AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2016 #1 Skrevet 8. oktober 2016 Jeg skal slanke meg men lurer på om det er greit å spise masse frukt? Frokost og middag vil bestå av protein og grønnsaker, men kan både lunsj og kveldsmat være fruktsalater av diverse slag? Vil man legge på seg? Anonymkode: cf497...084
Gjest Ajax Skrevet 8. oktober 2016 #2 Skrevet 8. oktober 2016 Man blir feit av Kalorioverskudd. Frukt inneholder kalorier akkurat som annen mat. Eple ca 50 kcal Pære ca 50 kcal Plomme ca 50kcal Appelsin ca 50 kcal Banan ca 100 kcal Drue ca 8 kcal Det er disse jeg vet på sparket Bare pass på å være i kaloriunderskudd så vil du gå ned i vekt.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2016 #3 Skrevet 8. oktober 2016 Så lenge du holder deg innenfor kaloriregnskapet ditt kan du spise hva du vil. Det er mye sukker i frukt så som med alt annet: ALt med måte. tørket frukt og dadler inneholder like mye kalorier og sukker som smågodt, så ta en kjapp titt på innheholdet før du spiser det. Anonymkode: 1b6b4...44d 1
Carrot Skrevet 8. oktober 2016 #4 Skrevet 8. oktober 2016 Godt innlegg fra @Cyrus I tillegg inneholder selvsagt frukt endel fruktose/fruktsukker som man helst ikke skal ha for mye av da for mye av det kan føre til metabolistiske utfordringer for kroppen. du kan lese om det her; http://forskning.no/mat/2012/09/fruktose-verre-enn-tilsatt-sukker 1
Gjest Ajax Skrevet 8. oktober 2016 #5 Skrevet 8. oktober 2016 12 minutter siden, Carrot skrev: Godt innlegg fra @Cyrus I tillegg inneholder selvsagt frukt endel fruktose/fruktsukker som man helst ikke skal ha for mye av da for mye av det kan føre til metabolistiske utfordringer for kroppen. du kan lese om det her; http://forskning.no/mat/2012/09/fruktose-verre-enn-tilsatt-sukker Men jeg mener å ha hørt at det høye fiberinnholdet i enkelte typer frukt vil veie opp for den negative virkningen av fruktosen? Eller er jeg helt på jordet nå?
Carrot Skrevet 8. oktober 2016 #6 Skrevet 8. oktober 2016 4 minutter siden, Cyrus skrev: Men jeg mener å ha hørt at det høye fiberinnholdet i enkelte typer frukt vil veie opp for den negative virkningen av fruktosen? Eller er jeg helt på jordet nå? Jeg tror (og her er jeg på tynn is) at det ved "normalt" inntak gjør det, men om man tenker på at fruktose også brukes som søtningsstoff i en mengde varer i tillegg - som man ofte får i seg, kan det bli "for mye" og man skal derfor være bevisst problemstillingen tenker jeg.. Personlig kutte jeg ikke ut sukker, men jeg har et bevisst forhold til hvor mye av det jeg putter i meg på samme måte somfor eksempel salt, et slikt forhold får man ofte ved å lage mat fra bunnen, lese innholdsfortegnelser osv - er innholdsfortegnelsen lang som "et vondt år" dropper jeg heller produktet for egen del. Samtidig som jeg er obs på når jeg for eksempel spiser banan vs eple og sammen med hva.. For meg er det med kosthold noe hver må finne sin balanse på - å si at frukt er sunt i alle mengder, eller at alle grønnsaker er like bra osv er en sannhet med modifikasjoner om man bare spiser frukt og grønt liksom, variasjon og balanse er viktig tror jeg, mellom karbs, proteiner, mineraler osv osv.. Litt av alt er nok det beste for de uten spesielle behov.
Gjest Ajax Skrevet 8. oktober 2016 #7 Skrevet 8. oktober 2016 Stalltips ts: Ro ned på frukt og sats heller på noen lekne smoothies. Med bär og grönnkål og frö og sånn. Da sparer du på kaloriene og får i deg masse näring.
mjauritz Skrevet 8. oktober 2016 #8 Skrevet 8. oktober 2016 Jeg ville ikke ha hivd innpå med frukt for alle penga, men alt med måte For nei, banan er ikke godteri! Det er fint og sunt å spise frukt, spesielt om du har et søtsug, da er det mye bedre enn sukker eller godteri. Noe tørket frukt har kanskje like mye kcal som smågodt, men det har mye annet i seg som gjør at det ikke er på langt nær like ille å spise. I matappen min (som gir karakter på mat) så gir tørket frukt A, mens smågodt gir F Jeg bruker frukt som søtning på maten. Hvis jeg spiser havregrøt så bruker jeg banan, eple, jordbær eller tørket mango for å få smak. Da er det jo ikke snakk om de største mengdene, men for meg fungerer det veldig fint Men det er mye mer kcal i frukt enn i mye annen mat om det er det du tenker på. Jeg ville heller anbefalt noe som metter mer for de kcal, som havregrøt, røkelaks, gulrot, kålrot, wok, makrell i tomat, etc. Man går ikke så lenge på et eple, men å ta en banan før eller etter trening vil jeg ikke anse som å "bryte" slankingen 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2016 #9 Skrevet 8. oktober 2016 Nei, rå frukt (og rå grønnsaker) er nok noe av det man legger minst på seg av. I tillegg renser vannet i det kroppen. Det eneste kan være mye tørket frukt, bananer og avocado. Alt det andre legger man ikke på seg av. Denne trenden med at man er redd for fruktsukkeret i frukt er faktisk litt farlig, da det er frukt og bær som inneholder mest antioksidanter, og de trenger vi. "An apple a day keeps the doctor away." Det er noe i det. Fruktosen i frukt har ingen negativ virkning, bare postiv. Det er alle andre kunstig tilsatte typer sukker man skal passe seg for. Og hvis man ikke får nok frukt, ender man gjerne med å spise sjokolade og annet snop, da kroppen trenger (naturlig) glukose. En venninne av meg har slitt i mange år med overvekt, og hun tok av noe vanvittig med å bare spise rå frukt og grønnsaker i en måned. Hun sultet seg ikke, men spiste så mye hun ville. Hun følte seg også så bra at hun ville ikke gå over til vanlig kosthold etterpå, og har inkludert mye mere rå frukt og grønnsaker i kosten nå. Hun brukte detox-planen til Medical Medium Anthony William. Anonymkode: c894f...9f3 2
Gjest made4u Skrevet 8. oktober 2016 #10 Skrevet 8. oktober 2016 Ett klart og definitivt nei!! Det blir riktigere å si at dess mer frukt du spiser dess større sjanse for vektnedgang, altså er det bedre å spise to frukt fem ganger om dagen (10 frukt om dagen) heller enn å begrense deg til 2 eller 3 frukt... Satt på spissen, om du bare skulle spist frukt så hadde du ikke klart å holde vekten om du så proppet i deg frukt. Er mennesker som går på frukt-dietter som ligger på 60-70 frukt om dagen og har problemer med å få i seg nok, hun som fronter den filosofien (banana-girl) og fronter friut-yourself spiser ca 50 bananer om dagen, og bananer er en av de mest fetende fruktene, tross det ser hun super-fit ut. Menn som gjør det samme spiser 60-70 enheter og må i tillegg ta energitilskudd for å få i seg nok energi samt få andre næringstoffer. http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=3098 Spiser man annen frukt enn bananer så må man spise det dobbelte antallet av bananer for å få i seg like mye... --- For all del, jeg synes ingen skal hoppe på en fruktkur, det er ikke mitt poeng. Dog krever en fruktkur mye kunnskap, bl.a. skal man ha i seg essensielle fettsyrer hvor hovedkilden er fisk, samt andre viktige næringstoffer - de må nødvendigvis hentes fra andre kilder enn frukten, og dem som går på fruktkurer kan nok om det til å få i seg de næringstoffene fra andre ting... Å starte en fruktkur uten kunnskapen om det er rett og slett farlig, så ikke tenke på det. Mitt poeng er bare at ser man på fete så spiser dem mye mindre frukt (og grønt) enn slanke og normalvektige, det blir direkte kunnskapsløst å bare så mye som hinte om at frukt er noe enn må begrense, snarere tvert imot så er det bare å trøkke på med så mye frukt du bara klarer å få i deg, helt ubegrenset. --- Dem som hevder at fruktosen i frukten er et problem har også misforstått kraftig, fruktose er ikke bra nei men da fortrinnsvis i sin raffinerte form - sukker inneholder også fruktose og det er først når man spiser det i sin rene raffinerte form eller i vanlig sukker at fruktosen blir ett problem - fruktosen fra frukt er dog ikke noen problem da det blir fullstendig kunnskapsløs info basert på dårlig forståelse av hva som er lest. Spise frukt med god samvittighet du, og viten om at jo mer frukt du spiser dess mindre spiser du gjerne av mer energirike matvaner du legger på deg av...
Gjest made4u Skrevet 8. oktober 2016 #11 Skrevet 8. oktober 2016 Norske epler inneholder 47 kcal pr 100 gram, spiselig del er normalt 91% Altså spiser man 1 kg epler, det spiselige av det, så får man i seg greit under 450 kcal. Jeg med mitt aktivitetsnivå og min forbrenning vil ha en slankende dag dersom jeg går og kjøper meg 8 kilo epler og trøkker ned alt jeg klarer. Bare for å sette det i perspektiv. Trøkker jeg ned halvparten, altså 4 kilo epler, som er jævla mye epler også det, så sier det seg selv at jeg er så full i magen at jeg ikke orker å trøkke ned mye mer av usunn og fetende mat... Dem som uttaler at frukt er en del av en helhet og dersom du spiser for mye av det så legger du på deg, dem villeder og har misforstått noe fundamentalt. Er ALDRI frukten dem da har lagt på seg, altså ingen grunn til å kutte der, snarere er det da en grunn til å spise nettopp mer frukt.
Gjest made4u Skrevet 8. oktober 2016 #12 Skrevet 8. oktober 2016 Jordbær må jeg spise 22 korger av for å få likke mye energi som 8 kilo epler, dvs. 11 kilo av det en dag og det vil fortsatt være en slankende dag med kaloriunderskudd.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2016 #13 Skrevet 8. oktober 2016 Ja, selvsagt, man blir feit av masse av alt, unntatt vann. Anonymkode: b9e2c...d3e
Gjest made4u Skrevet 8. oktober 2016 #14 Skrevet 8. oktober 2016 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, selvsagt, man blir feit av masse av alt, unntatt vann. Anonymkode: b9e2c...d3e Hvis det er slik at jo mer frukt man spiser, dess lavere vekt har man... Overvektige spiser veldig ofte lite frukt viser statistikk... Så hinter du til at frukt legger man på seg av... Ser du hvor ulogisk det blir?
fotosyntesen Skrevet 8. oktober 2016 #15 Skrevet 8. oktober 2016 Rent biokjemisk vil fruktsukker gi et større signal til fettlagring(de novo lipogenese) enn glukose og annet sukker. Overdrevent frukt vil derfor skape større fettlagring. Her forklart fra Norsk Tidskrift For Ernæring "Det har blitt vist i flere både dyre- og humanstudier at fruktose i høyere grad enn glukose vil gå inn i de novo lipogenese når disse sukkerartene inntas i like mengder og under like forsøksbetingelser (15-17). Ved høyt inntak vil fruktose dermed kunne være en belastning for kroppen, fordi fettdannelsen kan resultere i økte kolesterolverdier i blodet samt opphopning av fett i lever (fettlever) (18). Hvor stor mengde fruktose man må innta for å få en betydelig økning i de novo lipogenese er imidlertid uklart med dagens viten" http://www.ntfe.no/utgaver/18-nr-1-2014/107-fruktose-er-det-sa-farlig
Gjest Sugemerke Skrevet 8. oktober 2016 #16 Skrevet 8. oktober 2016 Jeg legger på meg/stopper vektnedgang av masse frukt, så jeg har i perioder med vektnedgang begrenset meg til en frukt daglig. Denne har jeg gjerne puttet i en smoothie i kombinasjon med grønnsaker. Jeg har i tillegg spist frukt i stedet for lørdagsgodter, altså noen flere kcal på lørdager grunnet mengden frukt, men likevel mindre en hva godteri ville gitt. Så det gjelder å tenke fornuftig.
