Gå til innhold

Hva legger du i å (ikke) "ha det bra"?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis du må svare på om du har det bra, og forklare hvorfor du har det bra eller hvorfor du ikke har det bra, hva svarer du da? Ta med alt du legger vekt på.

Anonymkode: ee1bb...dbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis noen spør om jeg har det bra, svarer jeg bare ja eller nei hvis jeg er i spesielt dårlig humør og driter i å utdype begge svar.

Folk driter i hvordan andre har det. Det er bare en høffelighetsfloksel man skal svare ja på, også kan man banne innvendig over at folk spør om det der når de egentlig ikke vil vite det ærlige svaret uansett. 

Anonymkode: 91d6e...0d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hvis noen spør om jeg har det bra, svarer jeg bare ja eller nei hvis jeg er i spesielt dårlig humør og driter i å utdype begge svar.

Folk driter i hvordan andre har det. Det er bare en høffelighetsfloksel man skal svare ja på, også kan man banne innvendig over at folk spør om det der når de egentlig ikke vil vite det ærlige svaret uansett. 

Anonymkode: 91d6e...0d5

Men når jeg spør her så lurer jeg ikke på svaret på en floskel. Jeg lurer på hva dere som leser dette og velger å svare legger i det å ha det bra, og det å ikke ha det bra. Hva det for dere vil si, og hva som spiller inn på om dere har det bra eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det bra hvis jeg trives på jobb og hjemme, uten for mange økonomiske bekymringer. Har det ikke bra i perioder hvor det er mye stress og mas. Da blir jeg rimelig frustrert og lei. Har det heller ikke bra om mine nærmeste sliter. Har så lyst til å fikse alt, men det går jo ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk spør ofte når man møtes "går det bra?" "Har du det bra?" Det er høflighet og en velkomsthilsen, du vet du blir sett og det er hyggelig å bli snakket til med en hilsen. Er det så mye bedre å si noe annet til noen. Hva skal man si, egentlig?

Jeg svarer stort sett at det går bra. Kanskje jeg sier at det er deilig med det fine været. Sier noe jeg har gjort, vært med på, noe jeg skal. Man prøver da å være positiv. 

Spør som oftest tilbake også hvordan det går. Kanskje bemerker noe positivt eller hyggelig om dem, om deres barn, familie, kjæledyr, klær de har på.

Jeg svarer som oftest at det går bra, og smiler.   Selv om jeg er trett og litt lei, har hatt noe sure opplevelser, sier jeg som oftest at det går bra. Det gjør det jo. Jeg er ikke syk eller lider av sult eller andre ting. Man har det da bra. 

Jeg kan også svare at jeg føler meg trist fordi jeg har mistet noen nettopp, eller at det går bra, men jeg føler meg ikke helt frisk. At jeg er litt bekymret for min mor fordi ...., men jeg har det da bra.

Man kan da føle at ting går bra med en mye av tiden. Man kan veldig ofte finne en grunn for å være glad for noe og ha det bra. 

Endret av exictence
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du må svare på om du har det bra, og forklare hvorfor du har det bra eller hvorfor du ikke har det bra, hva svarer du da? Ta med alt du legger vekt på.

Det er et vanskelig spørsmål å svare skikkelig på.
La oss si at huset står i full fyr, mannen er trett og skikkelig atal, barna kan oppføre seg som om de var djevelens avkom, og vi har ingen penger, og kjøleskapet er tomt.

Enkelte dager vil jeg føle at jeg har det pyton på grunn av dette, mens andre dager kan jeg føle at jeg har det veldig bra til tross for dette.
Om jeg har det bra eller ikke kommer an på følelsen, hvor sliten jeg er til å takle motstand og problemer, søvn, helse osv.

Har jeg det ikke bra, smiler jeg og svarer at "jeg er på beina", og har jeg det bra, svarer jeg det.

Anonymkode: ffbf8...428

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde svart at jeg ikke hadde det bra hvis jeg hadde mistet alle jeg var glad i, huset hadde brent ned og jeg hadde kræsjet bilen. Men jeg hadde sagt at jeg klarte meg og skulle få orden på det :hoppendeglad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil jo selvsagt alltid svare at det går bra. Det har ikke noe for seg å innrømme at livet mitt er ganske dritt med sykdom og en ensidig tilværelse der jeg ikke orker noe. Jeg er ikke 30 en gang, men jeg vil sannsynligvis bli bundet til sofaen resten av livet. Men jeg svarer selvsagt at det går bra, også begynner jeg å snakke om noe trivielt jeg har drevet med i det siste. For eks en Tv serie jeg har sett eller puslespillet jeg har begynt på

Anonymkode: 8871a...ed7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for ordens skyld så mener jeg hva dere ville svart dersom dere faktisk skulle svart ærlig og oppriktig, ikke svart på spørsmål fra noen som bare spør for å være høflig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men i dette tilfellet, og det jeg lurer på, så må svaret være ærlig der man tar med hvorfor man har det bra eller ikke bra, alt som spiller inn. Så da kunne du ikke svart på akkurat dette spørsmålet, her i denne tråden, eller i den tenkte situasjonen, dersom du ikke hadde vært ærlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde kanskje vært en ide å forklare ideen bak innlegget. Hva er det du lurer på? Hva mennesker ser på som et bra liv? Eller hva man burde si slik at andre ser på ditt eget liv som dårlig? Osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til de som spør meg (det er mennesker som kjenner meg og kjenner til at jeg ikke har det bra og hvorfor jeg ikke har det bra), svarer jeg enten  at jeg ikke har det bra eller at det er som vanlig (for å slippe å snakke om negative ting som dermed blir negativt for den som spør).

Anonymkode: 674d2...9b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det kunne jeg kanskje gjort. :-)

Jeg lurer på hva andre legger i det å ha det bra. Det er jo forskjellig fra person til person, derfor lurer jeg på hva andre ville svart, dersom de skulle vært helt ærlig i svaret sitt på spørsmål om "har du det bra?" Og deretter fortelle hvorfor svarer blir som det blir. Hvis svaret er "ja, jeg har det bra" så lurer jeg på hva som gjør at de svarer ærlig og sier at de har det bra. Hva som legges vekt på og spiller inn for den personen om den har det bra eller ikke. Og det samme hvis svaret er "nei, jeg har det ikke bra."

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hadde kanskje vært en ide å forklare ideen bak innlegget. Hva er det du lurer på? Hva mennesker ser på som et bra liv? Eller hva man burde si slik at andre ser på ditt eget liv som dårlig? Osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, at man ikke tenker på spørsmålet som en typisk høflighetsfrase det er forventet at man bare svarer "ja" på. Men at hvis man velger å svare, så må svare være ærlig og det må forklares så den andre (jeg) forstår hva du mener med "å ha det bra" eller "å ikke ha det bra."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man er trist fordi man har det litt trøblete på jobb eller har en krangel med familien, så vil jeg si man har det bra. Om man er kronisk syk og lever et liv der man knapt orker reise seg om dagen, så vil jeg si man ikke har det bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å "ha det bra" er jo å ha det ganske ok, eller evt å ha det ganske greit etter forholdene.

Å ha det supert eller å ha det svært dårlig, er jo ytterpunkter, i forhold til bra som er mer som Ok/ greit/middels.

Anonymkode: 674d2...9b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...