Gjest Gjesta Skrevet 17. november 2004 #1 Del Skrevet 17. november 2004 ...som er blitt fikset på av dyrlegen (, tenker da på operasjon). Hvordan ordner dere stell etter operasjonen? Tar dere dere fri fra jobben for å "barnevakt" for dyret? Sover dere på skift, for at dyret hele tiden skal være under oppsyn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 17. november 2004 #2 Del Skrevet 17. november 2004 Ingen som har måttet operere katten eller hunden sin?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 17. november 2004 #3 Del Skrevet 17. november 2004 Teller det å ha sterilisert katten sin? Da passet jeg på henne den første kvelden, til narkosen hadde gått ut, men ellers var hun alene hjemme som vanlig. Gav henne smertestillende til riktige tider, og da jeg prøvde om jeg kunne ta av henne kragen fotfulgte jeg henne i starten for å skjekke at hun ikke pilte på stingene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 17. november 2004 #4 Del Skrevet 17. november 2004 Teller det å ha sterilisert katten sin? Jada..Jeg er bare nysgjerrig på hvordan andre folk behandler ny-opererte dyr. Da lillesøsteren min sin katt ble sterilisert ble den passet på første dagen (til narkosen var ute), men det var det. Ett vennepar derimot har akkurat operert katten, og de er helt hysteriske (synes jeg). Sover på skift, for å hele tiden holde øye med dyret. Hvis han har besøk vokter hun katten konstant, og omvendt. Ikke kan de gå på butikken/byen/kino/besøk sammen, for katten kan ikke være alene.. De påstår at de MÅ vokte den så stingene ikke går opp. Men det må vel gå ann å ha på en krage slik de kan gå ut? For meg virker det som hysteri,....men jeg har ikke dyr så jeg vet ikke hva som regnes som "normalt" i slike tilfeller. :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sheba Skrevet 18. november 2004 #5 Del Skrevet 18. november 2004 Katter (og hunder) som er sydd SKAL ha på krage! Det er klin umulig og fotfølge en katt 24/7 for å sjekke at h*n ikke napper i stingene eller slikker på såret. Jeg føler meg fullbefaren på området nå, etter at pusungen min har blitt bitt med dertil følgende operasjon og sying 2 ganger på 6 uker... Pus var hos dyrlegen begge gangene på ettermiddagen. Da har vi selvsagt vært hjemme med han på samme kvelden, det tar tid før de er seg selv igjen og det er nok et sjokk å våkne opp med kragen rundt halsen og rimelig groggy...Men utover det har vi hele tiden gått på jobb og gjort andre ting som normalt, pus har vært alene hjemme med kragen. Medisin får han 2 ganger om dagen, og det fixer vi helt greit. Forøvrig gjør vi ikke mer fuss utav dette enn det som er nødvendig. Men jeg må si jeg gleder meg til lørdag, da er siste dag med antibiotika, og på søndag skal vi prøve å ta stingene selv. Stakkars pusen gleder seg nok han og! Når han ble kastrert så bestillte vi time til han på morgenen. Operasjonen ble foretatt på formiddagen, og dyrlegen hadde han til observasjon helt til vi var ferdige med jobben. Og da var pus våken og frisk når vi hentet han, det kan anbefales å ordne seg på den måten hvis man kan. Forøvrig gjelder det selvsagt - et dyr som har sting på/i kroppen og/eller går med krage, skal ikke være ute! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 18. november 2004 #6 Del Skrevet 18. november 2004 Ett vennepar derimot har akkurat operert katten, og de er helt hysteriske (synes jeg). Sover på skift, for å hele tiden holde øye med dyret. Hvis han har besøk vokter hun katten konstant, og omvendt. Ikke kan de gå på butikken/byen/kino/besøk sammen, for katten kan ikke være alene.. De påstår at de MÅ vokte den så stingene ikke går opp. Men det må vel gå ann å ha på en krage slik de kan gå ut? For meg virker det som hysteri,....men jeg har ikke dyr så jeg vet ikke hva som regnes som "normalt" i slike tilfeller. :klø: Jeg synes dette høres veldig hysterisk ut. En ting er å passe på litt ekstra, men å stresse slik også i tillegg nekte å bruke krage? Snakk om å gjøre det vanskelig for seg selv... Krage pleier også å følge med fra dyrlegen, med streng beskjed om hvor lenge den skal være på. Selv tok jeg også av kragen dag tre, fordi katten min nektet å spise med den på. Tenkte i utgangspunktet å følge litt med på henne, og sette den på igjen etter at hun hadde spist, dersom hun ble vanskelig, men hun oppførte seg eksemplarisk og virket ikke interessert i stingene i det hele tatt. Katter som har blitt operert skal som regel aldri slippes ut før de har vært hos dyrlegen igjen og tatt stingene/blitt friskmeldt. (vanligvis etter 10-14 dager. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 18. november 2004 #7 Del Skrevet 18. november 2004 Takk for svar! (Greitt å få en bekreftelse på at jeg ikke var helt bak mål, hehe...) Det at katten ikke skal være ute har jeg forståelse for. (Det er vel fordi den er ett lett bytte som skadet?) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 19. november 2004 #8 Del Skrevet 19. november 2004 Ja, og den kan vel også skrape borti kvister, gjerder ol som skader såret/stingene. I tillegg til at så lenge den går med krage vil den være ett særs lett bytte, fordi kragen vil gøre den klumsete og hindre den i å bruke de vanlige veiene sine. Har den fått en "body-suit" kan denne bli våt og hindre katten i å komme seg fram like fort, og dette kan også føre til at katten blir hurtig nedkjølt og fryse ihjel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå