Gå til innhold

Når par vil betale det samme som den som er singel

altflyter

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Raindrops skrev:

Jeg er enig med deg. Har faktisk opplevd det samme flere ganger med mat også, der typen til venninna mi gjerne spiser halve pizzaen, og de fortsatt forventer at betalingen skal deles på to. 

Akkurat den har jeg også opplevd! Sa du fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Raindrops skrev:

Jeg er enig med deg. Har faktisk opplevd det samme flere ganger med mat også, der typen til venninna mi gjerne spiser halve pizzaen, og de fortsatt forventer at betalingen skal deles på to. 

Det er da man NESTEN vurderer å foreslå at man betaler ut ifra hvor mye man spiser :P Jeg hadde aldri funnet meg i å betale halvparten av pizzaen når vi var tre som spiste og den ene spiste halve pizzaen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lady skrev:

Akkurat den har jeg også opplevd! Sa du fra?

Gjorde du? :) Jeg håper/tror at jeg hadde turt å si ifra, for jeg er en sånn som gjerne sier "Pizzaen kostet 300, og vi er tre, så dere skylder meg 200" før de egentlig rekker å komme med noen innvendinger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RaspberryPi

Jeg er uenig med dere jeg da. Dersom jeg blir invitert som følge i et bryllup til en gammel kollega av min kjære, og si at han og alle de andre "gamle kollegene" vil spleise på en gave si til 5k - og de er 5 personer skal jeg da vitterlig ikke betale 1/6 selv om de andre er aldri så single. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, RaspberryPi skrev:

Jeg er uenig med dere jeg da. Dersom jeg blir invitert som følge i et bryllup til en gammel kollega av min kjære, og si at han og alle de andre "gamle kollegene" vil spleise på en gave si til 5k - og de er 5 personer skal jeg da vitterlig ikke betale 1/6 selv om de andre er aldri så single. 

Men da skal du heller ikke bli med på gaven. Den som er med, betaler sin del.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, altflyter skrev:

Gjorde du? :) Jeg håper/tror at jeg hadde turt å si ifra, for jeg er en sånn som gjerne sier "Pizzaen kostet 300, og vi er tre, så dere skylder meg 200" før de egentlig rekker å komme med noen innvendinger

Nei, vi var et par venninner og typen til hun ene kom bort.. Siden vi var fler ville ikke jeg være den kjipe som sa fra, men han forsynte seg med veldig mange stykker. Jeg fikk faktisk ikke nok til å bli mett 🙈 Vi hadde ikke regnet med en storspist kjæreste ekstra... Veldig dårlig folkeskikk å ikke betale for seg synes jeg. Kunne aldri satt meg ned og bare kastet i meg flere pizzastykker fra pizzaen til kjæresten min og to kompiser av han uten å engang betale for meg. Han spurte ikke engang. Var heller ingen som sa han bare måtte forsyne seg. Er det mulig 😒

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis man er gjest i et bryllup... Og man skal spleise på gave og den ene parten av paret er nærmest ukjent for brudeparet, men bare er med... Så blir det kanskje litt meget å gi dobbelt?

Anonymkode: db709...6b6

I tradisjonens tro skal jo gaven gjenspeile kuvertprisen brudeparet betaler for å ha deg som gjest. 

Kjæresten kan jo bare bli hjemme, så sparer brudeparet en kuvert og du gaveprisen. 

Anonymkode: 566a0...6e1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det kommer an på hvilken relasjon man har til mottakeren av gaven. Hvis det er en som samboeren min er nær venn med som skal gifte seg, eller har bursdag vil han sikkert kjøpe noe dyrt, eller spleise på noe dyrt med andre. Det ville jo faktisk ikke falt meg inn å betale 750 kr for en gave til en jeg ikke kjenner spesielt godt. Det hadde ikke blitt rettferdig, syns jeg. Jeg kunne godt betalt så mye som jeg ellers ville brukt, og latt de andre spleise på resten. 

Flaks at sånne problemstillinger blir tatt opp. Har vært i mange 30-årslag i det siste til samboerens venner, han har kjøpt gave med pris som tilsier at den er fra en person, men mitt navn har også stått på kortet. Logikken der er at jeg ikke hadde dratt alene, og at jeg er fattig. Bør tenke over at dette kan skape sure miner neste gang. 

Anonymkode: 69b55...efc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, altflyter skrev:

Dette er som sagt det stikk motsatte av det jeg mener, men jeg har vært borti noen som sa nettopp det....

Jeg tar det som en selvfølge at jeg og kjæresten min skal betale det dobbelte av min single venninne

For å være ærlig. Hadde jeg vært en av de single i den situasjonen så hadde jeg ikke sagt noe på at dere betalte det samme som meg. Jeg er ingen materalistisk dame :) . Men dersom jeg var par i situasjonen så hadde jeg insistert at vi betalte dobbelt!. Men gjør som det dere føler er riktig. Dere kan for den del ha dårligere økonomi enn de single. Det vet ikke jeg noe om.

Jeg er ikke den som teller på det uansett. Jeg er slik som heller vil betale rikelig for å vite at jeg har gjort opp for meg. :) 

Endret av piaisabella
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de i par mener de skal betale det samme som de single så synes jeg de single kan nekte å betale.

Anonymkode: 5819b...954

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes par kan betale 1,5 og single 1, om relasjonen er primært den enes.

Gave til 2500 kr, venninne som mannen i paret har lite å gjøre med. 1500 fra paret, 1000kr fra den single. Er sånn vi har gjort det i en del lag i alle fall. Gir ikke dobbelt så dyr gave om vi ikke spleiser heller.

Anonymkode: 2efc5...9fc

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, RaspberryPi skrev:

Deler dere maten i bryllupet eller spiser du din egen porsjon? Regner med at du spiser din egen porsjon, så da skal du selvsagt også betale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å være singel betyr jo i praksis at man har større utgifter enn par. Hvorfor skal single måtte betale dobbelt for gaver også? 

Anonymkode: a695b...109

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, piaisabella skrev:

For å være ærlig. Hadde jeg vært en av de single i den situasjonen så hadde jeg ikke sagt noe på at dere betalte det samme som meg. Jeg er ingen materalistisk dame :) . Men dersom jeg var par i situasjonen så hadde jeg insistert at vi betalte dobbelt!. Men gjør som det dere føler er riktig. Dere kan for den del ha dårligere økonomi enn de single. Det vet ikke jeg noe om.

Jeg er ikke den som teller på det uansett. Jeg er slik som heller vil betale rikelig for å vite at jeg har gjort opp for meg. :) 

Jeg er ikke materealistisk av meg jeg heller, men jeg vet virkelig hva det vil si å ha dårlig økonomi (er ikke hæla i taket nå heller, men mye bedre enn før). Derfor syntes jeg det er veldig frustrerende og litt provoserende når par (spesielt når jeg VET at de har god økonomi), mener de skal slippe billigere unna enn den som er singel og har langt mindre penger enn dem. Derfor er jeg kanskje ekstra bevisst på akkurat dette nå når jeg selv er i et parforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes par kan betale 1,5 og single 1, om relasjonen er primært den enes.

Gave til 2500 kr, venninne som mannen i paret har lite å gjøre med. 1500 fra paret, 1000kr fra den single. Er sånn vi har gjort det i en del lag i alle fall. Gir ikke dobbelt så dyr gave om vi ikke spleiser heller.

Anonymkode: 2efc5...9fc

Det er hakket mer rettferdig, men mottaker vil jo tenke at alle parter har vært med å betale for gaven, og den single ender jo fortsatt opp med å betale mer enn dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er vi parr.. hvordan vi splitter prisen kommer noen ganger ann på ... aldri vært noe problem eller fått noen tilbakemeldinger... kommer helt ann på situasjonen... og hva det gjelder.. enkelte ganger splittes det på alle, andre ganger betaler vi som en .. men det blir alltid. Rettferdig delt uansett

Anonymkode: 5e495...e2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, altflyter skrev:

Jeg er ikke materealistisk av meg jeg heller, men jeg vet virkelig hva det vil si å ha dårlig økonomi (er ikke hæla i taket nå heller, men mye bedre enn før). Derfor syntes jeg det er veldig frustrerende og litt provoserende når par (spesielt når jeg VET at de har god økonomi), mener de skal slippe billigere unna enn den som er singel og har langt mindre penger enn dem. Derfor er jeg kanskje ekstra bevisst på akkurat dette nå når jeg selv er i et parforhold.

Sant det. Det er fint at du tenker på det. Det er tankefullt av deg. En bra egenskap. :).

Ønsker deg lykke til med valget du tar. :) 

Endret av piaisabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg er invitert i et bryllup med min innbilte partner( er frivillig singel på 30 året forøvrig;)) og jeg ikke kjenner brudeparet skal jeg selvsagt kjøpe gave tilsvarende et " akseptabelt " beløp. I mine øyne er dette et beløp som tilsvarer prisen på det måltidet man blir servert( dersom man ikke kjenner brudeparet godt) type 200-600 kr og " etter evne og lyst dersom man er nærmere".

Er man 5 personer, hvorav 2 par. Så fordeler man dette likt evt. Den som kjenner brudeparet minst og er der som " kjøtt på flesk " betaler for sin middag+. 

Single har som TS utdyper nok utgifter i fra før.

For øvrig syntes jeg at brudegaver godt kan være pengebeløp til humanitære  non- profit stiftelser eller opplevelsesrelatert. 

Folk flest er jo samboere i åresvis...så hvorfor alt dette kjøkkeninventaret?! Saueskinn, bestikk osv. Blir helt kvalm av Vestlig materialisme.. Blablabla.

Har kun sansen for jomfruelige bryllup hvor partnerene aldri har sett hverandre nakne....sukk, har vært i ett sånt. Det var m a g i s k.

Da så jeg stjerner og planeter gitt, når to uskyldsrene mennesker avla sin kjærlighet til hverandre. 

* sukk* smelt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RaspberryPi
57 minutter siden, Fireball skrev:

Men da skal du heller ikke bli med på gaven. Den som er med, betaler sin del.

Jeg er da vitterlig med på gaven, hvordan jeg og min partner velger å fordele utgifter mellom oss er en privatsak som ingen har noe med.

39 minutter siden, tirben skrev:

Deler dere maten i bryllupet eller spiser du din egen porsjon? Regner med at du spiser din egen porsjon, så da skal du selvsagt også betale. 

Man "betaler" ikke for å komme i bryllup, dette er ganske smålig tankegang. Dessuten er jeg med på en gave hvor jeg og/eller min kjære har betalt en viss sum sammen. Hvordan vi har fordelt dette er det ingen som har noe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...