Gå til innhold

fjortissklær. Jaha?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Benedicte_
Jeg kjenner ei jente som har passert 40 nå' date=' og fortsatt går i typiske fjortisklær, og faktisk kler det veldig godt. Men hun sier også selv at hun liker denne stilen, og er ikke redd for å innrømme at hun er litt fjortis. Må fjortis være ett negativt ord?[/quote']

Nei det behøver ikke være det.

Men damene her inne klarer å bruke dette ordet på en veldig negativ måte.

Kan være at de ikke liker klærne selvfølgelig, ellers så er de misunnelige fordi disse klærne ikke passer dem.

Virker veldig rart siden de snakker om lavtliva bukser for eksempel på en veldig negativ måte.

Og det er litt rart at de hisser seg opp over dette.

Tror en del føler seg truffet jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fjortis bør aldeles ikke være et negativt ord - for meg er det mer en betegnelse, egentlig.

Jeg syns at fjortisklær passer godt til de yngste fjortisene - selvsagt vil de aldri gå i annet! Og siden jeg er i slutten av 20-årene så syns jeg ikke typiske fjortisklær passer til meg - fordi jeg ikke er en fjortis lengre.

Hvis man ikke går i hoftebukser fordi man enten ikke passer fasongen eller at man faktisk ikke liker dem - så er man mest sannsynlig misunnerlig mener du, Benedicte? Misunnerlig på de som KAN går i disse buksene da, eller?

Jeg er er overhode ikke misunnerlig på fjortis-jenter. Jeg er derimot veldig glad for at jeg er over det stadiet. Og det kommer du til å forstå når du blir litt eldre du også, Benedicte. :wink:

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er vel mange over 30 ja som ikke passer i fjortis stil eller bukser med lavt liv, men jeg selv er 31 år, og er meget slank, og går i mye fjortis klær.. skal legge til at jeg har ikke forandret meg særlig utseendemessig siden jeg var i 20 åra, har ikke lagt ppå meg et gram, og stilen ser heller ikke rart ut på meg, jeg føler meg veldig ungdommelig til sinns.

Jeg kan godt gå i fine klær som er beregnet for voksne, men jeg personlig finner ikke så mye pent der,

mange kjedelige klær!

Det er også mange pene bluser og topper på bik bok som ikke ser så fjortis ut, som jeg liker og bruker, og mange pene skjørt.

Det finnes ikke mange klesforretninger som er beregnet på de over 30 år, der de selger fine nok klær, eller stilige klær, da må man i en eller annen designer butikk, og så dyre klær har ikke jeg råd til riktig enda. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gammel omstridt bruker

Benedicte_...... jeg synes holdningen din er nedlatende OG barnslig ettersom du bruker masse :hoho: og ivrer etter å få frem at vi KVINNER ikke kan iføre oss såkalte "fjortisklær. Aner en smule komplekser hos deg som du prøver å skjule på en noe barnslig måte. Det at du konsekvent siterer HELE innlegg, er slitsom lesning.

For å si det rett ut: Slutt å bekymre det over at vi modne kvinner med veldreide kropper kler disse fjortissklærne bedre enn du selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dette er et bomskudd, du gamle omstridte. Uansett kan vi vel tørre å konkludere med at enhver bør kunne velge hva som passer best for dem. Jeg er 43, bruker mine gamle trange Levis 501 og har fått mange positive kommentarer både fra venninner og fjortiser på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare for å gi dere et eksempel er Bik Bok beregnet for jenter mellom 15-25 år. Vero Moda ligger i samme sjiktet, kanskje noen år pluss.

Vero Moda legger seg på 15-35. Only ca 12-25.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest alle innleggene har jeg nesten blitt litt i tvil om hva tråden handler om?

-Om bikbok, only, vero moda m.fl. er "fjortis"?

-Om "voksne" damer ikke kan bruke klær fra disse butikkene?

-Om man er kjerring hvis man ikke liker disse butikkene?

-Om man er "fjortis" hvis man liker bukser med lav liv?

-Om man er bare barnet når man er 23 og det derfor er naturlig å argumentere for at de ovenfornevnte butikkene ikke er "fjortis", men mye annet er "kjerring"?

Vel jeg svarer litt ut fra alle disse problemstillingene jeg..

-Bikbok butikkene varierer i utvalg av klær. Jeg synes at de har noen ganger (sesonger) har mye tøft.

-Pleier nesten aldri finne noe hos Only. Klærne appelerte mer til meg da jeg var rundt 15-17 (18?)

-Jeg synes dessuten at Vero Moda og Only har ganske dårlig kvalitet, men det hender at jeg finner jeans eller topper hos Vero Moda. Jeans er jo som regel ca samme gode kvalitet overalt og toppene blir kun brukt et par ganger likevel.

-Alle kan bruke klær fra disse butikkene(og se bra ut), så lenge man finner noe som passer til den kroppen man har. Alder har desverre lite å si der..

-Liker man ikke den stilen så gjør man ikke det og ferdig med den saken.

-Personlig syns jeg at det er litt vulgært å vise mage, samme hvor fin den er, men det er bare min mening (smak). Skal man ha bukse med lavt liv, passer det best med en genser som hvertfall er så lang at det ikke blir glippe imellom. Uansett hvor gammel man er. (Igjen, det er min smak).

-Alder har også lite å si på hvor "fjortis" man er. Min mor har passert 50 og faller likevel for klær som er altfor "fjortis" etter min smak. :ler:

Forresten er jeg 21 år gammel! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at nesten alle jenter her nede går med klær fra Only, Vero Moda, Miss Sixty, JC, Jean Paul og ICHI-lignende butikker, så blir det en smule fjortis i mine øyne. men nå har jeg en helt annen stil og det kan ha noe med det å gjøre.

(Jeg er forresten ikke for stor til å passe inn i klærne om du lurte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at nesten alle jenter her nede går med klær fra Only, Vero Moda, Miss Sixty, JC, Jean Paul og ICHI-lignende butikker, så blir det en smule fjortis i mine øyne. men nå har jeg en helt annen stil og det kan ha noe med det å gjøre.

(Jeg er forresten ikke for stor til å passe inn i klærne om du lurte)

Å joda, jeg har nok sett deg! Du er en sakkosekk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...