Gå til innhold

De/dere som har mange venner og alltid noen å være sammen med

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er hemmeligheten? :) Jeg ønsker meg nye venner da min vennegjeng stort sett har flyttet langt vekk, etablert seg med mann og barn osv. Har nettopp begynt på nytt studie, men vet ikke hvor hypp folk er på å henge utenom skolen.. Jeg har aldri hatt en stor vennegjeng eller veldig mange venner, lurer litt på hva jeg gjør "feil".. ? Jeg ønsker meg et stort nettverk av venner slik at jeg ikke er avhengig av 1-2 personer for å ha et sosialt liv.. Hva gjør dere/sier dere? Og hva et grunnen til at noen får venner lett som bare det, mens andre (som meg) sliter?:( jeg er i midten av tyveårene.

Anonymkode: dd734...53a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min hemmelighet er å ha litt venner overalt. Jeg har ei barndomsvenninne, vi ringes hver uke. Så har jeg ei jeg traff på videregående som jeg alltid kam dra på besøk til. Så har jeg en fast gjeng jeg fester med en gang i mnd. Har et vennepar med felles interesser. Så har samboer en stooor vennegjeng som vi treffer i ny og ne. Syns jeg alltid er invitert til noe. Nesten så det blir litt mye. F.eks i august var det 3 fester, 1 bursdag, en temafest og en innflyttingsfest. Det er babyshower etter babyshower. Det er alltid noens bursdag. Så vil jentene i gjengen til samboer stadig vekk samle bare jentene på ting. 

Så jeg tror trikset er å ha noen her og noen der.

Anonymkode: 2d383...90d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jacklost skrev:

Jeg misunner de folka, jeg har selv null venner og sitter hjemme alene hver dag

Da må du begynne et sted. Treffe nye venner fra andre venner, treffe folk via jobben, treffe folk på hobbyer. Så ha interesse for deres liv og gå inn for å bli kjent. Da skal du se at du får det samme tilbake.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da må du begynne et sted. Treffe nye venner fra andre venner, treffe folk via jobben, treffe folk på hobbyer. Så ha interesse for deres liv og gå inn for å bli kjent. Da skal du se at du får det samme tilbake.

Hadde gjort det om jeg hadde noen venner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Jacklost skrev:

Du får vel ingen nye venner, blir du bare sitter hjemme alene døgnet rundt iallefall?

Anonymkode: 14d64...c80

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, Jacklost skrev:

Hadde gjort det om jeg hadde noen venner

Begynn å snakk med folk. På jobb eller hobbyer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo gå på studentpuben? Eller spørre de som du kjenner om dere skal gjøre noe sammen? 

Jeg har alltid noen å finne på noe med, det er helt supert å vite :) vet ikke hva hemmeligheten et, blir kjent med folk. Noen blir jeg venn med..

Anonymkode: ff02b...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hemmeligheten er jo å ikke la vennskap gå i oppløsning, bevare litt kontakt sånn innimellom. Så kommer og går de du henger mest med, avhengig av livssituasjon. Nå er jeg blitt godt voksen, men det er greit å huske på at å vedlikeholde et vennskap ikke trenger å være all verden. Brått bor dere igjen i samme by, får barn på samme alder, blir single samtidig eller andre forandringer som bringer dere sammen igjen. 

Anonymkode: 85ed0...b55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du får vel ingen nye venner, blir du bare sitter hjemme alene døgnet rundt iallefall?

Anonymkode: 14d64...c80

Jeg har sosial angst 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg var en slik person tidligere. En person som hadde mange venner, alltid ble invitert på ting. og alltid hadde noen å dra til. Jeg hadde ofte for mye sosiale planer til at det lot seg gjennomføre, og døgnet strakk ofte ikke til. 

Nå er jeg det motsatte dessverre. Og savner det livet helt ufattelig mye.

Uansett:

Trikset er vel å være flink til å ta initativ, være flink til å opprettholde de relasjonene du allerede har ved å ringe av og til og avtale å ta en kopp kaffe en gang i blant eller en fest eller lignende.

En annen ting som er viktig er å bli med på mye av det som skjer. Si ja til det meste av arrangementer du blir invitert til, eller inviter deg selv hvis det er sosialt innafor. Da blir det en slags dominoeffekt ved at du blir invitert på flere og flere ting, og treffer flere og flere nye folk og får flere sosiale relasjoner. Og blant alle de menneskene så er det som regel noen du klikker ekstra godt med som du får en enda tettere relasjon til, altså en ny venn.

Anonymkode: b5145...466

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Jacklost skrev:

Jeg har sosial angst 

Så da får du fortsette å klage på hvor fælt det erbå sitte alene, mens du sitter alene. Make sense

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror jeg har mange venner. Men også jeg kan føle meg litt ensom i blant.

Du er på et nytt studie, og det er en gylden mulighet det! Jeg har fått flere av mine beste venner bare ved å være på samme kurs, snakke med sidemannen på forelesning og så spurt om å spise lunsj. Lunsjer og kaffe har blitt til byturer, og så til varige vennskap. Så  har jeg fått enda flere venner gjennom disse igjen. Jeg tenkte også litt slik "de har sikkert nok andre venner", men det må en bare slutte med. For slik tror jeg veldig får tenker, en har det med å henge med og være venner med dem en ser. Og om det er noen du har fått god kontakt med, så kan det godt være de har lyst til å henge utenom skolen. Det er bare å spørre! Værste som kan skje er at noen svarer nei.

Det jeg tror hjelper meg, er at jeg er ganske åpen. Jeg forteller personlige ting og er ikke redd for å stille andre personlige spørsmål(innen rimelighetens grenser så klart)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Den 22. september 2016 at 13.22, Jacklost skrev:

Tja, for å få mange venner må man jo man også gjøre jobben bak, samt vedlikeholde alle relasjonene. Dette avhenger i høyest grad av egen personlighet. Man må by på seg selv, ta initiativ og delta på sosiale arrangementer. Jeg forstår at det er leit å ikke ha et nettverk, men nettverket kommer ikke av seg selv dessverre. Her vil klart en psykisk lidelse som sosial angst være veldig hemmende. 

For meg har det vært lettere å akseptere en liten vennekrets da jeg liker alenetid og synes det er slitsomt å være med på "alt". Kretsen vil også utvide seg naturlig etter hvert (studier, verv, hobbyer, videre karriere). Nå stiller det seg jo litt annerledes for deg som er alene. Startpunktet vil alltid kreve litt aktive valg, så jeg håper du etter hvert kommer deg dit og danner en god relasjon med 1-2 personer. Når du først har gjort dette vil det bli lettere. 

Når det gjelder deg, TS: Ettersom du studerer er det veldig behjelpelig å få et verv i en studentforening. Det varierer litt av type forening det dreier seg om, men det er som regel veldig sosialt og gir en god mulighet til å utvide nettverket betraktelig. Dette gjelder spesielt dersom du har et verv i linjeforeningen til studiet ditt (dersom dette finnes). Ikke minst er det jo gøy å ha et eget ansvarsområde. :) Ellers er idretter eller andre aktiviteter en god arena for å utvide nettverket sitt. 

Når det gjelder de du allerede er i snakk med på studiet bør du ikke være redd for å ta initiativ. Du merker fort hvor begeistret de du snakker med er for forslaget. Om de ikke er det kan du heller spørre noen andre. 

Vi har forresten også en egen kullgruppe samt en liten gruppe som tar initiativ til og arrangerer sosiale aktiviteter innad i kullet. Dersom dere har et tydelig kull-/klassemiljø kan det være en idé å foreslå dette. Dersom dere ikke har det er det jo ganske umulig. 

Anonymkode: 52d6d...94c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dessverre at man ofte må ha råd til å ha venner. Det koster mye. 

Har få gode venner som vet at jeg har lite penger. 

Blir litt irritert på alt sløseri. Har selv litt andre verdier...

Så det å ha mange venner er lett. Så lenge du er hyggelig og har litt penger.

Anonymkode: d052b...6ae

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så da får du fortsette å klage på hvor fælt det erbå sitte alene, mens du sitter alene. Make sense

Du forstår ingenting..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes dessverre at man ofte må ha råd til å ha venner. Det koster mye. 

Har få gode venner som vet at jeg har lite penger. 

Blir litt irritert på alt sløseri. Har selv litt andre verdier...

Så det å ha mange venner er lett. Så lenge du er hyggelig og har litt penger.

Anonymkode: d052b...6ae

Vennskap er gratis.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...