Gjest Daenerys Skrevet 7. september 2016 #41 Skrevet 7. september 2016 Tråden er ryddet for personangrep. Daenerys, adm.
Snowbrigade Skrevet 7. september 2016 #42 Skrevet 7. september 2016 Alle som er så opptatt av DNA her - dette er faktisk ikke definisjonen på kjønn. Kjønn er definert utifra om man produserer sperm eller egg. Det finnes feks fisk som kan skifte kjønn hvis det er mangel på det andre kjønnet, de har fortsatt de kromosomene de er født med, men man sier de skifter kjønn, fordi forplantingen deres (samt ofte utseende osv) endrer seg. Poenget mitt er, hva vi kaller kjønn er en definisjon. Det var det man følte var hovedforskjellen en gang, og så satt man grensa der. Og per denne definisjonen er jo folk intetkjønn om de ikke produserer rette celler, vi synes jo det blir feil også. Hos mennesker er det kromosomene som skaper kjønnet man er født med, som vises ved cellene man produserer, samt ved hvordan man ser ut og føler seg. Når man mangler alt det som gjør at man føler seg som kjønnet sitt, så synes jeg det blir rart å tviholde på årsaken til kjønn (kromosomer) heller enn resultatet (kombinasjonen kropp, følelser osv). Når man konsekvent føler at kroppen ikke passer over lang tid, så lar vi jo folk operere alt mulig annet, at man ikke skal kunne endre noe så sentralt som kjønnsorgan og legalt kjønn føles jo ganske håpløst når vi vet hvor mye det har å si for folks livskvalitet. 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2016 #43 Skrevet 8. september 2016 6 timer siden, Snowbrigade skrev: Alle som er så opptatt av DNA her - dette er faktisk ikke definisjonen på kjønn. Kjønn er definert utifra om man produserer sperm eller egg. Det finnes feks fisk som kan skifte kjønn hvis det er mangel på det andre kjønnet, de har fortsatt de kromosomene de er født med, men man sier de skifter kjønn, fordi forplantingen deres (samt ofte utseende osv) endrer seg. Poenget mitt er, hva vi kaller kjønn er en definisjon. Det var det man følte var hovedforskjellen en gang, og så satt man grensa der. Og per denne definisjonen er jo folk intetkjønn om de ikke produserer rette celler, vi synes jo det blir feil også. Hos mennesker er det kromosomene som skaper kjønnet man er født med, som vises ved cellene man produserer, samt ved hvordan man ser ut og føler seg. Når man mangler alt det som gjør at man føler seg som kjønnet sitt, så synes jeg det blir rart å tviholde på årsaken til kjønn (kromosomer) heller enn resultatet (kombinasjonen kropp, følelser osv). Når man konsekvent føler at kroppen ikke passer over lang tid, så lar vi jo folk operere alt mulig annet, at man ikke skal kunne endre noe så sentralt som kjønnsorgan og legalt kjønn føles jo ganske håpløst når vi vet hvor mye det har å si for folks livskvalitet. Tøvprat. Det går fint an å være mann eller kvinne og ikke produsere hverken spermier eller egg. Spermier produserer man ikke før man kommer i puberteten, men man er da vitterlig gutt før den tid. De kvinnene som har fått operert bort eggstokkene, er da vitterlig fremdeles kvinner. Anonymkode: 43a73...175 1
Snowbrigade Skrevet 8. september 2016 #44 Skrevet 8. september 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Tøvprat. Det går fint an å være mann eller kvinne og ikke produsere hverken spermier eller egg. Spermier produserer man ikke før man kommer i puberteten, men man er da vitterlig gutt før den tid. De kvinnene som har fått operert bort eggstokkene, er da vitterlig fremdeles kvinner. Anonymkode: 43a73...175 Nettopp, det var jo poenget mitt! Men folk er her jo så opptatt av at noen ikke ER kvinne selv om de føler seg kvinne, og da ville jeg få frem hva definisjonen på kjønn faktisk er. Fra wikipedia " A male (♂) organism is the physiological sex that produces sperm." Og det står definert sånn andre steder også. Så dersom man skal være sneversynt på om noen virkelig er mann eller dame, så er det mange flere enn de som har byttet kjønn som havner i en annen bås enn de ønsker Mitt poeng var absolutt ikke at kvinner som har fått operert bort eggstokker ikke er kvinner, jeg ville bare få frem at kromosomer IKKE er noe som definerer kjønn (selv om det hos mennnesker er årsaken til kjønn), fisker som er genetisk hunkjønn regnes som hanner når de begynner å produsere sperm Men - vi vet jo at for både dyr og mennesker, så er det å være mann eller kvinne i praksis en sammensatt ting som er mer enn en snever definisjon, med forskjeller på kropp og atferd totalt sett, IKKE bare kromosomer, kjønnsorgan eller hva man produserer. Så når noen avviker fra deler av dette, så synes jeg det blir feil å velge ut en enkelt ting vi mener alltid skal låse noen til et kjønn. som ikke engang er en del av definisjonen, særlig når de som bestemmer "kriteriene" aldri har følt seg som feil kjønn og dermed tar de mentale sidene ved å være kjønnet sitt for gitt
AnonymBruker Skrevet 8. september 2016 #45 Skrevet 8. september 2016 28 minutter siden, Snowbrigade skrev: Nettopp, det var jo poenget mitt! Men folk er her jo så opptatt av at noen ikke ER kvinne selv om de føler seg kvinne, og da ville jeg få frem hva definisjonen på kjønn faktisk er. Fra wikipedia " A male (♂) organism is the physiological sex that produces sperm." Og det står definert sånn andre steder også. Så dersom man skal være sneversynt på om noen virkelig er mann eller dame, så er det mange flere enn de som har byttet kjønn som havner i en annen bås enn de ønsker Mitt poeng var absolutt ikke at kvinner som har fått operert bort eggstokker ikke er kvinner, jeg ville bare få frem at kromosomer IKKE er noe som definerer kjønn (selv om det hos mennnesker er årsaken til kjønn), fisker som er genetisk hunkjønn regnes som hanner når de begynner å produsere sperm Men - vi vet jo at for både dyr og mennesker, så er det å være mann eller kvinne i praksis en sammensatt ting som er mer enn en snever definisjon, med forskjeller på kropp og atferd totalt sett, IKKE bare kromosomer, kjønnsorgan eller hva man produserer. Så når noen avviker fra deler av dette, så synes jeg det blir feil å velge ut en enkelt ting vi mener alltid skal låse noen til et kjønn. som ikke engang er en del av definisjonen, særlig når de som bestemmer "kriteriene" aldri har følt seg som feil kjønn og dermed tar de mentale sidene ved å være kjønnet sitt for gitt Og her er andre siden av tøvpratet. Man kan ikke føle seg som biologisk som noe annet enn det DNA ditt tilsier du er. Kromosomet er det som definerer kjønn. Basta og drit i hvordan du føler deg. De har NADA å si. Anonymkode: 43a73...175
Snowbrigade Skrevet 8. september 2016 #46 Skrevet 8. september 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Og her er andre siden av tøvpratet. Man kan ikke føle seg som biologisk som noe annet enn det DNA ditt tilsier du er. Kromosomet er det som definerer kjønn. Basta og drit i hvordan du føler deg. De har NADA å si. Anonymkode: 43a73...175 Det er rett og slett ikke riktig. Google definisjoner her. Du kan kalle dette genetisk kjønn, men det blir feks født barn med XY-kromosomer, men med begge kjønnsorgan, de vil fortsatt være kvinner pga DNAet da mener du? Kromosomer er det som SKAPER kjønn, dvs at utifra kromosomene blir vi som regel kodet til å være sånn og sånn, men av og til skjer det så store avvik fra dette enten fysiologisk eller psykologisk at man kanskje bør godta at personen ikke har blitt det kjønnet DNA forsøkte å lage vedkommende til. Vil du si at fisk som er født hunkjønn men produserer sperm fortsatt er hunkjønn fordi det er det man finner hvis man tar DNA-test? Isåfall er det en definisjon forskere ikke deler, og den er ganske ignorant mot alle andre deler av det å være et kjønn enn bare kromosomene. Hadde vi ikke vært så opptatt av å kjønnsdele alt mulig hadde dette kanskje ikke vært så farlig. da kunne man godta at naturen lagde glidende overganger av ting. Men når folk får "feil" kjønnsorganer, hormonmengder osv burde man skjønne at de kan utvikle seg på en måte slik at det genetiske kjønnet ikke passer. Uansett skjønner jeg ikke hva problemet er. Hvis mange MENER de ikke passer inn, permanent, hva skader det oss andre å være litt åpne med definisjoner? Siden vi bruker "feil" definisjon på kjønn uansett 1
Gjest Mysticgirl Skrevet 8. september 2016 #47 Skrevet 8. september 2016 Den 5.9.2016 at 16.54, lipgloss skrev: hei jeg har 3 barn og er far for dem, de vet ikke at jeg føler meg som kvinne,det er et skuespill som jeg lever akkurat nå i forhold til venner og familie, ikke en god situasjon og jeg lider kraftig under dette men biter tenna i sammen for barna, vil vente til dem er litt større før jeg forteller at jeg vil skifte kjønn. Hei, jeg tastet med en her inne som skiftet kjønn til kvinne. Han fikk til og med stor glede etter operasjonen også seksuelt. De er så flinke nå at man kan få orgasme. Synes du burde stå frem og bli lykkelig Det er veldig mange menn som tenner på å kle seg som ei kvinne også. Mange flere enn vi tror, men fordommer gjør at de lever i det skjulte. Veldig synd det skal være slik.Klem til deg
Gjest lipgloss Skrevet 8. september 2016 #48 Skrevet 8. september 2016 2 timer siden, Mysticgirl skrev: Hei, jeg tastet med en her inne som skiftet kjønn til kvinne. Han fikk til og med stor glede etter operasjonen også seksuelt. De er så flinke nå at man kan få orgasme. Synes du burde stå frem og bli lykkelig Det er veldig mange menn som tenner på å kle seg som ei kvinne også. Mange flere enn vi tror, men fordommer gjør at de lever i det skjulte. Veldig synd det skal være slik.Klem til deg Tusen takk for så fine ord ja jeg skal stå frem det er helt sikkert og jeg kommer til å skifte kjønn når tiden er inne, den drømmen er det som holder meg oppe jeg er ikke helt i skapet da, det er noen få her inne som har vært til god hjelp som har en del bilder av meg og så er det noen få venner samt kone og psykolog, så jeg har startet forsiktig med å komme ut,jeg har hatt et behov for å få tilbakemeldinger på hvordan jeg har sminket og kledd meg,hva som passer sammen osv,har vært veldig fint med innput fra noen andre en min kone da jeg og hun har litt forskjellig stil hihi😀 Må bare få si tusen takk for all støtte fra deg og alle andre her inne som har skrevet og likt det jeg skriver, blir helt rørt om hjerte og det har trillet noen tårer nedover mine kinn,gledestårer da Masse varme klemmer til deg 😘😘😘 Ronja 😘
herzeleid Skrevet 8. september 2016 #49 Skrevet 8. september 2016 Jeg synes denne diskusjonen er kjempeinteressant, fordi den illustrerer en av de store skjæringspunktene om dagen: Skal vi forholde oss til virkeligheten slik vi kan verifisere, observere og måle den etter objektive standarder, eller skal vi forkaste dette til fordel for fokus på hvordan hver enkelt føler, synes og oppfatter. Dette gjennomsyrer mange andre områder i samfunnsdebatten, som følelsen av urettferdighet, at noen føler seg støtt og at noen oppfatter noe som andre sier som "problematisk". Jeg tilhører de som mener vi må forholde oss til virkeligheten slik den er, ikke slik vi skulle ønske at den var, eller hvordan vi føler den er. Så mer spesifikt til kjønn: Blir jeg en kvinne om jeg sprøyter i meg hormoner, tar omfattende plastiske operasjoner, får penis vrengt til en slags vagina og innbiller meg at jeg egentlig er kvinne? Nei det mener jeg ikke.
herzeleid Skrevet 8. september 2016 #50 Skrevet 8. september 2016 Den 7.9.2016 at 0.56, Snowbrigade skrev: Når man konsekvent føler at kroppen ikke passer over lang tid, så lar vi jo folk operere alt mulig annet, at man ikke skal kunne endre noe så sentralt som kjønnsorgan og legalt kjønn føles jo ganske håpløst når vi vet hvor mye det har å si for folks livskvalitet. Har du kilde på noen studier som viser dette? Om jeg ikke husker feil er vell noe av kritikken mot dagens behandling av mennesker som lider av kjønnsdysfori at man i mange tilfeller har funnet at det å "skifte" kjønn ikke hjelper stort, og at både depresjon og selvmord holder seg ganske jevnt? Det har så vidt jeg har fått med meg vært spekulert om mennesker med denne typen psykiske lidelser hadde hatt bedre av å få medikamentell behandling og terapi slik at de aksepterer hvilket kjønn de har, og at kosmetiske operasjoner og det å "spille med" rett og slett kan anses som et overgrep.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå