AnonymBruker Skrevet 30. september 2016 #1 Skrevet 30. september 2016 Ikke for å sette alle i bås men, de rike og velstående i samfunnet er ofte slanke mens de fattige ofte er tykkere eller bryr seg lite om helsa si. Har vekt en sammenheng med sosial status, utdannelse og penger? Jeg bare ser for eksempel at folk som vandrer i frogner og har høystatusjobber er slankere enn en jeng med barnehageansatte. Vet ikke om det er tilfelle, men det er noe sannhet i det. Anonymkode: 32d80...364 3
AnonymBruker Skrevet 30. september 2016 #2 Skrevet 30. september 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vet ikke om det er tilfelle, men det er noe sannhet i det. Anonymkode: 32d80...364 Men det gjør jeg og det er ikke noe sannhet i det. Anonymkode: c14bd...73b 4
minister-mio Skrevet 30. september 2016 #3 Skrevet 30. september 2016 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bare ser for eksempel at folk som vandrer i frogner og har høystatusjobber er slankere enn en jeng med barnehageansatte. Anonymkode: 32d80...364 De med høyere utdanning og mer penger er ofte mer opptatt av helse, men en "jeng barnehageansatte" er ikke fattige. Jeg er barnehageansatt, har bodd på Frogner og er slank og opptatt av helse. Mange av mine kolleger også 12
AnonymBruker Skrevet 30. september 2016 #4 Skrevet 30. september 2016 Ja, det er klart. Det skapes jo en norm innen et visst segment. Er det mange lubne og overvektige mennesker rundt deg blir det mer akseptert å være overvektig, mens du vil føle et sterkere press for å holde seg slank dersom du bor i et område og/eller omgås mennesker der det er normen. Anonymkode: a8669...78b 4
AnonymBruker Skrevet 30. september 2016 #5 Skrevet 30. september 2016 Det er sammenheng, påvist gjennom forskning, mellom sosioøkonomisk status og helse. Jeg kan finne frem kilder senere. Anonymkode: a8630...551 15
AnonymBruker Skrevet 30. september 2016 #6 Skrevet 30. september 2016 Klart det er en sammenheng! Det er 12 år forskjell på forventet levealder hos menn mellom den rikeste og den fattigste bydelen i Oslo. Anonymkode: f3a5b...210 9
AnonymBruker Skrevet 30. september 2016 #7 Skrevet 30. september 2016 Har du mer penger kan du kjøpe det beste og sunneste av kjøtt og grønnsaker uten å tenke på det en gang. Du kan bruke mer penger på treningssenter og andre aktiviteter som krever betaling. De som har mindre penger må kjøpe mer på tilbud, mer first price, mer dårlig kvalitet på kjøttet, mer dårlige frosne og ferske grønnsaker Anonymkode: cdf2e...be5 4
TinaChristina Skrevet 30. september 2016 #8 Skrevet 30. september 2016 Overvektige finner man i alle slags "klasser". Men noen slanke folk har vel gjerne en tendens til å dømme overvektige nord og ned med at de spiser bare søppelmat, de er svake, de er fattige, dumme og lukter dårlig. 3
Pringle Skrevet 30. september 2016 #9 Skrevet 30. september 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har du mer penger kan du kjøpe det beste og sunneste av kjøtt og grønnsaker uten å tenke på det en gang. Du kan bruke mer penger på treningssenter og andre aktiviteter som krever betaling. De som har mindre penger må kjøpe mer på tilbud, mer first price, mer dårlig kvalitet på kjøttet, mer dårlige frosne og ferske grønnsaker Anonymkode: cdf2e...be5 Jeg er uføretrygdet og bruker minimalt på mat, men spiser veldig sunt og godt, og er normalvektig. Jeg er oppmerksom på priser og kvalitet. Dyr mat er bare dyrere, ikke nødvendigvis sunnere. First Price er like bra på basisvarer som merkevarene, frosne grønnsaker er like bra som ferske, og kålrot er like bra som asparges. Jeg spiser begge deler. Jeg hadde ikke spist sunnere om jeg hadde spist bare asparges, tvert imot. Jeg trener heller ikke på treningssenter. Jeg hadde ikke gjort det om jeg hadde fått betalt for det engang. Jeg går turer og det holder meg i form. 13
AnonymBruker Skrevet 30. september 2016 #10 Skrevet 30. september 2016 Mat er det vanligste lovlige dop vi har. Det er trøsten når livet butter imot - økonomisk, profesjonelt, sosialt. For mange mennesker er en god middag eller kveldssnacks det eneste de har å se frem til. Det er klart at dersom ting fungerer på de fleste plan i livet er man ikke like disponert for å begrave seg i mat. Anonymkode: a8669...78b 9
Gjest made4u Skrevet 30. september 2016 #11 Skrevet 30. september 2016 Hvor høyt utdannet man har og også hvor mye man tjener har skremmende stor påvirkning på helsen, man ser det jo ikke på enkeltindivid-nivå, men studerer man gruppene opp mot hverandre så er forskjellen skremmende stor. Lavere utdannede og folk med lav inntekt er overrepresentert i statistikken for livsstilsrelaterte sykdommer, mange bruker begrepet øst-vest problematikken og den tendensen ser man i mange land (ikke bare i norge). Lavt utdannede/fattige røyker mer, er sykere, har forventet lavere levealder, sliter mer med psykisk helse, sliter mer med fysisk helse, er mer overvektig og er mindre godt trent. Skremmende men sant! Kunne skrevet en hel masse om det, men det ville blitt mitt lengste innlegg noen gang da dette emnet har fascinert meg voldsomt - orker ikke det akkurat nå i alle fall. Årsakene er mange og varierte, ikke bare det at First Price-produktene er av lavere kvalitet (type pølser med bare 40% kjøtt) enn sine merkevare konkurrenter som er vesentlig dyrere men mye "renere" produkter. Er mange teorier rundt dette. Mest av alt handler det om kunnskap, eller mangel på dette - jo høyere utdannet man er dess mer kunnskap har man og man er bedre til å sile god og dårlig informasjon fra hverandre og basere seg på den bedre. Blir som med leger, det er veldig få leger som røyker - selvfølgelig fordi dem besitter kunnskapen som tilsier at dem ikke burde det. Med alt er det slik, at jo mer kunnskap man har om noe jo mer suksess har man på de områdene man har kunnskap og man kan etterprøve teorier som dette med å faktisk sjekke hvor mye to forskjellige grupperinger vet om livsstil. Jeg har lenge ønsket at livsstil i større grad ble tatt inn i undervisningen i skolen, i mye større grad enn i dag. Man bør bekjempe de store forskjellene man ser i dagens samfunn, det kan ikke være slik at forskjellen er så stor som den er. Myndighetene burde også legge press på matvareindustrien så de utviklet og solgte oss sunnere matvarer, er jo trend for økologisk og kortreist mat som skal være sunn nå, det er veldig bra at det blir mer fokus på sunne alternativer synes jeg. Håper den trenden fortsetter og at forbrukerne presser matvaregigantene til å endre produkter i sunnere retning.
Pringle Skrevet 1. oktober 2016 #12 Skrevet 1. oktober 2016 Jeg synes det er greit å tenke over hva som er årsak og hva som er virkning, at korrelasjon ikke er det samme som kausalitet, og skille mellom snørr og bart. De rike har kanskje gjennomgående bedre helse fordi de samme egenskapene behøves for å ta vare på helsa som for å tjene penger - evne til å innhente relevant kunnskap (og ignorere irrelevant informasjon), god dømmekraft, evne til å tenke langsiktig, klare å sette prosjekter ut i livet, utholdenhet, klare å stå på når det trengs og spare krefter når det er mulig, fokusere målrettet. Helse og rikdom er også en del flaks - både penger og gener arves, og man får en del verdier (i betydningen leveregler) "inn med morsmelken". Matvarekjedene selger allerede fullkomment sunn mat. Det er mye hipsterfor og juksemat og villedende markedsføring, og det er irriterende, men enkle råvarer er billige, lett tilgjengelige og anvendelige, det krever en innsats å lage dem til og få resultatet til å smake godt, men det krever ikke mer innsats, penger eller tid enn såkalt ferdigmat og fast food. 8
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2016 #13 Skrevet 1. oktober 2016 19 timer siden, CaramelDevil skrev: Overvektige finner man i alle slags "klasser". Men noen slanke folk har vel gjerne en tendens til å dømme overvektige nord og ned med at de spiser bare søppelmat, de er svake, de er fattige, dumme og lukter dårlig. Selvsagt kan man finne overvektige mennesker innenfor alle samfunnslag, men statistisk sett er det en klar sammenheng mellom ens sosioøkonomiske status og helse. Dette handler altså inne om at slanke folk ser ned på overvektige. Anonymkode: a8630...551 6
Gjest made4u Skrevet 1. oktober 2016 #14 Skrevet 1. oktober 2016 5 timer siden, Pringle skrev: Jeg synes det er greit å tenke over hva som er årsak og hva som er virkning, at korrelasjon ikke er det samme som kausalitet, og skille mellom snørr og bart. De rike har kanskje gjennomgående bedre helse fordi de samme egenskapene behøves for å ta vare på helsa som for å tjene penger - evne til å innhente relevant kunnskap (og ignorere irrelevant informasjon), god dømmekraft, evne til å tenke langsiktig, klare å sette prosjekter ut i livet, utholdenhet, klare å stå på når det trengs og spare krefter når det er mulig, fokusere målrettet. Helse og rikdom er også en del flaks - både penger og gener arves, og man får en del verdier (i betydningen leveregler) "inn med morsmelken". Matvarekjedene selger allerede fullkomment sunn mat. Det er mye hipsterfor og juksemat og villedende markedsføring, og det er irriterende, men enkle råvarer er billige, lett tilgjengelige og anvendelige, det krever en innsats å lage dem til og få resultatet til å smake godt, men det krever ikke mer innsats, penger eller tid enn såkalt ferdigmat og fast food. Enig med deg. Men vil ikke si at matvarekjedene allerede selger fullkommen sunn mat, ser man på råvarene så er jo disse av grei kvalitet selv om det også i dem har vært brukt litt for mye salt og vann etc., men der er de blitt mye bedre og råvarene er generelt gode valg. Dog lever vi dessverre i en verden hvor hel- og halv-fabrikkat, altså ferdigmat i stor grad dominerer i mange hjem - og ikke før matvarekjedene går inn og gjør disse produktene sunne og av grei kvalitet så vil jeg bruke betegnelsen at matvarekjedene selger fullkommen sunn mat - er mulig å komme dit ja, ferdigmat kan lages like sunn eller tilnærmet like sunn som råvarebasert mat man lager med rene råvarer.
Mynona Skrevet 1. oktober 2016 #15 Skrevet 1. oktober 2016 Tråden er ryddet for teknsike problemer. Mynona, mod.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2016 #16 Skrevet 1. oktober 2016 Sjekket du Botoxnivået i samme slengen, TS? Ikke for å dømme noen, altså Anonymkode: 2cda2...713 4
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2016 #17 Skrevet 1. oktober 2016 Uten å gå inn på noen beskrivelse av kropp, vekt etc vil jeg be deg se på vår Statsminister som et motargument mot det du beskriver. Anonymkode: a24cc...30a 4
Gjest made4u Skrevet 1. oktober 2016 #18 Skrevet 1. oktober 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Uten å gå inn på noen beskrivelse av kropp, vekt etc vil jeg be deg se på vår Statsminister som et motargument mot det du beskriver. Anonymkode: a24cc...30a Enkeltpersoner er da aldri representative for grupperinger, et godt argument er således ikke det.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2016 #19 Skrevet 2. oktober 2016 Vel, det at jeg er "fattig" og det at jeg er feit skyldes begge den samme tingen: jeg er syk. Anonymkode: 3c43a...fcf
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2016 #20 Skrevet 2. oktober 2016 Det er jo ingen som sier at alle fattige er feite og alle rike er slanke! Men som en gruppe er det stor forskjell. Det er fakta og liten vits i å prøve å argumentere mot med enkelteksempler. Anonymkode: f3a5b...210 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå