Gå til innhold

Vi vil ha shoppestopp men svigermor ødelegger...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har to jenter på 5 og 1 1/2 år og de har virkelig alt!

Nå har vi bestemt oss for å være mer bevist på hva de får og hva vi voksene kjøper til oss selv og hjemmet.

Men svigermor har satt seg på bakbeina og gir jentene gaver hver gang vi/dem er på besøk. Dette tiltross for at vi gav beskjed til alle besteforeldrene når vi bestemte oss for dette i sommer.

Nå var jentene på overnatting og begge kom hjem med nye pysjer (som de ikke trenger), leker og plastdill som allerede har blitt ødelagt.

Vi har laget ønskelister som henger på kjøkkenet og skriver opp ettehvert som de (mest den eldste) kommet med ønsker og har sagt hun kan velge hva hun ønsker seg mest når det blir bursdag og jul.

Hvorfor kan hun ikke bare respekterte dette?

Anonymkode: c108b...829

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enten vil svigermor være litt vrien eller så vil hun være snill. Du kjenner henne bedre enn oss :)

La jentene få gi bort leker og oppleve hvor fint det kan være å gi, og behold det som de er virkelig glad i. Kast det som er ødelagt. 

Anonymkode: 8d785...071

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er dere som har shoppestopp, ikke svigermor. Jeg synes ikke at dere kan "påtvinge" svigermor shoppestopp. 

• Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvem har shoppestopp? Dere og alle andre dere omgås med? din familie, venner og svigermor inkludert, eller er det bare dere og svigermor?

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

hvem har shoppestopp? Dere og alle andre dere omgås med? din familie, venner og svigermor inkludert, eller er det bare dere og svigermor?

Jeg ser hva du prøver på. Men det er deres barn og de ser at bar a ikke trenger flere leker. Hvis svigermor fortsatt vil kjøpe ting til de så får hun ha de tingene der utenat de trenger å ha det med seg hjem.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La barna få gi vekk leker til barnevdelingene på sykehusene/barn i øst-europa/asylmottak.

Det er jo dere som har shoppestopp. Svigermor gjør bare det en bestemor skal gjøre: Skjemme bort barnebarna

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Foreslå at alle leker og pysj svigermor kjøper skal være hos henne :) 

Anonymkode: 2e8b2...6f9

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt problemet. Det er dere som har shoppstopp, ikke svigermor. Hun gjør bare det besteforeldre elsker å gjøre: Skjemme bort barna. 

Om "plastgreiene" har blitt ødelagt får dere kaste de, da. Værre er det ikke. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er ganske sært å påtvinge shoppestopp på andre mennesker. Er det ikke litt av kosen med å være hos besteforeldre at de er så gavmilde da? Dette er jo noe barna deres vil huske når de blir eldre. 

Anonymkode: 21415...861

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, appelsinjuice skrev:

Jeg ser ikke helt problemet. Det er dere som har shoppstopp, ikke svigermor. Hun gjør bare det besteforeldre elsker å gjøre: Skjemme bort barna. 

Om "plastgreiene" har blitt ødelagt får dere kaste de, da. Værre er det ikke. 

Hvorfor må foreldre ha de lekene pg pysjene hjemme hos seg da? Hvis bestemor må gjøre på bestemor-vis så får bestemor beholde det hos deg selv. For i deres hus der de bestemmer så har de bestemt at nye leker og ting ikke skal inn.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har vi bestemt oss for å være mer bevist på hva de får og hva vi voksene kjøper til oss selv og hjemmet.

Men svigermor har satt seg på bakbeina og gir jentene gaver hver gang vi/dem er på besøk. Dette tiltross for at vi gav beskjed til alle besteforeldrene når vi bestemte oss for dette i sommer.

Nå var jentene på overnatting og begge kom hjem med nye pysjer (som de ikke trenger), leker og plastdill som allerede har blitt ødelagt.

Vi har laget ønskelister som henger på kjøkkenet og skriver opp ettehvert som de (mest den eldste) kommet med ønsker og har sagt hun kan velge hva hun ønsker seg mest når det blir bursdag og jul.

Jeg har hatt samme problem som dere, fra mine egne foreldre. Du bør forklare for svigermor, så godt du kan, at dere ønsker å være mer bevisst på hva dere tar inn i huset. Ønske- eller behovslister, er en god ide, og dette gjør dere allerrede. Til slutt kan du si at dersom det kommer inn (unødvendige) gaver fra den kanten, kan ungene ha det hjemme hos svigermor. Eller, du gir det til barnehage, venner eller Fretex. Du kan vise respekt for denne underlige generasjonen, ved å vise at du verdsetter lommebøkene deres. Blink ut ting som er viktige og nødvendige for ungene, som sko, penkjoler, eller lignende, og fortell at det er dette man ønsker seg, ved neste anledning.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner problemet. Det er litt kvalmende når det blir sånn overflod, og det er vondt selv om man gir til veldedighet/loppis. Mye ender jo opp med å bli kastet, ikke satt pris på, fylle opp hjemmene. For mange leker gjør jo at barna nesten ikke ser lekene engang, og de ender opp med å ikke sette pris på ting og mase om noe nytt straks etter.

Anonymkode: 17012...968

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes faktisk du skal droppe denne krigen mot svigermor, la henne få lov til å være bestemor. Det er hva du og pappaen gjør i hverdagen som teller, dere har barna hele tiden og er ansvarlig for oppdragelsen. Besteforeldre ødelegger ikke for deres oppdragelse ved å gi dem klær og leker. Noe langt annet er hvis det var godteri de ga dem.

Anonymkode: 212aa...13b

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Jordbæra skrev:

Hvorfor må foreldre ha de lekene pg pysjene hjemme hos seg da? Hvis bestemor må gjøre på bestemor-vis så får bestemor beholde det hos deg selv. For i deres hus der de bestemmer så har de bestemt at nye leker og ting ikke skal inn.

Da må jo TS og mannen snakke med besteforeldrene om at det er fint om tingene de kjøper kan være hos dem, da barna har for mange klær og leker hjemme. 

Men å si til en 3-åring at hun ikke får ha med seg den fine nye leka hjem kan være alt annet enn enkelt...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, appelsinjuice skrev:

Da må jo TS og mannen snakke med besteforeldrene om at det er fint om tingene de kjøper kan være hos dem, da barna har for mange klær og leker hjemme. 

Men å si til en 3-åring at hun ikke får ha med seg den fine nye leka hjem kan være alt annet enn enkelt...

Det er jo bare å si at lekene man får hos bestemor må stå hos bestemor. Da gleder vel 3 åringen seg ekstra til å dra dit å leke med det igjen. Det står jo at de har alt. Også ta det mens bestemor ser det for hvis barnet blir lei seg så får hun se det og, kanskje hun tenker seg om to ga ger neste shopping runde. Og barn på 3 år må ikke få viljen sin hele tiden.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes faktisk du skal droppe denne krigen mot svigermor, la henne få lov til å være bestemor. Det er hva du og pappaen gjør i hverdagen som teller, dere har barna hele tiden og er ansvarlig for oppdragelsen. Besteforeldre ødelegger ikke for deres oppdragelse ved å gi dem klær og leker. Noe langt annet er hvis det var godteri de ga dem.

Anonymkode: 212aa...13b

Hvorfor gå på tå eundt svigermor? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Blondie65

Jeg hadde ønsket at verden rundt meg respektere regler jeg satte for meg og min husstand. Jeg tror nok at shoppestopp er noe som er vanskelig å forstå for andre enn de som praktiserer det,  jeg synes likevel ikke man kan kreve at andre skal leve etter ens egne regler.

Kan ikke besteforeldrene skape kos med opplevelser istedet og følge foreldrenes plan for gaver/behov? Hvis dette absolutt ikke går, synes jeg forslaget som er gitt om at gaver svigerforeldre kjøper blir værende hos svigerforeldre.

Jeg tenker også at det kan være lurt å forklare litt mer om shoppestoppen: dere ønsker ikke å fylle skapene med ting som dere ikke har behov for og ønsker å kjøpe ting ut fra sesong og planlegging - ikke etter innfall. Istedenfor masse små ting og pysj de ikke har bruk for, hva med en større gave til jul/bursdag. Hva med kino, lekeland, dyrepark, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kan ikke du respektere svigermor, eller er det sånn at respekt kun går en vei? Hun er bestemor som skjemmer bort barna. Hvorfor er det sånn at andre skal leve etter deres regler? Krever du det samme av barnehagen, av resten av familien, av deres venner? Du er klar over at du er en voksen dame og at verden ikke kretser rundt deg, ikke sant?

Anonymkode: 93bac...fe0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kan ikke du respektere svigermor, eller er det sånn at respekt kun går en vei? Hun er bestemor som skjemmer bort barna. Hvorfor er det sånn at andre skal leve etter deres regler? Krever du det samme av barnehagen, av resten av familien, av deres venner? Du er klar over at du er en voksen dame og at verden ikke kretser rundt deg, ikke sant?

Anonymkode: 93bac...fe0

Fordi foreldrene er de som har hovedansvaret for disse barna. Derfor.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...