Gå til innhold

jaktsesong og døde dyr på facebook.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Skywise skrev:

Om dette plager deg ville jeg blokkert disse personene eller slettet dem fra vennelisten.

Som med andre hobbyer har man som regel lyst til å skryte litt, og det er det disse bildene er. Dyret er allerede dødt og tatt ut av bestanden av en grunn (dyrevelferd og artsbevaring, blant annet). For meg er det mer respektløst ovenfor dyret å skyte og "glemme" det, enn å ta vare på et trofé. Det viser at man satte pris på nettopp dette dyret og jaktturen det ga meg, det gjør at dyret får egenverdi og ikke bare blir en del av antallet dyr av arten jeg har skutt.
På hjortedyr er det hodet som er det interessante å vise fram for skryt (geviret), derfor blir det en del hodebilder. Kan likevel garantere at ingen skyter verken rådyr, hjort, villrein eller elg for å la det ligge. De aller, aller fleste jegere tar vare på hele dyret, både kjøtt, skinn, bein og noe innvoller.

Nå er det allerede en trend at slike bilder blir mer vanlig å legge ut i lukkede jaktgrupper enn åpent på profiler, rett og slett på grunn av en del menneskers reaksjon på det. At det har blitt slik at mange ikke kan se på et lovlig jakttrofé som er jaget og avlivet på human måte (og lovlig, ikke minst), synes jeg er trist, men det er likevel noe de fleste jegere prøver å ta hensyn til i dag. Jeg kan forstå at folk misliker bilder av veldig blodige dyr eller dyr som er skutt i stykker, men det er som regel ikke disse det legges ut bilder av.

Helt enig. Jegerene er som regel mer på viltets side enn alle andre. Gode verdier ligger til grunn!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har heller ikke skrevet at  det er facebook, men på facebook. Ikke kom med Midtøsten praten din. Vi lever i Norge og må få lov å ha meninger om det som skjer rundt oss. Du er helt på jordet.

Anonymkode: 9d61b...365

Det er DITT valg å ha venner på face som poster bilder av de dyrene de nedlegger. DITT valg, ingen andres, så rett kritikken dit den hører hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så drit i å kommentere da... har du ikke bedre å gjøre?

Hvorfor? Jeg kom med mi mening ang sånne bilder å er ikke det hele greia med tråden? Eller er det kun de som er enige med HI som skal få kommentere? 

Anonymkode: ce721...146

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Døde elger, harer, ryper, rådyr osv som jakttrofe og skryte bilde på face. Jeg hater å se slik. Folk må jakte om de vil, men hvorfor skal det være lov å pepre face med døde dyr?? Hater spesielt de som legger ut bilde av bare hodet... 

Kan jeg få spørre hvilken mat du spiser?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Jeg liker heller ikke å få slike ting opp i ansiktet, så jeg skjuler dem fra tidslinjen min. Akkurat som jeg gjør med Bjørg som legger ut 20 bilder av prinsessa om dagen, eller Ståle som alltid deler artikler fra Nyhetsspeilet. Man må bare ta ansvar for sine egne omgivelser, spesielt der de er så lette å kontrollere som på Facebook.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man får ikke akkurat stoppet folk i å legge ut det de vil på face så lenge det ikke strider imot reglene. Da får man heller ta litt ansvar for seg selv å skjule det man ikke vil se :) man kan virkelig ikke være sensitiv om man skal være på nett. Jeg syns det er en uting å legge ut 100 bilder av ungene sine fordi det er totalt uinteressant eller alle bilene man gjerne skulle hatt. Sånne folk får jeg ikke oppdateringer fra enkelt og greit :) 

Anonymkode: ce721...146

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Døde elger, harer, ryper, rådyr osv som jakttrofe og skryte bilde på face. Jeg hater å se slik. Folk må jakte om de vil, men hvorfor skal det være lov å pepre face med døde dyr?? Hater spesielt de som legger ut bilde av bare hodet... 

Merkelig

Jeg kjenner flere jeger men får lite slikt i strømmen min

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Velkommen til virkeligheten!

Anonymkode: 2b8d5...c14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alle spiser kjøtt. Og hvis jeg gjorde det så hadde jeg ville handlet det i butikken ja. Men Flatpakket? Mener du vakumpakket? Ikeavarer får du flatpakket. 

Visste du ikke at man må skru sammen biffen sjæl? Den kommer flatpakket med skruer og det hele. I vanlig IKEA, eh.. rema 1000, -stil så kan du ringe og be om hjelp dersom (jeg mener når) du ikke forstår veiledningen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 2-3 stk i min familie som jakter, og jeg kom på at jeg ennå har tilgode å se et dødt dyr på Facebook i år. Kattene til tante Gudrun er det derimot tusen bilder av, omtrent, kjenner nesten jeg hoster opp hårballer bare av å ta turen innom Facebook. 

Dyr er mat, men jeg er helt enig i at det å skryte over "byttet sitt" på Facebook er forbeholdt de litt trege hjernene. Det er mange rare folk som jakter, jeg har vært med på jakt i min ungdom og ja.. Det er mange "bygdetullinger", så ikke så rart at det gjenspeiler seg på Facebook kanskje. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Foretrekker du maten din flatpakket i kjøledisken på rema1000? Vet du hvordan kjøttindustrien fungerer? Vil du helst ikke vite hvor maten du spiser kommer fra?

Anonymkode: 7021f...6a7

Dette hadde vært et godt argument dersom TS skrev at hun elsket at facebookvenner la ut bilder av kjøttdeigpakker og kokt skinke fra Gilde.

Jeg blokkerer folk som legger ut bilder av døde dyr, men det er ikke akkurat noe jeg opplever ofte.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spiser kjøtt kanskje maks 1 gang i uka, og da velger jeg villt om det er mulig å få tak i. I min drømmeverden så hadde alle vært sånn. At kjøtt er noe man spiser innimellom for å kose seg, og at man da spiser dyr som har levd et langt og godt liv. Eller sjølfiska. Fremfor at alle spiser fabrikkdyr 7 ganger i uka, året rundt. Så mye kjøtt trenger vi ikke. Og nordmenn spiser vel såpass mye kjøtt at det er usunt også.

Uansett, beklager avsporingen. Jeg syns uansett det er merkelig å skulle posere med disse dyrene som man har drept og poste bildet på facebook.

Anonymkode: a6d2c...391

i min også. men da kan vi ikke ha så mye rovdyr i skogen, at viltkjøttet blir borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du får lukke øynene da. Jeg legger ut bilder fra jakta. Det er like naturlig som de som legger ut bilder fra ferien o.l. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mye døde dyr å se resten av året .. indrefilet med rødvin, fårikål i gryte osv osv. Slags trofé det også.

Anonymkode: e2d69...cf9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mye døde dyr å se resten av året .. indrefilet med rødvin, fårikål i gryte osv osv. Slags trofé det også.

Skulle akkurat til å si det samme og enda verre,-nå er det snart fårikålens dag og da er fb full av skrytebilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle âme

Det er så motbydelig, eg vil ikkje ha facebooken min pepra ned med skrytebilder av døde blodige dyr. Ja, skrytebilder, "sjå kor flink eg har vore!"🙈🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

..og hva med de som legger ut skrytebilde fra fjøset? Vi vet jo alle hva som skal skje med det dyret! Nedslakting i stor stil og dyret har hatt et dårlig liv i forhold til rypa eller elgen du ser bilde av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...