Pterinochilus Skrevet 7. september 2016 #21 Skrevet 7. september 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Det at man er ansatt i Politiet gjør da ikke automatisk at man er flinkere til å sjekke pass enn andre. Anonymkode: 43b6e...4ff Nei, det gjør det ikke, men dersom man går vekk i fra prinsippet om at bare et lands rette myndigheter kan utøve makt, er man på bærtur. Private aktører kan ikke bestemme hvem som skal slippe inn i landet eller ikke. Det er det kun landets myndigheter, representert gjennom Politet og ansatte i Politiets grensekontroll som kan gjøre. 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #22 Skrevet 7. september 2016 1 minutt siden, Pterinochilus skrev: Nei, det gjør det ikke, men dersom man går vekk i fra prinsippet om at bare et lands rette myndigheter kan utøve makt, er man på bærtur. Private aktører kan ikke bestemme hvem som skal slippe inn i landet eller ikke. Det er det kun landets myndigheter, representert gjennom Politet og ansatte i Politiets grensekontroll som kan gjøre. For mange år siden var det flyselskapene selv som sjekket pass og visum. Jeg har selv avvist reisende da jeg jobbet i SAS. Det var VÅR jobb den gang. Dette var tidlig på 2000 tallet. Når politiet overtok husker jeg ikke. Anonymkode: 029d0...04b
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #23 Skrevet 7. september 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: For mange år siden var det flyselskapene selv som sjekket pass og visum. Jeg har selv avvist reisende da jeg jobbet i SAS. Det var VÅR jobb den gang. Dette var tidlig på 2000 tallet. Når politiet overtok husker jeg ikke. Anonymkode: 029d0...04b Nei, det stemmer ikke. Sjekk av pass og visum opp mot internasjonale databaser er det offentlige tjenestemenn, ved politiet som har hatt som oppgave siden man innførte grensekontroll. At dere utførte ID-sjekk (likner personen bildet i passet?) og om visum og pass er gyldige er en helt annen sak, og en jobb flyselskapene fortsatt utfører. Anonymkode: 68f30...03d 1
Pterinochilus Skrevet 7. september 2016 #24 Skrevet 7. september 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: For mange år siden var det flyselskapene selv som sjekket pass og visum. Jeg har selv avvist reisende da jeg jobbet i SAS. Det var VÅR jobb den gang. Dette var tidlig på 2000 tallet. Når politiet overtok husker jeg ikke. Anonymkode: 029d0...04b Dette stemmer ikke! Flyselskapene sjekket nok og sjekker fortsatt pass, men grensekontrollen har alltid blitt utført av Politet.
jabx Skrevet 7. september 2016 #25 Skrevet 7. september 2016 30 minutter siden, Pterinochilus skrev: Jeg tror ikke de er vanlige politimenn med utdannelse fra Politihøyskolen, men ansatte i Politiet, på linje med politijurister etc. Hva baserer du dette på?
Pterinochilus Skrevet 7. september 2016 #26 Skrevet 7. september 2016 Et øyeblikk siden, jabx skrev: Hva baserer du dette på? Jeg så en stillingsutlysning fra Politiet angående jobb i passkontrollen for en tid tilbake siden. Jeg hadde ingen intensjoner om å søke, men jeg merket meg at det ikke var krav om politiutdannelse fra Politihøyskolen for å søke.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #27 Skrevet 7. september 2016 2 minutter siden, Pterinochilus skrev: Dette stemmer ikke! Flyselskapene sjekket nok og sjekker fortsatt pass, men grensekontrollen har alltid blitt utført av Politet. Der tar du feil. Vi hadde ansvar for pass og visum. Var ikke grensekontroll på Gardermoen den gang. Ikke sånn som i dag. Flyselskapene sjekker pass ved gate, men med innsjekkingsautomatene som er nå så sjekkes ikke noe dør gate. Derfor passkontroll. Anonymkode: 029d0...04b
jabx Skrevet 7. september 2016 #28 Skrevet 7. september 2016 27 minutter siden, fotosyntesen skrev: Jeg synes også at politiutdanningen er såpass mangfoldig og dekker mange type ferdigheter, at det er rart noen velger å være i en trang boks for å studere pass etter endt utdanning. Det finnes jo ikke andre tilgjengelige jobber.
jabx Skrevet 7. september 2016 #29 Skrevet 7. september 2016 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det at man er ansatt i Politiet gjør da ikke automatisk at man er flinkere til å sjekke pass enn andre. Anonymkode: 43b6e...4ff Men man er sikrere på høyere kvalitet, altså at det er noen som faktisk har vært gjennom en aktiv seleksjonsprosess.
Pterinochilus Skrevet 7. september 2016 #30 Skrevet 7. september 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Der tar du feil. Vi hadde ansvar for pass og visum. Var ikke grensekontroll på Gardermoen den gang. Ikke sånn som i dag. Flyselskapene sjekker pass ved gate, men med innsjekkingsautomatene som er nå så sjekkes ikke noe dør gate. Derfor passkontroll. Anonymkode: 029d0...04b Det har alltid vært passkontroll for reisende utenfor Schengen/EU/EØS. 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #31 Skrevet 7. september 2016 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå er det vel bare reisende som skal ut eller inn av Schengen-området som må gjennom denne passkontrollen. Men det visste du kanskje? Anonymkode: ea533...ee0 Ja,jeg reiser til New York i morgen og får mest sannsynlig ikke reist pga dette,så det var den turen.. Anonymkode: 36fdf...2e1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #32 Skrevet 7. september 2016 9 minutter siden, jabx skrev: Men man er sikrere på høyere kvalitet, altså at det er noen som faktisk har vært gjennom en aktiv seleksjonsprosess. Er du sikker på at det er "the best and the brightest" som sitter i luka ved passkontrollen? Når man ser kvaliteten på andre typer jobber utført i samfunnet av politiet er jeg jaggu ikke sikker på at kvaliteten er så god. Anonymkode: 6ede8...8d9
fotosyntesen Skrevet 7. september 2016 Forfatter #33 Skrevet 7. september 2016 15 minutter siden, jabx skrev: Det finnes jo ikke andre tilgjengelige jobber. Det er jo et poeng. Politiet har de siste 10 årene fått økt sine budsjetter ganske kraftig men organisasjonen har blitt ganske så topptung enn at det har ført til flere stillinger.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #34 Skrevet 7. september 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja,jeg reiser til New York i morgen og får mest sannsynlig ikke reist pga dette,så det var den turen.. Anonymkode: 36fdf...2e1 Bare å møte opp i god tid, det. Dersom passkontrollen stenges som varslet, vil ikke det skje før på fredag. Anonymkode: 68f30...03d
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #35 Skrevet 7. september 2016 De nye stillingene i passkontrollen skal i alle fall nå i første omgang bli fylt opp med de nyutdannede politifolkene som hadde vikariat der i sommer. Anonymkode: f5ddf...f5a
AnonymBruker Skrevet 8. september 2016 #36 Skrevet 8. september 2016 et spørsmål de som jobber som grensekontrolør er de utdannet politi? eller kan man jobbe som det uten med kurs osv slik som med arerstforvarer? Anonymkode: 153fd...723
jabx Skrevet 9. september 2016 #37 Skrevet 9. september 2016 Den 7.9.2016 at 19.57, AnonymBruker skrev: Er du sikker på at det er "the best and the brightest" som sitter i luka ved passkontrollen? Når man ser kvaliteten på andre typer jobber utført i samfunnet av politiet er jeg jaggu ikke sikker på at kvaliteten er så god. Anonymkode: 6ede8...8d9 Kvaliteten på andre jobber utført av politiet er jevnt over meget god. Politiet redder liv og løser vanskelige saker hver eneste dag. Norsk politi regnes for å være i toppsjiktet internasjonalt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå