AnonymBruker Skrevet 10. september 2016 #21 Skrevet 10. september 2016 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor mange tråder har du siste uken laget på dette temaet? Fikk du ikke nok svar i den forrige tråden? Les den på nytt, du. Anonymkode: aa3e5...b58 Eeeeller du kan se en annen vei om du ikke har noe å bidra med TS, det er mange som er negative til hva som blir kalt en "trend-diagnose" høysensitiv, samtidig så er det faktisk et uttrykk brukt de som jobber med barn, dog er det ikke en diagnose. Det finnes helt klart barn som er mer sensetive for omgivelsene og inntrykk enn andre og da finner jeg det ikke så unaturlig å bruke utrykket høysensitiv. Vi har et slikt barn i nær familie, h*n reagerer bla på høye lyder (holder seg for ørene, vil vekk fra situasjonen og blir engstelig) stressende situasjoner, veldig følsom og veldig var på det som skjer rundt h*n etc. Særlig ved høye lyder og ting som gjør h*n engstelig må det trygges kontinuerlig. Ingen diagnoser og har fått oppfølgning i barnehagen. Begynte på skolen nå i høst, det ble vurdert om h*n skulle holdes igjen ett år. Får som sagt oppfølgning, ikke foreldrene som har funnet "diagnosen" høysensitiv, her er det er apparat rundt. Jeg har merker at ting har blitt verre og verre og jeg har mye vondt av dette barnet, andre barn reagerer og det merkes nok mer i en skolesituasjon. Det som hjelper med akkurat dette barnet er å trygge h*n i de situasjoner som oppstår, men akkurat dette med lyd feks er jo ikke alltid til å unngå Anonymkode: 6e10f...f45
AnonymBruker Skrevet 10. september 2016 #22 Skrevet 10. september 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Eeeeller du kan se en annen vei om du ikke har noe å bidra med TS, det er mange som er negative til hva som blir kalt en "trend-diagnose" høysensitiv, samtidig så er det faktisk et uttrykk brukt de som jobber med barn, dog er det ikke en diagnose. Det finnes helt klart barn som er mer sensetive for omgivelsene og inntrykk enn andre og da finner jeg det ikke så unaturlig å bruke utrykket høysensitiv. Vi har et slikt barn i nær familie, h*n reagerer bla på høye lyder (holder seg for ørene, vil vekk fra situasjonen og blir engstelig) stressende situasjoner, veldig følsom og veldig var på det som skjer rundt h*n etc. Særlig ved høye lyder og ting som gjør h*n engstelig må det trygges kontinuerlig. Ingen diagnoser og har fått oppfølgning i barnehagen. Begynte på skolen nå i høst, det ble vurdert om h*n skulle holdes igjen ett år. Får som sagt oppfølgning, ikke foreldrene som har funnet "diagnosen" høysensitiv, her er det er apparat rundt. Jeg har merker at ting har blitt verre og verre og jeg har mye vondt av dette barnet, andre barn reagerer og det merkes nok mer i en skolesituasjon. Det som hjelper med akkurat dette barnet er å trygge h*n i de situasjoner som oppstår, men akkurat dette med lyd feks er jo ikke alltid til å unngå Anonymkode: 6e10f...f45 Send barnet til BUP så fort som mulig og få det utredet! Som du ser her, så er "diagnosen" eller "personlighetstrekket" høysensitiv lite nyttig. Anonymkode: c18ae...ee5
AnonymBruker Skrevet 10. september 2016 #23 Skrevet 10. september 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eeeeller du kan se en annen vei om du ikke har noe å bidra med TS, det er mange som er negative til hva som blir kalt en "trend-diagnose" høysensitiv, samtidig så er det faktisk et uttrykk brukt de som jobber med barn, dog er det ikke en diagnose. Det finnes helt klart barn som er mer sensetive for omgivelsene og inntrykk enn andre og da finner jeg det ikke så unaturlig å bruke utrykket høysensitiv. Vi har et slikt barn i nær familie, h*n reagerer bla på høye lyder (holder seg for ørene, vil vekk fra situasjonen og blir engstelig) stressende situasjoner, veldig følsom og veldig var på det som skjer rundt h*n etc. Særlig ved høye lyder og ting som gjør h*n engstelig må det trygges kontinuerlig. Ingen diagnoser og har fått oppfølgning i barnehagen. Begynte på skolen nå i høst, det ble vurdert om h*n skulle holdes igjen ett år. Får som sagt oppfølgning, ikke foreldrene som har funnet "diagnosen" høysensitiv, her er det er apparat rundt. Anonymkode: 6e10f...f45 Jeg lurer på om jenter har lettere får å bli stemplet som høysensitive, men så egentlig har de autisme. Anonymkode: 11ed4...310 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2016 #24 Skrevet 10. september 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurer på om jenter har lettere får å bli stemplet som høysensitive, men så egentlig har de autisme. Anonymkode: 11ed4...310 Ja, eller ADD, angst eller depresjon. Anonymkode: c18ae...ee5
Freshsister Skrevet 10. september 2016 #25 Skrevet 10. september 2016 22 minutter siden, Tibbie skrev: Herlighet. KG-brukere har et stort talent for å finne måter å finne feil med trådstarteren på og å alltid unngå å svare på spørsmålet Synes du virkelig at TS bør søke hjelp fordi hun merker at barnet hennes sliter med å passe inn, og vil hjelpe henne med det?? Er ikke det å være en god mor? Ikke sant. Jeg har et høysensitivt barn og er selv høysensitiv. Uansett om KG godkjenner det eller ikke. 3
AnonymBruker Skrevet 10. september 2016 #26 Skrevet 10. september 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du må jo finne ut ÅRSAKEN til at barnet er sensitivt, ellers blir det ganske nytteløst og i verste fall feil for å hjelpe barnet som er sensitivt. Anonymkode: c18ae...ee5 Vi jobber med saken! TS Anonymkode: e354e...a08 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2016 #27 Skrevet 10. september 2016 5 minutter siden, Freshsister skrev: Ikke sant. Jeg har et høysensitivt barn og er selv høysensitiv. Uansett om KG godkjenner det eller ikke. De handler faktisk om hva skikkelig forskning sier om høysensitivitet. http://forskning.no/psykologi/2016/08/forskere-kritiske-til-teori-om-de-spesielt-sensitive Dette er et sted å begynne! Anonymkode: c18ae...ee5 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2016 #28 Skrevet 10. september 2016 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt sikkert at det ikke er autisme. Hun leker fint med andre rolige barn. Foretrekker å bli lest for fremfor å hoppe i gjørme, eller løpe skrikende rundt med sjørøverflagg. Foretrekker å fargelegge, klippe og lime fremfor å klatre i trær - men vi sørger selvsagt for utelek slik at hun også har slike aktiviteter daglig... Men at noen barn (og voksne!) må observere lengre enn andre for å bli trygge og deretter blomstrer, eller trenger mer stilletid i løpet av en dag er ikke det samme som å være syk. Vi er alle ulike. Og dagens samfunn, barne-tv, store basebarnehager og lekeland er ikke optimalt for alle barn. Anonymkode: 448ce...9cd Ja....men er ikke dette bare helt normale forskjeller folk i mellom? Jeg tror noe av problemet med å kalle noen overfølsomme er at andre blir underfølsomme.... Eller hva skal man kalle alle sekkene man skal putte folk i? Noen er sjenerte i flokk og ivrige på tomannshånd, noen liker å løpe, noen leker best alene, noen skinner i forsamlinger, noen vil lede, noen liker å følge, noen vil gå sin egen vei, noen liker naturens ro, noen har aldri ro i kroppen, noen vil fordype seg og tenke. Jeg tror noen av disse "diagnosene" eller karakteriseringene setter folk i bås. Det er dumt å sette folk i bås i en alder av fire år...det kan bli selvoppfyllende profetier, barn kan f eks tenke at de ikke KAN . Anonymkode: 25e80...9d9
AnonymBruker Skrevet 10. september 2016 #29 Skrevet 10. september 2016 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er dere sikker på at det ikke er autisme eller noe? Uansett, det er for så vidt ikke en umulighet om det skulle bli født flere sensitive barn idag enn før. Man ser jo for eks at to smarte, høyere utdannet foreldre får flere autistiske barn. Søsken av autister har ofte noen milde trekk. Det er ikke umulig at nordmenn forandrer vaner, miljø eller andre ting som endrer hvordan barna utvikler seg. Kanskje babyer/ barn oftere utvikler seg til å bli sensitive nå enn før Problemet er dersom man ikke lærer barnet å takle det. Man kan ikke skjerme og beskytte barnet da vil det falle utenfor. Man må lære det å takle omgivelsene. Da kan PPT e.l være en ide, slik som AB nevner Anonymkode: 11ed4...310 TS her, Så du mener at når min datter er i barnehagen og blir helt hysterisk hvis det blir for høyt tempo og for mye bråk, så skal hun bare sitte der på gulvet å gråte helt utrøstelig, fordi hun ikke skal skjermes? I stede for å ta henne med på et rom hvor det er stille og hun kan få "lande" og komme til hektene igjen? Anonymkode: e354e...a08 1
Freshsister Skrevet 10. september 2016 #30 Skrevet 10. september 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: De handler faktisk om hva skikkelig forskning sier om høysensitivitet. http://forskning.no/psykologi/2016/08/forskere-kritiske-til-teori-om-de-spesielt-sensitive Dette er et sted å begynne! Anonymkode: c18ae...ee5 Om noen forskere stiller seg kritisk til det har ikke mye å si. Ulike personlighetstyper har alltid forekommet. Høysensitivitet er ikke en diagnose.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2016 #31 Skrevet 10. september 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her, Så du mener at når min datter er i barnehagen og blir helt hysterisk hvis det blir for høyt tempo og for mye bråk, så skal hun bare sitte der på gulvet å gråte helt utrøstelig, fordi hun ikke skal skjermes? I stede for å ta henne med på et rom hvor det er stille og hun kan få "lande" og komme til hektene igjen? Anonymkode: e354e...a08 Det spørs hva årsaken er. Noen ganger er det faktisk best å venne barnet til forskjellige situasjoner og det å ta det vekk vil bare forsterke problemet. Så få barnet ditt til BUP og få litt skikkelig hjelp og veiledning så du gjør det beste for barnet ditt. Anonymkode: c18ae...ee5
Freshsister Skrevet 10. september 2016 #32 Skrevet 10. september 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, Lurer på om det er noen her med sensitive barn som har lyst til å fortelle litt om det? Når merket dere det? Hva gjorde dere? Hvor gammelt var barnet da dere skjønte at noe var litt annerledes? Hvordan tilrettelegger bhg osv? Tusen takk for alle svar Anonymkode: e354e...a08 Hei TS. Send meg gjerne PM så kan jeg forklare min erfaring med et slikt barn. Uten at noen kaster seg over hvert ord og river det i filler. Har også lest bøker om temaet så har mye info. 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2016 #33 Skrevet 10. september 2016 1 minutt siden, Freshsister skrev: Om noen forskere stiller seg kritisk til det har ikke mye å si. Ulike personlighetstyper har alltid forekommet. Høysensitivitet er ikke en diagnose. Du har tydeligvis ikke snøring på dette eller forskning generelt. "Noen forskere"? Kanskje på tide å ta til seg litt læring? Anonymkode: c18ae...ee5 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2016 #34 Skrevet 10. september 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her, Så du mener at når min datter er i barnehagen og blir helt hysterisk hvis det blir for høyt tempo og for mye bråk, så skal hun bare sitte der på gulvet å gråte helt utrøstelig, fordi hun ikke skal skjermes? I stede for å ta henne med på et rom hvor det er stille og hun kan få "lande" og komme til hektene igjen? Anonymkode: e354e...a08 Man lærer ikke barnet å takle det om man gjør det. Men dette høres mer ut som autisme enn sensitivitet Anonymkode: 11ed4...310 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2016 #35 Skrevet 10. september 2016 Det er jo påfallende at man understreker ar det er personlighetstrekk og likevel tenker i retning av Asberger og add..... Ikke så merkelig at Norge er det landet i veien med flest ME-. "Pasienter" når barna fostres opp til å bli det. Skulle gjerne setten statistikk over hva foreldrene til disse spesielle barna driver med eller er utdannet som. Tipper du finner en sammenheng der. Anonymkode: 5adf9...fd8 1
JaVel Skrevet 10. september 2016 #36 Skrevet 10. september 2016 Jeg har selv merket at mennesker rundt meg som jeg har ansett som helt vanlige,kanskje litt angst for visse ting, eller som har en tendens til å bli deprimerte ved stor motgang, plutselig har " diagnostisert" seg selv som høysensitive. Jeg sitter igjen som et spørsmålstegn, for selv kan jeg reagere på samme måte når veldig mye skjer rundt men jeg anser ikke meg selv for å være " høysensitiv" av den grunn, setter det i ", for anser det for å være en mote-diagnose. Selvfølgelig er det noen mennesker som er mer følsomme enn andre, men det anser jeg for å være like normalt som at jeg til tider kan være i det litt hissige hjørnet uten at " aggresjonsproblematikk" ville vært noen diagnose for meg ;-) . Så vær litt forsiktig med å sette " diagnosen" høysensitiv på dine barn eller på deg selv, det kan være titalls andre grunner til at man selv eller ens barn reagerer som man gjør.Som en psykiater sa til meg ang den nye motediagnosen, " nå finnes det noen psykologer som tjener gress på å skrive bøker om høysensitivitet, om noen år er det en annen motediagnose de vil tjene gress på ! ;-) ." 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2016 #37 Skrevet 10. september 2016 TS her, For en merkelig utvikling av denne tråden - jeg spurte bare om råd. Jeg har da på ingen måte gitt mitt barn noen som helst diagnose. Det er det dere som har gjort. Og hvordan i all verden kan det stilles diagnose om autisme ut i fra det lille jeg har skrevet? Kjenner jeg blir helt matt. Makan til mye rare mennesker ut der. Jeg avslutter tråden for min del, dette blir for dumt. Anonymkode: e354e...a08 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2016 #38 Skrevet 10. september 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har tydeligvis ikke snøring på dette eller forskning generelt. "Noen forskere"? Kanskje på tide å ta til seg litt læring? Anonymkode: c18ae...ee5 Hvordan får du deg selv til å snakke så respektløst til et menneske? Anonymkode: f0358...c00
AnonymBruker Skrevet 10. september 2016 #39 Skrevet 10. september 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her, For en merkelig utvikling av denne tråden - jeg spurte bare om råd. Jeg har da på ingen måte gitt mitt barn noen som helst diagnose. Det er det dere som har gjort. Og hvordan i all verden kan det stilles diagnose om autisme ut i fra det lille jeg har skrevet? Kjenner jeg blir helt matt. Makan til mye rare mennesker ut der. Jeg avslutter tråden for min del, dette blir for dumt. Anonymkode: e354e...a08 Ja er en merkelig crowd her til dels. Poenget blir borte. Anonymkode: f0358...c00
JaVel Skrevet 10. september 2016 #40 Skrevet 10. september 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er på ingen måte viktig med en spesiell husmordiagnose. Jeg prøver bare å finne ut hvorfor mitt barn, i motsetning til de fleste andre barn, bla har så vanskelig for å finne seg til rette i ulike settinger. Det er vondt å se sitt eget barn være ukomfortabel i situasjoner hvor andre barn leker å har det gøy. Har ingen ting med å definere henne som spesiell på noen som helst måte. TS Anonymkode: e354e...a08 Jeg leste gjennom tråden din nå og ser at den utviklet seg ganske merkelig ja. Tror det handler om at det har vært flere tråder om høysensitive barn, og da blir det litt skummelt, skummelt på den måten at foreldre gjerne selvdiagnostiserer sine barn som høysensitive når det kan være utallige grunner til at et barn er som det er. Du var den siste i rekken av tråder om det emnet og så fikk du pepperet, jeg beklager på vegne av meg selv. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå