Gå til innhold

Vi vil ha shoppestopp men svigermor ødelegger...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Et øyeblikk siden, Jordbæra skrev:

Fordi foreldrene er de som har hovedansvaret for disse barna. Derfor.

For et latterlig argument. 

Siden jeg har hovedansvaret for sønnen min så kan jeg bestemme om han skal ta av seg på skoene når han går hos andre? Nei, jeg har hovedansvaret så jeg bestemmer at han får gå inn med de gjørmete støvlene i huset ditt svigermor fordi det har jeg bestemt. 

Anonymkode: 93bac...fe0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kvinner tåler ikke svigermødre og stebarn, og benytter enhver anledning til å rakke ned på disse. Stakkars menn.

Anonymkode: a754a...4a1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fokuset ditt på shoppestopp ødela for deg, TS. Det du skulle sagt til familie var at dere satte pris på alle gaver dere har fått, men dere ser nå at barna begynner å få veldig mye ting og dere vil helst ikke at noen kjøper mer til barna på en stund. Dere begynner å få så masse klær og leker at barna får ikke tid til å bruke alt. Osv

Shoppestopp høres ut som en ideologisk greie dere gjør bare for å være trendy. Dere skulle heller forklart at dere har alt for mye og gitt grunner for hvorfor dere ikke kan ta imot mer. Dersom dette ikke ble forklart på en bra måte, så vil du få mennesker som går i trass for de skjønner ikke vitsen med shoppestopp bare for å ha shoppestopp.

Anonymkode: 68f26...109

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jordbæra skrev:

Jeg ser hva du prøver på. Men det er deres barn og de ser at bar a ikke trenger flere leker. Hvis svigermor fortsatt vil kjøpe ting til de så får hun ha de tingene der utenat de trenger å ha det med seg hjem.

Dette er den perfekte løsning! Da får svigermor fort de hvor fort det fylles opp og hun blir sittende med en hel haug full av leker. Kanskje hun skjønner da.

Anonymkode: 5776d...27c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør svigers om de kan få ha de nye pysjene og noen leker hos dem, slik at de alltid har noe der i tilfelle. (Behøver ikke å si at det er for å ha mindre ting hos dere). 

#ilandsproblemer

Anonymkode: bf3a8...ca7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

For et latterlig argument. 

Siden jeg har hovedansvaret for sønnen min så kan jeg bestemme om han skal ta av seg på skoene når han går hos andre? Nei, jeg har hovedansvaret så jeg bestemmer at han får gå inn med de gjørmete støvlene i huset ditt svigermor fordi det har jeg bestemt. 

Ja. Dermed kan foreldrene sette grense for hvilke leker som skal INN i deres hus. Du sier jo det samme som meg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, appelsinjuice skrev:

Da må jo TS og mannen snakke med besteforeldrene om at det er fint om tingene de kjøper kan være hos dem, da barna har for mange klær og leker hjemme. 

Men å si til en 3-åring at hun ikke får ha med seg den fine nye leka hjem kan være alt annet enn enkelt...

Her må det være konsekvens hele tiden. En slik svigermor, er også en slags treåring. Så lenge man begrunner, kan man få til det meste. Si for eksempel: Du kan ikke få sånne blinkesko, fordi det ødelegger for de ville dyrene i skogen. Og så leser man en bok om dyr, eller ser en film om natur. Ungene vil forstå. Bruk for eksempel slike bilder i pedagogisk øyemed: 

http://motherboard.vice.com/read/plastic-will-be-inside-nearly-every-seabird-on-earth-by-2050

Kall meg gjerne en brutal J&%#, men det er denne jorden barna skal arve, og da må de læres opp til å ta vare på den, før alt er for sent. Svigermødrene, har også et ansvar for dette, og bør forstå at alt som ikke kan spises, eller som råtner av seg selv i naturen, er en dødssynd å gi i gave, til de hellige små barnebarna. Målet er helt enkelt at det skal være klode igjen, når barna er voksne.

Endret av Olaug Olsen
presiseringer
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25.9.2016 at 12.04, AnonymBruker skrev:

Du er klar over at du er en voksen dame og at verden ikke kretser rundt deg, ikke sant?

Verden kretser rundt oss alle. Er du i det hele tatt klar over hva som skjer med miljøet? På grunn av overforbruk og annet faenskap så går det til helvete. Synes du virker det er greit at denne bestemoren bidrar til å ødelegge verden som hennes barnebarn skal vokse opp i? Hvilken bestemor hater sine barnebarn så mye at hun bare må fremskynde katastrofene som en dag vil komme? Her er det bestemor som må skjerpe seg og respektere mors ønske om å få ned unødvendig forbruk. 

Anonymkode: 68a19...ef2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Informasjonsbombing -kjør propaganda. Om du vil at hun skal skjønne hvorfor må du vise henne hvorfor. Snakk om grunnene deres, finn artikler på nett, snakk om pedagogikk og masseforbruket i samfunnet. Ja det er vel greit å presisere at dere ikke nødvendigvis tenker på å bli mormonere eller huleboere helt enda og at dere kun prøver å være bevisste mennesker som ønsker å prøve å kose seg sammen uten å eie så fryktelig mange ting. Gavene fra dem kan jo også være opplevelser sammen. Fiske, gå tur i skogen, lage noe sammen ( typ fuglehus og trolldeig), male et stort bilde sammen, gå på kino, gå på teater, på museum og kultursenter osv.osv.

Anonymkode: 81c29...e2c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25.9.2016 at 11.08, AnonymBruker skrev:

Vi har to jenter på 5 og 1 1/2 år og de har virkelig alt!

Nå har vi bestemt oss for å være mer bevist på hva de får og hva vi voksene kjøper til oss selv og hjemmet.

Men svigermor har satt seg på bakbeina og gir jentene gaver hver gang vi/dem er på besøk. Dette tiltross for at vi gav beskjed til alle besteforeldrene når vi bestemte oss for dette i sommer.

Nå var jentene på overnatting og begge kom hjem med nye pysjer (som de ikke trenger), leker og plastdill som allerede har blitt ødelagt.

Vi har laget ønskelister som henger på kjøkkenet og skriver opp ettehvert som de (mest den eldste) kommet med ønsker og har sagt hun kan velge hva hun ønsker seg mest når det blir bursdag og jul.

Hvorfor kan hun ikke bare respekterte dette?

Anonymkode: c108b...829

Fortell heller svigermor om hva barna sparer til og ønsker seg, så kanskje svigermor i steden gir en pengesum i ny og ne som settes inn på barnas sparekonto.

Anonymkode: 4feff...5cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig historie. Svigermor har fått søte nusselige barnebarn som hun  elsker å samhandle med og kjøpe gaver til, og så skal mamma bremse moroa.

Det finnes onde og gode svigermødre. Hun er god. Sett pris på det, og la hun få leve ut sin godhet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, I Grosny skrev:

Kjedelig historie. Svigermor har fått søte nusselige barnebarn som hun  elsker å samhandle med og kjøpe gaver til, og så skal mamma bremse moroa.

Det finnes onde og gode svigermødre. Hun er god. Sett pris på det, og la hun få leve ut sin godhet.

Men hele poenget er vel at besteforeldrene ønsker å gjøre barna glade, det er det som gjør de glade! Det barna ikke vet når de blir bombet med rosa plastikk, er jo at det som ser fristende ut ikke egentlig er så bra for eller kloden. Og når du har 50 bamser på hylla så er det liksom nok. Mange besteforeldre (uten at jeg vet noe om ts) hadde både dårligere råd og færre leker, uansett hadde de mindre utvalg, i sin barndom, så de føler seg kanskje mer at de er berettiget i 2016 fordi de nå kan ta seg råd. Leker er vel også forholdsvis billige i dag, så det blir det vel fort en del enheter.

Jeg synes det er feil når du sier at hun skal få leve ut sin godhet, som om hun er et statisk menneske som lever i status q, vi lærer så lenge vi lever og bestemor er ikke ferdig med å leve enda. Støtter ts og synes saken det dreier seg om er sunne holdninger å lære barna sine. Det de har foran seg er jo heller en mulighet til å få en familie som er mye mer sammen og opplever mer sammen! Bestemødre synes sikkert det kan være like stas å dra å besøke steder, snakke og leke med barnebarna tenker jeg, det er bare det å komme på det!

Anonymkode: 81c29...e2c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er stemor til en gutt på åtte år. Han får leker hele tiden og gjett om det har preget ham og hans forhold til dem.

På rommet hos far står det p.d.d. FEM esker fullstappet av Lego. Han hadde halve rommet fullt av kosedyr, men der fikk jeg faktisk gehør for at vi sammen kunne sortere ut noen av dem og donere vekk. Han har rundt ti radiostyrte biler/dingser, han har mange hundre forskjellige leker i plast og enda noen hundre deler av plast som er slitt av disse lekene. Jeg kaster regelmessig plast jeg ikke aner hva er eller har forestilt. Plastlekene går i stykker med en gang og han bryr seg om dem kanskje et kvarter etter han har fått dem. 

Den overfloden barn lever i i dag hva angår leker er helt hinsides. Han merker ikke om noe blir fjernet eller kastet, for han har uansett så altfor mye. 

Jeg forstår deg SÅ godt, TS. Dessverre er det, i mine øyne, vanskelig å ta denne samtalen med besteforeldre. De gir og gir, de er mangemillionærer i tillegg, så de har råd til å pøse på hele tiden. I likhet med deg kommer han tilbake med minst en dings av plast, ofte en pysj eller andre klær og gjerne flere hundre kroner i tillegg. Det er helt vilt.

Men man kan ikke si noe. Dessverre.

Anonymkode: cced0...ed9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25.9.2016 at 11.15, The Silence skrev:

Jeg tenker at det er dere som har shoppestopp, ikke svigermor. Jeg synes ikke at dere kan "påtvinge" svigermor shoppestopp. 

Det er helt sant, man kan ikke påtvinge andre slikt. Men svigermor bør likevel respektere at de ikke ønsker flere ting når jentene har alt for mye! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25. september 2016 at 11.38, appelsinjuice skrev:

Da må jo TS og mannen snakke med besteforeldrene om at det er fint om tingene de kjøper kan være hos dem, da barna har for mange klær og leker hjemme. 

Men å si til en 3-åring at hun ikke får ha med seg den fine nye leka hjem kan være alt annet enn enkelt...

Første gangene er det nok vanskelig, men barn skjønner der også med tiden. Bedre å venne en 3åring til vanen enn en 3 åring...

Anonymkode: 282b8...8d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...