AnonymBruker Skrevet 23. september 2016 #1 Del Skrevet 23. september 2016 Jeg har en hobby, og jeg samler på billetter fra konserter. Men, noen av de holder på å forsvinner. Altså skriften. Hva kan jeg gjøre?! Til slutt så er de jo helt blanke, for skriften forsvinner. Det å kjøpe en lamineringsmaskin blir for dyrt, jeg har ikke penger til det. Noen tips som faktisk funker?! Tips til å bevare gamle billetter.. Anonymkode: 45a27...19e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2016 #2 Del Skrevet 23. september 2016 Tilbyr fotobutikker laminering av ting og ikke bare bilder? Anonymkode: 45a27...19e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2016 #3 Del Skrevet 23. september 2016 Du finner liten lamineringsmaskin på Clas Ohlson 😊 Typ et par hundrelapper 😊 Eller her: 259kr 😊 https://www.123elektronikk.no/lamineringsmaskin/lamineringsmaskin-varm-og-kald-a4.asp?utm_source=MerchantAVX&utm_medium=cpc&utm_campaign=472&gclid=CKvE_oPWps8CFaPNcgoddFIEiw Anonymkode: 55463...c58 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamomille Skrevet 24. september 2016 #4 Del Skrevet 24. september 2016 Ta kopi av de. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lauge Skrevet 24. september 2016 #5 Del Skrevet 24. september 2016 Glansbildealbum 👍 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2016 #6 Del Skrevet 24. september 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Du finner liten lamineringsmaskin på Clas Ohlson 😊 Typ et par hundrelapper 😊 Eller her: 259kr 😊 https://www.123elektronikk.no/lamineringsmaskin/lamineringsmaskin-varm-og-kald-a4.asp?utm_source=MerchantAVX&utm_medium=cpc&utm_campaign=472&gclid=CKvE_oPWps8CFaPNcgoddFIEiw Anonymkode: 55463...c58 tusen, tusen, tusen takk for tipset. Clas Ohlson har en billig en. Også fant jeg disse: http://www.clasohlson.com/no/Laminat/Pr260816000 Du behøver ikke maskin for å laminere. Jeg kan teste ut disse først. Skal kontakte ticketmaster å høre hva de sier. For det eneste jeg finner på nett er fra USA. Hvor de nevner syre i blekk og papir. Noe som gjør at ved laminering så blir billetten helt svart, på grunn av en kjemisk reaksjon. Usikker på om det er det i disse billettene. Det som er så rart er at problemet gjelder ikke alle. Fra 2006 til 2010 - helt fin, klart og tydelig i dag. Fra 2010 til 2013 - Nesten helt borte Fra 2013 - 2016 - Helt klar og fin. De har byttet type billetter 3 ganger, og det er de i midten som er problemet. ts Anonymkode: 45a27...19e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2016 #7 Del Skrevet 24. september 2016 Jeg mistenker at billettene er trykket på/med termopapir, og da er det ikke sikkert du klarer å redde dem. Jeg hadde vært spesielt forsiktig med å bruke metoder som utsetter dem for varme (slik som laminering) eller kjemikalier (som limet i den maskinfrie lamineringen). Jeg har opplevd at f.eks. kvitteringer som jeg har tatt vare på ved å tape dem fast i bruksanvisningen har bleknet i farge med årene, bortsett fra akkurat der tapen satt, for der var skriften sporløst borte. Scan eller fotografer dem mens du kan, og søk etter mer info om termopapir fra perioden det dreier seg om, så kanskje du finner noen gode råd. Lykke til! Anonymkode: 2634c...3dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lipgloss Skrevet 24. september 2016 #8 Del Skrevet 24. september 2016 Jeg har 4 gammle telefonkataloger som jeg har glansbilder i fra da jeg var liten, det fungerer fint men vet ikke om dette vil hjelpe på at trykket på billettene vil holde seg,en fint måte at dem holder seg fine og ikke krøller seg samt det er morsomt å se igjennom når jeg vil mimre litt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2016 #9 Del Skrevet 24. september 2016 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg mistenker at billettene er trykket på/med termopapir, og da er det ikke sikkert du klarer å redde dem. Jeg hadde vært spesielt forsiktig med å bruke metoder som utsetter dem for varme (slik som laminering) eller kjemikalier (som limet i den maskinfrie lamineringen). Jeg har opplevd at f.eks. kvitteringer som jeg har tatt vare på ved å tape dem fast i bruksanvisningen har bleknet i farge med årene, bortsett fra akkurat der tapen satt, for der var skriften sporløst borte. Scan eller fotografer dem mens du kan, og søk etter mer info om termopapir fra perioden det dreier seg om, så kanskje du finner noen gode råd. Lykke til! Anonymkode: 2634c...3dc Jeg frykter for at det er det som er problemet her. Papiret. Har lest at laminering kan gjøre billettene helt svarte eller blanke, for de tåler ikke laminering. Vurderer å scanne dem og printe de ut. og lagre en digital kopi til senere. Men de som når har blitt dårlig må jeg jo prøve å redde. Har sent mail til ticketmaster for å høre om jeg kan få printet ut gamle billetter på nytt. Slik at jeg får scannet de inn og printe ut kopier. Men usikker på om det lar seg gjøre. Vet at de fleste billettene som har blitt hentet ut ligger fortsatt i systemet. Så får høre hva ticketmaster sier. ts Anonymkode: 45a27...19e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2016 #10 Del Skrevet 24. september 2016 Jeg har nå sjekket litt rundt. Fotopapir går ikke, størrelsen stemmer ikke. Finner ingen som er i nærheten av det jeg skal ha. Men.. hvis jeg printer det ut som normalt. For så å laminere med disse: http://www.biltema.no/no/Kontor---Teknikk/Kontorutstyr/Papir-og-konvolutter/Lamineringslommer-100-stk-2000018653/ Holder det seg da? Jeg vil jo helst ha litt tykt papir, men finner ingen til en billigpenge. Men dersom jeg laminerer med disse så blir de jo tykke og litt stivere. Under beskrivelsen for noen av papirene så står det uten syre. Men ikke alle har "syre: ja/nei". Jeg håper jeg får printet ut gamle billetter på nytt, i nytt format. For det går ikke å scanne og printe ut de som har blitt svake. ts Anonymkode: 45a27...19e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå