mjauritz Skrevet 2. oktober 2016 #1 Del Skrevet 2. oktober 2016 Jeg holder på å gå ned i vekt, og har klart meg uten usunne dårlige matvarer, og føler meg bedre, sunnere, renere og sprekere. Men noen ganger har jeg bare så ekstremt sug på noe å spise. Spesielt på kvelden etter trening, og har klart å holde meg unna usunne snacks, men blir fort 1-2-3 knekkebrød, litt havregryn, tre bananer osv. Selv om det er sunn mat så er det bare småspiser fordi jeg vil ha mat, ikke fordi jeg er sulten og trenger påfyll. Så i de siste dagene har jeg klart å snu det til at jeg spiser grønnsaker. Altså vasket, rå grønnsaker (uten dipp eller noe slikt). Det kan fort bli 5 gulrøtter, en halv brokkoli, litt blomkål, noen skiver paprika, litt agurk, osv osv. (altså, ganske mye grønnsaker, fordi det metter jo ikke så veldig at det gjør noe ) Jeg holder på å gå ned babyvekten og har tidligere kunne spise hva jeg vil hele tiden og er veldig glad i mat. Jeg lurer egentlig på om det er greit å småspise så mye grønnsaker? Jeg mener, det er jo nesten ikke kcal, men er det bra på en måte? Er det greit å "slå seg løs" noen kvelder med en diger grønnsaksfest for seg selv? (Ps. Trenger ingen lange innlegg om psykisk adferd rundt mat og hvordan å snu dette. Jeg bare rett og slett liker å spise og prøver å finne ut hvordan jeg kan spise OG gå ned i vekt ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sugemerke Skrevet 2. oktober 2016 #2 Del Skrevet 2. oktober 2016 Det er ikke skadelig nei, men ulempen er at du ikke krymper magesekken og dermed ikke oppnår metthetsfølelsen man vil ha. Sånn ellers er det bare å trykke innpå. Til du eventuelt merker at du blir hard i magen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vifsla Skrevet 2. oktober 2016 #3 Del Skrevet 2. oktober 2016 Grønnsaker er jo det beste du kan spise for kroppen din, i alle regnbuens farger. Masse vitaminer og er også kilde til antioksidanter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hapi Skrevet 2. oktober 2016 #4 Del Skrevet 2. oktober 2016 Grønnsaker er superbra, særlig rå. Også frukt og bær. Se på raw food-folket, ikke mye overvekt der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PandA# Skrevet 2. oktober 2016 #5 Del Skrevet 2. oktober 2016 Bedre med grønnsaker enn sjokolade og potetgull. Spis i vei! Bare pass på om du blir gul-aktig i huden. Da har du spist for mye gulrot (beklager, dårlig spøk)... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest made4u Skrevet 2. oktober 2016 #6 Del Skrevet 2. oktober 2016 29 minutter siden, mjauritz skrev: Jeg holder på å gå ned i vekt, og har klart meg uten usunne dårlige matvarer, og føler meg bedre, sunnere, renere og sprekere. Men noen ganger har jeg bare så ekstremt sug på noe å spise. Spesielt på kvelden etter trening, og har klart å holde meg unna usunne snacks, men blir fort 1-2-3 knekkebrød, litt havregryn, tre bananer osv. Selv om det er sunn mat så er det bare småspiser fordi jeg vil ha mat, ikke fordi jeg er sulten og trenger påfyll. Så i de siste dagene har jeg klart å snu det til at jeg spiser grønnsaker. Altså vasket, rå grønnsaker (uten dipp eller noe slikt). Det kan fort bli 5 gulrøtter, en halv brokkoli, litt blomkål, noen skiver paprika, litt agurk, osv osv. (altså, ganske mye grønnsaker, fordi det metter jo ikke så veldig at det gjør noe ) Jeg holder på å gå ned babyvekten og har tidligere kunne spise hva jeg vil hele tiden og er veldig glad i mat. Jeg lurer egentlig på om det er greit å småspise så mye grønnsaker? Jeg mener, det er jo nesten ikke kcal, men er det bra på en måte? Er det greit å "slå seg løs" noen kvelder med en diger grønnsaksfest for seg selv? (Ps. Trenger ingen lange innlegg om psykisk adferd rundt mat og hvordan å snu dette. Jeg bare rett og slett liker å spise og prøver å finne ut hvordan jeg kan spise OG gå ned i vekt ) Spise 20 kilo om dagen om du vil, helt ok altså. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trulsa Skrevet 2. oktober 2016 #7 Del Skrevet 2. oktober 2016 Ville unngått stooore mengder grønnsaker da det vil utvide magesekken. Tre bananer er vel heller ikke veldig sunt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest made4u Skrevet 2. oktober 2016 #8 Del Skrevet 2. oktober 2016 Ikke tenke på magesekk-rådet, krymping av magesekken vet jeg mange har fokus på men spis heller etter behag, altså sult og metthet - om det medfører at du må spise mye og det utvider magesekken så har det ingen betydning - du vil automatisk spise mindre etter hvert som du går ned i vekt og kroppen får mindre behov. Er dem som stapper seg ordentlig fulle også og har trøkk så det holder på magesekken da taktikken deres er å spise mye av sunt for således at den mettheten får dem til å spise mindre av mer kaloririk mat - noen suksessrike klinikker bruker nettopp den metoden der - uansett, det regulerer seg selv over tid og ikke noe du trenger å ha fokus på nå. Ha fokus på vellbehag og hva som føles naturlig for deg å spise, å bevisst spise lite for å krympe magesekken vil medføre å kjempe imot sult - slikt er jeg grunnleggende imot. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 2. oktober 2016 #9 Del Skrevet 2. oktober 2016 5 minutter siden, PandA# skrev: Bedre med grønnsaker enn sjokolade og potetgull. Spis i vei! Bare pass på om du blir gul-aktig i huden. Da har du spist for mye gulrot (beklager, dårlig spøk)... Det er ihvertfall teoretisk mulig. Stoffet karoten i gulrot gjør huden gul. Noen selvbruningspiller bruker karoten nettopp slik. Men det er ikke nok timer i døgnet til å klare å spise så mye gulrot Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest made4u Skrevet 2. oktober 2016 #10 Del Skrevet 2. oktober 2016 Dessuten er magesekken elastisk nettopp for å kunne strekkes, helt naturlig det og med grønnsaker som måltid så skal den strekkes mer da man nødvendigvis må spise mer av dette enn annet. Du bør basere deg på kroppens naturlige funksjoner og ikke bevege deg bort fra hvordan du er skrudd sammen - spille på lag med kroppen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest made4u Skrevet 2. oktober 2016 #11 Del Skrevet 2. oktober 2016 5 minutter siden, stan skrev: Det er ihvertfall teoretisk mulig. Stoffet karoten i gulrot gjør huden gul. Noen selvbruningspiller bruker karoten nettopp slik. Men det er ikke nok timer i døgnet til å klare å spise så mye gulrot Hadde nok blitt lei av gulrøtter før man drepte seg selv med dem... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
boblevann Skrevet 2. oktober 2016 #12 Del Skrevet 2. oktober 2016 Altså, hvis du spiser mer enn du forbrenner går du ikke ned i vekt - enten det er gulrøtter eller smågodt.. i tillegg som nevnt trekker ikke magesekken seg sammen med så mye mat. På den andre siden - hvis du MÅ ha noe er gulrøtter bedre enn sjokolade. Men det er kalorier, fett og sukker i "sunn" snacks også... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hapi Skrevet 2. oktober 2016 #13 Del Skrevet 2. oktober 2016 Tror ikke det kan stemme at mye rå grønnsaker utvider magesekken, for det er ganske mye vann i dem, og vannet går jo videre temmelig kjapt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest made4u Skrevet 2. oktober 2016 #14 Del Skrevet 2. oktober 2016 14 minutter siden, Hapi skrev: Tror ikke det kan stemme at mye rå grønnsaker utvider magesekken, for det er ganske mye vann i dem, og vannet går jo videre temmelig kjapt... Det kan du si, men lysten til å spise så mye av dem begrenser seg egentlig selv også - er annerledes med produkter som kaker etc - ting som inneholder sukker og fett overspiser vi mer naturlig av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PandA# Skrevet 2. oktober 2016 #15 Del Skrevet 2. oktober 2016 1 time siden, stan skrev: Det er ihvertfall teoretisk mulig. Stoffet karoten i gulrot gjør huden gul. Noen selvbruningspiller bruker karoten nettopp slik. Men det er ikke nok timer i døgnet til å klare å spise så mye gulrot Ut i fra hva jeg vet om biokjemi må det veldig store mengder til med gulrot før det blir et tema hvertfall. Det er mere sannsynlig at man får trøbbel med magen før man blir gul Men jepp, karoten (eventuelt betakaroten) er stoffet i gulrot som eventuelt vil gjøre deg GUL, ikke brun. Det er også forøvrig en av stoffene som kan omdannes til retinol (vitamin A) så da har vi det på det rene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tvist Skrevet 2. oktober 2016 #16 Del Skrevet 2. oktober 2016 59 minutter siden, PandA# skrev: Ut i fra hva jeg vet om biokjemi må det veldig store mengder til med gulrot før det blir et tema hvertfall. Det er mere sannsynlig at man får trøbbel med magen før man blir gul Men jepp, karoten (eventuelt betakaroten) er stoffet i gulrot som eventuelt vil gjøre deg GUL, ikke brun. Det er også forøvrig en av stoffene som kan omdannes til retinol (vitamin A) så da har vi det på det rene. Som barn spiste jeg mye gulrøtter i håp om å bli brun... skjønner nå hvorfor jeg ikke lyktes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest made4u Skrevet 2. oktober 2016 #17 Del Skrevet 2. oktober 2016 10 minutter siden, Tvist skrev: Som barn spiste jeg mye gulrøtter i håp om å bli brun... skjønner nå hvorfor jeg ikke lyktes. Det er en positiv egenskap å være ambisiøs, du skal ha for godt forsøk... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2016 #18 Del Skrevet 4. oktober 2016 På 2. oktober 2016 den 22.34, PandA# skrev: Bedre med grønnsaker enn sjokolade og potetgull. Spis i vei! Bare pass på om du blir gul-aktig i huden. Da har du spist for mye gulrot (beklager, dårlig spøk)... Midt oppi denne gulrotgreia vil jeg nevne at en baby jeg kjenner ble født veldig gul og testet for gulsott og alt mulig fordi mor hadde cravings etter gulrøtter og spiste ca en kg om dagen siste halvdel av kostholdet. Ingenting galt med babyen og gulfargen gikk vekk etter en stund:) Anonymkode: 74e7c...ad0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lizard queen Skrevet 5. oktober 2016 #19 Del Skrevet 5. oktober 2016 Så lenge det ikke går utover resten av kostholdet er det bare bra å spise mye grønnsaker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli #20 Del Skrevet 24. juli Mye sukker i enkelte grønnsaker, er jo en kjensgjerning at man utvinner sukker av grønnsaker. Anonymkode: 2bf23...b68 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå