Gå til innhold

Noen her med sensitive barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Lurer på om det er noen her med sensitive barn som har lyst til å fortelle litt om det? Når merket dere det? Hva gjorde dere? Hvor gammelt var barnet da dere skjønte at noe var litt annerledes? Hvordan tilrettelegger bhg osv?

Tusen takk for alle svar :)

Anonymkode: e354e...a08

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle barn er da følsomme, eller sensitive om du vil si det med fremmedord. 

Anonymkode: 25e80...9d9

• Liker 1
Skrevet

Er det så viktig å definere barnet sitt til å være spesiell med en husmordiagnose?

Alle barn er sensitive på forskjellige ting. Alle foreldre synes at deres barn er spesielt.

(og før personlighetstrekk-argumentene hagler inn: alle har personligheter ..,

• Liker 1
Skrevet

Det er på ingen måte viktig med en spesiell husmordiagnose. Jeg prøver bare å finne ut hvorfor mitt barn, i motsetning til de fleste andre barn, bla har så vanskelig for å finne seg til rette i ulike settinger. Det er vondt å se sitt eget barn være ukomfortabel i situasjoner hvor andre barn leker å har det gøy. Har ingen ting med å definere henne som spesiell på noen som helst måte.

TS

• Liker 2
Skrevet

Alle barn er unike. Skal man begynne å lete etter negative sider hos sitt eget barn så er det den som leter man bør søke etter negative personlighetstrekk hos. Personlighetstrwkk forelderen bør søke hjelp for. 

Barn skal styrkes i sine sterke sider og støttes og hjelpes i sine mindre positive sider. Men hus og på at negative sider ved en person kan vendes til noe positivt. 

Anonymkode: aa3e5...b58

• Liker 1
Skrevet

Jeg sier da ikke at alle barn ikke er unike.

Jeg leter ikke etter negative trekk. Jeg prøver bare å forstå mitt eget barn bedre, med hjelp av erfaringer fra foreldre med samme opplevelser.

TS

• Liker 8
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Lurer på om det er noen her med sensitive barn som har lyst til å fortelle litt om det? Når merket dere det? Hva gjorde dere? Hvor gammelt var barnet da dere skjønte at noe var litt annerledes? Hvordan tilrettelegger bhg osv?

Du må nok presisere mer hva du legger i sensitiv.

Anonymkode: c18ae...ee5

Skrevet
2 timer siden, MapleSirup skrev:

Er det så viktig å definere barnet sitt til å være spesiell med en husmordiagnose?

Alle barn er sensitive på forskjellige ting. Alle foreldre synes at deres barn er spesielt.

(og før personlighetstrekk-argumentene hagler inn: alle har personligheter 

Anonymkode: d8ed6...b42

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du må nok presisere mer hva du legger i sensitiv.

En mild utgave av høysensitiv.

TS

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, MapleSirup skrev:

(og før personlighetstrekk-argumentene hagler inn: alle har personligheter ..,

Beklager det forrige innlegget mitt, nettleseren på mobil streiket.

Uansett, det er snakk om et personlighetstrekk, ikke en diagnose. Og ja, alle har personligheter - selvfølgelig. Hvis du synes det er en "husmordiagnose," får du ta det opp med min sønns PPT-kontor, jeg har ikke funnet opp dette selv.

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Uansett, det er snakk om et personlighetstrekk, ikke en diagnose. Og ja, alle har personligheter - selvfølgelig. Hvis du synes det er en "husmordiagnose," får du ta det opp med min sønns PPT-kontor, jeg har ikke funnet opp dette selv.

PPT sender ut sånne tullebrosjyrer og tullediagnoser som høysensitiv. Noen er helt klart mer sensitive enn andre, men årsaken er ikke et helt vanlig personlighetstrekk som man har fått for seg at er høysensitivitet. 

Skrevet

Åkei, så la meg omformulere meg;

dere som har barn som er mer sensitiv enn andre (merk:ikke spesiell, unik, bedre enn osv) barn - hvordan håndterer dere hverdagen på best mulig måte?

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åkei, så la meg omformulere meg;

dere som har barn som er mer sensitiv enn andre (merk:ikke spesiell, unik, bedre enn osv) barn - hvordan håndterer dere hverdagen på best mulig måte?

Du må jo finne ut ÅRSAKEN til at barnet er sensitivt, ellers blir det ganske nytteløst og i verste fall feil for å hjelpe barnet som er sensitivt. 

Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke korrigere fakta til fakta :)

Ja, vi har alle personligheter og preferanser. Stiller du deg ikke kritisk til at akkurat dette personlighetstrekket er i vinden for tiden?

Det minner om 90-tallets ADHD-barn. Alle med problemer hadde adhd; noe som var svært ødeleggende både for den det gjaldt og de som faktisk hadde ADHD. I Å hive seg på slike trender samt stigmatisere eget barn  finner jeg bare forkastelig.

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Hei. 

Vi har en sensitiv datter på 4 år. Det var det barnehagen som tok opp med oss. Hun brukte et år på å bli trygg i barnehagen. Hun orker ikke støy og høylytt lek. Hun bruker lengre tid enn andre på nye arenaer. Hun får ta pauser når hun holder på å bli overveldet/ overstimulert på et rolig område og være i fred der i 20 minutter. De har startet med små lekegrupper pga hennes behov, men det er positivt for alle barn har vi fått høre. 

Hjemme så forbereder vi henne godt på hva som skal skje, har hun mye informasjon på forhånd blir nye situasjoner enklere. Vi presser aldri. Det er ok å se på andres lek på lekeplassen i 30 minutter før man blir med (Vi motiverer med stemme, kroppspråk osv fra start.) 

På storbyferie mv finner vi rolige spisesteder, sitter rolig i en park mv. innimellom. Det gir overskudd. Forsåvidt ikke unikt, men hvis vi ikke gjør det, så har vi ikke et sutrete barn, hun blir ukontaktbar og hysterisk på et krisenivå jeg ikke unner noen... Vi har fått god støtte fra psykolog på helsestasjonen og fastlege. PPT har ikke vært inne i bildet. 

Anonymkode: 448ce...9cd

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. 

Vi har en sensitiv datter på 4 år. Det var det barnehagen som tok opp med oss. Hun brukte et år på å bli trygg i barnehagen. Hun orker ikke støy og høylytt lek. Hun bruker lengre tid enn andre på nye arenaer. Hun får ta pauser når hun holder på å bli overveldet/ overstimulert på et rolig område og være i fred der i 20 minutter. De har startet med små lekegrupper pga hennes behov, men det er positivt for alle barn har vi fått høre. 

Hjemme så forbereder vi henne godt på hva som skal skje, har hun mye informasjon på forhånd blir nye situasjoner enklere. Vi presser aldri. Det er ok å se på andres lek på lekeplassen i 30 minutter før man blir med (Vi motiverer med stemme, kroppspråk osv fra start.)

Er dere sikker på at det ikke er autisme eller noe?

Uansett, det er for så vidt ikke en umulighet om det skulle bli født flere sensitive barn idag enn før. Man ser jo for eks at to smarte, høyere utdannet foreldre får flere autistiske barn. Søsken av autister har ofte noen milde trekk. Det er ikke umulig at nordmenn forandrer vaner, miljø eller andre ting som endrer hvordan barna utvikler seg. Kanskje babyer/ barn oftere utvikler seg til å bli sensitive nå enn før

Problemet er dersom man ikke lærer barnet å takle det. Man kan ikke skjerme og beskytte barnet da vil det falle utenfor. Man må lære det å takle omgivelsene. Da kan PPT e.l være en ide, slik som AB nevner

Anonymkode: 11ed4...310

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sier da ikke at alle barn ikke er unike.

Jeg leter ikke etter negative trekk. Jeg prøver bare å forstå mitt eget barn bedre, med hjelp av erfaringer fra foreldre med samme opplevelser.

TS

Hvor mange tråder har du siste uken laget på dette temaet? Fikk du ikke nok svar i den forrige tråden? Les den på nytt, du. 

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dere sikker på at det ikke er autisme eller noe?

Uansett, det er for så vidt ikke en umulighet om det skulle bli født flere sensitive barn idag enn før. Man ser jo for eks at to smarte, høyere utdannet foreldre får flere autistiske barn. Søsken av autister har ofte noen milde trekk. Det er ikke umulig at nordmenn forandrer vaner, miljø eller andre ting som endrer hvordan barna utvikler seg. Kanskje babyer/ barn oftere utvikler seg til å bli sensitive nå enn før

Problemet er dersom man ikke lærer barnet å takle det. Man kan ikke skjerme og beskytte barnet da vil det falle utenfor. Man må lære det å takle omgivelsene. Da kan PPT e.l være en ide, slik som AB nevner

Anonymkode: 11ed4...310

Helt sikkert at det ikke er autisme. 

Hun leker fint med andre rolige barn. Foretrekker å bli lest for fremfor å hoppe i gjørme, eller løpe skrikende rundt med sjørøverflagg. Foretrekker å fargelegge, klippe og lime fremfor å klatre i trær - men vi sørger selvsagt for utelek slik at hun også har slike aktiviteter daglig... Men at noen barn (og voksne!) må observere lengre enn andre for å bli trygge og deretter blomstrer, eller trenger mer stilletid i løpet av en dag er ikke det samme som å være syk. Vi er alle ulike. Og dagens samfunn, barne-tv, store basebarnehager og lekeland er ikke optimalt for alle barn. 

• Liker 4
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle barn er unike. Skal man begynne å lete etter negative sider hos sitt eget barn så er det den som leter man bør søke etter negative personlighetstrekk hos. Personlighetstrwkk forelderen bør søke hjelp for. 

Herlighet. KG-brukere har et stort talent for å finne måter å finne feil med trådstarteren på og å alltid unngå å svare på spørsmålet :dry:

Synes du virkelig at TS bør søke hjelp fordi hun merker at barnet hennes sliter med å passe inn, og vil hjelpe henne med det?? Er ikke det å være en god mor?

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...