Gå til innhold

Blogg - fra hobby til millionbedrift - påvirkningskraft og rollemodell - forstår de ansvaret


Gjest Blondie65

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65

Jeg tenker at temaet om bloggernes bruk av bilder, forståelse av ansvar, sammenblanding av reklame og vennineråd, bruk av bilder, bruk av barn og sensur er et tema som fortsatt trenger å diskuteres. Det viktige er å diskutere på generell basis og ikke fokusere på bare en blogg. Nå er det likevel slik at man ikke kan diskutere temaet uten å nevne Norges største blogger, men da er det bedriften vi diskuterer og dennes valg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er for mange bloggere som har altfor dårlig vurderingsevne når det kommer til å vurdere hvilke signaler de sender ut.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de forstår ikke ansvaret. Hvordan skulle de det ?  Det var jo aldri en bloggskole å lære fra. 

Jeg tror vi har forventet mye fra disse unge jentene som plutselig fikk masse penger kastet etter seg.

Nå som de fleste topp bloggere også er innunder nettavisen, UI osv, så har det jo ikke blitt bedre.

Ser at Anne Brith har snappet fra møter blant flere bloggere i regi av UI. Er det en begynnelse på en bloggskole, eller er det clickbait ABC..?

Men om det er av hverandre de skal lære etikk og ansvar, er vel utopi.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å legge ut undertøysbilder av seg selv med kommentaren om at det er synd at det er så stort fokus på kropp etter fødsel...? Er ikke det en smule selvmotsigende, selv om hun har valgt bort blondene? For all del, jeg er enig i kommentaren om kroppspress, men hadde det ikke hatt større påvirkningskraft om hun hadde skrevet et lengre og velreflektert innlegg om temaet uten foto? Det blir litt sånn "pyroman raser mot brannstifting og illustrerer med bilde av bensinkanne og lighter".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ti10 skrev:

Å legge ut undertøysbilder av seg selv med kommentaren om at det er synd at det er så stort fokus på kropp etter fødsel...? Er ikke det en smule selvmotsigende, selv om hun har valgt bort blondene? For all del, jeg er enig i kommentaren om kroppspress, men hadde det ikke hatt større påvirkningskraft om hun hadde skrevet et lengre og velreflektert innlegg om temaet uten foto? Det blir litt sånn "pyroman raser mot brannstifting og illustrerer med bilde av bensinkanne og lighter".

Må si meg enig her. Det forsterker min oppfattelse at det handler om hvilken type kropp som er avbildet,selv om sikkert ikke det er hovedintensjonen. Har aldri forstått hvorfor kropper må vises frem uavhengig av sexy undertøy,stram kropp, boxer og bind, melkesprengte pupper,  postgravid mage, overvektig eller what ever har blitt et must for mange å vise frem (og å forvente å få se).

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ingen mtm-fan. Jeg misliker mye av konseptet de kjører og hadde ikke egentlig tenkt å gi bloggen klikk for å få se mtm sin kropp. Men så trykte jeg på linken uten å tenke meg helt om, og jeg ble positivt overrasket! Jeg tenker at et bilde er helt innafor i denne sammenheng. Det gir kanskje litt perspektiver til andre som har sett cbe sitt bilde og utover det ikke har så mange andre erfaringer å støtte seg på når det gjelder hvor mye forskjellig som går innunder "normalt" for en kvinnekropp under og etter svangerskap.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
55 minutter siden, kokkos skrev:

Jeg er ingen mtm-fan. Jeg misliker mye av konseptet de kjører og hadde ikke egentlig tenkt å gi bloggen klikk for å få se mtm sin kropp. Men så trykte jeg på linken uten å tenke meg helt om, og jeg ble positivt overrasket! Jeg tenker at et bilde er helt innafor i denne sammenheng. Det gir kanskje litt perspektiver til andre som har sett cbe sitt bilde og utover det ikke har så mange andre erfaringer å støtte seg på når det gjelder hvor mye forskjellig som går innunder "normalt" for en kvinnekropp under og etter svangerskap.

Jeg ser også bildet som en nyttig motvekt - spesielt i sammenheng med teksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart de skjønner omfanget av sin påvirkningskraft. Men pengene de tjener gjør noe med virkelighetsoppfatningen og dømmekraften deres slik at de gir fullstendig faen så lenge det gir cash i kassa.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at alle disse kvinnene har blitt påvirket av mange år med blogging. Hvis man tenker på motsetningen til det de har opplevd, mobbing, så vet man jo godt at sinnet og psyken påvirkes hvis man stadig mottar negativ respons fra omgivelsene. Selvtillit brytes gradvis ned. Man mister troen på seg selv. Man ser seg selv på en negativ måte. 

Hva som da skjer i hodet på en som daglig legger ut opptil flere innlegg og mangetalls bilder av seg selv og som får stadig påfyll av skryt kan man jo kanskje forestille seg. Jeg tror at de fleste som går under kategorien rosabloggere i utgangspunktet liker å vise seg frem, de liker å eksponere seg, liker oppmerksomheten det gir. Det er ikke innadvendte mennesker som starter slike blogger. 

Alle disse tilbakemeldingene over flere år forsterker nok narsissismen hos mange av de som blogger og gjør kanskje at noen av dem mister perspektivet litt. Hvis du hver dag får høre hvor flott du er, hvis hver dag går ut på å presentere «prosjekt perfekt» i bloggen din og lese tusenvis av kommentarer som idealiserer deg og til og med stiller deg spørsmål om alt mulig som om du var en ekspert i både interiør, kosthold, sminke og klær - da tror jeg man til slutt begynner å tro litt på dette selv. 

Og dess mer feilfri man føler seg, dess mer mister man kanskje evnen til å se seg selv og sine handlinger utenfra. Kanskje.

Endret av MyIian
skrivefeil
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

@Mylian: Jeg er ganske sikker på at du har helt rett. Å tro at daglig ros og smiger - og det i et omfang som er hinsides hverdagen til de aller fleste - ikke påvirker, er i beste fall naivt. 
Det finnes undersøkelser som viser at barn som kun mottar ros og komplimenter regelrett "går på snørra" når de mottar kritikk hhv. denne overdådige smigeren uteblir eller er mindre enn hva barnet er vant til. Det er i så fall ikke noe intellektuelt kvantesprang å anta at det samme skjer med voksne. 
Men i motsetning til barn, så forventes det av voksne at de har et mer realistisk perspektiv på omverdenen. Dette perspektivet later til å være mer eller mindre ikke-eksisterende hos enkelte (rosa)bloggere. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lafemmemauvaise skrev:

Men i motsetning til barn, så forventes det av voksne at de har et mer realistisk perspektiv på omverdenen. Dette perspektivet later til å være mer eller mindre ikke-eksisterende hos enkelte (rosa)bloggere. 

Mange av disse startet med blogging i tenårene eller da de var unge voksne. Det har vært en del av oppveksten, så å si. Det har vært en stor del av den sene sosialiseringen og internaliseringen deres. Selvsagt ikke i like stor grad som barn som hører ros hele livet, men vi vet jo heller ikke hvordan de har hatt det som barn. Kanskje de har fått mye skryt hele veien. Mulig bloggingen videreførte en oppvekst med mye ros og lite kritikk. Kanskje det er derfor de søker seg til rampelyset i den grad de gjør. Hjernen er ikke ferdig utviklet før man er i midten av tjueårene. Hvis man allerede da har fem-ti år med blogging bak seg må jo dette ha påvirket dem på noe vis.

Tror jeg. Dagens generasjon er selfiegenerasjonen. Det må ha påvirket dem på mange måter.

Endret av MyIian
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Lafemmemauvaise skrev:

@Mylian: Jeg er ganske sikker på at du har helt rett. Å tro at daglig ros og smiger - og det i et omfang som er hinsides hverdagen til de aller fleste - ikke påvirker, er i beste fall naivt. 
Det finnes undersøkelser som viser at barn som kun mottar ros og komplimenter regelrett "går på snørra" når de mottar kritikk hhv. denne overdådige smigeren uteblir eller er mindre enn hva barnet er vant til. Det er i så fall ikke noe intellektuelt kvantesprang å anta at det samme skjer med voksne. 
Men i motsetning til barn, så forventes det av voksne at de har et mer realistisk perspektiv på omverdenen. Dette perspektivet later til å være mer eller mindre ikke-eksisterende hos enkelte (rosa)bloggere. 

 

Har ei venninne som fikk høre at hun var så mye penere og smartere enn venninnene sine av mora. Denne venninnen er ikke direktør for Statoil for å si det sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tråd!

"– I Norge har vi rundt 500.000 aktive bloggere, rundt 20 av dem tjener penger på fenomenet. Det er viktig å tenke på at man som blogger skal ha noe på hjertet, det er lett å miste seg selv til det kommersielle, sier han til BT.no.

Kjellaug Tonheim Tønnesen i Barnevakten er også betenkt over at kommersielle krefter ukritisk får bygge opp under populærbloggere gjennom arrangement som Blog Awards, og at mediene er med på å dekke dette og gi det enda større fokus.

– Det kan se ut til at de kommersielle kreftene skor seg på unge som er opptatt av mote og skjønnhet, og bruker blogger til å reklamere for målrettede produkter og tjenester, sier Tønnesen."

http://www.barnevakten.no/--unge-jenter-maa-realitetsorienteres-om-rosabloggerne/

 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Så bra artikkel @BlendaSensitive

Det er virkelig bra at barnevakten.no også begynner å fokusere på dette. Jeg savnet at de snakket om blogging da jeg var på kurs for foreldre for en tid tilbake. 

Jeg tror ikke den gjengse forelder vet nok om bloggverdenens mekanismer til å kunne veilede barna sine. En ting er kosmetiske ingrep og det å snakke om slike åpenbare problemstillinger, men mye av det som er problematisk oppdager man jo ikke uten å studere fenomenet over tid. Enten det, eller at fagfolk kan løfte frem problematikken og sette det på dagsorden. Jeg håper at man kan få til en seriøs debatt, der man virkelig retter søkelyset mot det påvirkningen som bloggere har. Særlig siden toppbloggerne selv ikke er i stand til å rette kritisk blikk mot seg selv. 

Jeg finner det interessant det Thomas Moen er sitert på, og jeg tror at det kommersielle fokuset og jaget etter penger kommer til å bli rosabloggingens død. Hvis du først har satt deg inn i hvordan de jobber for å tjene penger så blir all sjarmen borte. Mesteparten av det som skrives handler om å mele bloggerens kake, og det skinner så tydelig igjennom. Jeg tror ikke lenger på anbefalingene deres, til det er det for gjennomskuelig, når du følger dem over litt tid. Men det er det tydelig utfra artikkelen at barn og unge gjør fordi de kjøper jo. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, BlendaSensitive skrev:

(...) Klipp

"– I Norge har vi rundt 500.000 aktive bloggere, rundt 20 av dem tjener penger på fenomenet. Det er viktig å tenke på at man som blogger skal ha noe på hjertet, det er lett å miste seg selv til det kommersielle, sier han til BT.no.

(...) Klipp

 

 

I grunnen rart at Thomas Moen, av alle, skulle nevne den problemstillingen, for det er vel akkurat dette som har skjedd med de mest leste bloggerne på listen til unitedinfluencers.no . Eller har de noe på hjertet ut over å pakke inn kommersielle budskap i nøye regisserte bilder av hva de spiser og hvordan de ser ut den dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel noe med at det kommersielle også faller dødt til jorden med mindre bloggeren klarer å opprettholde et slags minimalt skinn av autentisitet. Det er den fernissen av ekte levd liv som utgjør bloggens styrke som reklamekanal, vil jeg tro, og dermed meler bare Moen sin egen kake når han tar til orde for å "ha et budskap".

Ellers minner blogger meg litt om lokalaviser på litt for små steder. Vanskelig å finne noe substansielt å skrive om når alt er ved det samme gamle og ingenting egentlig skjer, lzm. Så enhver liten fillesak blir slått opp som en nyhet. :eeeh: 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
28 minutter siden, Aricia skrev:

Det er vel noe med at det kommersielle også faller dødt til jorden med mindre bloggeren klarer å opprettholde et slags minimalt skinn av autentisitet. Det er den fernissen av ekte levd liv som utgjør bloggens styrke som reklamekanal, vil jeg tro, og dermed meler bare Moen sin egen kake når han tar til orde for å "ha et budskap".

Ellers minner blogger meg litt om lokalaviser på litt for små steder. Vanskelig å finne noe substansielt å skrive om når alt er ved det samme gamle og ingenting egentlig skjer, lzm. Så enhver liten fillesak blir slått opp som en nyhet. :eeeh: 

Jeg får også litt sånn Nord Korea og 1984 følelse. Den ene dagen det personlige innlegget (kanskje) om å redusere kjøttforbruket og den neste dagen reklame for matleveringstjeneste med kjøttmiddager. Narrativet står ikke til troende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...