AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2016 #1 Del Skrevet 3. oktober 2016 Mammaen min døde for nesten ti år siden og jeg byttet fastlege tilbake til hennes for noen måneder siden. Idag var jeg der for første gang siden mamma døde og han sa til meg at han tenkte på hun nesten hver dag fordi han kjører forbi huset vårt på vei til jobb. Jeg ble litt satt ut og litt paff, han fortsatte med å spørre om jeg ville ha legejournalene hennes fra 80-tallet til hun døde. Hun var veldig lukket om kreften og syntes det var veldig personlig. Tom til meg sa hun lite og klagde lite. Var først når hun fikk beskjed om at hun hadde 6mnd igjen at jeg skjønte hvor alvorlig det var. Jeg har ønsket meg legejournalene hennes i mange år (hun hadde kreft fra jeg var liten jente til jun døde når jeg var 13) men trodde ikke at jeg hadde krav på dem. Jeg ble veldig glad og ringte kusinen min for å fortelle det her idsg og hun spurte om hun kunne få lese de etter meg for hun syntes det er så lærerikt. Hun er sykepleier så hun forstår nok mer enn meg. Men etterpå følte jeg meg litt splittet siden mamma var så privat om det og denne kusinen er på pappas side av familien. Hva tenker dere? Anonymkode: deac0...085 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EvaLena Skrevet 3. oktober 2016 #2 Del Skrevet 3. oktober 2016 Nei, ikke la andre lese den journalen. Tviler sterkt på at din mor ville likt det. Den omhandler hennes private helse. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2016 #3 Del Skrevet 3. oktober 2016 Av respekt for moren din synes jeg du skal la være å dele den med andre. Anonymkode: d72d9...c2d 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2016 #4 Del Skrevet 3. oktober 2016 Synes ikke du skal gjøre det nei! Jeg har sagt fra om hvem som skal rydde i mine ting og ha krav på legejournalen min, og jeg ønsker ikke at andre skal kunne lese om mine private problemer etter min død. Mine barn eller andre fjerne slektninger har ingenting med mine gynekologiske undersøkelser, mine tanker ifm sykdom, mine angstproblemer som kommer av sykdom e.l. Dette er svært privat, og egentlig burde ingen har rett på noen legejournal. Det er kun den som er registrert som nærmeste pårørende som kan få utlevert disse, og det er jo nettopp for å beskytte personvernet til pasienten det gjelder. Anonymkode: ba713...ada 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2016 #5 Del Skrevet 3. oktober 2016 Tenk grundig igjennom om du selv ville synes det er greit at dine barn leser din journal. Som et alternativ kan du heller be legen forklare litt om sykdommen moren din hadde. Anonymkode: 62730...efc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2016 #6 Del Skrevet 3. oktober 2016 Man har ikke krav på avdødes journal. Men man kan få den utlevert i kopi på forespørsel, dersom man har et berettiget behov.jeg stiller meg faktisk undrende til denne legens angivelige fremgangsmåte slik den er beskrevet her, særlig mht. Utlevering av journaler. Kreftpasienter er mindre i kontakt med fastlegen enn med sykehusene hvor de har hovedkontakten sin på grunn av behandlingens art. Å skulle begynne å lese og å dele en så privat sak som avdødes journaler, synes jeg er respektløst, enten det er datter eller andre familiemedlemmer. Der står neppe noe i journalen utover det som er at betydning for behandlingen av pasienten. Ville vi andre likt at våre journaler ble lest av andre etter vår død? Neppe. I USA er det faktisk vanlig at journaler plomberes når pasienten er død, etter krav i siste viljes-erklæringer fra avdøde. Anonymkode: 8e2b3...2c2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2016 #7 Del Skrevet 4. oktober 2016 Oppdatering.. jeg snakket med bestemoren min tidlig idag og hun sa at jeg ikke burde lese journalen, at hun skal få hvile i fred og hvis det er noe jeg lurer på så kan jeg heller spørre legen. Anonymkode: deac0...085 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 4. oktober 2016 #8 Del Skrevet 4. oktober 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oppdatering.. jeg snakket med bestemoren min tidlig idag og hun sa at jeg ikke burde lese journalen, at hun skal få hvile i fred og hvis det er noe jeg lurer på så kan jeg heller spørre legen. Anonymkode: deac0...085 Det høres ut som en god løsning Siden din mor var såpass privat som du sier, så hadde hun neppe likt at dere leste journalen hennes. Jeg hadde skjønt det dersom det eventuelt var arvelige sykdommer inne i bildet. Klem til deg TS. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sulosi Skrevet 4. oktober 2016 #9 Del Skrevet 4. oktober 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oppdatering.. jeg snakket med bestemoren min tidlig idag og hun sa at jeg ikke burde lese journalen, at hun skal få hvile i fred og hvis det er noe jeg lurer på så kan jeg heller spørre legen. Anonymkode: deac0...085 Fornuftig bestemor der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå