Gå til innhold

Kvinner; syns dere det er viktig at barnet deres har mannlige rollemodeller i barnehage og skole?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mange som sier at mannlige rollemodeller er viktige, at det er positivt å ha dem rundt. Men ingen sier noe om hvorfor. Jeg har ikke barn selv, så jeg vet ikke hvorfor det er viktig at rollemodellene må være av ulike kjønn. For meg virker det mer logisk at personligheten teller mest. At følsomme barn trekker til følsomme voksne, at "logiske" barn trekker til logiske voksne. Kanskje det er oftere at man har noe til felles med den av samme kjønn, men utenom det...

Anonymkode: 6b945...879

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Psychonaut

Jeg syns egentlig ikke at foreldre som velger å plassere ungene sine i offentlige institusjoner som barnehage og SFO har noen moralsk rett til å i det hele tatt ta ordet "rollemodell" i sin munn. I utgangspunktet er det foreldrene selv som sitter i den mest gunstige posisjonen for å kunne være rollemodeller for sine egne barn. Det er disse barna i utgangspunktet ser opp til, de er rollemodeller "by default". Og alt de trenger å gjøre er å bruke tid med dem. Når mange foreldre da heller velger å satse på egne karrierer,  hus og to biler mens de plasserer ungene i barnehage og SFO, bør de heller ikke ha noe de skulle ha sagt i forhold til "gode" og "dårlige" rollemodeller ungene måtte finne andre steder.

Enhver kan kun være rollemodell i forhold til sine egne verdier i livet, ikke alle andres. Så f.eks. en hasjrøykende rocker som jobber i barnehage vil være en rollemodell for sin måte å være på, sin måte å tenke på og sin livsstil. Liker en ikke det, ja så får en begynne å ta foreldreansvaret sitt seriøst. En ting er i hvert fall sikkert: Om ikke ungene dine ser på deg som sin fremste rollemodell i livet, snarere enn barnehageonkler og tanter, samt diverse kjendiser og artister, da har du feilet grovt som forelder.

Endret av Psychonaut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 16.9.2016 at 21.15, Marie90 skrev:

En god mannlig rollemodell er kjempeviktig, men jeg tror ikke en mannlig barnehageassistent eller lærer kan erstatte en far. Det viktigste valgt man tar er hvem man velger som far til sine barn. 

Forsåvidt riktig, foreldrene er alltid de viktigste rollemodellene for barn.

Men du mener dette ikke er viktig i barnehage eller skole, så lenge barna har en god rollemodell i faren sin?

Jeg tenker at i skolen så skal man dekke elevers behov. Jeg tror ikke at et personell med bare kvinner eller bare menn vil kunne dekke behovene til elevene. Man trenger en balanse.

Enkelte elever har lettere for å støtte seg til en voksen av samme kjønn, derfor er det viktig at begge kjønn er representert.

Anonymkode: fc9c4...5d2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja!

Det burde vært 50/50

Og da kunne man brukt litt kvotering synes jeg, men da kun om det var snakk om en mann og dame som var nokså like i kompetanse. 

Anonymkode: 8a3ec...3fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...