Gå til innhold

Hvis barna dine ikke liker det de får når de er borte..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ber du verten lage noe annet? Har du med noe verten må lage til dem eller hva gjør du? Hver gang jeg ber Familien in på middag er det aldri bra nok for min søsters barn. Hun ringer og spør hva vi skal servere og blander seg borti. Hvis jeg feks sier barna skal få pølser siden de ikke liker det vi skal servere har hun kanskje med noe annet de vil ha I tillegg.. så da har jeg kokt wienerpølser som bare blir liggende der.. Har lyst å slutte å be dem, men da kan jeg ikke be resten av familien. Hun ble og potte sur da jeg sa at barna begynte å bli så store at de kunne spise det som blir servert.. jeg har ikke barn selv, så fortell gjerne hvordan dere gjør det.

Anonymkode: 5d6d8...725

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det er slik at de nesten aldri liker det du serverer, så kan jo hun ta med det de skal spise? Og hvis det krever en del tilberedning (mer enn å putte i micro e.l) så kan jo hun stå for den delen også. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn får ikke noe ekstraservice når de/vi skal spise hos andre. 

Hvis det er noe de absolutt ikke liker så forsyner de seg bare litt av de de ikke liker og spiser f.eks potetene/gulrøttene/salaten.. ikke er det kommentarer på "liker ikke" heller. 

Jeg hadde aldri ringt familie eller venner på forhånd for å høre hva menyen er og evt be de lage noe ekstra til mine barn. 

(jeg har ei som er ganke så altspisende, og ei som er litt kresenpetter). 

Endret av skruf
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noe tilfeldig

De får spise det de får servert. Skal MYE til før at de ikke liker det (da snakker vi typ smalahove, klubb osv) grønnsaker og potet kan de i det minste spise. Nei; vertskapet skal såklart ikke lage noe "ekstra". Blir det servert noe helt uvanlig uten grønnsaker og potet får vi be om ei brødskive skulle det bli helt ille. Og ps: barna får masse ros, skryt (til og med trampeklapp) - når de prøver å spise noe nytt de egentlig ikke vil ha. Resultat: de er lite kresen og dermed enkel å ta med på midsagsbesøk hos andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da folkeskikk å spise det du får servert, så langt du ikke har allergier og intoleranser? Synes barn skal få lære seg det. Det er jo slike bortskjemte barn som vokser opp og ender opp på "Helstrøm rydder opp hjemme" og som bare spiser pølser til hvert måltid.

Anonymkode: 8a05a...fbe

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke noe spesiell behandling. De får spise det de får, i alle fall smake. Så klarer de seg til kveldsmat

Anonymkode: 539a1...586

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi

Skjønner veldig godt at du har lyst til å slutte og be dem! Er selvfølgelig enig med de fleste her,at en spiser det en får servert eller det en liker av det,for noe må det jo være. Syns din søster er frekk og utrolig dum som oppdrar ungene på den måten. Har med mat til dem? Fyfader,for noen mennesker altså. Blir helt matt jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna må spise det som blir servert. Det er alltid noe som kan spises, og liker dem ikke ( barna spiser igrunn alt), så får dei pent vente til vi kommer hjem:) 

Er ikke noe som heter "liker ikke" her i hus :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg så igjen!! Samme i familien min å. Hver gang det skal bedes inn til felles middag. Så er det samme problem stillingen. De samme barna som ikke like ditt å liker datt. "nei, jeg tåler det ikke". Men har aldri smakt på maten. Foreldrene til bara tar med mat selv nå. Vi andre gidder ikke å diske opp med 2-3 retter.

Anonymkode: 9c9ab...7df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man spiser det man får. Enkelt og greit. Det er ingen som sulter i hel fordi man ikke liker det man får servert, i så fall hadde man spist det man fikk. Så ungene får spise det de liker at det som blir servert (og helst smake på alt) og dersom de fortsatt er sultne får de klare seg til det er kveldsmat. 

Anonymkode: 6919d...06b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv ettåringen må spise det som blir servert. Får ikke tilbudt noe annet. Av og til blir det laget noe til barna og noe til de voksne, og da får barna velge mellom de to rettene. Ingenting annet. 

Jeg foreslår at du driter langt i å lage noe "ekstra" til din søsters barn, men serverer den retten du serverer, så får hun styre med å fore ungene sine på egenhånd om de ikke spiser det som blir servert.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

47 minutter siden, Pinto2013 skrev:

Hvis det er slik at de nesten aldri liker det du serverer, så kan jo hun ta med det de skal spise? Og hvis det krever en del tilberedning (mer enn å putte i micro e.l) så kan jo hun stå for den delen også. 

Hun KAN det, men synes du at det er lurt å venne barn til at de skal ha med egen mat i tilfelle det blir servert noe de ikke liker?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange ser frustrasjonen min og det er litt godt. I tillegg godt å se at dette ikke er normalt. Presiserer og at jeg serverer normal mat som alle kan like. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Pinto2013 skrev:

Ærlig talt, er man invitert i besøk er det direkte uhøflig å aldri kunne spise noe som blir servert når det er snakk om helt vanlig mat. Høres ut som oppskriften på uforskammede unger å bygge opp under slik oppførsel med å la ungene få med seg akkurat det de liker hjemmefra. 

Anonymkode: dc679...d99

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg har hatt meir barnevennlige alternativ i tillegg til f.eks bacalao, og gjerne laga mat som kan serverast med brød til. Då er det eit eller anna til alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser egentlig ikke problemet når hun tar med egen mat til de. Da kan du jo bare forhøre deg med henne på forhånd om de tar med annen mat, så slipper du å styre med pølsene som blir liggende uspist. (Hvilke unger er det som ikke liker pølser forresten?) 

Klart, det er uhøflig og viser mangelfull oppdragelse, men ettersom du invitere dem synes jeg du bør svelge noen kameler. De fleste blir ganske fornærmet når andre legger seg opp i oppdragelsen til barna sine. Jeg synes det er helt greit at du sa ifra, men det er nok ganske vanlig å reagere krasst tilbake (selv om det er berettighet kritikk). 

Og nei, dette er ikke vanlig oppførsel fra gjester med barn. Jeg må likevel si at jeg synes jo det er litt annerledes når det dreier seg om kjernefamilie. Hun er jo søsteren din.

Anonymkode: aa1c3...90b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine spiser det som blir servert, de får ikke særbehandling. 

Eldste er ganske kresen så hun spiser det hun liker (veldig lite) og går heller sulten til hun er hjemme igjen.

Yngste spiser hva som helst. 

Hvis søsteren din allikevel tar med egen mat til ungene sine så trenger vel ikke du lage til noe spesifikt for de (som pølser)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, MCH09 skrev:

Mine spiser det som blir servert, de får ikke særbehandling. 

Eldste er ganske kresen så hun spiser det hun liker (veldig lite) og går heller sulten til hun er hjemme igjen.

Yngste spiser hva som helst. 

Hvis søsteren din allikevel tar med egen mat til ungene sine så trenger vel ikke du lage til noe spesifikt for de (som pølser)?

Den gangen med pølsene sa jeg i fra at jeg skulle lage f til dem og hun sa det var ok. Men så dukket hun opp med en pastarett i stedet. Da hadde vi jo en avtale. De kom og rett før maten skulle serveres og da måtte alt vente til den ble ferdig  (var frossen og skulle stekes i ovn). Hun vil heller ikke lage dette selv, sier at jeg har bedt dem så jeg får lage... 😕 Hadde jeg hatt den pastaretten før de kom hadde ikke middagen blitt 30 min forsinket heller. Hver gang jeg spør så virker det ok, men når de kommer er det enten ikke bra nok eller så har de med noe annet. Er det ikke bra nok så blir barna sure og griser med maten, foreldrene sier ingenting og jeg må irettesette dem. Sønnen på 10 år knuste en tallerken ved å slenge gaffelen hardt ned I den forde det var mandelpotet og ikke vanlig potet en gang. Jeg synes jeg har svelget nok kameler snart...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...