Gå til innhold

Spørsmål til jenter (menn kan også svare): Hvorfor sminker jenter seg?

lalalamann

Anbefalte innlegg

tidligere fordi jeg var så vant til å se meg selv sminket at jeg følte meg trøtt og uopplagt uten, så ble jeg syk, lenge - og sminking vr nederst på listen over ting jeg brukte tid og energi på. Nå kan jeg ikke tenke meg å gå tilbake til "full face paint" for alt i verden uten at det gjør noe med hvordan jeg føler meg.. Jeg tror det handler om selvfølelse og forventning til eget selvbilde mer enn at noen liker ha fjeset fullt av stæsj.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg sminker meg så godt som aldri. Kanskje 5 ganger i året.  Det er dyrt, ikke bra for helsen, og jeg vil heller finne meg en mann som vil ha meg for min naturlige skjønnhet. Noe jeg har funnet 🙂 Når jeg bruker sminke så lite då syns han det er ekstra stas når jeg en sjelden gang pynter meg litt ekstra for han.

Anonymkode: f7780...671

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
LadeJarl skrev (1 time siden):

Herlig kommentar! 😂..

Nokså enkel womansplaining da..siden den ikke tar tak i påstanden min..men i mangel på argumenter skyter budbringeren...Du får poeng for forsøket da...🤔..et halvt kanskje..? 😂

Jeg står fast på at jeg synes at å bruke evolusjon/biologi som forklaring på hvordan vi mennesker agerer i dagens samfunn, er for enkelt. Som dette med at "alle" menn er biologisk og evolusjonært betinget til å i enhver situasjon stirre uhemmet på en hver lettkledd og veldreid kvinne som måtte komme innenfor synsfeltet. Det er i alle fall det som ofte brukes som forklaring her inne når kvinner misliker at partneren f.eks. følger lettkledde jenter på Instagram. "De kan ikke noe for det, det er biologi". Jeg synes det er nedverdigende mot menn å redusere dem til huleboere som er prisgitt sine instinkter og ikke evner bedre. Det finnes helt sikkert noen som omfavner dette for alt det er verd for å slippe å ta ansvar for sin egen atferd, men da er dette noe personen velger

Det kan godt hende at det er noen overvintrede instinkter langt inne i reptilhjernen hos meg som sier at jeg må sminke meg for at hanner skal være interessert i å pare seg med meg, men sånn til hverdags så er det så enkelt som at jeg liker det jeg ser i speilet mye bedre med litt mascara på vippene :) Og egentlig er det helt uinteressant å reflektere dypere over hvorfor jeg velger å sminke meg, det er faktisk ikke viktig i det hele tatt.

Anonymkode: 0e4fd...187

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Argumentet om at den underliggende grunnen til at kvinner sminker seg er for å tiltrekke menn, faller sammen når man skjønner at ikke alle kvinner ER tiltrukket av menn. 

Anonymkode: 3d850...9da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.10.2016 den 20.38):

Ser du en dame med mye brunkrem, svære påsminka øyne og lepper-  løp!

Dette er det en sannhet i, men vil legge til fylte lepper. Ofte tegn på lav selvtillit, men også ofte noe dypere. 

Anonymkode: ddf28...013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg ikke sminker meg får jeg stadig spørsmål "Er du sliten?" 

Nei!! Jeg er bare gammel!! 

Men seriøst. Jeg gidder ikke sminke meg med mindre jeg skal noe spesielt. Jeg er 44 år, tjukk og gråhåret. Jeg kommer ikke til å bli lagt merke til uansett. Så hvorfor styre med sånt klin hver bidige dag? 

Endret av Ebbeliten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lalalamann skrev (På 3.10.2016 den 21.26):

Ja, det er tydelig at jenter generelt har en større biologisk tilbøyelighet til å bry seg om utseende-orienterte ting (sminke, leppestift, klær osv.) fra tidlig alder, sammenlignet med gutter i den samme, tidlige alderen.
Så, selv om dere jenter ikke nødvendigvis er bevisste på akkurat hvorfor dere pynter dere, så virker det sannsynlig at den "pynte-orienterte fornøyelsen" dere har, er forårsaket av at deres biologi er klar over hva som er mest tiltrekkende for det mannlige kjønn (som er utseendet til en annen person); og at biologien deres derfor har gjort dere ekstra interessert i utseende-orienterte ting, sammenlignet med menn.

Det er hvert fall den mest logiske forklaringen jeg har kommet frem til, etter mye studering av jenter og gutter, evolusjonen og seksuell attraksjon.

Det med å pynte seg er helt kulturelt. I mange samfunn bruker menn både sminke, skjøet eller kjortler. Vi synes ofte det er feminint på menn fordi vi ikke er var til det. Du visste kanskje også at vikinger brukte sminke en tid? Det kan jo ha vært for å fremstå litt skremmende hehe.

Men mye er kulturelt og samfunnet. Om en sønn spør om å få kjole er det mange fedre som hadde sagt nei. Så gutter og jenter skjønner veldig fort forventninger osv. Jeg gjorde det allerede før barneskolen. 

Anonymkode: ddf28...013

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Nysgjerrig på hvor sitatet (det er i alle fall markert med sitattagger) i hovedinnlegget er fra.

Det er nok sånn at både menn og kvinner som grupper er opptatte av å se bra ut, både for seg selv, hverandre og for det motsatte kjønn, men de har ofte ulike måter å gjøre det på, siden de følger ulike normer/kjønnsroller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Damer sminker seg for å se bedre ut og å gjøre seg mer attraktive. Det er selvfølgelig ingen andre grunner. Det er som å pynte på sannheten, løgn egentlig. Man utgir seg for å se bedre, annerledes ut enn hva som egentlig er tilfellet. Det samme gjelder diverse inngrep. Alt dette er en slags sykdom den moderne kvinne lider av, tungt påvirket av media og omgivelser. Spesielt i den graden man ser i dagens samfunn. 

Anonymkode: c622c...a08

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi eierne av kosmetikkfirmaene har lyst på mer penger, og jentene brenner etter å bli kvitt lønna si, framfor å investere dem i noe vettugt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Damer sminker seg for å se bedre ut og å gjøre seg mer attraktive. Det er selvfølgelig ingen andre grunner. Det er som å pynte på sannheten, løgn egentlig. Man utgir seg for å se bedre, annerledes ut enn hva som egentlig er tilfellet. Det samme gjelder diverse inngrep. Alt dette er en slags sykdom den moderne kvinne lider av, tungt påvirket av media og omgivelser. Spesielt i den graden man ser i dagens samfunn. 

I korte trekk, kvinner lyger om sin fertile alder, og menn lyger om sin sosiøkonomiske status.

Det er en vakker og skitten dans der vi vektlegger ulike ting i hverandre, og prøver å fremstå det den andre vil ha. Internett har bare gjort dansen mer synlig, til og med ekstrem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.1.2024 den 14.46):

Jeg står fast på at jeg synes at å bruke evolusjon/biologi som forklaring på hvordan vi mennesker agerer i dagens samfunn, er for enkelt. Som dette med at "alle" menn er biologisk og evolusjonært betinget til å i enhver situasjon stirre uhemmet på en hver lettkledd og veldreid kvinne som måtte komme innenfor synsfeltet. Det er i alle fall det som ofte brukes som forklaring her inne når kvinner misliker at partneren f.eks. følger lettkledde jenter på Instagram. "De kan ikke noe for det, det er biologi". Jeg synes det er nedverdigende mot menn å redusere dem til huleboere som er prisgitt sine instinkter og ikke evner bedre. Det finnes helt sikkert noen som omfavner dette for alt det er verd for å slippe å ta ansvar for sin egen atferd, men da er dette noe personen velger

Det kan godt hende at det er noen overvintrede instinkter langt inne i reptilhjernen hos meg som sier at jeg må sminke meg for at hanner skal være interessert i å pare seg med meg, men sånn til hverdags så er det så enkelt som at jeg liker det jeg ser i speilet mye bedre med litt mascara på vippene :) Og egentlig er det helt uinteressant å reflektere dypere over hvorfor jeg velger å sminke meg, det er faktisk ikke viktig i det hele tatt.

Jeg er visst en slik huleboer. Som heterofil kvinne gjør jeg alltid mannen min oppmerksom på flotte eksemplarer av kvinnekjønnet. "Se der!! Hadde det vært noe å puttet kuken i, eller?" sier jeg. Og så flirer vi og koser vi oss med den tanken. Noen ganger akker og offer han seg og svarer "Åh, nei, orker ikke det. Aaaalt for ung. Er du klar over hvor slitsomt det er med unge damer?" Og det er jo et pek til oss, siden han er 15 år eldre enn meg og jeg bare var 24 da vi ble sammen. Nå er jeg 43 og hans barnekull nummer to (med meg) er barneskolebarn og i ungdomsskolealder, hans eldste kull er mellom 25-30 og han har barnebarn. 

Anonymkode: aad34...b5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 8.1.2024 den 18.37):

Argumentet om at den underliggende grunnen til at kvinner sminker seg er for å tiltrekke menn, faller sammen når man skjønner at ikke alle kvinner ER tiltrukket av menn. 

Anonymkode: 3d850...9da

Dette. Jeg er heterofil, men blir ikke tiltrukket av de fleste menn og ønsker ikke seksuell oppmerksomhet eller "invitasjoner" fra de aller fleste menn. Jeg kan sminke meg likevel om jeg skal noe spesielt, men for det meste sminker jeg meg ikke.

La meg komme med et eksempel. Det var en gang jeg hadde kledd meg i en pen strikket kjole, med flotte støvletter, en vakker kåpe og sminken var plettfri (det var tydelig at jeg brukte sminke, men sminken var 10/10). Håret også veldig fint. Jeg var fornøyd når jeg gikk ut den dagen!

En tilfeldig mann, utenlandsk, kommenterte på gata at jeg så ut som en modell og var vakker. Jeg takket for det, men tenkte ikke så mye mer over det, for jeg vet jo at menn flest gir slike komplimenter til majoriteten av kvinner. Med andre ord; no big deal. Ikke lenge etterpå var jeg i kassa på Rema og skulle kjøpe meg noe, og hun eldre, søte dama i kassa utbrøt "jeg liker skikkelig godt stilen din og herlighet så pent du sminker deg! en flott ung dame er du!". Jeg gliste fra øre til øre. :D:D 

Når kvinner eller familiemedlem (både menn og kvinner) gir meg komplimenter, blir jeg sjeleglad og varm. Når menn gir meg komplimenter, føler jeg ikke noe spesielt for det, for jeg vet jo hvordan de slenger komplimenter ifra seg. Det en mann sier til deg, har han sagt til 100 kvinner før deg - og vil fortsette å gjøre. De syns mange kvinner er vakre, de syns mange kvinner er spesielle. 

Med andre ord.... Nei, sminker meg ikke for menn. Sminker meg for å føle meg bra, og jeg blir selvsagt glad om jeg får komplimenter eller bekreftelse. Men det går helt fint om jeg ikke gjør det. Nå sminker jeg meg sjeldent lenger, da jeg har en jobb hvor sminke er upraktisk. Jeg er mest vandt til mitt eget ansikt uten sminke og har ikke noe imot hvordan jeg ser ut uten sminke heller, men med flotte klær og en gjennomført stil er sminken også et tilbehør som setter prikken over i'en. Så kan nå menn bare gå der og tro at vi sminker oss for de... Så rart at vi da ikke havner til sengs med de også når de gir oss positiv oppmerksomhet for hvordan vi ser ut? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ebbeliten skrev (25 minutter siden):

Når jeg ikke sminker meg får jeg stadig spørsmål "Er du sliten?" 

Nei!! Jeg er bare gammel!! 

Men seriøst. Jeg gidder ikke sminke meg med mindre jeg skal noe spesielt. Jeg er 44 år, tjukk og gråhåret. Jeg kommer ikke til å bli lagt merke til uansett. Så hvorfor styre med sånt klin hver bidige dag? 

Jeg jobber med kvinner som er 45+, enkelte av de er gråhårede også. Snille, skjønne damer jeg ser opp til og er glad i. De færreste av seg sminker seg også. Har en kollega som er 60, hun sminker seg og farger håret, og jeg syns hun er en flott kvinne. De kunne vært bestemødrene mine (de på din alder, mine mødre), men jeg glemmer ofte at de er mye eldre enn meg. 

Vet ikke hvilken verdi dette svaret har for deg, jeg er jo kvinne selv, men jeg sier det likevel. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Damer sminker seg for å se bedre ut og å gjøre seg mer attraktive. Det er selvfølgelig ingen andre grunner. Det er som å pynte på sannheten, løgn egentlig. Man utgir seg for å se bedre, annerledes ut enn hva som egentlig er tilfellet. 

Omtrent som når menn anlegger skjegg for å skjule en veik/manglende hake, dobbelthake, arr eller generelt uheldig andiktsform, altså. Et skjegg kan endre utseendet til en mann i mye større grad enn litt sminke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber med bare kvinner. Jeg sminker meg når jeg skal treffe bare kvinner, eller feks bare utvidet familie osv. Jeg sminker meg for å føle meg på mitt beste når jeg er blandt andre. Men å si at jeg bare sminker meg for meg selv er feil, for jeg sminker meg ikke når jeg er hjemme alene. 

Men jeg sminker meg heller ikke for menn, det gjør jeg generellt. Vil jeg tiltrekke meg menn bruker jeg klær til det, sminker meg likt som til jobb, men har gjerne på en rødere lebestift. Er bare julaften jeg sminker meg mer

Anonymkode: 6503f...e53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...