Gå til innhold

Harry mat

Fremhevede innlegg

Skrevet

:skratte:Skal vedde på at bak denne tråden sitter det en liten, bitter gammel kjærring. Kun dere føler absolutt at dere MÅ dømme og klassifisere alt.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
10 minutter siden, Drama.Queen skrev:

:skratte:Skal vedde på at bak denne tråden sitter det en liten, bitter gammel kjærring. Kun dere føler absolutt at dere MÅ dømme og klassifisere alt.

Jeg tror mer det sitter en tenåring som ikke liker den maten som de små, bitre gamle kjærringene liker ;)

Om du ser på HI så lister TS opp mat som sånne bitre, gamle kjærringer elsker. Også omtalt som tradisjonsmat (ikke kjærringene altså, men maten nevnt i HI.

Er det mora di du tenker på når du dramatiserer de bitre, gamle kjærringene som må kritisere og dømme alt? :klo:

Mvh bitter, gammel kjærring som MÅ dømme og klassifisere også DEG! :sjokk:

Anonymkode: e17df...f40

• Liker 4
Skrevet
5 timer siden, Drama.Queen skrev:

? Forklar? Skulle det finnes kjerringer som er bitre på at noen mener at noe mat er harry... Eller bitre på ...Hva da egentlig? Hun spør: hva syns du er harry, fordi.. Hun vil dømme? Jeg skjønner ikke? Hun vet ikke selv hva andre føler er harrymat, men vil gjerne vite det så hun kan klassifiere dem som spiser slikt? Bitre gamle kjerringer spiser vel like mye harrymat som alle andre. Eller mer. Du føler deg ikke et snev dømmende selv altså? 

Anonymkode: a733c...2c7

• Liker 2
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

? Forklar? Skulle det finnes kjerringer som er bitre på at noen mener at noe mat er harry... Eller bitre på ...Hva da egentlig? Hun spør: hva syns du er harry, fordi.. Hun vil dømme? Jeg skjønner ikke? Hun vet ikke selv hva andre føler er harrymat, men vil gjerne vite det så hun kan klassifiere dem som spiser slikt? Bitre gamle kjerringer spiser vel like mye harrymat som alle andre. Eller mer. Du føler deg ikke et snev dømmende selv altså? 

Jeg elsker taco men det er harry fordet. Nettopp fordi det er så fornorsket og ikke autentisk i det hele tatt. Men jeg spiser det. Er lov å mene at noe er harry selv om man gjør det selv. Å si at det er harry er jo ikke det samme som at man hater det eller kritiserer det. Man bare konstaterer fakta.

• Liker 2
Skrevet
På 26.10.2016 den 1.44, Spekulasjoner&hets skrev:

Søk på YouTube, så finner du. Kom med en plate og et par låter rundt 94/95. "Even if the rain" heter den ene låta. Elendige greier. 

Gir meg blaffen i om det er et band som heter det. Det er retten jeg snakker om.

Anonymkode: e79b9...0ba

Skrevet

Er ikke å komme bort fra at mat fungerer som sosial markør. Det sier seg jo selv, anser man seg selv som en del av den utdannede, bereiste og kultiverte klassen så uttrykker man jo den tilhørigheten gjennom å spise mat som kommer fra fjerne land eller tidsepoker man har et nostalgisk forhold til, som koster litt, som er "ekte" og "autentisk", og som viser at man er bevisst på hva slags råvarer man får i seg.

Men jeg synes ikke det er alle grupper som er avhengige av å definere sin tilhørighet gjennom mat i like stor grad. Hvis jeg skal generalisere litt så er det å være superopptatt av å spise riktig og trendy noe jeg forbinder med typisk middlebrow-folk: altså de som ikke er blant de aller mest intellektuelle, men snarere et sted imellom intellektuell og harry, type Westerdals-utdannede reklamefolk med hipsterskjegg, jussfolk, finansfolk, instagrammende D2-journalister.. De med høyest intellektuell og kulturell kapital, type highbrow-folk som forfattere og kunstnere og topp-akademikere, er etter min erfaring mindre opptatt av trendy matvaner. De slipper liksom unna med å spise hva som helst, det er gjerne forventet at de er mer eksentriske og kan gjerne leve på utelukkende makaroni med ketsjup og sigaretter for den del uten at det anses som harry - bare sært.

Anonymkode: 6259c...172

• Liker 5
Skrevet

Har ikke lest tråden, så beklager om jeg gjentar noe.

- All frossenpizza

- Thousand Island

- Å bruke kinakål som salat 

- Toro gryteretter

- Ketchup på annet enn pølser i brød

- Å spise nugatti eller annet sjokoladepålegg som voksen

Og noe jeg synes er skikkelig harry, men som ikke handler om en bestemt matrett, er de som spiser nøyaktig den samme retten til faste ukedager. F.eks. alltid taco på fredager og pizza på lørdag. Jeg fatter ikke at det er mulig. De som spiser slik er ofte også mindre interessert i å eksperimentere med nye retter. Generelt ganske enkle mennesker på alle plan rett og slett.

Anonymkode: 25264...dc3

• Liker 1
Skrevet
På 29.10.2016 den 16.01, AnonymBruker skrev:

Jeg tror mer det sitter en tenåring som ikke liker den maten som de små, bitre gamle kjærringene liker ;)

Om du ser på HI så lister TS opp mat som sånne bitre, gamle kjærringer elsker. Også omtalt som tradisjonsmat (ikke kjærringene altså, men maten nevnt i HI.

Er det mora di du tenker på når du dramatiserer de bitre, gamle kjærringene som må kritisere og dømme alt? :klo:

Mvh bitter, gammel kjærring som MÅ dømme og klassifisere også DEG! :sjokk:

Anonymkode: e17df...f40

På 29.10.2016 den 21.08, AnonymBruker skrev:

Neimen, stakkar ble dere litt truffen? :) Høres son ut går SÅ l selvforsvar. Jeg synes TS høres ut som en bitter, gammel kjærring, that's it. Var kun det jeg mente ikke noe annet :) 

Rimelig teit å klassifisere mat spør du meg.

• Liker 1
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke å komme bort fra at mat fungerer som sosial markør. Det sier seg jo selv, anser man seg selv som en del av den utdannede, bereiste og kultiverte klassen så uttrykker man jo den tilhørigheten gjennom å spise mat som kommer fra fjerne land eller tidsepoker man har et nostalgisk forhold til, som koster litt, som er "ekte" og "autentisk", og som viser at man er bevisst på hva slags råvarer man får i seg.

Men jeg synes ikke det er alle grupper som er avhengige av å definere sin tilhørighet gjennom mat i like stor grad. Hvis jeg skal generalisere litt så er det å være superopptatt av å spise riktig og trendy noe jeg forbinder med typisk middlebrow-folk: altså de som ikke er blant de aller mest intellektuelle, men snarere et sted imellom intellektuell og harry, type Westerdals-utdannede reklamefolk med hipsterskjegg, jussfolk, finansfolk, instagrammende D2-journalister.. De med høyest intellektuell og kulturell kapital, type highbrow-folk som forfattere og kunstnere og topp-akademikere, er etter min erfaring mindre opptatt av trendy matvaner. De slipper liksom unna med å spise hva som helst, det er gjerne forventet at de er mer eksentriske og kan gjerne leve på utelukkende makaroni med ketsjup og sigaretter for den del uten at det anses som harry - bare sært.

Anonymkode: 6259c...172

Dette var veldig presist observert syns jeg! Som er gift med en type "D2-journalist" med enorm matinteresse (og vin/champagne)og matinteresserte venner, kjenner akademikere og forfattere ("over oss") som spiser sært, og har venner som ikke kunne bry seg mindre, de spiser alminnelig, liker både fast food og fine restauranter (men går sjeldent på de dyre), Toro og tradisjonsmat, og som ville fnyst av denne tråden og sagt at er det noe som er harry innen mat, må det vel være matsnobberi, uten at det plager dem nevneverdig at andre spiser annerledes.
Den eneste gruppen du mangler er de som bevisst ønsker å være litt harry, som en identitet og kontrast til det urbane og internasjonale og snobbete. Det er barndomsvenner av meg i hjembygda (stygt å kalle dem lowbrow, men...) som insisterer på at alt annet enn MacDonalds eller Peppes er snobbete, ketchup, polarbrød og cola er nødvendig, thousand island skal spises FORDI noen syns det er harry, og barna får vær så god holde seg unna sushi. Samtalene mellom dem og min mann går trått. De passer på å tørrsteke biffen hans tror jeg, med vilje, i konfirmasjoner og slikt.  

Skrevet
På Sunday, October 23, 2016 den 2.07, Fru Uperfekt skrev:

Det går under kategorien mat, at det er søppelmat har jeg aldri nektet for.

Liker det ikke selv, men mine barn står fritt til å lage det de ønsker når de har ansvaret for middagen.

Litt ernæringslære har ikke dine barn vondt av heller. Ta deg litt sammen.

Anonymkode: 57caf...ee3

• Liker 2
Skrevet
På 11.10.2016 den 15.28, AnonymBruker skrev:

Hvilken mat syns du er mest Harry? Her er min liste:

Flesk og duppe

Erter, kjøtt og flesk

Spaghetti ala capri 

Grandiosa

Fårikål

Kebab

Jegergryte

mc Donalds-mat

Kneippbrød

Salami/fårepølse/servelat og sånt Harry billigpålegg. Tenker da gilde/Grilstad salami og ikke eksklusiv italiensk  

Anonymkode: 0bd37...da9

Du får ta en ringerunde rundt til de beste kokkene i landet, og spørre dem om de synes fårikål er harrymat. Tipper nøyaktig null svarer ja.

• Liker 1
Skrevet
På 24.10.2016 den 21.50, AnonymBruker skrev:

Kan være så harry det bare vil! Når fleskelukta brer seg i nabolaget er det fred i heimen :)

Anonymkode: 28ded...033

Godt poeng.

Skrevet

Gatekjøkken/ mc donalds mat

Biff og bernaise

Thousand Island 

Joika boller

Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt ernæringslære har ikke dine barn vondt av heller. Ta deg litt sammen.

Du er vel av typen som gjerne vil gjøre bv sak på at vi har spagetti ala capri ca 1 g i mnd.

Vi har joikakaker og innimellom, og jeg er så ond at jeg lar mine barn lage seg en grandis om de vil.

Husk at drittmat en og annen gang er ikke skadelig, det er drittmat fast som skader.

Nei jeg tar meg ikke sammen vet at det en og annen gang kommer dritt på bordet, det er endel av barnas læring at de planlegger forrett, hovedrett og dessert på tur og så lager den.

Jo eldre de blir jo bedre mat lager de naturlig nok, det kalles utvikling.

• Liker 1
Skrevet
På 31. oktober 2016 den 22.03, AnonymBruker skrev:

Har ikke lest tråden, så beklager om jeg gjentar noe.

- All frossenpizza

- Thousand Island

- Å bruke kinakål som salat 

- Toro gryteretter

- Ketchup på annet enn pølser i brød

- Å spise nugatti eller annet sjokoladepålegg som voksen

Og noe jeg synes er skikkelig harry, men som ikke handler om en bestemt matrett, er de som spiser nøyaktig den samme retten til faste ukedager. F.eks. alltid taco på fredager og pizza på lørdag. Jeg fatter ikke at det er mulig. De som spiser slik er ofte også mindre interessert i å eksperimentere med nye retter. Generelt ganske enkle mennesker på alle plan rett og slett.

Anonymkode: 25264...dc3

Det er stor forskjell på f.eks grandis og f.eks er frossenpizza med f.eks reinsdyrkjøtt

Noen liker faktisk kinakål, selv bruker jeg det kun til kålruletter (sikkert Harry det og i noens øyne)

Så f.eks Knorr sine går? Eller mener du alle posegryter?

Ketchup er egentlig en malaysisk fiskesaus og hjemmelaget ketchup blir brukt vel så mye på fiskepinnene som remulade her i huset uten at jeg kan skjønne at det er Harry. (Bruker ikke ketchup på pølsene, men det er kun fordet jeg ikke liker produktet)

Og når er en så for gammel til søtt pålegg? Skal en f.eks droppe brunosten og siden den er full av sukker?

Da er vel vi Harry som har steik eller helstekt fisk hver enda søndag, siden det er fast dag i uken....

Skrevet

Du går sånn i forsvarspososjon når noen kaller den retten harry. Og så går du til angrep når noen påstår at det ikke er næring i maten. Du sier du lar barna planlegge og bra er det,  men hvorfor ikke gå hardere inn og forklare hborfir man velger bort mat som kunn er laget av skvip og konserveringsmidler?  Grandiosa har nesten alle en gang I blandt, men boksmat???? Boksmat er det mest harry man kan spise. Kan likegjerne spise hundemat. Ikke bland Bv inn I dette..

9 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Du er vel av typen som gjerne vil gjøre bv sak på at vi har spagetti ala capri ca 1 g i mnd.

Vi har joikakaker og innimellom, og jeg er så ond at jeg lar mine barn lage seg en grandis om de vil.

Husk at drittmat en og annen gang er ikke skadelig, det er drittmat fast som skader.

Nei jeg tar meg ikke sammen vet at det en og annen gang kommer dritt på bordet, det er endel av barnas læring at de planlegger forrett, hovedrett og dessert på tur og så lager den.

Jo eldre de blir jo bedre mat lager de naturlig nok, det kalles utvikling.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du går sånn i forsvarspososjon når noen kaller den retten harry. Og så går du til angrep når noen påstår at det ikke er næring i maten. Du sier du lar barna planlegge og bra er det,  men hvorfor ikke gå hardere inn og forklare hborfir man velger bort mat som kunn er laget av skvip og konserveringsmidler?  Grandiosa har nesten alle en gang I blandt, men boksmat???? Boksmat er det mest harry man kan spise. Kan likegjerne spise hundemat. Ikke bland Bv inn I dette..

Les innlegget mitt en gang til.

Ja boksemat er drittmat liksom mc Donalds o.l men mat er ikke Harry mat er mat.

De lærer det etterhvert derav  den utviklingen de har, er tross alt stor forskjell på hva en 10-11 åring lager og hva en på 21-22 år lager til middag.

Jeg kan love deg at de fleste middagene her i huset er skikkelige men har som sagt ett barn som har spagetti ala capri som favoritt og da blir det naturligvis valgt av barnet når det er dens tur å planlegge og lage middag.

Hadde jeg ikke hatt barn hadde ikke grandis kommet inn i huset, joikakaker som er boksemat hadde... 

Skrevet

Middager som nesten bare er kjøtt og minimalt med grønnsaker

Frossen wokblanding

Tress-is

Koteletter

Det meste som er panert

Løvstek

Fondue

Raclette

Toast

Taco

Skolebrød

Mat fra spisesteder som Peppes, Egon og Fridays

- jeg liker masse av dette, men synes likevel det er harry mat.

Anonymkode: 56df6...26a

Skrevet
6 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Les innlegget mitt en gang til.

Ja boksemat er drittmat liksom mc Donalds o.l men mat er ikke Harry mat er mat.

De lærer det etterhvert derav  den utviklingen de har, er tross alt stor forskjell på hva en 10-11 åring lager og hva en på 21-22 år lager til middag.

Jeg kan love deg at de fleste middagene her i huset er skikkelige men har som sagt ett barn som har spagetti ala capri som favoritt og da blir det naturligvis valgt av barnet når det er dens tur å planlegge og lage middag.

Hadde jeg ikke hatt barn hadde ikke grandis kommet inn i huset, joikakaker som er boksemat hadde... 

Nå har du skrevet "mat er mat" gjentatte ganger her, men hva i alle dager betyr det, egentlig? Det er jo bare en helt meningstom tautologi (google det). 

Selvfølgellig er ikke alle typer mat å regne for det samme, utifra noen som helst slags kriterier. Det er faktisk også en ganske respektløs ting å hevde overfor folk som feks har viet livet sitt til å lage best mulig mat i ulike profesjonelle sammenhenger. (Hvis vi nå først skal begynne å ta problemstillingene her helt personlig, slik du tydeligvis gjør).

Anonymkode: 87f16...1a2

Skrevet

Har ikke tekt over harrymat så mye, men når jeg først er i gang så dukker det opp masse, og jeg tror jeg er en matsnobb til tider. Men så lange jeg ikke gir det inn i andres tryner så er det helt ok.

Boksmat.

Ferdigposer/havfabrikata.

Pannert/frittert mat.

Frossenpizza.

Ferdigkjøpte puddinger og gele.

Ferdigkjøpte kaker på dagligvare som har en holdbarhetsdato på flere år og som nestendrypper fett når man setter tenna i det! Type rullade og den prinsessekaka... fysj...

Mr lee/firstprise/jum jum nudler.

løvbiff.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...