Gå til innhold

Hvorfor blir verten fornærmet om jeg ikke vil ha kake?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er heller ikke spesielt glad i kake, og kan i tillegg bli ganske oppblåst/dårlig av å spise gluten og laktose.

Passer meg fint og heller si at jeg ikke tåler (noe som også stemmer), i stedet for å måtte forklare at jeg egentlig er fra en annen planet, da jeg ikke spiser kake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde dette kakepresset var en greie som besteforeldrene mine holdt på med, men etter å ha begynt i min første jobb har jeg skjønt at det er overalt. Vi er en avdeling på 20 mann og det er alltid noen som skal invitere på ting de har bakt. Flere ganger i uken. Driver virkelig folk og baker kaker midt i uka uten at det er fødselsdag på gang? Helt normalt å "i dag har jeg lyst på kake - tror jeg setter igang med baking"?

Jeg liker ikke de fleste kaker, bortsett fra sjokoladekake. Men selv om jeg liker dette har jeg ikke lyst å spise det fire ganger i uken. Det skal være til fest. 

Og ja, folk fortsetter å bli fornærmet når jeg sier jeg ikke har lyst på. Det er ingen legitim unnskyldning. Eneste gyldige unnskyldning er allergi. Og jeg gidder ikke lyve. Så da får de fortsette med å være fornærmet for jeg nekter å trykke i meg noe kliss jeg ikke har lyst på bare for å være høflig. 

Anonymkode: 346a2...c1a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler det er ubehagelig når verten skal nøde på deg noe du har takket nei til. Uansett hva det skulle være egentlig.

Anonymkode: 1ce0c...cc8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en kulturell og tradisjonell greie. Man er frekk om man som vert ikke tilbyr 'noe' til kaffen, og som gjest er du frekk om du ikke spiser en liten bit. 

Jeg er heller ikke glad i kaker, men trykker da i meg en bitteliten bit om jeg er i 'selskap'. Jeg spiser for å være sosial/Haglund/hyggelig. Mat er mer enn næring, det er også et sosialt aspekt. Spesielt eldre reagerer jo veldig om man ikke spiser. 

Selv om de 'vet' at du ikke liker, så er det jo ikke sikkert de går og husker på set hele tiden. 

Anonymkode: a619c...55e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å foreslår at de serverer noe annet? Altså disse som vet at du ikke spise kake. 
Jeg skjønner verten som vil servere, men jeg skjønner og TS som ikke liker det som blir servert. 
Hvis de vil servere noe til kaffen kan de kjøpe noe frukt eller noe slikt å servere i tillegg?
Vi er en familie med en haug allergier og intoleranser, og jeg serverer stortsett både noe mindre sunt som kake eller is, og noe sunnere som bær eller frukt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 18. september 2016 at 7.31, Luxor skrev:

Ronja? Er det deg? 

JAH! Søren også, var jeg virkelig så lett å avsløre? :P:fnise: 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 18. september 2016 at 2.24, AnonymBruker skrev:

Jeg liker ingen fomer for kake, og sånn har det alltid vært.  

Egentlig er jeg opplært til å smake på alt jeg får servert (og av vanlig middagsmat gjør jeg det gjerne). 

Jeg trenger derimot ikke smake på marsiapankaken til X når jeg har smakt på flere iltalls tidligere uten å like det. Jeg kommer ikke til å like marsipankake nummer X heller. 

En ting er nå om jeg er på besøk hos noen for første gang og de ikke vet at jeg ikke liker kaker. Da kan jeg ta et lite stykke for å være høflig.

En annen ting er familie og venner som er klar over at jeg ikke liiker kaker. De begynner alltid å mase. "Ja, men jeg har jo kjøpt den bare for deg"  "Jeg har bakt kake for at du skal ha noe godt til kaffen" o.l. Så blir de personlig fornærmet om jeg takker nei, iil tross for at de vet jeg ikke liker kaker. Noen kommer også med tullete kommentarer som "man har godt av å kose seg litt" Joda, men for meg er  ikke kake kos. 

Noen andre som opplever det samme? Og hvordan håndterer dere det?

No

Anonymkode: 739a1...7fe

Nå spiser heller ikke jeg kake, heller ikke på nye steder, det blir for søtt for meg.

De fleste jeg kjenner vet at om jeg er sulten så klarer jeg å gå på kjøkkenet og mekke sammen en brødskive.

Når jeg selv har besøk så serverer jeg både kaker, bakst og snitter slik at der er noe til alle 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness

Jeg HATER kaker; spesielt marsipankaker/bløtkaker. Jeg driter i hva folk måtte mene er "uhøflig". Jeg spiser ikke noe jeg blir fysisk kvalm av for å tilfredsstille egoet til et masende vertskap. 

Jeg hadde sagt rett ut at jeg ikke liker kaker og presser de på så smiler jeg og sier at jeg brekker meg av tanken og jeg kan ende opp med å spy over gjester og kakebord om jeg tar en bit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Baremenneske

Om jeg baker noe så er det for at jeg vil gjerne spandere noe til kaffebesøk... Da har jeg også brukt litt tid ( og "kjærlighet") på det, så setter jo pris på om folk synes baksten/ kaka er god...- noe folk flest også synes som kjenner meg da..  Og uten at jeg har mast🙂  Kommer det noen som ikke liker kaker, og ikke er "kakemons" som meg og samboeren, så synes jeg egentlig de høres litt "kjedelig" ut...men tvinger dem ikke. Lar være å bake til neste gang de kommer...- men kan kanskje servere noe litt annet☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 20. september 2016 at 19.22, GoldenLioness skrev:

Jeg HATER kaker; spesielt marsipankaker/bløtkaker. Jeg driter i hva folk måtte mene er "uhøflig". Jeg spiser ikke noe jeg blir fysisk kvalm av for å tilfredsstille egoet til et masende vertskap. 

Jeg hadde sagt rett ut at jeg ikke liker kaker og presser de på så smiler jeg og sier at jeg brekker meg av tanken og jeg kan ende opp med å spy over gjester og kakebord om jeg tar en bit. 

Det går ann å si nei takk på en litt mer høflig måte

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness
10 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Det går ann å si nei takk på en litt mer høflig måte

Ja, tusen takk, men jeg liker ikke kaker. Det er uhøflig å presse på og da kan man svare med litt mer snert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser ikke problemet!

Si tusen takk, forsyn deg med en liten bit, si det smakte godt, men du har ikke plass til mer kake om de nøder deg til å ta enda et stykke. Alt skal det lages et problem av! Pick your battles!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt frekt av å presse folk til å spise noe de vet du ikke liker. Jeg hadde heller prøvd å servere i hvert fall en ting jeg visste du likte, f.eks frukt, is, sjokolade e.l. Har du vurdert å komme med en hvit løgn om glutenallergi eller noe? Hvis det ikke går og det alltid blir oppstyr rundt det, får du kanskje bare tvinge i deg litt kake...

Anonymkode: 42dfe...41c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Timsy skrev:

Ser ikke problemet!

Si tusen takk, forsyn deg med en liten bit, si det smakte godt, men du har ikke plass til mer kake om de nøder deg til å ta enda et stykke. Alt skal det lages et problem av! Pick your battles!

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Den Sunday, September 18, 2016 at 9.47, AnonymBruker skrev:

Huff da. svigermoren min er litt sånn. 

Jeg tror man bør smake bare for å være høflig. Du kan jo ta et lite stykke og la mesteparten være eller skyve det over på fatet til samboer når ingen ser. :P

Anonymkode: ea25e...001

Sikker på at ts har samboer da??

Anonymkode: bf10a...b81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes man i utgangspunktet kommer lenger med å være litt fleksibel. Hvis jeg ikke hadde likt kake ville jeg f.eks. sagt "så hyggelig at du har bakt, men jeg liker ikke kaker". Eventuelt kan du foreslå å ha med dessert eller frukt selv? Dessert kan jo være f.eks. fruktsalat og de som vil ha mer søtt kan ha is eller vaniljesaus til? 

Eller så kan du gå rundt å være sur og synes det hele er ubehagelig. Jeg tror(håper) de ikke serverer kake for å plage deg?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...