Gå til innhold

Kan man bli fort gravid hvis man er 40 år


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne som er 40 år og vil ikke ha flere barn.Vet at sjansen er der forsatt men er fruktbarheten noe redusert?

Anonymkode: cc185...62c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altså; jeg ville ikke sjanset på å droppe prevensjon og satse på at man ikke blir gravid i en alder av 40. 

Flere i min vennekrets er over 40 og har fått barn. 

De færreste som er 40 år er i overgangsalderen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en kvinne som er 40 år og vil ikke ha flere barn.Vet at sjansen er der forsatt men er fruktbarheten noe redusert?

Anonymkode: cc185...62c

Vel jeg har fått 2 barn etter fylte 40 så det er forskjellig fra kvinne til kvinne, de som er etter fylte 40 er pseudotvillinger så du bør beskytte deg om du virkelig ikke ønsker barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mamma var i 40 årene, tanta mi var 49 da hun fikk barn naturlig, ei anna i familien var 52, samt mange flere i 40+ alderen har fått friske barn i familien min. Leste slektshistorie, og mange av damene på 1800tallet fikk barn da de var i 40 årene, så det er en myte at man liksom ikke er fruktbar etter fylte 40. Mange flere idag som får barn i den alderen enn tidligere.

Halle Berry var 43 og 48 da hun fikk sine barn naturlig.

Anonymkode: de421...b7f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den reduseres dramatisk etter 35 i forhold til den fruktbarheten du har hatt. Noen blir fortsatt gravid uten store problemer, andre er steril alt. For å finne ut hvordan du selv ligger an må du utrede deg privat. 

Anonymkode: 8e677...ece

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir helt skremt, jeg. Dere er 40 år og må inn på et forum pga. dette? Selvfølgelig kan ikke vi svare på hvor vidt du/dere fortsatt er fruktbare. Og selv om det skulle kommet frem at sannsynligheten er liten, så er det jo fortsatt helt meningsløst å satse på at ikke du/dere er noen av unntakene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en kvinne som er 40 år og vil ikke ha flere barn.Vet at sjansen er der forsatt men er fruktbarheten noe redusert?

Anonymkode: cc185...62c

Hvs du ikke vil ha flere barn og er fast bestemt på det, er sterilisasjon en sikker løsning. Jeg ble sterilisert da jeg var 34 og har aldri angret på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, den reduseres dramatisk etter 35 i forhold til den fruktbarheten du har hatt. Noen blir fortsatt gravid uten store problemer, andre er steril alt. For å finne ut hvordan du selv ligger an må du utrede deg privat. 

Anonymkode: 8e677...ece

Dette er ikke alltid sant.. Ifølge legen kan jeg (36), bli like lett gravid nå, som når jeg var 25. hvorfor? fordi jeg har gått på ppiller hele mitt voksne liv, så eggene mine har ikke blitt brukt (Legen min sine ord).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke gått på p-piller siden jeg var 24 og ble gravid på første forsøk i en alder av 41.

Det varierer og jeg har aldri hørt om at en sparer eggene sine ved å bruke p-piller.

Anonymkode: 8c606...486

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det varierer og jeg har aldri hørt om at en sparer eggene sine ved å bruke p-piller.

Anonymkode: 8c606...486

Jeg hadde heller ikke det, og var derfor bekymret for dette med å få barn. Derfor jeg snakket med legen, og fikk svarte som skrevet over :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, kattepusen skrev:

Jeg hadde heller ikke det, og var derfor bekymret for dette med å få barn. Derfor jeg snakket med legen, og fikk svarte som skrevet over :)

Dr Fred Kavalier answers your health question:

The combined contraceptive pill - which contains oestrogen and progestogen - works by preventing the ovaries from releasing eggs. It does this by altering the body's hormone levels. A healthy woman will normally release one or two eggs from the ovaries every month between puberty and her menopause. When she is pregnant (and when she is taking the Pill) she won't release any eggs. The fact that one or two eggs are not released every month probably does mean that these eggs are available for future use. But this tiny number of eggs pales into insignificance when you know what is happening inside the ovary. When females begin life inside their mothers' wombs, the eggs in their ovaries begin to develop. By the middle of pregnancy - when the foetus is five months old - it has about five million eggs in its ovaries. This number steadily declines for the next 50 years. By the time a female baby is born, she only has one or two million eggs left. When puberty begins at the age of about 11, the number of eggs is less than 500,000. At the time of the menopause - around the age of 50 - the egg count is down to about 1,000. So even though taking the Pill might "save" a few eggs, it will have an insignificant effect on future fertility.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Som legen min sa, så lenge du har menstrasjon kan du bli gravid. 

Anonymkode: 0aa96...804

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, den reduseres dramatisk etter 35 i forhold til den fruktbarheten du har hatt. Noen blir fortsatt gravid uten store problemer, andre er steril alt. For å finne ut hvordan du selv ligger an må du utrede deg privat. 

Anonymkode: 8e677...ece

Det er gjerne dem som har problemer med å bli gravide også i tjueårene som vil oppleve det som vanskelig å bli vravid i slutten av trettiårene og i begynnelsen av førtiårene. For mange vil det ikke vøre noe problem. I gamle dager, da det ikke var tilgang på prevensjon, var det ikke uvanlig å få de siste barna i barneflokken i førtiårene. Så ja, man bør bruke prevensjon.

Anonymkode: 02b5e...87a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som legen min sa, så lenge du har menstrasjon kan du bli gravid. 

Anonymkode: 0aa96...804

Det er ikke riktig! De fleste kvinner har menstruasjon lenge etter (årevis) at de har sluttet å slippe egg med menstruasjonen.

Anonymkode: 8e677...ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min beste venninne ble gravid som 43-åring. Hun trodde ikke hun kunne få flere barn, etter som hun ikke hadde brukt prevensjon de siste syv årene før graviditeten plutselig var et faktum.

Jeg finner det merkelig at en voksen kvinne faktisk må spørre om dette. En burde være såpass opplyst når en har blitt så voksen, at man vet det ikke finnes noe fasitsvar på dette. Man kan selvfølgelig bli like fort gravid som 40-åring som som 17-åring. 

Anonymkode: b3723...fd8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...