Gå til innhold

Ex mobbere som står opp mot mobbing i sosiale medier.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 1.11.2016 den 8.44, herzeleid skrev:

Tenker at det er temmelig falske eller prinsippløse mennesker som gjør det som gir kreds og føles godt der og da. Nå er det inn å snakke om nettmobbing, så da fremstiller de det som om de er mobbeoffrenes førstekjempere, og får en god følelse av å være "gode", Så kan det godt hende de samme holdningene ligger der på bånn, og at de to fortsatt har samme tonen når de møtes. 

Er ikke 'en gang mobber, alltid mobber'. Har møtt mange voksne som ikke er stolte over hva de har gjort i tenårene eller barndommen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folk kan jo faktisk forandre seg. Men samtidig observerer jeg jo selv at bygdas største sladrehanker, som mer enn gjerne sprer løgn og antakelser om kjente og ukjente som etablerte sannheter, både fronter seg som "framsnakker" på nett og går i antimobbetog … 

Tror kanskje ikke sånne folk klarer å se dobbeltheten selv … 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mari Y skrev:

Er ikke 'en gang mobber, alltid mobber'. Har møtt mange voksne som ikke er stolte over hva de har gjort i tenårene eller barndommen. 

Jeg tror ikke noen har sagt at folk ikke kan forandre seg.

Poenget er at når noen som selv har drevet omfattende mobbing er ‘sjokkerte’ og slår seg sammen på nett er det ikke sikkert at det primært er idealisme og godhet som driver dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, herzeleid skrev:

Jeg tror ikke noen har sagt at folk ikke kan forandre seg.

Poenget er at når noen som selv har drevet omfattende mobbing er ‘sjokkerte’ og slår seg sammen på nett er det ikke sikkert at det primært er idealisme og godhet som driver dem.

Slår seg sammen', hvor har du det ifra? Her virker det mer som at du baserer meningene dine på synsing. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mari Y skrev:

Slår seg sammen', hvor har du det ifra? Her virker det mer som at du baserer meningene dine på synsing. 

Fra åpningsposten...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, herzeleid skrev:

Fra åpningsposten...

Jo, men det virker som at du tillegger folk hensikter, her, uten og å vite at det stemmer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Mari Y skrev:

Jo, men det virker som at du tillegger folk hensikter, her, uten og å vite at det stemmer. 

Jeg skriver at det ikke er sikkert at de er drevet av idealisme og godhet, og du mener jeg tillegger dem hensikter jeg ikke kan vite at stemmer? 

Vær grei å les gjennom svarene dine til meg på nytt. Hvert eneste er av typen ‘økseskaft’ og det er å kaste bort begges tid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, herzeleid skrev:

Jeg skriver at det ikke er sikkert at de er drevet av idealisme og godhet, og du mener jeg tillegger dem hensikter jeg ikke kan vite at stemmer? 

Vær grei å les gjennom svarene dine til meg på nytt. Hvert eneste er av typen ‘økseskaft’ og det er å kaste bort begges tid.

Det høres mer ut som at du hevder at de gjør dette for oppmerksomhetens skyld. Hvordan vet du at de gjør det? At det ikke er genuint interesse for og å få til forandring 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, ti10 skrev:

Folk kan jo faktisk forandre seg. Men samtidig observerer jeg jo selv at bygdas største sladrehanker, som mer enn gjerne sprer løgn og antakelser om kjente og ukjente som etablerte sannheter, både fronter seg som "framsnakker" på nett og går i antimobbetog … 

Tror kanskje ikke sånne folk klarer å se dobbeltheten selv … 

Det tror ikke jeg heller. Fant forøvrig en interessant artikkel her:

 

https://www.utdanningsnytt.no/utdanning/artikler/2017/november/alle-kan-bli-mobbere-og-det-er-umulig-a-utrydde-mobbing/

Men så er det forhåpentligvis dem som lærer, også. Det er nok her dessverre mange har en 'mobb eller bli mobbet' - tankegang. Mange av dem som mobber har gjerne vært mobba selv, og det slår meg gjerne at det ofte er en sammenheng mellom disse to. Enten at de ofte føler at de må mobbe for og å ikke bli tatt selv, eller fordi de er sinte og ikke finner konstruktivt utløp for aggresjon. For mobbing kan skape veldig mye sinne. Og å fortrenge følelser er egentlig ikke bra, men da bør man ha et konstruktivt utløp for sinne. Og å prøve å finne ut av hvorfor man handler som man gjør er nok egentlig ikke så dumt, alt i alt. 

Endret av Mari Y
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Mari Y skrev:

Det høres mer ut som at du hevder at de gjør dette for oppmerksomhetens skyld. Hvordan vet du at de gjør det? At det ikke er genuint interesse for og å få til forandring 

Igjen: Det er veldig lite sammenheng mellom det du svarer og det du svarer på. Jeg skriver at det ikke er sikkert at de er drevet av idealisme og godhet, og du leser det som jeg "hevder de gjør dette for oppmerksomhetens skyld", for så å spørre hvordan jeg vet dette, når jeg aldri har hevdet å vite noe slikt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, herzeleid skrev:

Igjen: Det er veldig lite sammenheng mellom det du svarer og det du svarer på. Jeg skriver at det ikke er sikkert at de er drevet av idealisme og godhet, og du leser det som jeg "hevder de gjør dette for oppmerksomhetens skyld", for så å spørre hvordan jeg vet dette, når jeg aldri har hevdet å vite noe slikt. 

Men poenget er at du vet ikke. Det virker mer som at du antyder. Egentlig tviler jeg på at dette er noe man gjør bare for og å få sympati eller hva det nå er. Da det er ganske belastende stempel og å bære på. Mange ser gjerne ut til og å tro at fordi man en gang har vært mobber så er man like jævlig for resten av livet. Selv om dette absolutt ikke trenger og å være sant, og det og å åpne seg opp om slike ting i ettertid er det få som egentlig tør eller villige til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Mari Y skrev:

Men poenget er at du vet ikke. 

Som jeg også har skrevet veldig mange ganger nå :vetikke:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, herzeleid skrev:

Som jeg også har skrevet veldig mange ganger nå :vetikke:

Da er det jo litt meningsløst og å komme med antakelser, også 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, Mari Y skrev:

Da er det jo litt meningsløst og å komme med antakelser, også 

Snør det veldig mye hos deg?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, herzeleid skrev:

Snør det veldig mye hos deg?

Nei, men jeg liker ikke tankegangen om at mennesker aldri  kan angre dersom de har vært drittsekk er tidligere. Er ofte en tendens til at hver gang noen står frem med dette så er det folk som tror at man gjør det bare for sympati eller presseomtale. Virkelig? Jeg tviler egentlig sterkt bare ved og å se kommentarene folk kommer med på nett. Og å stå frem som tidligere mobbeoffer er et stigma for mange, men det er nok enda mer vanskelig og å stå frem som tidligere mobber. Veldig mange angrer på det de har gjort, men de tør ofte ikke stå frem nettopp pga frykt for at folk skal tro de er dårlige mennesker. Det er mer hyklersk med folk som spyr ut hat mot innvandrere, muslimer, som driver med hets, osv og som kanskje indirekte lærer barn og å mobbe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mobbere har blitt mobbet selv tidligere . Det er jo derfor de har motiv for å føle seg "sterke".  Hvordan tror du ellers det å mobbe noen som ikke har gjort dem noe, og ta folk på et punkt hvor de er svakere enn dem selv oppstår? senere har de kanskje blitt vokse nok til å forstå at de ikke kan fortsette slik uten å bli buet ned av flertallet og vender det andre kinnet til.

Anonymkode: 94cde...7f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 29.3.2019 den 10.52):

Mobbere har blitt mobbet selv tidligere . Det er jo derfor de har motiv for å føle seg "sterke".  Hvordan tror du ellers det å mobbe noen som ikke har gjort dem noe, og ta folk på et punkt hvor de er svakere enn dem selv oppstår? senere har de kanskje blitt vokse nok til å forstå at de ikke kan fortsette slik uten å bli buet ned av flertallet og vender det andre kinnet til.

Anonymkode: 94cde...7f6

Ikke alltid, men noen ganger. En del studier tyder på at det ofte er en sammenheng mellom mobbing og oppdragelse, hvilke holdninger man lærer osv. Men man skal huske på at mobbere er forskjellig, og mange vokser  det av seg. Men da er det ofte viktig at de blir konfrontert med det de gjør. Dessverre er det gjerne noen som fortsetter med mobbingen inn i voksen alder, så derfor bør man ta tak i det. Det er viktig at miljøet er klar og tydelig på hva man aksepterer og ikke aksepterer som 'normen'.  Evt om man synes det er vanskelig og å si ifra direkte, så kan man kontakte en voksen, når man er vitne til mobbing. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mari Y skrev (På 31.10.2016 den 18.56):

Det vet man jo ikke. Faktisk er det ikke sånn at om man en gang var mobber, så vil man alltid være mobber. 

Åjoda

Anonymkode: e8e70...016

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Åjoda

Anonymkode: e8e70...016

Veldig mye, forskning og studier vil motstride det du hevder. For og å nyansere bildet litt,så er det ikke vanskelig og å finne forskning på dette. Det man vet er at dersom barn ikke blir stoppet, så er det en høyere sjangse for at de fortsetter og å mobbe i voksen(hvorfor 'de vokser det av seg' ikke alltid stemmer). Men man vet også at dersom barn konfronteres med denne atferden så vil de kunne ha høyere sannsynlighet for og å endre negativ atferd. Det er veldig viktig og å huske på at de som mobber ikke faller innenfor én kategori og kan ha forskjellige typer atferdstrekk. Det er også viktig og å huske på at barn ikke er voksne, og derfor så bør man ikke plassere barn etter samme moralske målestokk som man gjør med voksne. Men likevel så er det viktig at voksne og samfunnet rundt griper inn når det oppdages mobbing eller annen destruktiv atferd blant barn slik at de ikke fortsetter. Gitt også at mobbing gir mange senskader. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...