Gå til innhold

Er det noen Harry Potter fans her?


Gjest Jacklost

Hvilken av filmene er din favoritt?  

53 stemmer

  1. 1. Hvilken av filmene er din favoritt?

    • Harry Potter og de vises stein
      12
    • Harry Potter og mysteriekammeret
      8
    • Harry Potter og fangen fra Azkaban
      11
    • Harry Potter og ildbegeret
      8
    • Harry Potter og Føniksordenen
      1
    • Harry Potter og Halvblodsprinsen
      3
    • Harry Potter og dødstalismanene – del 1
      4
    • Harry Potter og dødstalismanene – del 2
      4
    • Jeg liker ikke filmene
      2
    • Jeg har ikke sett filmene
      0
  2. 2. Hvilken av bøkene er din favoritt?

    • Harry Potter og de vises stein
      6
    • Harry Potter og mysteriekammeret
      1
    • Harry Potter og fangen fra Azkaban
      7
    • Harry Potter og ildbegeret
      4
    • Harry Potter og Føniksordenen
      5
    • Harry Potter og Halvblodsprinsen
      5
    • Harry Potter og dødstalismanene
      2
    • Harry Potter og barnets forbannelse
      0
    • Jeg liker ikke bøkene
      0
    • Jeg har ikke lest bøkene
      8


Anbefalte innlegg

Ååå, jeg synest det er kjempevanskelig å velge favorittbøker. Jeg vokste opp med Harry Potter. Jeg så den første filmen på kino da den kom og etterpå begynte jeg å lese de bøkene som den gang var kommet ut, fra da var jeg og vennene mine hektet. Jeg var selv 11 da jeg begynte å lese bøkene, så jeg følte meg veldig truffet av de første bøkene fordi jeg var på alder med karakterene selv. I den perioden var bare de fire første bøkene kommet ut, så jeg leste dem om og om igjen og jeg husker lenge at nr. 3 og 4 var favorittboka mi, da det skjedde så veldig mye spennende i disse bøkene på hver sin måte. Jeg likte veldig godt når Sirius kom inn i Harry sitt liv. 

Men samtidig, da 5. boka kom ut hadde jeg ventet og gledet meg lenge og den skuffet på ingen måte. Det samme har jo bare forsatt ved nr. 6 og 7. Ventetiden og all snakkingen rundt den i den tiden gjorde jo til at hele leseopplevelsen ble såpass spesiell at det ble en god opplevelse uansett. Det var noe med å ta lesemaraton og være helt i sin egen verden, så alle bøkene har således blitt favoritter og det var selvfølgelig utrolig rart og trist når siste boka var lest ut. For meg var halve leseopplevelsen å vente på bøkene og ikke vite hva som kom til å skje, å spekulere og diskutere rundt det. 

Når det gjelder filmene var jeg veldig giret de fire-fem første filmene. Det skjedde noe etter femte filmen, kanskje det at de senere filmene kom ut etter at jeg og min Harry Potter-gjeng gikk litt ulike retninger i livet og selv om jeg selvsagt så fram til filmene ble det ikke på samme måte etterpå, så jeg tror jeg generelt har vært mindre giret på de siste filmene grunnet alderen. Tror jeg dessuten var i fase av livet der jeg var veldig kritisk tenåring som skulle svartmale filmene og sammenligne de oppmot bøkene.

Har den senere tid anskaffet meg Harry Potter DVD-samlingen og sett filmene på nytt og innsett at jeg faktisk husker veldig lite fra de siste filmene. Jeg husker da at jeg ble veldig imponert over den 6. filmen og at jeg tenkte da at den var bedre enn jeg husket.

Jeg tror jeg må si at den første filmen er min favoritt, både fordi det var mitt første møte med Harry Potter og fordi filmen gir meg enorm julestemning. Det er en utrolig koselig og magisk atmosfære i den filmen. Er vel på tide med et lite filmmaraton igjen snart ja :)
 

Endret av lillsunshine
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Fortsetter under...

Gjest Winza

Tar og bumper denne tråden her, kjekt å diskutere Harry Potter 😄

Noen som skal se Fantastic Beasts and Where to Find Them 2? Jeg har ikke sett eneren enda men har hørt at den er god :)

Endret av Winza
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Winza
Akkurat nå, Peanut skrev:

Skal det bli en oppfølger? :blink:

Kommer senere i år :) Hvis det er Fantastic Beasts du tenker på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråletårer
1 time siden, Winza skrev:

Tar og bumper denne tråden her, kjekt å diskutere Harry Potter 😄

Noen som skal se Fantastic Beasts and Where to Find Them 2? Jeg har ikke sett eneren enda men har hørt at den er god :)

Den er veldig bra. Den er ikke sånn de første Harry filmene. Men mere som 3 og 4 . Litt mørk og laget mere for de voksene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Winza
1 time siden, Solstråletårer skrev:

Den er veldig bra. Den er ikke sånn de første Harry filmene. Men mere som 3 og 4 . Litt mørk og laget mere for de voksene. 

Og en ung Humlesnurr er med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Solstråletårer

Ikke i 1 men i 2 ja. Han er nevnt da. 1 filmen oppdaterer deg mye med historien rundt og blir kjent med hovedkarakteren 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Winza
4 minutter siden, Solstråletårer skrev:

Ikke i 1 men i 2 ja. Han er nevnt da. 1 filmen oppdaterer deg mye med historien rundt og blir kjent med hovedkarakteren 

Visste ikke at han var såpass gammel at han var ung voksen på 20 tallet, da må han ha vært over 100 år i Harry Potter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Winza
12 minutter siden, Solstråletårer skrev:

Er en trollmann du snakker om da. He he. 

Flott karakter :) Trist at han som spilte han i de første filmene døde :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Winza said:

Visste ikke at han var såpass gammel at han var ung voksen på 20 tallet, da må han ha vært over 100 år i Harry Potter?

Stemmer at han var godt oppi 100-årene i Harry Potter :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Winza
44 minutter siden, Stueloff skrev:

Stemmer at han var godt oppi 100-årene i Harry Potter :)

Sprek 100 åring 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.6.2018 den 18.58, Winza skrev:

Visste ikke at han var såpass gammel at han var ung voksen på 20 tallet, da må han ha vært over 100 år i Harry Potter?

Født i 1881 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Winza skrev:

1881 faktisk 😆

 

Yessss😁 Og døde i 1997, så han ble 116✌🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så akkurat The Goblet of Fire. Klarer ikke å finne ut hvilken film som er best, men den er ihvertfall dårligst. Mange scener som slutter før de gjør det i boken og ting som er viktig i boken som ikke er med i det hele tatt, eller de bare sneier såvidt borti, som forholdet mellom Hagrid og Madame Maxime.

Jeg hører forresten på en podcast mens jeg leser som heter Dear Mr. Potter. Der går Alastair Stephens gjennom alle bøkene kapittel for kapittel og snakker om filmene etter hver bok. Nå er han altså ferdig med Goblet of Fire, så skal han lese et par bøker som påvirket J.K. Rowling mer eller mindre, før han begynner på neste bok. Det er veldig interessant å høre på. Og for de som liker de bøkene også, så går han også gjennom Ringenes Herre kapittel for kapittel (og diverse andre bøker innimellom). Filmene kommer her helt til slutt. Han er i slutten av Return of the King nå, men man kan begynne fra begynnelsen så slipper man pausene han har. Den podcasten heter There and Back Again (Han begynte med Hobbiten og skal fortsette med Silmarillion.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

På 13.10.2016 den 17.56, AnonymBruker skrev:

 Hvem var din favoritt-film? :nisse:

Anonymkode: 4b93e...c48

De to siste filmene er mine favoritter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg veldig til Harry Potter Go (Wizards Unite, heter det kanskje heller) kommer. Det nye spillet fra skaperne av Pokemon. Lenge siden jeg har vært så gira på et spill...

Elsker HP, bøkene og filmene. Leser dem for min datter nå. Vi har kommet til bok 4. Egentlig veldig gøy å lese bøkene høyt for barn. Da jeg leste dem selv, raste jeg fort igjennom dem fordi jeg måtte få vite hvordan det gikk, og det var så spennende. Nå er det kapittel for kapittel, og diskusjon med min datter underveis. :)

Jeg må si jeg ikke var så begeistret for Fantastic beasts-filmen. Likte ikke hovedpersonene noe særlig (verken mannen eller kvinnen i hovedrollene), og selve fabeldyrene synes jeg ikke er like interessante som andre ting i trollmannsverdenen. Kommer sikkert til å se film nr 2, men det er ikke helt "min" greie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
På 13.10.2016 den 19.19, Tabris skrev:

Av filmene tror jeg faktisk det er den første. Jeg er så glad i atmosfæren i de to første filmene, for ikke å snakke om den "ordentlige" Dumbledore. :)

Jeg synes også den første filmen. Han er så uskyldig liksom, oppdager verden som et barn. Det er også ganske morsomt når alt er nytt, når de flyr på koster, når de er i dyrehagen med fetteren 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri lest, men sett filmene. Vurderer å lese det for mine barn når de er gamle nok :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...