AnonymBruker Skrevet 12. september 2016 #1 Del Skrevet 12. september 2016 Ja, hva slags? Anonymkode: b2b51...7db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lofilteret Skrevet 12. september 2016 #2 Del Skrevet 12. september 2016 Sikkert mye mer enn jeg kommer på, men det verste er å bli oversett. Opplevde det mye av ei i svigerfamilien. Hun så ikke på meg, hørte ikke på meg og snakket ikke til meg, men desto mer til alle andre. Ganske kjipt, spesielt når man er "ny". På jobb (som nyansatt) opplevde jeg til min store overraskelse at en av de jeg trodde var en god kollega stadig vekk fremstilte mine ideer og forslag som sine på møter med ledelsen. Holdt på å falle av stolen første gang, men så lærer man jo å ikke dele da. Kommer ikke på noe mer i farta, så jeg har sikkert ikke vært utsatt for så mye - iallefall ikke som jeg har brydd meg om. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2016 #3 Del Skrevet 12. september 2016 Av en tidligere venninne: Lo av enkelte av mine utsagn for å gjøre det jeg sa uviktig. Jeg kuttet henne ut av andre årsaker, men når jeg ser tilbake innser jeg at hun ikke behandlet meg særlig bra. Ellers holder jeg meg som regel unna mennesker som tyr til slike hersketeknikker, så langt det lar seg gjøre. Søsteren min bruker noen ganger det på meg, og samme med meg på henne. Det blir litt annerledes da det gjerne er dustete krangler om bagateller. Jeg pleier å ignorere henne, mens hun pleier å håne det jeg sier (ved å imitere meg o.l.). Heldigvis skjer ikke det så mye lenger. Det er også flere mennesker som er veldig overkjørende, særlig overfor de som er litt mer tilbakeholdne og respekterer andres snakketid. De holder jeg meg som regel unna, men i studie- og/eller arbeidssammenheng blir det fryktelig slitsomt. Jeg fryder meg alltid over når jeg ikke kommer på gruppe med en av disse menneskene. Anonymkode: d7649...1e5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saphyria Skrevet 12. september 2016 #4 Del Skrevet 12. september 2016 Vel, her inne opplever man alle typene Kommer ikkje på noen spesielle hendelser, men vet eg har vært borti folk som har prøvd å påføre skam/skyld, latterliggjøring, ignorere/overse fullstendig og slike som fordømmer deg uansett hva pokker du gjør. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NotNaomi Skrevet 12. september 2016 #5 Del Skrevet 12. september 2016 Det går på alder,kjønn og etnisitet. Som at "voksne"folk "bør oppføre seg og vite bedre". ( selv om alder ikke er vesentlig i det hele tatt ) Som "at du som er kvinne" ikke bør mene visse ting. ( som å forsvare menn i gitte tilfeller ). Og som " at du som nordmann " ikke bør være velvillig til innvandrere osv,samt ikke kritisere nordmenn for diskriminering " (selv om jeg er i mot det uansett hvem som diskriminerer,også innvandrerne ). Nå blir det jo sagt på den måten at en er " dum " om en mener og sier det jeg gjør. Dum eller illojal. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2016 #6 Del Skrevet 12. september 2016 "Du er for ung (jeg var 28, hun var 37).. Når jeg er 37 kommer jeg til å like sladder. Anonymkode: b245a...7f6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2016 #7 Del Skrevet 12. september 2016 Svigermor kjører hele pakka med triks på meg hver eneste gang vi treffes. Enten er jeg latterlig og dum eller så er jeg så altfor fin og flott på det at hun latterliggjør meg på den måten. Det er konstant himling med øynene, kremting og hånlatter. Alt jeg gjør er rart, dumt, mistenkelig, osv.. Jeg er altfor spesiell, råflott og elendig samtidig. Mannen min og jeg har vært gift i 14 år, og dette har pågått fra dagen vi giftet oss. Dessverre for svigermor så er jeg ikke noe skjelvende aspeløv som knekker sammen av dette. Jeg er vennlig, kort og høflig tilbake, og holder distansen mens mannen min og jeg synes synd henne som føler seg så maktesløs og usikker at hun fortsetter med dette fremdeles. Anonymkode: a4c81...bd6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lofilteret Skrevet 12. september 2016 #8 Del Skrevet 12. september 2016 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Svigermor kjører hele pakka med triks på meg hver eneste gang vi treffes. Enten er jeg latterlig og dum eller så er jeg så altfor fin og flott på det at hun latterliggjør meg på den måten. Det er konstant himling med øynene, kremting og hånlatter. Alt jeg gjør er rart, dumt, mistenkelig, osv.. Jeg er altfor spesiell, råflott og elendig samtidig. Mannen min og jeg har vært gift i 14 år, og dette har pågått fra dagen vi giftet oss. Dessverre for svigermor så er jeg ikke noe skjelvende aspeløv som knekker sammen av dette. Jeg er vennlig, kort og høflig tilbake, og holder distansen mens mannen min og jeg synes synd henne som føler seg så maktesløs og usikker at hun fortsetter med dette fremdeles. Anonymkode: a4c81...bd6 Ja det opplevde jeg også med min (eks)svigermor. Hun syntes f.eks jeg var fisefin som tok opp matrester fra vasken med papir og ikke med hendene og kommenterte det med noe som "det der må du ha lært av din pripne mor" - ikke i positiv forstand. Har utallige sånne stikkere - men jeg vet ikke om man kan kalle det hersketeknikker? Ble mer som nedpsyking når hun stadig latterliggjorde måten jeg behandlet barna, at puppene forsvant da jeg ble tynn etter fødsel og amming. Uansett, bortsett fra disse lite hyggelige kommentarene var vi faktisk veldig gode venner og tilbrakte mye tid sammen. Jeg tror alt i alt at jeg var såpass trygg på meg selv at jeg tålte det. Og så hadde hun mange andre gode sider. Men, jeg lurer mange ganger på hvorfor hun var sånn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linsejesus Skrevet 12. september 2016 #9 Del Skrevet 12. september 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, hva slags? Anonymkode: b2b51...7db Kniv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2016 #10 Del Skrevet 12. september 2016 Usynliggjøring, latterliggjøring, påføring av skyld og skam, ikke få de arbeidsoppgavene jeg var ansatt til (fikk de verste oppdragene og ble oppfordret til å si opp) Påføring av skam var verst, og merker fremdeles at to i familien ikke har forandret seg. Det er så ille at jeg har lyst å kutte ut kontakt så langt det lar seg gjøre siden begge er kronisk syke. Anonymkode: 50d71...d69 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aragorn II Elessar Skrevet 12. september 2016 #11 Del Skrevet 12. september 2016 Den mest vanlige er jo disse Bittepikk bittermann mannsjåvinist kvinnehater Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fuglekvitter__ Skrevet 12. september 2016 #12 Del Skrevet 12. september 2016 3 timer siden, NordTroll skrev: Vel, her inne opplever man alle typene Kommer ikkje på noen spesielle hendelser, men vet eg har vært borti folk som har prøvd å påføre skam/skyld, latterliggjøring, ignorere/overse fullstendig og slike som fordømmer deg uansett hva pokker du gjør. Det minner meg litt om hun som plutselig er freelance journalist i VG, nei eh forfatter i DN med 5 hemmelige twitterkontorer. Mina - "journalisten". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2016 #13 Del Skrevet 12. september 2016 Når jeg snakker med en person på tomannshånd, og denne personen påstår at ett eller annet viss nok er helt super fantastisk. Pluss at man ramser opp grunner til at ting og tang er så vanvittig bra. Men dersom vi snakker fleire sammen i gruppe. Så kan den samme personen (helt ut av det blå) påstå at de samme tingene som man tidligere hadde snakket veldig varmt om, egentlig var forbanna elendig. Dersom jeg prøver å spørre "mente ikke du at de tingene var så bra da?" og jeg forsøker å nevne ett par ting som denne personen tidligere hadde brukt som positive argumenter. Men da får jeg umiddelbart huden full tilbake, om hvor latterlig og idiotisk jeg. I tillegg påstår de at jeg viss nok forsøker å "legge ord i munnen på dem" Anonymkode: 6f1e8...fa0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saphyria Skrevet 12. september 2016 #14 Del Skrevet 12. september 2016 47 minutter siden, fuglekvinnen__ skrev: Det minner meg litt om hun som plutselig er freelance journalist i VG, nei eh forfatter i DN med 5 hemmelige twitterkontorer. Mina - "journalisten". Hæ? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2016 #15 Del Skrevet 13. september 2016 To typer hersketeknikk går igjen: Å få ting til å handle om meg, i stedenfor vedkommende. Her er sjefen min flink på slike ting. Har man noe kritikk å komme med, og legger det frem for ham, er han rask til å snu på dette, og påføre kritikeren skyld og skam ved å si "dette er bare en jobb", "må ikke sutre" osv. Slår aldri feil og det vet han. Å snakke ned til folk, og stakkarsliggjøre dem. "Stakkars deg, som må igjennom dette" Usikker på om denne formen for hersketeknikk er tilsiktet eller utilsiktet, men å bli stakkarsliggjort er ..litt hmm-hmm. Anonymkode: d9c3f...030 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pautina Skrevet 14. september 2016 #16 Del Skrevet 14. september 2016 Godt voksne menn I jobbsituasjon som kaller meg "lille venn" er tross alt ikke så lenge til jeg blir 40 .... (liker å svare med "søte deg" eller noe like teit slik at det høres hvor dumt det er Kommentarer om klær utseende som enten er litt grove så du skal vippes av pinnen, eller veldig søte så det underminerer meg på samme måte som lille venn..... jada jobber I mannsdominert miljø (Ja den var nusselig den skjorten din også da....) Å heve stemmen samtidig som man står unaturlig nærme og eller over meg.... (veldig effektivt å reise seg opp hvis de står over, eller ta enda ett skritt nærmere, da blir det så unaturlig nærme at de må ta ett skritt tilbake...) "Men du, nå må du høre", hvis man akkurat har sagt seg uenig...som om jeg ikke hørte deg første gang siden jeg kan finne på å være uenig... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Enhorning Skrevet 14. september 2016 #17 Del Skrevet 14. september 2016 Bli oversett, ignorert og utestengt av vennegjengen, og når jeg prøver å konfrontere dem hevder de at jeg har ignorert og unngått dem. Vet ikke om det er en hersketeknikk, men det er fryktelig sårende og frustrerende. Og man mister alt mot til å forklare selv hvis man prøver, for de hører ikke på deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå