Gå til innhold

helse og sosial fag eller? Hjelp....

kkristin

Anbefalte innlegg

Jeg tok grunnkurs tegning form og farge, og vk1 søm. Vk1 søm tror jeg jeg strøk i alt siden jeg gav f. Nå har jeg lyst å studere, og målet er å få en jobbe innenfor psykriatrien, barn og ungdom. Hvor begynner jeg da? Jeg kunne tenkt meg å studert deltid, ikke kveldstid. lar dette seg gjøre? Og hva med økonomien? Får man stipend? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med hjelpepleierutdanning, og eventuelt videreutdanning i psykiatri etterpå, vil du nok kunne finne jobb i barne-og ungdomspsykiatrien.

Hjelpepleierutdanning fins det flere tilbud om å ta som deltidsutdanning, både dag- og kveldstid, eller som privatist, evt brevkurs osv osv. Flere vgs tilbyr det som voksenopplæring. Det bør du nesten undersøke i ditt nærmiljø. Ellers er jo Folkeuniversitetet o.l. aktuelle, men det er kanskje bare på kveldstid, det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnkurs helse og sosial, deretter vk1 og vk2 hjelpepleier. Men siden du har et grunnkurs fra før, slipper du jo allmennfagene. Da trenger du bare studieretningsfagene. Hvis du har arbeidserfaring og "noen år på baken" kan det tenkes du får fritak for enkelte fag ellers også, i form av realkompetanse. Det du bør gjøre er derfor å få en vg. skole, eller det de her i fylket i hvert fall kaller Godkjenningssentralen (som utdanningsetaten i fylket har ansvar for), om å vurdere dine tidligere vitnemål/kompetansebevis, og arbeidsattester, i forhold til hjelpepleierutdanningen. Da får du svart på hvitt hvilke fag du må ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det der jeg må begynne da? Ta med vitnemål og attester, og reise til en vgs for å få dem til å se på det? Bør jeg gjøre det snart?(vil begynne til høsten) Når skal jeg søke? Hvilken skole skal jeg ta med papirene til for å få dem gransket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke.. I Nordland har de som sagt det som heter Godkjenningssentralen, som tar imot papirer til vurdering. Hvordan det er ellers vet jeg ikke. Du kan jo ringe til nærmeste vgs og høre der, hvordan du skal gå frem. Lykke til.

PS. Søknadsfrist til videregående skole er vel vanligvis ca 1. eller 15. mars, kan jo gjelde andre frister til spesielle utdanningstilbud, hvis det er egen voksenopplæring feks, så det er jo like greit å begynne å undersøke ting nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter grunnkurs helse og sosial kan du også gå barne- og ungdomsarbeider.

Her kan du også jobbe innen psykriatri. Barn og unge, rus misbrukere osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, barne- og ungdomsarbeider ville jeg også valgt, ikke hjelpepleier. Men ved de fleste barne-og ungdomspsykiatriske arbeidsplassene krever de nok at du har en høyere utdanning. Hvis du størk i alle fag på sømlinjen slipper du ikke allmennfagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun vil slippe å ta almennfagene på nytt igjen for grunkurset. Ikke for VK1

Åja, sorry! Fikk ikke med meg at det var på to ulike trinn :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...