AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #1 Skrevet 4. september 2016 Hei! Jeg har en barndomsvenninne som har hovedomsorgen for to barn, hvor det eldste barnet akkurat har begynt på skolen. Hun og barnefar har et veldig dårlig samarbeid, og kommuniserer dårlig. Far bor ca 2,5 timers kjøretur unna, og har frem til nå hatt samvær fra onsdag til søndag annenhver uke, pluss alle ferier og en del ekstra når mor har hatt behov for avlasting (ved eksamensperioder, sykdom, reiser etc). Nå som de har et barn i skolealder, lar det seg ikke gjøre med så hyppig samvær, så barna er hos far kun annenhver helg og ferier. Dette synes mor er alt for lite, og mener at far bør komme å ha ettermiddagssamvær med barna en gang i uken. Far bor som sagt langt unna, jobber og studerer samtidig. Han sier da det blir vanskelig å få til ettermiddagssamvær på fast basis, men at han gjerne kommer for å være sammen med barna en ettermiddag i ny og ne når han har mulighet i forhold til jobb og studier. Far har akkurat startet i ny jobb (og i en større stilling), noe som gjør at han ikke bare kan kjøre 2,5 timer t/r hver uke, for å få kanskje 1 time med barna. Så da sier mor at hun vil ta barnet ut av skolen én fredag hver måned, slik at far kan ha barna fra torsdag til søndag på en av sine samværshelger pr mnd. Jeg reagerer litt på dette, og lurer på om det er vanlig praksis å gjøre det slik? Jeg kjenner både mor og far fra ungdomstiden (vi kommer alle fra samme sted), og har fått høre historien fra "begge sider". Mor er vant til å ha masse avlasting (i form av far, besteforeldre, venninner og andre slektninger som bor i nærheten), mens far har hatt barna masse "ekstra", til tross for at han ikke har hatt barnehageplass til barna der hvor han bor (noe som igjen gjør det vanskelig i forhold til jobb). Mor er fulltidsstudent, og får en del støtte som aleneforsørger. Hun reiser på ferieturer flere ganger i året, fester, konserter, shopper, og er generelt veldig sosial, så jeg skjønner at hun nå har litt "panikk" for at hun ikke kan være like spontan som da begge barna gikk i barnehagen. Hun må nå være hjemme hver uke, mandag til fredag, for å følge opp barnet som har begynt på skolen. Nå prøver hun altså å skaffe seg ekstra barnefri ved å ta barnet ut av skolen en dag i mnd?! Det skinner nok igjennom her, at jeg tar fars parti i dette, til tross for at han er mer en bekjent nå, og mor og jeg er venninner (vi omgås ikke så mye lengre da, men var mye sammen før). Jeg har lenge reagert på hvor lett det er for henne å skaffe barnevakt, hun er med på stort sett alt som skjer i vennegjengen, noe jeg ikke trodde var mulig med to små barn (jeg har ikke barn selv, så hva vet vel jeg 🙄). Mens far enten er på jobb, eller så er han sammen med barna. Tar de med ut i skog og mark, og er virkelig dedikert. Må også nevne at han ønsker hovedomsorgen for barna (har foreslått det for mor, men har ikke tatt det "videre"), men for mor er det uaktuelt. Er det slemt av meg å tenke at hun helst vil ha barna slik at hun får økonomisk støtte? 😬 Slik at hun kan beholde den flotte leiligheten hun bor i, reise på turer, kjøpe dyre merkeklær osv 🤔 Dette ble langt, og noe her er off topic ser jeg. Men lurer på hva dere tenker om å ta et barn ut av skolen så hyppig som en dag i mnd på fast basis (i tillegg kommer sykdom, legebesøk, og evt permisjon for å reise på ferie utenom skolefri?)? Anonymkode: f058a...328 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #2 Skrevet 4. september 2016 Min har samvær kun annenhver helg etter far flyttet 2 timer bort.. ikke noe krise å gå ned I samvær, trist ja og veldig dumt, men hadde aldri tatt barnet ut av skolen eller krevd han skulle ta seg fri for dagsamvær. Da kan heller far få alle høst og vinterferie og mer om sommeren evt. Langeland rundt planleggingsdager Anonymkode: dbe2d...8b4 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #3 Skrevet 4. september 2016 Langhelg* Anonymkode: dbe2d...8b4
Gjest noe tilfeldig Skrevet 4. september 2016 #4 Skrevet 4. september 2016 Det er jo såklart ikke korrekt å legge opp et løp som baserer seg på at barnet systematisk mister en dag i skole. Samtidig kan jeg faktisk godt forstå at de tenker sånn, det er jo trist om barnet knapt skal få se far pga avstand og praktiske forhold. Om barnet henger med i skolen og ikke sliter, tenker jeg at en fredag i måneden ikke er så ille å miste, spesielt ikke når de er så små. utbyttet er jo at barnet får mer samvær med far. Mange tar ut barnet ei uke for å reise på ferie utenfor ferietiden. Det tilsvarer fem skoledager og i dette tilfellet en dag over fem måneder. det synes jeg ikke er noe å krisemaksimere. At mor er heldig som har mye avlastning er irrelevant, Faktisk viser det heller at barna har en ressurssterk familie som er engasjert og deltar i barnas liv. Det er nok av utslitte alenemødre som har ingen.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #5 Skrevet 4. september 2016 ISden du spør, ja, det er slemt å tenke at det dreier seg om penger og fritid for henne. Kanskje det faktisk dreier seg om barna også? Deres behov for å se faren, for ikke å snakke om fars behov for å se barna? Nå er jeg ikke aleneforelder, men har en mann som er mye vekke og kan trygt si at det å være alene med to små er ganske intenst. Jeg har vel heller tendens til å bli nesten misunnelig på de med mye avlastning, uten at jeg tenker negativt om de for den del. Hadde jeg hatt mulighet ville jeg nok valgt å være mer sosial og reise mer, men sånn er nå livet. Anonymkode: 9e5d1...89b 3
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #6 Skrevet 4. september 2016 Hun kan dessverre ikke kreve noen ting her...og de fleste kommuner støtter ikke henne og da får barna ugyldig fravær. Hun må bare takle det lik de andre mødre som vil ha full omsorg av barna. Mekling og time på FK er eneste løsningen her. Anonymkode: 997a7...319 1
Gjest NotNaomi Skrevet 4. september 2016 #7 Skrevet 4. september 2016 Dette er bare sladder,og du vil vel bare ha enda en ting å utsette på henne ved å spørre om dette med fridag fra skolen. Syns dette blir litt lavmål,ærlig talt,og ingen problemstilling som vil hjelpe noen her med råd osv. Om du er slem? Vel,du er ihvertfall ikke en jeg ville hatt i omgangskretsen. Folk som bare bryr seg for å sverte er ikke ok.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #8 Skrevet 4. september 2016 Synes ikke en fredag i måneden gjør noenting. Barneskolen er så lite fag uansett, at så lenge barna henger med i skolefagene til vanlig, så er ikke det noe problem. Tok selv barnet fri to fredager i halvåret av samme grunn, for å få en langhelg. Søkte da lærer om fri. Men ettermiddagssamvær er vanskelig med slike avstander ja. Så derfor er jo fredags-løsningen veldig fin. Skjønner heller ikke hvorfor du skal blande deg borti dette? Anonymkode: c8a06...488 2
Gjest H Smith Skrevet 4. september 2016 #9 Skrevet 4. september 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønner heller ikke hvorfor du skal blande deg borti dette? Nå må vi ikke bli helt USA heller, der ingen ting har noe med andres liv å gjøre. Det er mange som ''vet'' om forhold som ikke er greie for barn, men som velger å ikke si noe. Flere bør bry seg. Den sosiale kontrollen er viktig.
Biloba Skrevet 4. september 2016 #10 Skrevet 4. september 2016 (endret) Hadde ikke stusset på å ta barnet ut av skolen en dag per mnd i første klasse for å få den ekstra tiden med far, HVIS vi så at det var et sterkt behov hos barnet. Vi hadde klart å følge opp barnets faglige behov for en normalfungerende førsteklassing. Er det derimot for å avlaste mor, synes jeg mor må ha et reelt behov, type ha helseproblemer eller en livssituasjon som gjør at hun må ha avlastning. At hun bare vil ha mer egentid synes jeg ikke er grunn til å ta barnet ut av skolen. Da bør de heller flytte nærmere hverandre. Endret 4. september 2016 av Biloba 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #11 Skrevet 4. september 2016 Synes ikke du har noe med å legge deg opp i saken, for å være ærlig. Dette er jo ikke din sak. Anonymkode: 3fdde...563 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #12 Skrevet 4. september 2016 Nei, det er ikke greit å venne barnet til at det er greit å skulke skolen hele tiden. Enten må far flytte nærmere mor eller motsatt, eller det blir samvær annenhver helg fra fredag etter skolen til mandag morgen. Sånn er det når en av foreldrene velger å flytte langt unna den andre forelderen. Ettermiddagssamvær er heller ikke realistisk når de bor så langt unna hverandre. Mor får finne seg en fast barnevakt om hun ikke takler å være mor på heltid. Anonymkode: 2b05b...1f8 1
smilo Skrevet 4. september 2016 #13 Skrevet 4. september 2016 Har far mulighet for å ta seg fri en fredag i mnd for å ha ungene da? Det er jo også et spørsmål 2
Peter007 Skrevet 4. september 2016 #14 Skrevet 4. september 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg har en barndomsvenninne som har hovedomsorgen for to barn, hvor det eldste barnet akkurat har begynt på skolen. Hun og barnefar har et veldig dårlig samarbeid, og kommuniserer dårlig. Far bor ca 2,5 timers kjøretur unna, og har frem til nå hatt samvær fra onsdag til søndag annenhver uke, pluss alle ferier og en del ekstra når mor har hatt behov for avlasting (ved eksamensperioder, sykdom, reiser etc). Nå som de har et barn i skolealder, lar det seg ikke gjøre med så hyppig samvær, så barna er hos far kun annenhver helg og ferier. Dette synes mor er alt for lite, og mener at far bør komme å ha ettermiddagssamvær med barna en gang i uken. Far bor som sagt langt unna, jobber og studerer samtidig. Han sier da det blir vanskelig å få til ettermiddagssamvær på fast basis, men at han gjerne kommer for å være sammen med barna en ettermiddag i ny og ne når han har mulighet i forhold til jobb og studier. Far har akkurat startet i ny jobb (og i en større stilling), noe som gjør at han ikke bare kan kjøre 2,5 timer t/r hver uke, for å få kanskje 1 time med barna. Så da sier mor at hun vil ta barnet ut av skolen én fredag hver måned, slik at far kan ha barna fra torsdag til søndag på en av sine samværshelger pr mnd. Jeg reagerer litt på dette, og lurer på om det er vanlig praksis å gjøre det slik? Jeg kjenner både mor og far fra ungdomstiden (vi kommer alle fra samme sted), og har fått høre historien fra "begge sider". Mor er vant til å ha masse avlasting (i form av far, besteforeldre, venninner og andre slektninger som bor i nærheten), mens far har hatt barna masse "ekstra", til tross for at han ikke har hatt barnehageplass til barna der hvor han bor (noe som igjen gjør det vanskelig i forhold til jobb). Mor er fulltidsstudent, og får en del støtte som aleneforsørger. Hun reiser på ferieturer flere ganger i året, fester, konserter, shopper, og er generelt veldig sosial, så jeg skjønner at hun nå har litt "panikk" for at hun ikke kan være like spontan som da begge barna gikk i barnehagen. Hun må nå være hjemme hver uke, mandag til fredag, for å følge opp barnet som har begynt på skolen. Nå prøver hun altså å skaffe seg ekstra barnefri ved å ta barnet ut av skolen en dag i mnd?! Det skinner nok igjennom her, at jeg tar fars parti i dette, til tross for at han er mer en bekjent nå, og mor og jeg er venninner (vi omgås ikke så mye lengre da, men var mye sammen før). Jeg har lenge reagert på hvor lett det er for henne å skaffe barnevakt, hun er med på stort sett alt som skjer i vennegjengen, noe jeg ikke trodde var mulig med to små barn (jeg har ikke barn selv, så hva vet vel jeg 🙄). Mens far enten er på jobb, eller så er han sammen med barna. Tar de med ut i skog og mark, og er virkelig dedikert. Må også nevne at han ønsker hovedomsorgen for barna (har foreslått det for mor, men har ikke tatt det "videre"), men for mor er det uaktuelt. Er det slemt av meg å tenke at hun helst vil ha barna slik at hun får økonomisk støtte? 😬 Slik at hun kan beholde den flotte leiligheten hun bor i, reise på turer, kjøpe dyre merkeklær osv 🤔 Dette ble langt, og noe her er off topic ser jeg. Men lurer på hva dere tenker om å ta et barn ut av skolen så hyppig som en dag i mnd på fast basis (i tillegg kommer sykdom, legebesøk, og evt permisjon for å reise på ferie utenom skolefri?)? Anonymkode: f058a...328 Når det gjelder samarbeid er det vel ikke så ille galt? Dette når far har barnet uten om samvær pga.avlasting for mor. Dette forteller sitt om hvilken føyelig dott han er. Nå er vel dette over pga. skolegang på barn og ny jobb for far. Jeg har ikke giddet dullet og latt meg utnytte slik av denne damen som er mor her. At mor før penger nok til alt du beskriver er vel betegnende det lettfeldig systemet spesielt om mor bor billig. Det er ikke tillatt å ta barna ut av skolen pga.det du beskriver.Ugyldig gyldig fravær og dårlige signaler til barna. (Det kan tenkes far flyttet for å slippe unna mor?) 3
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #15 Skrevet 4. september 2016 Sitat Det skinner nok igjennom her, at jeg tar fars parti i dette, til tross for at han er mer en bekjent nå, og mor og jeg er venninner (vi omgås ikke så mye lengre da, men var mye sammen før). Jeg har lenge reagert på hvor lett det er for henne å skaffe barnevakt, hun er med på stort sett alt som skjer i vennegjengen, noe jeg ikke trodde var mulig med to små barn (jeg har ikke barn selv, så hva vet vel jeg 🙄). Mens far enten er på jobb, eller så er han sammen med barna. Tar de med ut i skog og mark, og er virkelig dedikert. Må også nevne at han ønsker hovedomsorgen for barna (har foreslått det for mor, men har ikke tatt det "videre"), men for mor er det uaktuelt. Er det slemt av meg å tenke at hun helst vil ha barna slik at hun får økonomisk støtte? 😬 Slik at hun kan beholde den flotte leiligheten hun bor i, reise på turer, kjøpe dyre merkeklær osv 🤔 Så far er bekjent og mor er en venninne som du ikke omgås så mye lenger? Jeg tror du først skal innse at du antakelig ikke har nok peiling til å mene (og dømme) noe særlig når det gjelder denne saken. Jeg er ikke sånn som tenker ikke automatisk at "ingen skal blande seg i andres saker", men at perifere bekjente skal inn å ta parti og mene så mye om hvordan en familie ordner seg, synes jeg er på grensen til ufint. Siden du spør, ja, jeg synes det er slemt å mistenke henne for å bare ha barna for å få økonomisk støtte, og kunne bo i fin leilighet og kjøpe dyre merkeklær. De aller, aller fleste foreldre elsker barna sine over alt - og trenger ingen andre motiver for å ønske å ha dem boende hos seg. Jeg er ikke for å gå glipp av undervisning, men å miste en dag i måneden når man er så tidlig i barneskolen for et godt formål (altså å få være sammen med faren), synes jeg faktisk ikke er hårreisende, så lenge barnet følger undervisningen ellers. Ikke nødvendigvis noe jeg ville gjort, men heller ikke det er så mye å henge seg opp i. Det er tross alt snakk om en dag i måneden "mor vil skaffe seg ekstra barnefri", som du sier? Og er det ikke mulig at hun bare mener det er best for barnet? Du reagerer på at mor har så lett for å skaffe barnevakt, mens far er mer "dedikert". Er ikke det naturlig da, når han har barnet mye mindre enn mor,? Mor er fortsatt mye sammen med barna antar jeg - og det er jo ikke automatisk sånn at man er en dårlig forelder selv om man har mange som stiller som barnevakt og derfor har muligheten til å ha barnefri innimellom. Du skriver rett ut at du tar parti med mannen. Men hvorfor blander du deg i det hele tatt? Dette må vel være opp til dem å finne ut av, de trenger vel neppe at perifere venner og bekjente skal inn å "ta parti"? Anonymkode: 77082...4d2 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #16 Skrevet 4. september 2016 1 time siden, H Smith skrev: Nå må vi ikke bli helt USA heller, der ingen ting har noe med andres liv å gjøre. Det er mange som ''vet'' om forhold som ikke er greie for barn, men som velger å ikke si noe. Flere bør bry seg. Den sosiale kontrollen er viktig. Hvilke forhold i denne tråden mener du er "ikke greie" for barn? 12 minutter siden, Peter007 skrev: Det er ikke tillatt å ta barna ut av skolen pga.det du beskriver.Ugyldig gyldig fravær og dårlige signaler til barna. For noe tull. Hvor i lovverket står det? Foreldre må selv avgjøre om de skal søke barna fri, det er da lærer som bestemmer om det er greit eller ikke når det gjelder bare en dag. Hvorfor mener du det skal være mindre lov å ta en dag fri for å treffe far, enn å ta to uker fri for å dra til syden? Begge deler er fullt lov. Anonymkode: c8a06...488 1
Peter007 Skrevet 4. september 2016 #17 Skrevet 4. september 2016 (endret) 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilke forhold i denne tråden mener du er "ikke greie" for barn? For noe tull. Hvor i lovverket står det? Foreldre må selv avgjøre om de skal søke barna fri, det er da lærer som bestemmer om det er greit eller ikke når det gjelder bare en dag. Hvorfor mener du det skal være mindre lov å ta en dag fri for å treffe far, enn å ta to uker fri for å dra til syden? Begge deler er fullt lov. Anonymkode: c8a06...488 Når en elev i løpet av et skoleår har hatt fravær på 12 dager, melder kontaktlærer fra til rektor. Rektor/adm. og kontaktlærer/team vurderer om det er grunn til bekymring og evt. hva som ligger til grunn for fraværet. (Innvilget permisjon inngår ikke i dette fraværet) Skolen tar kontakt med hjemmet for å finne ut hva som skal til og hvordan man kan tilrettelegge slik at eleven får mindre fravær. Skolen skal dokumentere henvendelser. For elever som har hatt et fravær på 12 dager eller mer et skoleår, følger skolen særlig med på fravær i kommende skoleår. http://docplayer.me/5870747-Behandling-av-ugyldig-fravaer-i-grunnskolen-i-oslo.html Det må søkes permisjon, ikke bare ta barna ut av skolen. Det er skoleplikt i Norge. Endret 4. september 2016 av Peter007 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #18 Skrevet 4. september 2016 3 minutter siden, Peter007 skrev: Når en elev i løpet av et skoleår har hatt fravær på 12 dager, melder kontaktlærer fra til rektor. Rektor/adm. og kontaktlærer/team vurderer om det er grunn til bekymring og evt. hva som ligger til grunn for fraværet. (Innvilget permisjon inngår ikke i dette fraværet) Skolen tar kontakt med hjemmet for å finne ut hva som skal til og hvordan man kan tilrettelegge slik at eleven får mindre fravær. Skolen skal dokumentere henvendelser. For elever som har hatt et fravær på 12 dager eller mer et skoleår, følger skolen særlig med på fravær i kommende skoleår. http://docplayer.me/5870747-Behandling-av-ugyldig-fravaer-i-grunnskolen-i-oslo.html Det må søkes permisjon, ikke bare ta barna ut av skolen. Det er skoleplikt i Norge. Det stemmer ikke. Det er opplæringsplikt i Norge TIL TS: Å la barna få fri en fredag i måneden høres ut som en god løsning. Da får de mer tid med far. Alternativet er at far flytter nærmere slik at han kan ha mer samvær. Det er kanskje en god prioritering når man har barn. Anonymkode: 7aea5...b7e 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #19 Skrevet 4. september 2016 Barn samvær skal IKKE legges opp som en avlastning for mor. Barnets samvær er for å lære far bedre å kjenne. Anonymkode: f0e9a...b3b
Peter007 Skrevet 4. september 2016 #20 Skrevet 4. september 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det stemmer ikke. Det er opplæringsplikt i Norge TIL TS: Å la barna få fri en fredag i måneden høres ut som en god løsning. Da får de mer tid med far. Alternativet er at far flytter nærmere slik at han kan ha mer samvær. Det er kanskje en god prioritering når man har barn. Anonymkode: 7aea5...b7e HEHE fant du ikke noe mer å hakke på enn en formulering kan det være 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå