Gå til innhold

Hvordan var foreldrene dine i oppveksten?

Fremhevede innlegg

Skrevet

De strenge - fikk ikke lov til en dritt, og alt skulle gjøres sånn og slik

De liberale - frihet under ansvar, hvor det var takhøyde for ting og man kunne snakke sammen

De som ikke brydde seg - de som egentlig ikke brydde seg så mye, og lot ungene fare med sitt og brukte tiden på andre ting

De alkoholiserte - noen vokser opp under slike forhold også

De overbeskyttende - alt skulle kontrolleres til enhver tid, og det kunne sette visse begrensninger

De intense - de som gikk hakk i hæl støtt, litt Jan Fredrik Karlsen engasjement med andre ord

De depressive - en oppvekst preget av en del vanskeligheter/utfordringer

De målrettede - som ville at barna SKULLE bli superstjerne innen et eller annet, noe som medførte et strengt treningsregime

De jobbsøkende - som brukte veldig mye tid på jobben, noe som kunne medføre en del frustrasjon

De kjedelige - som aldri tok initiativ til noe som helst, hvor man nærmest måtte dra de med ut

En del av disse går litt i hverandre, men med litt ulik vinkling og noe som er ulikt. Noen av dere opplevde sikkert flere av disse alternativene, så form dem etter eget ønske, slik dere opplevde det. Om dere har noe som ikke står oppført, kom med eventuelle beskrivelser.  

Anonymkode: 81b89...f47

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Tja, enig i at de går litt i hverandre, men mine var vell mest de liberale, selv om de også hadde sine forventinger til meg. Jeg hadde regler, men alt var mulig å prate om og justere gjennom samtaler. 

Noe spesielt du lurer på gjennom dette? Spør bare av ren nysgjerrighet. 

Endret av ABCkvinne
Skrevet

Synes ikke mine passer inn i noen av kategoriene. Jeg hadde foreldre hvor alt var på stell, alt hadde sin plass hjemme og alt skulle ryddes etter bruk. Faste leggetider, faste middagstider hvor alle satt ved bordet, fikk påsmurt niste hver morgen og mamma var alltid våken og passet på at vi fikk med oss bøker og lignende på skolen.

Fikk alltid hjelp med lekser om vi trengte det. Ble kjørt hit og dit på fritidsaktiviteter men foreldre engasjerte seg ikke veldig i det, fikk ikke så mye ting eller klær i hverdagen men heller masse klær på en gang når vi hadde penger. Vi fikk veldig fine bursdags og julegaver. Mor var følelsesmessig distansert men veldig trygg og omsorgsfull i ting hun gjorde, far var den strenge, disiplinerende, men som også sa ordene "glad i deg" og ga klemmer og som vi kunne snakke med om dypere ting, men han jobbet ofte borte i ukedagene. 

Anonymkode: ead62...7ed

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De strenge - fikk ikke lov til en dritt, og alt skulle gjøres sånn og slik

De liberale - frihet under ansvar, hvor det var takhøyde for ting og man kunne snakke sammen

De som ikke brydde seg - de som egentlig ikke brydde seg så mye, og lot ungene fare med sitt og brukte tiden på andre ting

De alkoholiserte - noen vokser opp under slike forhold også

De overbeskyttende - alt skulle kontrolleres til enhver tid, og det kunne sette visse begrensninger

De intense - de som gikk hakk i hæl støtt, litt Jan Fredrik Karlsen engasjement med andre ord

De målrettede - som ville at barna SKULLE bli superstjerne innen et eller annet, noe som medførte et strengt treningsregime

De jobbsøkende - som brukte veldig mye tid på jobben, noe som kunne medføre en del frustrasjon

De kjedelige - som aldri tok initiativ til noe som helst, hvor man nærmest måtte dra de med ut

En del av disse går litt i hverandre, men med litt ulik vinkling og noe som er ulikt. Noen av dere opplevde sikkert flere av disse alternativene, så form dem etter eget ønske, slik dere opplevde det. Om dere har noe som ikke står oppført, kom med eventuelle beskrivelser.  

Anonymkode: 81b89...f47

Sitter du med en skoleoppgave?

Anonymkode: fef4a...a33

• Liker 2
Skrevet

De liberale - frihet under ansvar, hvor det var takhøyde for ting og man kunne snakke sammen.

Beste mamma'n man kunne hatt. Og en flott pappa å. :)

Anonymkode: b54c5...ae5

Skrevet

Mine var liberale og kjedelige. Samtidig hadde jeg strengere regler enn de fleste andre på noen områder, men foreldrene mine hverken fotfulgte meg eller kontrollerte at jeg fulgte reglene, de tok det som en selvfølge at jeg gjorde det. Og det var en selvfølge for meg også.

På andre områder, dvs ting som ikke var farlig eller helseskadelig, hadde jeg det friere enn de fleste andre. Jeg var f.eks. den eneste som fikk lov å ha overnattingsbesøk av alle barna i gata på en gang. Uten noen spesiell grunn, annet enn at vi hadde lyst. ;)

Anonymkode: 86c64...8b4

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mine var liberale og kjedelige. Samtidig hadde jeg strengere regler enn de fleste andre på noen områder, men foreldrene mine hverken fotfulgte meg eller kontrollerte at jeg fulgte reglene, de tok det som en selvfølge at jeg gjorde det. Og det var en selvfølge for meg også.

På andre områder, dvs ting som ikke var farlig eller helseskadelig, hadde jeg det friere enn de fleste andre. Jeg var f.eks. den eneste som fikk lov å ha overnattingsbesøk av alle barna i gata på en gang. Uten noen spesiell grunn, annet enn at vi hadde lyst. ;)

Som eksempel på strengere regler enn andre kan jeg nevne at jeg også var den eneste som bare fikk spise godteri på lørdager og som ikke fikk krysse veien uten voksne. Og jeg var alltid den som måtte inn først om kvelden.

Skrevet

Mine foreldre var under min oppvekst en kombinasjon av disse tre, med hovedvekt på den øverste. 

Anonymkode: 90f2d...6ea

Skrevet

Du glemte rusavhengige. Skiller seg fra alkoholiserte.

Og rusavhengighet fører jo til at man blir også "de som ikke bryr seg". 

I de bedre periodene var det lite samhold og kjærlighet slik jeg gir mitt barn, men positive normale aktiviteter kunne det være. 

Vokste også opp i en tid(80-tallet) hvor oppdragelsen var noe annerledes enn nå vil jeg si, så det spilte og inn litt. Var nok litt klarere skiller da enn nå på voksen/barnrelasjonen.

Der jeg prøver gå inn i samspill med barnet og engasjere meg(evt far) var de mer tilbakeholdne og holdt på med sitt. Var aldri voksne som lekte sammen med barn utendørs slik det er idag.

Anonymkode: 3d1bb...a1a

Skrevet

GJØR LEKSENE DINE SELV!

Bruk hodet og tenk!

Anonymkode: 6b89c...247

• Liker 1
Skrevet

Liberale og kjedelige, samt jobbfokusert. Fikk lov til nesten alt og fikk nesten alt jeg pekte på, men misunte andre samholdet og aktivitetene i familien.

Anonymkode: ea162...a62

Skrevet

I den lista der så passer de liberale best.

Anonymkode: 03d4b...4fc

Skrevet

Mine var de fraværende. Var alene fra 4-6 år I mange timer uten mat. De var aldri med på hyggekvelder eller arrangementer på skolen, ikke når jeg hadde hovedrollen på årets skuespill, var ikke med på avslutningen på ungdomsskolen og heller ikke ved den høytidelige utdelingen av autorisasjon. De brøt liksom den trenden  ved å møte I bryllupet mitt, men ingen holdt en forbredt tale da.

Skrevet

Jeg er født tidlig på 70-tallet og er eldstemann. Foreldrene mine var strenge og konsekvente, og det vanket både dask (heldigvis ikke hardt eller ofte) og husarrest. Far var tilsynelatende den strenge og mor truet med far om vi gjorde noe galt. I venneflokken var jeg den som hadde strengest foreldre, måtte komme hjem tidlig og helt presis, fikk sjeldent overnatte hos venner og ble aldri kjørt. På den tiden var det ikke vanlig å inkludere lekevenner feks til middag, så da satt de på rommet mens vi spiste, kun en sjelden gang ble de invitert med, dette var gjengs over blandt vennene mine. Deler av dette skyldes jo tiden vi var i, og mye har jeg tatt lærdom av. Jeg har gitt mine barn mer frihet under ansvar, har kjørt mye særlig på kveldstid, og venner har alltid vært velkommen til middag. Ser likevel at jeg har dratt med meg mer av det "strenge" enn jeg liker, selv om foreldrene mine synes jeg er alt, alt for lite streng. 

Jeg ble fulgt opp når det gjaldt lekser, men de var ikke særlig aktive som tilskuere på idrettsarrangement, ser at dette også var relativt vanling, mine yngre søsken fikk litt mer oppmerksomhet der. 

Når det gjaldt varme, omtanke, klemmer og kjærlighet var de (særlig mor) rause, og vi hadde alltid koselige familiemiddager og sammenkomster, de var flinke til å ta oss med på tur. Husker at flere av mine venner snakket om de aldri fikk klem av sine foreldre. 

En annen ting som var viktig var at hele søksenflokken alltid følte oss ganske likt behandlet, selvsagt fikk den litt mer rampete av oss mer kjeft, og selvsagt var jeg som eldstemann den som hadde mest strikse regler (banet vei for yngre søsken) og ser at foreldrene mine er like flinke i dag til å fordele besøk, oppmerksomhet og gaver. Som voksen setter jeg uendelig stor pris på dette. 

Jeg liker ikke alltid foreldrene mine sine handlinger, men jeg elsker de av hele mitt hjerte og synes jeg har hatt en god og trygg oppvekst.

Anonymkode: dd548...9c2

Skrevet

Jeg har vokst opp i en familie der alkohol var viktig,så jeg måtte klare meg alene.

• Liker 1
Skrevet

Mine var vel mest liberale. Da vi var gammel nok kunne vi diskutere, men visse ting ble bestemt uten at vi barna fikk noe å si (type innetid (som var raus egentlig, men mye vil ha mer).

Når jeg tenker meg om hadde mine foreldre ingen straff utover mer husarbeid enn vanlig. Aldri juling eller annen form for fysisk straff, ikke husarrest, ikke ble de høylytte heller. Vi var 3 søsken og det ble kanskje en del oppdragelse oss imellom? Husker godt at min søster kjeftet på meg noen ganger mens mamma og pappa bare sukket oppgitt.

Det var verken alkohol, rus eller ustabilitet hjemme, vi kunne komme med venner så mye vi ønsket. Foreldrene viste at de var glade i oss, det var klemmer og kyss fra begge. Aktiviteter var de ikke noe særlig involvert i, de kjørte og det var stort sett det, men det var jo nok med logistikk med 3 tette barn.

Jeg syns jeg har hatt en veldig fin barndom og foreldrene mine gjorde det meste riktig syns jeg.

Skrevet

Mine var ustabile. Fysisk og psykisk vold mot oss barna hele oppveksten av mor, og jeg husker egentlig bare en konstant frykt for å gjøre noe som kunne trigge henne. Var veldig nervøs. Husker en gang som barn at jeg tisset meg ut offentlig, og min mor ble så sint og skammet seg at hun dro meg etter håret og kastet meg foran speilet på badet og sa jeg skulle se for en jævla skam jeg var, hvor hun så spyttet en svær klyse midt i ansiktet mitt. Sånne ting vokste jeg opp med. 

Far og mor som var i verdens verste forhold. Kranglet høylytt hele tiden, var sykelig sjalu og kontrollere med hverandre, ba oss barna lyve for dem, slo opp og ble sammen hele tiden, misbrukte alkohol, far banket mor når hun var slem med oss eller var helt ute av kontroll mot han. You name it. Var ikke et godt miljø for barn i hvert fall. 

Anonymkode: 29c28...e9a

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

GJØR LEKSENE DINE SELV!

Bruk hodet og tenk!

Anonymkode: 6b89c...247

Hvis det skulle vært en skoleoppgave dette her, så er ikke det å spørre andre å ikke tenke selv. Tvert imot, det er fint å få noen innspill. Jeg ble nysgjerrig på det fordi jeg selv har hatt dette om forskjellige foreldretyper og hvordan dette former barn, men jeg kan det jo ikke. Tror det var tre slike "hovedpersonligheter", hadde vært artig å følge med hvis det var noe slikt. Og dessuten, litt avsporing kanskje, synes det er så mye mer fair å si noe om det når man spør etter folks erfaringer, hvis det skulle være slik. Husker en som startet en tråd om uføre burde få barn, den utviklet seg til å bli en skikkelig stygg tråd, hvorpå ts informerte etter side opp og side ned med gørr, at hen satt med en bacheloroppgave - dårlig stil, synes nå jeg..

Anonymkode: fef4a...a33

Skrevet

Den engstelige/ustabile. Vokste opp med forelder som var paranoid schizofren. 

Anonymkode: 54d48...3c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...