Gjest made4u Skrevet 8. oktober 2016 #17 Skrevet 8. oktober 2016 31 minutter siden, fotosyntesen skrev: Rent biokjemisk vil fruktsukker gi et større signal til fettlagring(de novo lipogenese) enn glukose og annet sukker. Overdrevent frukt vil derfor skape større fettlagring. Her forklart fra Norsk Tidskrift For Ernæring "Det har blitt vist i flere både dyre- og humanstudier at fruktose i høyere grad enn glukose vil gå inn i de novo lipogenese når disse sukkerartene inntas i like mengder og under like forsøksbetingelser (15-17). Ved høyt inntak vil fruktose dermed kunne være en belastning for kroppen, fordi fettdannelsen kan resultere i økte kolesterolverdier i blodet samt opphopning av fett i lever (fettlever) (18). Hvor stor mengde fruktose man må innta for å få en betydelig økning i de novo lipogenese er imidlertid uklart med dagens viten" http://www.ntfe.no/utgaver/18-nr-1-2014/107-fruktose-er-det-sa-farlig Ingen som helst praktisk betydning what so ever, spiser man mye frukt så øker man sine sjanser for vektnedgang man minsker dem ikke og i alle fall ikke på grunnlag som i praksis ikke har noe å si.
Gjest made4u Skrevet 8. oktober 2016 #18 Skrevet 8. oktober 2016 28 minutter siden, Sugemerke skrev: Jeg legger på meg/stopper vektnedgang av masse frukt, så jeg har i perioder med vektnedgang begrenset meg til en frukt daglig. Denne har jeg gjerne puttet i en smoothie i kombinasjon med grønnsaker. Jeg har i tillegg spist frukt i stedet for lørdagsgodter, altså noen flere kcal på lørdager grunnet mengden frukt, men likevel mindre en hva godteri ville gitt. Så det gjelder å tenke fornuftig. Gjerne øke mengden frukt og grønt, å spise dem som smoothie er en veldig ok metode i så måte.
fotosyntesen Skrevet 8. oktober 2016 #19 Skrevet 8. oktober 2016 1 minutt siden, made4u skrev: Ingen som helst praktisk betydning what so ever, spiser man mye frukt så øker man sine sjanser for vektnedgang man minsker dem ikke og i alle fall ikke på grunnlag som i praksis ikke har noe å si. Ved overdreven fruktspising kan man gå ned i vekt og som forskningen viser, dersom du leste forskningen jeg viste til, få dårligere blodverdier: " Fettsyrer dannet ved de novo lipogenese vil hovedsakelig pakkes i VLDL og leveres til blodbanen. Dette vil igjen kunne gi økt nivå av LDL i blodet. En lipidprofil med høyt blodnivå av LDL og lavt nivå av HDL er disponerende for utvikling av hjerte- og karsykdommer. Det ser ut til at et høyt fruktoseinntak kan skape en ugunstig lipidprofil i blodet, da det er vist i en rekke studier at fruktose i høyere grad enn glukose vil gi økt nivå av triglyserider (16, 19, 20) og LDL (16, 21, 22) samt ikke påvirke HDL-nivået (22, 23). Dog ser det ut til at inntaket av fruktose må være over 100 g/dag for å ha ugunstige effekter på lipidprofilen (24). Med dagens kunnskap ser det ikke ut til at inntak av moderate fruktosemengder (< 50 g/dag) alene vil kunne gi en ugunstig lipidprofil i blod (25)" http://www.ntfe.no/utgaver/18-nr-1-2014/107-fruktose-er-det-sa-farlig
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2016 #20 Skrevet 8. oktober 2016 Man blir "feit" av selve kalorioverskuddet, ikke frukt eller sjokolade generelt. Likevel er frukt sunnere enn sjokolade og derfor noe man kan og bør ha i seg hver dag. Selv har jeg eksperimentert litt med frukt. De dagene jeg har forsøkt å kun spise frukt blir kaloritotalen gjerne under mitt normale dagsbehov, mens andre ganger når jeg spiser helt normalt og tar en mango eller to som snacks blir kaloritotalen større enn jeg behøver. Den perfekte balansen hos meg er i alle fall å halvere hvert måltid (når jeg ønsker å gå ned i vekt) og erstatte resten av måltidet med frukt, gjerne epler fordi det blir jeg ekstremt fort mett av Anonymkode: 797ca...9f6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå