Gå til innhold

Spørsmål til jenter (menn kan også svare): Hvorfor sminker jenter seg?

lalalamann

Anbefalte innlegg

Jeg sminker meg fordi jeg liker det og frisker opp ett ellers kjedelig utseende. På jobb og til hverdags bruker jeg ikke sminke så jeg liker å bruke en del de gangene jeg skal noe. 

Men jeg er også ganske opptatt av en slags "attitude". Har en stil som jeg liker og som jeg synes at det blir bedre med litt sminke. Liker leppestift, winged eyeliner, løsvipper og sånt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, lalalamann skrev:

Så, er det hovedsakelige formålet deres, når dere sminker dere og kler dere pent/sexy:
       1) Å visuelt tiltrekke menn?
Eller 2) Å øke deres individuelle, sosiale verdi ovenfor andre jenter?
Eller 3) At det bare føles godt å se bra ut?
Eller 4) Å bli "hørt" i et mannsdominert samfunn?
Eller 5) En annen årsak som ikke er 

Hvis ute på byen med jentegjengen: 2 / passe inn (litt 1 fordi det er gøy å få oppmerksomhet fra og snakke med menn)

Hvis ute på byen og er singel: 1 

Til hverdags: 3

4 er jeg usikker på. På jobb kler jeg meg aldri sexy. Men alltid pent og sminker meg dempet. Jeg tror det kan være vanskeligere å bli hørt og respektert i et mannsdominert samfunn hvis man ser ut som et takras. Man trenger ikke være sexbombe, men alt er enklere om man strekker seg til "tar vare på seg selv". Tenkte å bruke "velpleid" men det er for langt, man må ikke lakke negler osv for å være fin nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, NuckingFutz skrev:

Nei, det er ikke soleklart. Du høres ut som en sånn fyr som tror at fordi jenter går i korte skjørt så betyr det at de vil ha sex med menn. Kvinner liker gjerne oppmerksomhet fra kjekke menn, men de går ikke ut på byen med hensikt å ligge med noen. Det er det derimot menn som gjør. Og kvinner er som kjent mye bedre enn menn.

Haha right... Og du høres ut som ei sånn jente som ikke erkjenner at jenter også går ut med intensjon om å ligge med menn :) 
By the way, jo det er soleklart når du ser hvilke utseendemessige ritualer jenter går gjennom i praksis når de virkelig er interessert i en fyr, samt de gangene de går på byen med en intensjon om å få seg et ligg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, lalalamann skrev:

Haha right... Og du høres ut som ei sånn jente som ikke erkjenner at jenter også går ut med intensjon om å ligge med menn :) 
By the way, jo det er soleklart når du ser hvilke utseendemessige ritualer jenter går gjennom i praksis når de virkelig er interessert i en fyr, samt de gangene de går på byen med en intensjon om å få seg et ligg.

SOleklart, igjen? Si meg, ahr du tungt for det generelt? Nei, du har ikke rett i at ei dame har lyst til å ha sex med deg bare fordi hun har sminket seg og tatt på seg skjørt. Du får heller jobbe med deg selv. Ta den noen ekstra turer på SATS og pumpe litt mer jern. Så kanskje det blir noe på deg. Men isåfall har det ingenting med sminke å gjøre. Bli voksen, guttehvalp.

Endret av NuckingFutz
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, NuckingFutz skrev:

SOleklart, igjen? Si meg, ahr du tungt for det generelt? Nei, du har ikke rett i at ei dame har lyst til å ha sex med deg bare fordi hun har sminket seg og tatt på seg skjørt. Du får heller jobbe med deg selv. Ta den noen ekstra turer på SATS og pumpe litt mer jern. Så kanskje det blir noe på deg. Men isåfall har det ingenting med sminke å gjøre. Bli voksen, guttehvalp.

Hahah du er morsom :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, O.G. skrev:

Aldri hørt en eneste feminist sagt det der som hevdes i HI.

Som jeg skrev i en tidligere besvarelse, så var det ei feministisk venninne av meg som påstod det, så jeg veit ikke hvor mange feminister som egentlig hevder dette. Men hun gjorde det hvert fall, så da er det tydeligvis noen av dem som gjør det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, lalalamann skrev:

Som jeg skrev i en tidligere besvarelse, så var det ei feministisk venninne av meg som påstod det, så jeg veit ikke hvor mange feminister som egentlig hevder dette. Men hun gjorde det hvert fall, så da er det tydeligvis noen av dem som gjør det :)

Ei feministisk venninne sa det og det ble til alle feminister?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, O.G. skrev:

Ei feministisk venninne sa det og det ble til alle feminister?

Det der er en feilaktig overgeneralisering. Jeg har aldri skrevet alle feminister noe sted i denne tråden. Til og med i det siste innlegget til deg presiserte jeg at det er noen feminister som hevder det (altså ikke alle feminister).

Men ja, siden hun hevdet det, så er hun selvfølgelig ikke aleine i verden om å hevde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, lalalamann skrev:

Det der er en feilaktig overgeneralisering. Jeg har aldri skrevet alle feminister noe sted i denne tråden. Til og med i det siste innlegget til deg presiserte jeg at det er noen feminister som hevder det (altså ikke alle feminister).

Men ja, siden hun hevdet det, så er hun selvfølgelig ikke aleine i verden om å hevde det.

Så hvorfor i helvete lager du tråden etter? Hva har det noe å si for deg hvorfor damer sminker seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en arbeidsplass der jeg føler det ikke er sosialt akseptabelt å gå uten sminke. der sminke på kvinner regnes som like naturlig som rent hår og klær uten hull. 

kan gjerne gå usminket på fritiden.

unngår alt av utrigning og ettersittende klær siden jeg ønsker å oppfattes som profesjonell, ikke "sexy" .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, O.G. skrev:

Så hvorfor i helvete lager du tråden etter?

Oi sann, traff visst en nerve her......

5 timer siden, O.G. skrev:

Hva har det noe å si for deg hvorfor damer sminker seg?

Ingenting annet enn å lære mer om dere jenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest canacas

Lenge siden jeg sluttet å bruke sminke (annet enn ved helt spesielle anledninger), og jeg har aldri noengang opplevd at jeg ike blir hørt. Har jobbet i mannsdominerte bedrifter i hele mitt yrkesaktive liv, og blir lagt merke til fordi jeg tar stor plass (personlighet) og kan det jeg driver med (og viser det). 

Nå har jeg vokst opp i en stor søskenflokk som eneste jente. Mulig jeg har blitt som jeg er fordi jeg alltid har slåss (fysisk) med gutta i oppveksten. Personlighetsmessig er jeg sterk nok. 

De spesielle anledningene jeg sminker meg for er gjerne om jeg trenger litt ekstra farge (bleik) eller fordi jeg vil pynte meg og da er det for alle, ikke bare mannfolka. Vil gjerne ha en WOW faktor. Liker det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg ikke liker å innrømme det, så tror jeg det ligger i underbevisstheten vår at det gjelder å se bra ut for å være attraktive overfor det motsatte kjønn (evt. samme kjønn om mann er homofil).

De fleste av oss vil nekte for dette, og si at det er for å "føle seg vel" etc. Men i bunn og grunn er vi mennesker skapt for å formere oss, så det ligger nok mye her.

Anonymkode: e75cd...d65

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
5 timer siden, Nuith skrev:

jeg har en arbeidsplass der jeg føler det ikke er sosialt akseptabelt å gå uten sminke. der sminke på kvinner regnes som like naturlig som rent hår og klær uten hull. 

Dette er helt absurd, og høres ut som en helt forjævlig arbeidsplass. At sminke skal være like naturlig som å ha god hygiene og ha ordentlige klær er totalt skivebom, og jeg hadde i allefall ikke kunne jobbet på en slik plass.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv om jeg ikke liker å innrømme det, så tror jeg det ligger i underbevisstheten vår at det gjelder å se bra ut for å være attraktive overfor det motsatte kjønn (evt. samme kjønn om mann er homofil).

De fleste av oss vil nekte for dette, og si at det er for å "føle seg vel" etc. Men i bunn og grunn er vi mennesker skapt for å formere oss, så det ligger nok mye her.

Enig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er helt absurd, og høres ut som en helt forjævlig arbeidsplass. At sminke skal være like naturlig som å ha god hygiene og ha ordentlige klær er totalt skivebom, og jeg hadde i allefall ikke kunne jobbet på en slik plass.

Sant. Sminke burde ideelt sett være et fritt valg for enhver person på arbeidsplassen, og ikke være noe som er påkrevd.
Tho sminke på jenter hjelper sikkert bedrifter i kjøp- og salg-sammenheng, så det er forståelig at slike bedrifter foretrekker jenter som ofte bruker sminke, siden det betyr mer profitt for bedriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forresten sånn for ordens skyld, er du mann eller kvinne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...