Gå til innhold

6-åring sint hele tiden etter å ha begynt på skolen

lady90

Anbefalte innlegg

Det kan tenkes at han også mister tålmodighet fordi han faktisk ikke klarer alt slik han selv oppfatter?

Jeg ville tatt en samtale med lærer og funnet et opplegg som kan funke for å bedre overgangen.

Om han mestret alt det faglige ville han kanskje ikke ønsket seg tilbake til barnehagen? Det er kanskje selve forandringen han reagerer på mer enn spesifikke ting han nevner?

Jeg hadde vurdert å kople på ppt om det ikke bedrer seg. 

Anonymkode: 9d320...f74

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Datteren min klager over at jeg henter henne så sent og hun vil ikke på sfo...

Det høres rett og slett ut som om din sliter med å finne sin plass...

slapp av - det går seg til :)

Jeg vil anbefale som jeg gjorde å ta kontakt med de på sfo og be de holde øye med han, hjelpe han inn i lek om han står alene... for enkelte unger trenger et lite puff i starten.
Jeg tror ikke problemet er at han kan for mye, som oftester det det sosiale barna sliter med, 

kanskje kjenner de andre ungene hverandre fra barnehagen, mens  han kjenner ingen... 

Hvorfor har du lært han matte så tidlig?

Snakk også med læreren om at han må få litt ekstraoppgaver som er litt vanskeligere - så han har noe å gjøre på da... kanskje han kan få litt 3. klassepensum. jeg vil ikke anbefale å bytte klasse og hoppe over klassetrinn, for selv om han er faglig flinkere enn de andre, så vil han slite med det sosiale, noe som hans oppførsel reflekterer... han høres temmelig barnslig ut når han går tilbake til barnehagestadie med å begynne med bæsj og promp og sånn.... 

Det er faktisk viktig å kunne være sammen med barn som er jevne når det gjelder sosial og emosjonell utvikling, mye viktigere enn det faglige...

Det kan være at han kjeder seg, men en løsning kan jo være at han får litt ekstra oppgaver da utenom det de andre har.

Anonymkode: 81863...d19

Han har flere fra barnehagen i klassen. Og nei, jeg har ikke lært ham matte, han har lært fra barne-tv, og er generelt veldig interessert i tall og bokstaver og snapper det fort opp.  

Ja han er barnslig, men er ikke alle 6-åringer det? Han er vel ikke den eneste som snakker om tiss og bæsj antar jeg. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noe annet som jeg tenker på kan være at han har autistiske trekk... altså det at han er så "skoleflink" og allerede kan 3. - 4. klassepensum virker det som.... De som har autistiske trekk er ofte veldig smarte, men sliter sosialt.. han har mange venner sier du, men de blir sliten av å ha for mange rundt se - 

å være sint og få sinneanfall er også vanlig hos autister... det kan være han har en mild utgave.

Anonymkode: 81863...d19

Man kan alltids stole på at noen trekker inn autisme som en mulig årsak....

Det er altså så lavmål basert på informasjonene som er gitt. 

Dersom noen skriver i forumet for kropp og helse at de har vondt i hodet, foreslår du da at det muligens er kreft, Tyfus eller AIDS? 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En grunn til at mange barn blir litt hissige etter skolestart er at selvbildet deres får seg en liten trøkk.

De føler seg store når de begynner på skolen. De har vært størst i barnehagen men så kommer de på skolen og er plutselig minst igjen og ingen små barn som ser opp til dem.

Det tar tid å finne sin nye rolle som liten skolegutt når en et helt barnehageår har vært en stor førskolegutt.

Anonymkode: cf79f...4e2

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, lady90 skrev:

Han har flere fra barnehagen i klassen. Og nei, jeg har ikke lært ham matte, han har lært fra barne-tv, og er generelt veldig interessert i tall og bokstaver og snapper det fort opp.  

Ja han er barnslig, men er ikke alle 6-åringer det? Han er vel ikke den eneste som snakker om tiss og bæsj antar jeg. 

27 minutter siden, MapleSirup skrev:

Man kan alltids stole på at noen trekker inn autisme som en mulig årsak....

Det er altså så lavmål basert på informasjonene som er gitt. 

Dersom noen skriver i forumet for kropp og helse at de har vondt i hodet, foreslår du da at det muligens er kreft, Tyfus eller AIDS? 

Jeg også tenkte at det var teit å dra frem autisme, men så leste jeg hva ts skrev her... Det kan jo være en ide å få ham utredet om ting ikke bedrer seg?

Anonymkode: 6481a...0f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg også tenkte at det var teit å dra frem autisme, men så leste jeg hva ts skrev her... Det kan jo være en ide å få ham utredet om ting ikke bedrer seg?

Han har gått på skole i 4-5 uker.

Jeg synes det er kjempedårlig gjort å tillegge han personlighetsforstyrrelser fordi han ikke er ferdig tilpasset.

I arbeidslivet heter det seg at man bruker minst 6 måneder på å bli kjent og god i jobben sin. Men en gutt på 6 bør utredes etter fire uker? Dårlig gjort.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, Rotemor skrev:

Han har gått på skole i 4-5 uker.

Jeg synes det er kjempedårlig gjort å tillegge han personlighetsforstyrrelser fordi han ikke er ferdig tilpasset.

I arbeidslivet heter det seg at man bruker minst 6 måneder på å bli kjent og god i jobben sin. Men en gutt på 6 bør utredes etter fire uker? Dårlig gjort.

Kanskje du trenger å gå innom Specsavers å skaffe deg briller, for jeg skrev om det ikke bedrer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker meg om tror jeg nok at det kan ha årsak i at han er sliten, så skal prøve å legge ham før og se om det hjelper. Men det at han ligger foran de andre er en annen sak. Jeg håper for hans skyld at han får ekstra oppgaver. Jeg vet heller ikke hva en normal førsteklassing kan, og hvor langt foran han er? Tviler på at han er autist, man kan vel være smart uten å blande inn autisme? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du trenger å gå innom Specsavers å skaffe deg briller, for jeg skrev om det ikke bedrer seg.

Det er jo ikke en relevant tankegang er poenget her!

Gutten viser helt normale reaksjoner, hvorfor skal man da tenke noe annet?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Maleficenta skrev:

Hvorfor SKAL han legge seg kl 7? Er bare i norge folk legger ungene bastant kl 7.

Fordi de fleste må opp gru tidlig og den alders gruppe der trenger 10-12 timer søvn? 

Endret av Outlander
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, lady90 skrev:

Når jeg tenker meg om tror jeg nok at det kan ha årsak i at han er sliten, så skal prøve å legge ham før og se om det hjelper. Men det at han ligger foran de andre er en annen sak. Jeg håper for hans skyld at han får ekstra oppgaver. Jeg vet heller ikke hva en normal førsteklassing kan, og hvor langt foran han er? Tviler på at han er autist, man kan vel være smart uten å blande inn autisme? 

De fleste smarte barn har da ikke autisme eller noen som helst annen diagnose. De er bare våkne og lærevillige.

Lærere har forresten plikt til å tilpasse opplæringen for alle barn, både de som trenger ekstra støtte, og de som ligger foran. Jeg har også en 1.klassing som ligger foran de andre. Dette gav jeg beskjed om til læreren allerede i vår. Læreren sier at de holder på med kartlegging, og dette tar naturligvis litt tid, men at de absolutt skal ha differensierte oppgaver. De bruker en del ipad i undervisningen, og der styrer jo ungene litt selv hva slags nivå de gjør på oppgavene (barna er overbeviste om at de spiller dataspill, men egentlig er det jo digitale pedagogiske oppgaver med litt morsomt brukergrensesnitt). Guttungen har også selv spurt læreren om å få ekstra lekser, og da har han fått noen ark med matteoppgaver for 2. klasse. 

Det er slitsomt å begynne på skole, det er en voldsom omveltning. Barna kan bruke lang tid på å bare lære å gå på skole. Det høres ut som at ditt barn sliter litt med den overgangen. Jeg er ikke overbevist om at det (lave) faglige nivået og mangel på utfordringer er grunnen til at han mistrives, men det kan være verdt å nevne for læreren. Det er vanskelig for deg (og meg) å vite nøyaktig hvor langt foran våre barn er, men det vet jo læreren mest om, så det er nok på tide at du tar en prat med han/henne.

