter skatt, bostøtte på litt over 200 kr, barnetrygd og bidrag fra han. Dette er ikke veldig mye å kaste seg rundt med. Jeg har også en på 3 år som krever sitt. Han har jeg minstebidrag fra nav for, da pappaen hans døde av et hjerteinfarkt når minstemann var 13 uker gammel. Det jeg reagerer på, er at han har betalt det samme siden vi gikk fra hverandre for mange år siden. Den gangen gikk jeg på skole (som jeg har gjort fra 2005-2013) og hadde ikke veldig høy inntekt den gangen heller. Den gangen var det mye penger,(synes jeg) og jeg ble faktisk overrasket over at han ville betale så mye. Men bidraget har økt jevnt og trutt med årene, uten at han bryr seg om det. Jeg krever INGENTING av han, bortsett fra bidrag. Jeg kjøper inn nye klær til stadighet (jenta mi er 156 cm høy, og vokser i rekordfart) og ikke minst sko som slites veldig fort. Hun går på turn og fotballtrening. Turningen koster 1200 pr halvår. Pluss treningsklær, turndrakt, fotballsko, fotball, osv. Hun får lommepenger hver uke fordi hun hjelper til hjemme. Og det er stadig ting som dukker opp som hun trenger. Det er jeg som kjøper sykkel når hun trenger større str, og den er med hjem til han når hun ønsker det. Det er jeg som kjøpte mobiltlf sånn at jeg kan få tak i henne når hun er ute med venner hvis hun glemmer tiden. Akkurat nå synes jeg det ble mer enn nok, da det var bøssebærere på døren her i går, som vi selvfølgelig gav til, og i dag skulle dem løpe til inntekt for FORUT, (da gir vi altså for andre gang, noe som også er greit, men jeg synes som sagt det blir litt mye. Er du det barnet som har med minst penger, så kan jeg love deg at det legges merke til, og det får hun selvfølgelig høre) på lørdag som kommer er det Halloweenfest på skolen som koster 100 kr pr person i inngang, pluss penger til å kjøpe brus, pølser, osv, og mandag er det halloweenfeiring. Noen ganger føles det litt overveldende, og jeg har lite lyst til å si til datteren min at hun ikke kan være med på verken det ene eller det andre fordi mamma ikke har penger til alt dette akkurat her og nå. Jeg vet med meg selv at hadde jeg hatt hans inntekt, pluss en god del tusen rett i lomma pr uke pga svartjobben, så hadde jeg bidratt litt ekstra innimellom. Vi snakker ikke om mye penger. Jeg snakker om kanskje 2-300 kr til denne uka hvor det blir en del ekstra pga Halloween. Til kostymet hennes for eksempel. Noen ganger er det ikke så mye som skal til faktisk. Eller som innlegget handler om; betale det han skal ut fra inntekt og samvær. Nå drar han til syden (igjen) og den turen faller på nyttårsaften som datteren vår egentlig skal være hos han. Når han prioriterer som han gjør, så føles det bare litt ekstra urettferdig ovenfor henne. Hun er 10 år, og det er ikke enkelt å forklare dette, uten å sverte pappa. Da sier jeg heller at mamma har dessverre ikke penger til alt hele tiden, noe som begynner å bli litt kjipt da jeg har hatt dårlig råd litt for lenge nå. Det går, men det er tøffe prioriteringer. Og til den over her som mener jeg bruker lite penger på datteren min; jeg bruker det jeg må og litt til. Når jeg trenger et nytt klesplagg, noe som ikke skjer ofte, så går jeg på Fretex å handler. Vi lever under fattigdomsgrensa faktisk, og når regninger, husleie og det vi trenger er kjøpt inn, så er det virkelig ikke mye igjen på konto. Men vi har det vi trenger, og det er jeg glad for. Spørsmålet mitt var bare om han kanskje skulle betalt mer. Jeg hadde ikke tenkt å legge ut hele livshistorien her, men jeg synes det er vondt at en pappa som tjener opptil 50 000 pr mnd (han tjener lett 10 000 kr pr uke svart, på gode uker) ikke kan bidra med en vinterjakke, som han får igjen penger for, eller et par sko når vinteren kommer over natta og vi ikke har fått somlet oss til å ordne det. Jeg forstår det ikke, for jeg hadde aldri i verden gjort dette mot barna mine hvis jeg hadde hatt mulighet til å bidra litt ekstra innimellom. Jeg håper jeg klarer å ta dette gjennom nav og at det ikke blir for mye pes. Da slipper jeg i alle fall å krangle med han om å øke bidraget. da går det av seg selv frem til den dagen hun fyller 18 år. Anonymkode: 86233...502 Det skal stå litt over 2000kr i bostøtte. Ikke 200 kr. Anonymkode: 86233...502
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå