Gå til innhold

F...K! Må dra til Zika-område :(

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke de anbefalingene som står på de norske sidene. 8 uker hvis man har vært i morådet og 6 mnd. hvis man har hatt symptomer på Zika. Det er helt greit at du ikke stoler på anbefalingene fra norske helsemyndigheter, men ikke påstå at de er noe de ikke er.

TS

Anonymkode: 2914f...940

Som sagt så kan man være smittet av zika uten å få symptomer. Derfor venter man et halvt år med å prøve å få barn hvis man skal være HELT på den sikre siden. Det nytter ikke å komme i ettertid å si "jammen norske helsemyndigheter SA JO at 8 uker var nok tid!" hvis du har hatt zika uten symptomer. Du får ikke mindre zika av den grunn. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, Nasken skrev:
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke de anbefalingene som står på de norske sidene. 8 uker hvis man har vært i morådet og 6 mnd. hvis man har hatt symptomer på Zika. Det er helt greit at du ikke stoler på anbefalingene fra norske helsemyndigheter, men ikke påstå at de er noe de ikke er.

TS

Som sagt så kan man være smittet av zika uten å få symptomer. Derfor venter man et halvt år med å prøve å få barn hvis man skal være HELT på den sikre siden. Det nytter ikke å komme i ettertid å si "jammen norske helsemyndigheter SA JO at 8 uker var nok tid!" hvis du har hatt zika uten symptomer. Du får ikke mindre zika av den grunn. 

Man tar en test og hvis den er negativ så har man ikke Zika. Har man ikke hatt symptomer og har en negativ test så er det jo ganske hysterisk å gå ut fra at man fremdeles har hatt zika og utsette prøvingen i 6 mnd. når norske helsemyndigheter sier 8 uker. 

TS

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man tar en test og hvis den er negativ så har man ikke Zika. Har man ikke hatt symptomer og har en negativ test så er det jo ganske hysterisk å gå ut fra at man fremdeles har hatt zika og utsette prøvingen i 6 mnd. når norske helsemyndigheter sier 8 uker. 

TS

Denne testen er såpass omfattende at den kun utføres på noen spesielle grupper. Klippet fra FHI 

Hvem kan få tatt en zikatest?

En zikatest er en omfattende og arbeidskrevende test som kun er tilgjengelig ved et par laboratorier i landet. Man må derfor prioritere hvem som skal testes. Disse er:

• Gravide som kan ha vært eksponert* for zikavirus under svangerskapet, uavhengig av om den gravide har symptomer på zikavirus-infeksjon eller ikke.
  • Personer med akutt sykdom forenlig med zikainfeksjon som oppstår inntil 3 uker etter mulig eksponering* for zikaviruset. Symptomene kan være utslett, feber, hodepine, muskel- og/eller leddsmerter, øyebetennelse (uten puss).
  • Personer med symptomer på Guillain-Barrés syndrom eller andre nevrologiske komplikasjoner som kan oppstå i forbindelse med zikainfeksjon. 

*Med eksponering menes her opphold i områder med utbrudd eller økende forekomst av zikafeber eller ubeskyttet seksuell kontakt med en person som har oppholdt seg i områder med utbrudd eller økende forekomst av zikafeber.  

Dvs. at prøvere blir ikke prioritert, dessverre 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Nasken skrev:

Denne testen er såpass omfattende at den kun utføres på noen spesielle grupper. Klippet fra FHI 

Hvem kan få tatt en zikatest?

En zikatest er en omfattende og arbeidskrevende test som kun er tilgjengelig ved et par laboratorier i landet. Man må derfor prioritere hvem som skal testes. Disse er:

• Gravide som kan ha vært eksponert* for zikavirus under svangerskapet, uavhengig av om den gravide har symptomer på zikavirus-infeksjon eller ikke.
  • Personer med akutt sykdom forenlig med zikainfeksjon som oppstår inntil 3 uker etter mulig eksponering* for zikaviruset. Symptomene kan være utslett, feber, hodepine, muskel- og/eller leddsmerter, øyebetennelse (uten puss).
  • Personer med symptomer på Guillain-Barrés syndrom eller andre nevrologiske komplikasjoner som kan oppstå i forbindelse med zikainfeksjon. 

*Med eksponering menes her opphold i områder med utbrudd eller økende forekomst av zikafeber eller ubeskyttet seksuell kontakt med en person som har oppholdt seg i områder med utbrudd eller økende forekomst av zikafeber.  

Dvs. at prøvere blir ikke prioritert, dessverre 

Nei, men da får jeg forholde meg til rettningslinjene som den norske stat utarbeidet, og vente i 8 uker. Når de lokale på stedet i tillegg sier at de ikke har Zika der de er så føler jeg meg trygg på at dette skal gå bra. Vi kommer til å gjøre alt vi kan for å ikke bli stukket av mygg og så får vi bare leve livet. Det nytter ikke å bli hysterisk. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Nasken skrev:
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS

Men herlighet. Det står klart og tydelig at man skal vente i 8 uker med mindre man har hatt symptomer. De som utarbeider disse retningslinjene vet da også veldig godt at man kan ha hatt zika uten at man har hatt symptomer. Likevel velder de å anbefale kun 8 uker ventetid, med mindre man har hatt symptomer. Hvorfor sprer du sånn guffe? Koser du deg med å stresse TS?

Til TS: Hvis de lokale sier de ikke har zika der de bor så ville jeg stolt på det. De har mye bedre oversikt over det enn norske myndigheter har. Jeg anbefaler deg selvsagt ikke  å bli gravid der nede, men syntes du skal ta det som et veldig godt tegn.  Syntes det hørtes veldig fornuftig ut, som du sier,  å bruke masse myggmelk, gå med dekkende klær om kvelden, vente i 8 uker og så kjøre på.

Vær der for mannen din og prøv å ikke stresse. Det går nok helt fint. 

Anonymkode: 36e45...248

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.10.2016 den 14.25, AnonymBruker skrev:

Kom akkurat hjem fra et Zika utsatt område, jeg tok test da jeg kom hjem som viste negativ. Ble uansett fortalt at vi skulle vente minst 8 uker med å prøve da det kunne være fare om man ble gravid før den tid.

Er det lov å spørre hvilket land det er snakk om?

Anonymkode: 0f208...aa2

hvordan fikk du tatt denne testen? Oppfylte du kriteriene hun over kommer med?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men herlighet. Det står klart og tydelig at man skal vente i 8 uker med mindre man har hatt symptomer. De som utarbeider disse retningslinjene vet da også veldig godt at man kan ha hatt zika uten at man har hatt symptomer. Likevel velder de å anbefale kun 8 uker ventetid, med mindre man har hatt symptomer. Hvorfor sprer du sånn guffe? Koser du deg med å stresse TS?

Til TS: Hvis de lokale sier de ikke har zika der de bor så ville jeg stolt på det. De har mye bedre oversikt over det enn norske myndigheter har. Jeg anbefaler deg selvsagt ikke  å bli gravid der nede, men syntes du skal ta det som et veldig godt tegn.  Syntes det hørtes veldig fornuftig ut, som du sier,  å bruke masse myggmelk, gå med dekkende klær om kvelden, vente i 8 uker og så kjøre på.

Vær der for mannen din og prøv å ikke stresse. Det går nok helt fint. 

Anonymkode: 36e45...248

Hvis man forstår det jeg sier som å "spre guffe" så leser dere det på feil måte. Det er kun velmenende fra min side, da jeg selv er gravid i uke 15 og kjenner på kroppen hvor mye man er redd og bekymret for når man går gravid. Jeg synes det er merkelig at helsemyndighetene sier at dersom du har hatt symptomer skal man vente 6 mnd, men hvis man ikke har hatt det (men fortsatt kan være smittet) så skal man vente i 8 uker. Det henger liksom ikke helt på grep. Og det var det jeg ville ha frem. Beklager hvis det ble forstått på en annen måte. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nasken skrev:

Hvis man forstår det jeg sier som å "spre guffe" så leser dere det på feil måte. Det er kun velmenende fra min side, da jeg selv er gravid i uke 15 og kjenner på kroppen hvor mye man er redd og bekymret for når man går gravid. Jeg synes det er merkelig at helsemyndighetene sier at dersom du har hatt symptomer skal man vente 6 mnd, men hvis man ikke har hatt det (men fortsatt kan være smittet) så skal man vente i 8 uker. Det henger liksom ikke helt på grep. Og det var det jeg ville ha frem. Beklager hvis det ble forstått på en annen måte. 

Da er vel sjansen for å fremdeles ha zika og overføre det til et evt. barn så mikroskopisk liten at det ansees som ufarlig. Hvis det ikke var forsvarlig så ville vel anbefalingene vært annerledes? Eller stoler du generelt ikke på norske helseanbefalinger? Stoler du på den norske stats anbefalinger til gravide? Stoler du på helsevesenet?

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er vel sjansen for å fremdeles ha zika og overføre det til et evt. barn så mikroskopisk liten at det ansees som ufarlig. Hvis det ikke var forsvarlig så ville vel anbefalingene vært annerledes? Eller stoler du generelt ikke på norske helseanbefalinger? Stoler du på den norske stats anbefalinger til gravide? Stoler du på helsevesenet?

TS

Generelt sett gjør jeg det ja, men når det er noe som ikke helt henger på grep så stiller jeg meg kritisk til det uavhengig av hvem det kommer i fra :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Nasken skrev:

Generelt sett gjør jeg det ja, men når det er noe som ikke helt henger på grep så stiller jeg meg kritisk til det uavhengig av hvem det kommer i fra :) 

det henger jo på greip hvis sjansen for at man fremdeles er smittet etter 8 uker uten symptomer, er veldig veldig liten?

ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

det henger jo på greip hvis sjansen for at man fremdeles er smittet etter 8 uker uten symptomer, er veldig veldig liten?

ts

Men hvorfor må man da vente seks måneder hvis man har hatt symptomer? Hvorfor ikke bare vente 8 uker da også? Det er sånne ting jeg tenker på- men nå skal det sies at jeg er en som tenker og grubler mye :-P Det går vel helst bra uansett! 

Lykke til! :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har denne hjerneskaden dukket opp kun i Brasil og akkurat nå? Zika er svært utbredt og har vært det i lang tid, og for voksne er denguefeber og malaria myyye farligere. Ei jeg kjenner som har bodd i Brasil i mange år bare lo når jeg spurte om hun var redd for zika og av norges mediedekning av denne "zika-bølgen"

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/zikaviruset/ny-teori-hjerneskade-skyldes-ikke-zikavirus/a/23617649/

Etter dette ble det plutselig stille ang zika i media. Myndighetene i Brasil nekter selvfølgelig for at det de puttet i drikkevannet kunne være grunnen, og det er jo ikke så rart med tanke på hvilken skandale det ville vært!

Desverre er det vanskelig å finne noen klare kilder på dette, men ha det litt i bakhodet at zika har eksistert iallefall siden 1947 uten disse hjerneskadene...

Anonymkode: c2b7f...5c5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.10.2016 den 10.46, AnonymBruker skrev:

For en merkelig ting å si til en som har prøvd i 6 mnd og ikke fått det til. Vi har et stort babyønske, jeg har absolutt ikke godt av en pause. Jeg har godt av å bli gravid. Jeg lever ikke et stressende liv og har ikke behov for mer avslapping. Det er da helt naturlig at jeg ikke ønsker et opphold på 4 mnd.+ når vi nå har prøvd i 6 mnd.

TS

For meg høres du veldig stresset ut og til og med ønsker å velge bort måneder når du ikke vil ha barn. Bare hør på deg selv nå ... Ønsker du barn like mye som du påstår, da er du like glad uansett når på året du føder! Så nei, du høres ikke veldig desperat ut, så du kan godt ta deg en pause og støtte samboeren. Så tester dere for Zika når dere kommer hjem og hvis alt går bra, fornyer dere prøvingen. Jeg vet ikke hvor gamle dere (du) er, men jeg ville ikke vært veldig bekymret etter kun 6 måneder uten å lykkes!!! 

Anonymkode: 5a5c5...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 16.10.2016 den 21.19, AnonymBruker skrev:

TS

Du får ikke gi blod på 6 mnd fordi smittet kan være der. Da ville jeg ikke laget barn heller

Anonymkode: b8e85...378

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du får ikke gi blod på 6 mnd fordi smittet kan være der. Da ville jeg ikke laget barn heller

Anonymkode: b8e85...378

men da ville vel helsemyndighetene endret sine anbefalinger? Det gir ingen mening at staten Norge kun anbefaler å vente 6 mnd. hvis det var en reel sjanse for zika. Norske helsemyndigheter har ingen grunn til å anbefale noe som er farlig for befolkningen. Blir litt sånn konspiratorisk det her....

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

For meg høres du veldig stresset ut og til og med ønsker å velge bort måneder når du ikke vil ha barn. Bare hør på deg selv nå ... Ønsker du barn like mye som du påstår, da er du like glad uansett når på året du føder! Så nei, du høres ikke veldig desperat ut, så du kan godt ta deg en pause og støtte samboeren. Så tester dere for Zika når dere kommer hjem og hvis alt går bra, fornyer dere prøvingen. Jeg vet ikke hvor gamle dere (du) er, men jeg ville ikke vært veldig bekymret etter kun 6 måneder uten å lykkes!!! 

Anonymkode: 5a5c5...a4a

Men nå er jeg altså ikke det, og du avsporer debatten, og har tydeligvis ikke lest tråden.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...