Anonymkode: b2343...fdc

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han bør legge seg noe tidligere, da han nok får litt for lite søvn. Siden han bruker lang tid på å sovne, kan det tyde på at dere må sette ned tempoet på kvelden. Det virker som at han er veldig opptatt av skjerm, så dere bør vurdere å ikke ha på TV eller ha PC eller nettbrett tilgjengelig siste halvtimen før han skal på badet. Benytt heller anledningen til å lese høyt for gutten.

Overgang fra barnehage til skole er stor, fra stort sett bare lek og moro til i stor grad å skulle måtte sitte stille, være stille og jobbe i lengre økter, med kun korte friminutt til å få avreagert. I tillegg har han gått fra å være eldst og konge på haugen til å være yngst. Og for en førsteklassing vil elevene på mellomtrinnet være både store og høylytte, rett og slett ganske skumle.

Jeg syns for øvrig at lillesøster må lære seg at turen hjem fra skolen er en ren transportetappe. For gutten er helt klart fryktelig sliten, og må få komme hjem så fort som mulig uten å måtte vente på lillesøster. 

Ellrrs anbefaler jeg at du kontakter kontaktlærer og ber om en samtale, hvor du kan få tatt opp bekymringene dine og få hørt hvor han ligger faglig, og hvordan han fungerer sosialt.

Anonymkode: 7a4b9...54c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den Saturday, September 17, 2016 at 14.22, Outlander skrev:

Fordi de fleste må opp gru tidlig og den alders gruppe der trenger 10-12 timer søvn? 

Hvorfor legger de ikke unger så idlig i alle land da? Tviler på at de trenger hele 12 timers søvn. Det vil jeg se kilder på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AdeleneMay
Den 15.9.2016 at 21.41, lady90 skrev:

6-åringen begynte på skole nå, og merker at han er veldig amper og sinna hele tiden. Når vi går hjem er han bare sutrete og nekter å stoppe så lillesøster skal få se på noe som helst langs veien, han sutrer og klager i ett sett. Når vi kommer inn døra maser han om å få sitte på nettbrettet med en gang og alt er galt. Han sier han hater skolen og skulle ønske han kunne gå på en annen skole (skolen hans er under ombygging og ikke ferdig før etter jul), så sier han at han skulle ønske at skolen hans var ferdig for den andre er så barnslig osv osv. Han kaller oss rompe, bæsj osv hele tida og er ikke spesielt grei å ha med å gjøre. Han repeterer hver dag at skolen er såå kjedelig for alt er så lett og han kan alt. Jeg tror ikke han får brukt seg nok, han kan både lese og skrive og regne ganske kompliserte regnestykker (tror jeg iallefall...han kan f.eks. 5x2, 9-3, 20:2, t.o.m 2000-1999). Han lå langt foran de andre i barnehagen. Nå er alt urettferdig også fordi lillesøster gjør morsomme ting i barnehagen, f.eks. høstfest osv. mens han bare må gjøre kjedelige oppgaver som han sier. I tillegg klager han på at han må være ute på SFO i flere timer (han er ikke så glad i å være ute alltid). Han legger seg til samme tid som før, men er alltid trøtt om morgenen. Vi skal prøve å legge ham før nå, men det virker ikke som det er hovedgrunnen. .Det virker som han syns det bare er kjedelig fordi han kan alt. Har han krav på ekstraoppgaver e.l.? Han elsker å gjøre oppgaver, men de han har nå tar han på 10 sekunder, så det er ikke noe utfordrende.

Søk opp evnerike barn på Google. 

Sjekk ut nettsidene til lykkeligebarn.no - der kan man ta kontakt med de for gode råd. Hvis barnet er et såkalt evnerikt barn er det svært viktig at skolen tar dette på alvor og tilrettelegger! Det er ikke det samme som autisme (ser noen nevner det her) eller å være over snittet flink. Men noen barn tenker og fungerer rett og slett annerledes enn andre og det trengs voksne med kunnskap om hvordan dette kan håndteres best mulig. Er ikke skolen villig til å tilrettelegge og dette fortsetter/eskalerer de neste årene vil jeg råde dere til å bytte skole om dere så må flytte utenlands!

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AdeleneMay skrev:

Søk opp evnerike barn på Google. 

Sjekk ut nettsidene til lykkeligebarn.no - der kan man ta kontakt med de for gode råd. Hvis barnet er et såkalt evnerikt barn er det svært viktig at skolen tar dette på alvor og tilrettelegger! Det er ikke det samme som autisme (ser noen nevner det her) eller å være over snittet flink. Men noen barn tenker og fungerer rett og slett annerledes enn andre og det trengs voksne med kunnskap om hvordan dette kan håndteres best mulig. Er ikke skolen villig til å tilrettelegge og dette fortsetter/eskalerer de neste årene vil jeg råde dere til å bytte skole om dere så må flytte utenlands!

Lykke til :)

Ja, herregud. er han ikke autist så er han et mirakel...

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest AdeleneMay
30 minutter siden, MapleSirup skrev:

Ja, herregud. er han ikke autist så er han et mirakel...

Heisann! 

Mirakel vil jeg ikke si akkurat. Men at vi mennesker har varierende grad av intelligens er et faktum. Noen har høyere intelligens enn andre. Å være smartere enn gjennomsnittet kan by på utfordringer. Fordi man har evne til å se løsninger, vinklinger og svar som for andre med lavere intelligens ikke er like synlige :) 

Samtidig er man fortsatt et barn, med livserfaring til et barn og et ønske om å bli sett, hørt og passe inn i et fellesskap. Det kan by på utfordringer for barn med høyere intelligens. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AdeleneMay skrev:

Heisann! 

Mirakel vil jeg ikke si akkurat. Men at vi mennesker har varierende grad av intelligens er et faktum. Noen har høyere intelligens enn andre. Å være smartere enn gjennomsnittet kan by på utfordringer. Fordi man har evne til å se løsninger, vinklinger og svar som for andre med lavere intelligens ikke er like synlige :) 

Samtidig er man fortsatt et barn, med livserfaring til et barn og et ønske om å bli sett, hørt og passe inn i et fellesskap. Det kan by på utfordringer for barn med høyere intelligens. 

Han har gått på skolen i 4 uker!!

Å antyde høyintelligent er akkurat like dumt som å foreslå autisme. 

Lite intelligente forslag/konklusjoner her...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi hatt samtale med lærer og han er en sosial gutt som alle samler seg rundt, ingen problemer der altså. Han er skarp, og får ekstraoppgaver framover. Læreren ble veldig glad for at vi fortalte at han kjedet seg og skulle ta tak i det med en gang. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skal dere selvfølgelig ta opp med klassekontakten. De bruker litt tid i starten for å kartlegge nivået på alle elevene, og kommer nok helt sikkert til å tilpasse etter hvert, men gi gjerne tilbakemelding om at han trenger tilpasning allerede nå. Og hør også om han har funnet seg godt tilrette på skolen, har han fått venner? Trives han? Det hørers ut som det er mer en bare dårlig tilpasning som kan ligge bak misnøyen her. Har han  hatt med venner hjem?

Har selv 6 åring som har begynt på skolen nå. Hadde foreldresamtale på mandag, og de hadde fint fanget opp at vår gutt er laaaangt framme i regning, så han får allerede tilpasset oppgaver til hans nivå. De har også tilpasset leseleksene, slik at de som kan lese får tekster de skal lese, mens andre bare øver på korte ord.

Men ellers er jeg enig i leggetiden her. Vår gutt må også opp 06.40, og han er i seng senest 19.30. Han trenger den søvnen. Har to eldre barn også, og det med nok søvn har jeg erfart er utrolig viktig. Og nei, det er ikke sånn at 6-åringer MÅ i seng til kl 19. (den gjelder vel heller for barn i barnehagealder). Men barn som skal tidlig opp må tidlig i seng. Altså en 6-åring som ikke står opp før kl 07.30 feks kan fint legge seg kl 20. Men om barnet er trøtt så er det et tegn på at det sover for lite. Og om det bruker lang tid på å sovne så bør man også se på aktivitetene før legging.(i tillegg til det faktum at overtrette barn gjerne sliter med å sovne) Ro ned tempoet. Skjermtid rett før legging er ikke alltid positivt. Vi bruker siste halvtime til kveldsmat, kveldsstell og lese bok. Fungerer veldig godt.

Anonymkode: 0608c...fda

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...