Gå til innhold

Forslag til original kjeller!


MzS

Anbefalte innlegg

Hei hei!

Vi skal pusse opp kjelleren vår nå, har gravd ned/støpt til full takhøyde og står nå med råbetongvegger/gulv og skal pusse opp helt fra bunnen av. Hovedrommet som vi skal ta i første omgang er på ca 30 kvadrat, og skal brukes som kjellerstue. Det vi har bestemt er at det skal bli et slags underholdningsrom, med hjemmekinoanlegg i den ene delen, og bar, fotballbord ++ i andre delen. Vi har halvveis bestemt oss for mahognyfarget skipsgulv med svarte nater på gulvet og i detaljene på baren, og bruke naturstein som detaljer på en halvvegg midt i rommet, på en egendesignet smal peis og på fronten på bardisken. Ellers må rommet være ganske lyst, siden vinduene ikke er så store. Vi har lyst til at dette rommet skal være spesielt, med tøffe detaljer/løsninger... Er det noen krative sjeler som har noen gode forslag? Hadde satt stor pris på det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Egentlig ikke noe godt forslag, for jeg liker best at en kjeller er og forblir en kjeller, kanskje med kalka murvegger, hyller osv.

Det er mulig jeg har en slags fobi for at drenering osv ikke skal være bra nok etter x antall år, og at det før eller siden vil fylles vann i kjelleren... i tillegg synes jeg kjellerstuer virker litt innestengte, men jeg har ikke vært i alle... :wink:

Det er visst utrolig mye som må gjøres og som koster en del mht behandling av mur, isolasjon, før dere begynner å panele og legge gulv. Men det er du sikkert klar over.

Hvis jeg skulle innreda kjelleren, ville jeg kanskje hatt gjesterom der til en evt herskesyk svigermor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes belysningen er viktig, både hvordan lampene ser ut og hvor/hvordan de lyser. Stilige og spesielle lamper kan skape det uttrykket dere ønsker. Det kan være fint med downlights i taket, og dimmer så dere kan endre lysstyrken etter behov. Varmekabler er alltid godt å ha i kjelleren!

Vi innreder kjelleren selv, og fikk vite at det kan være lurt å legge noe greier under laminatet på gulvet for at det ikke skal bli fuktskader i underlaget (får visst underlaget til å "puste" ved gulvlistene). Husker ikke akkurat hva dette heter, men vi fikk brosjyre hos byggmakker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, alt det der er fikset. Vi har drenert og isolert ute og inne, både gulv og vegger, etter alle kunstens regler :) Så vi har nå en kjeller som er like god som resten av boligarealet. Vi har også forstørret vinduene en del så det kommer inn mer lys. Vi har tenkt å ha downlights med dimmere ja, kanskje også stjernehimmel med dimmer over hjemmekinodelen, og tøffe lysdetaljer rundt/i baren. Har en elektriker i familien, så det ordner seg greit ;) Og varmekabler er støpt inn i gulvet ja. Er mer ute etter innspill på innredning - farger, spesielle "temaer", bygningsdetaljer - kanskje noen fine linker? Har søkt rundt selv, men finner liksom ikke helt det jeg er ute etter...

Tusen takk for innspill forresten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stilig å bygge bar av glassbyggersten! (Men det kommer jo helt an på hva slags stil dere ønsker å ha baren i, da...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er faktisk i samme situasjon! Driver å støper gulvene i kjelleren nå for tiden... Så blir det full oppussing etter jul.

I det største rommet vårt blir det hjemmekino... Har ikke helt bestemt farger enda, men det skal bli sted hvor man kan slappe av skikkelig... en stor deilig sofa, myke madrasser på gulvene som vi trekker om og dekker med store og små puter.. Det er stor sjangs for at vi går for 70-talls stil!

I det nest største rommet blir det bare en entre, da vi skal sette en trapp inn som går opp til 1.etasje.. Her får jeg også mer garderobeplass.. :)

Vaskerommet blir også pusset opp, med god hylleplass...

I det minste rommet står parafintaken vår..denne skjuler vi med en slik afrikanskinpirert "garderobe/skyvevegg" for så å gjøre plass til vinhyller på veggen...

Vet ikke om dette hjelp deg noe..men jeg tar også gjerne imot tips..greit å diskutere slikt med noen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Heisann;-)

Vi skal også til å grave ut i kjeller for å kunne innrede til boligareal. Vi har bestemt oss for å ha kontor/gjesterom i den største delen, vaskerom og nytt bad slik at gjestene får kort vei til bad....

I kontoret/gjesterommet skal vi legge varme i gulvet, og så vil vi ha litt røffe fliser på alle gulvene. Veggene er gammel tilhugget sten grunnmur så den skal vi bare pusse og slemme hvit slik at den forblir røff.

Taket blir malt hvitt men bjelkene blir beiset mørke. Ellers så satser vi på å ha det så lyst som mulig.

Dusjnisjen på badet skal være i glassbyggesten, også som skillevegg mellom nisjen og gjatesrommet (frostet slik man ikke kan se gjennom, den slipper bare lys gjennom. Ellers skal også skilleveggen mellom bad og vaskerom.

Ellers så har jeg ikke så detaljerte planer, annet enn at jeg vil ha det lyst.

Men siden det er flere av dere som nettopp har gjort dette så kan jeg jo spørre, gravde dere ut selv, eller hadde dere folk til det (maskiner o.l.)? hvilken takhøyde hadde dere før, og hvilken takhøyde har dere nå etterpå?

Hva kostet det?

Hadde blitt kjempeglad for svar på dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...