Gå til innhold

Religionskritikk = rasisme?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg ser at det er nå i de senere år vanlig å definere religionskritikk, da spesielt rettet mot islam, som rasisme. 

Dette er et stort skritt tilbake fra det opplyste samfunnet. Under opplysningstida var da religionskritikk en svært essensiell del av utviklingen av samfunnet. Venstrepartiene roper opp om frihet, likeverd, ytringsfrihet og kritisk tankegang. Men når det gjelder kritikk av islam som religion roper de opp om rasisme.

Det er svært farlig å definere religionskritikk som rasisme. 

Om vi ikke kan kritisere religion mer hvilken retning vil da samfunnet ta? Vil vi bli tatt tilbake i tid og bli pålagt religiøse normer og regler?

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan kan det være rasisme? Det er jo mange hvite som er muslimer også. Og det er mange som er mørke i huden som kritiserer Islam. Den skjønte jeg ikke; det må være noen svært uintelligente personer som kaller det rasisme ;)

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil aldri slutte å kritisere og å kjempe i mot kristendommen og islam. Det vil aldri bli rasisme og gå i mot disse religioner. Det vil heller aldri bli rasisme og gå i mot AP, FrP osv. eller den politiske islam og symboler som hijab.

• Liker 3
Gjest Aragorn II Elessar
Skrevet

Rasisme har ingen betydning lenger. Ordet er så misbrukt at det ikke betyr noe lenger.

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Nei, kritisering av religion har ingenting med rasisme å gjøre.  Ordet rasisme blir misbrukt som hersketeknikk.

Skrevet

Hvis man hevder en religion er bedre enn en annen kan man kanskje kalle det religionssjåvinisme, men rasisme har i utgangspunktet ingenting med religion å gjøre.

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig ikke. Mange blander begrepene. Religion og rase er to forskjellige ting. Kritikk av religion har ingenting med rasisme å gjøre. Veldig mange ser ikke forskjell mellom rasisme og diskriminering heller. Folks uvitenhet er påfallende og litt morsom. :) 

• Liker 2
Skrevet
10 timer siden, Aragorn II Elessar skrev:

Rasisme har ingen betydning lenger. Ordet er så misbrukt at det ikke betyr noe lenger.

Akkurat det rasister ofte sier. Ordet rasist kommer til å bestå uansett hva du og dine likesinnede mener :) 

Anonymkode: 6a63c...c35

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat det rasister ofte sier. Ordet rasist kommer til å bestå uansett hva du og dine likesinnede mener :) 

Jeg mistenker at du og dine likesinnede har ødelagt ordet ved å misbruke det.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har vært veldig kritisk til religioner og har aldri blitt kalt rasist.

Gjest Aragorn II Elessar
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kalte du meg akkurat rasist fordi jeg skrev at ordet blir misbrukt ?

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ordet rasisme består, men dessverre så har det liten betydning lenger, om du og dine likesinnede bruker det om religionskritikk.

Hvorfor ikke heller gå en del år tilbake i tid og kalle det blasfemi?

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ordet rasist vil alltid bestå. Rasisme er alvorlig -  å se seg selv overlegen og mer verdifull enn andre pga rase eller etnisitet. Dette er et ord vi trenger. Problemet er at ordet blir brukt av personer som ikke forstår hva en rasist virkelig er. 

Anonymkode: e54c3...16a

• Liker 3
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ordet rasist vil alltid bestå. Rasisme er alvorlig -  å se seg selv overlegen og mer verdifull enn andre pga rase eller etnisitet. Dette er et ord vi trenger. Problemet er at ordet blir brukt av personer som ikke forstår hva en rasist virkelig er. 

Å se seg selv overlegen pga rase er en uting. Men når kultur og religion blir sauset inn i samme slengen har man sporet litt av i en annen retning. Kultur og religion er begge uttrykk for en samling av ideer. At en idé kan være overlegen en annen tror jeg de færreste vil si seg uenig i. Rasemessig overlegenhet og idémessig overlegenhet er to ganske forskjellige ting. Iblandes sistnevnte i rasismebegrepet endrer uttrykket betydning slik at tyngden av begrepet faller betraktelig. Da tror jeg ikke de fleste vil oppfatte rasisme like alvorlig lenger. Da risikerer man kanskje at man må finne på nye uttrykk for å skille de to fra hverandre igjen.

Skrevet
8 minutter siden, Klossmajor skrev:

Å se seg selv overlegen pga rase er en uting. Men når kultur og religion blir sauset inn i samme slengen har man sporet litt av i en annen retning. Kultur og religion er begge uttrykk for en samling av ideer. At en idé kan være overlegen en annen tror jeg de færreste vil si seg uenig i. Rasemessig overlegenhet og idémessig overlegenhet er to ganske forskjellige ting. Iblandes sistnevnte i rasismebegrepet endrer uttrykket betydning slik at tyngden av begrepet faller betraktelig. Da tror jeg ikke de fleste vil oppfatte rasisme like alvorlig lenger. Da risikerer man kanskje at man må finne på nye uttrykk for å skille de to fra hverandre igjen.

Den moderne definisjonen av rasisme innebefatter også kulturuell tilhørighet. Jeg syns ikke det utgjør noe problem siden det fortsatt handler om å rangere seg selv overlegen i verdi. Som om i: jeg som er norsk er mer verdt enn en muslim. Det er rasisme. Derimot, å kritisere muslimer for klesplagg, skikker eller levemåte har ingenting med rasisme å gjøre. 

• Liker 1
Skrevet

Jessir,

Religionskritikk = rasisme.

Satt i system av selveste Store norske leksikon: Det moderne rasismebegrepet, ofte kalt nyrasisme, inkluderer andre egenskaper ved mennesker enn rase, som kulturell tilhørighet. Da kan rasisme forstås som at noen mennesker med en annen kultur er av mindre verdi enn andre.

https://snl.no/rasisme

Er du ateist er du nærmest per def rasist, siden du synes religion er noe stort tull.

Det eneste saliggjørende er en altomfattende kulturrelativisme, der du omfavner kulturer tror på gud, ikke tror på gud, godtar homofile, steiner homofile, har lovgivning mot incest, fronter barnebruder. Det kan være nyttig å ringe Per Fugelli for ytterligere råd.

Mvh... rasist? 

Anonymkode: d44f2...b5b

Skrevet
Sitat

Store norske leksikon: "Diskriminering av minoriteter kan også ta utgangspunkt i religion, språk og kultur, og grensene til populære raseforestillinger kan her være flytende. Det er ulikt syn i fagmiljøene på om slik diskriminering også bør sees som en form for rasisme eller om det snarere dreier seg om nasjonalisme, etnosentrisme eller fremmedfrykt.

Man har i den forbindelse lansert begrepet nyrasisme som betegnelse på et sett av kulturelt begrunnede holdninger og verdier som bygger opp om motstand mot innvandring av ikke-vestlige flyktninger og innvandrere. Dette skjer gjerne ut fra tanken om at befolkningen i en nasjon bare kan være i fredelig harmoni med seg selv når den er kulturelt ensartet og at etnisk og kulturelt mangfold nødvendigvis vil medføre økt vold og uro."

Store Norske Leksikon skriver altså på sin side om rasisme at det hersker ulike syn i fagmiljøene om diskriminering på bakgrunn av religion, språk og religion bør sees som en form for rasisme. "Nyrasisme" og "moderne rasisme" ser her ut til å være begreper som har blitt lansert fordi fagmiljøene ikke kommer til enighet om rasisme skal omfatte religion, språk og kultur eller ei. Da må jo nødvendigvis "nyrasisme" eller "moderne rasisme" være å anse som et adskilt begrep fra rasisme. Folk som har for vane å diskriminere på bakgrunn av religion, språk og/eller kultur kan dermed ikke med rette omtales som rasister. Skal man være korrekte må de jo da være "nyrasister" eller "moderne rasister".

Nyrasisme ser ut til å forholde seg til rasisme omtrent som fotballgolf forholder seg til fotball og golf. Hadde man heller valgt å kalle fotballgolf for "nyfotball", "moderne fotball", "nygolf" eller "moderne golf" ville det uansett verken vært fotball eller golf. En fotballgolfspiller er ikke nødvendigvis en golfspiller eller fotballspiller.

Skrevet

Kommer åpenbart ann på hvor folk vil med det hen. Jeg ser mange argumenter som er nedsettende mot arabere som usiviliserte osv. Selv om det helt klart ikke er slik at å være arabisk er identisk med å være muslim. Dette tror jeg slett ikke kan ansees som noe annet enn rasistisk, fordi man tillegger en hel etnisk gruppe egenskaper som dumme og usiviliserte. Ikke minnst kommer det ann på hvem som er negativt innstilt til islam. Jeg går nærmest ut ifra at mange nynazister og rasister ikke nødvendigvis er positive til hverken jødedommen eller islam, men også av helt andre grunner enn det f eks Richard Dawkins er(synet på dem som 'fremmede' religioner, vs å kritisere det negative selve religionen står for). 

Er man bare negativt innstilt til alle muslimer, ville jeg egentlig bare kalt det dømmende. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jessir,

Religionskritikk = rasisme.

Satt i system av selveste Store norske leksikon: Det moderne rasismebegrepet, ofte kalt nyrasisme, inkluderer andre egenskaper ved mennesker enn rase, som kulturell tilhørighet. Da kan rasisme forstås som at noen mennesker med en annen kultur er av mindre verdi enn andre.

https://snl.no/rasisme

Er du ateist er du nærmest per def rasist, siden du synes religion er noe stort tull.

Det eneste saliggjørende er en altomfattende kulturrelativisme, der du omfavner kulturer tror på gud, ikke tror på gud, godtar homofile, steiner homofile, har lovgivning mot incest, fronter barnebruder. Det kan være nyttig å ringe Per Fugelli for ytterligere råd.

Mvh... rasist? 

Anonymkode: d44f2...b5b

Man trenger ikke synes religion er tull fordi man er ateist, og man kan synes det er tull uten å være ateist. Ateist betyr bare at man ikke tror på Gud eller det overnaturlige. Derav navnet. Teisme er troen på en guddom, mens ateisme blir derfor det motsatte. Jeg kan f eks se at Jesus er en skikkelse som blir fremholdt som god, og at det er mye beundringsverdig ved hva han forkynte i Bibelen, uten at jeg tror på Gud, eller at Jesus gikk på vannet, osv. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...