Gå til innhold

venner(vi bor sammen) som er skikkelige sofagriser. Jeg klikker snart..!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest noe tilfeldig
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei det gjør de ikke. Kjøkkenet tar vi like mye. Men vasking og støvsuging er det som regel jeg som gjør. Jeg betaler også mer i husleie enn dem fordi jeg tjener mer. 

Jeg er i slekt med en av dem (jenta). Og det føles mer som at vi skal bo sammen enn å ha hver vår hylle i kjøleskapet. Vi deler likt på alle utgifter bortsett fra eget bruk og husleie der jeg betaler mer enn dem. Så jeg tror ikke de ser pp dette som et kollektiv egentlig. Det ble vel aldri avklart før vi flyttet inn sammen heller. Og det var jo litt dumt det ser jeg jo nå. Men jeg ønsker å kunne få lov til å sitte på rommet mitt når jeg vil uten å få beskjed om at det er feil. Eller at jeg skyver dem vekk. For det er ikke det. Jeg bare orker ikke være i samme rom som dem hele tia. 

Skjønner du tolker det sånn at jeg tror hun ikke gjør en dritt når hun sitter og skriver. Men det er ikke sånn overhodet. Hun sitter uansett ikke å skriver fra 8-16 uansett. Og jeg har også skrivedager. Men da er jeg såpass grei at jeg starter middag før de kommer hjem slik at de skal slippe det når de begge har vært en hel dag på skolen. Jeg kan fint avse en halvtime/time til middagslaging. For det må jo uansett gjøres. 

Det er heller ikke slik at hun sitter å skriver fortsatt når jeg kommer hjem. Da er hun som regel ferdig med skrivingen og ligger da som oftest i sofaen med fjernkontrollen i hånda. 

Hun skriver heller ikke 5 dager i uka. Det er mange dager hun ikke gjør noe. Og heller velger å ligge på sofaen fra morgen til ettermiddag. Det kan være på dager jeg drar på jobb eller dager der jeg har fri. Så hun er ikke akkurat utslitt 24/7 det nekter jeg å tro på. Likevel velger hun å la meg få middagsansvar uavhengig av om jeg har fri eller ikke. Hun ligger på sofaen npr jeg drar om morgenen og ligger på samme plass når jeg kommer hjem. Og ingenting er gjort. Middag og husarbeid har hun ikke ofret en tanke for en gang. 

Og om jeg spør henne "hva skal vi ha til middag idag da? Har du handlet?" Så sier hun bare vet ikke....eller nei har ikke vært på butikken idag. Også må jeg dra avgårde om noe overhodet skal bli gjort. Spør jeg hvorfor hun ikke har handlet så sier hun bare nei jeg har ikke kommet så langt gt enda..

Anonymkode: e503a...72d

OK. Ut ifra H.I kan det fremstå som at ditt største irritasjonsmoment er at de ikke har den livsstilen du føler deg kompitabel med. Det mener jeg er en bagatell; de må få leve livene sine slik de vil selv. Med andre ord; hadde de bidratt i husholdningen på lik linje ville jeg si at du var den som burde skjerpe deg. Men når du betaler mer enn dem (.."fordi du tjener mer"... - som er helt irrelevant, dere burde betale likt, eventuelt om en har et mye større rom så må kanskje den betale mer.. Men ellers: likt) - så virker det som om dere ikke bare bor sammen i kollektiv men forsøker å være en form for "familie" hvor aktiviteter skal foregå i felleskap og endel husarbeid fordeles uoffisiellt. Dette fungerer sjeldent særlig bra. Du irriterer deg nå over både det som er "gode grunner" til irritasjon men også det som er trivielt, mest sannsynlig fordi du har bodd i en situasjon du ikke finner tilfredsstillende og heller belastende. Mitt råd er å enten innføre konkrete regler og helt avklart fordeling av hvem som gjør hva når, eller flytte. Aller mest vil jeg anbefale at du flytter, for å "snu skipet" tror jeg er for sent nå. Lykke til :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Beklager, men du virker ikke noe mindre tafatt selv. Trives du ikke med bosituasjonen din? Flytt. Simple as that.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For en innstilling du har. Du vet at det å skrive masteroppgave er krevende? Man hadde blitt gal om man ikke kunne ha slappet av med tv, eller spilling. Ta deg ei pære og flytt for deg selv.

Anonymkode: 7464c...7c3

Ts hee. Men det er jo ikke mer krevende det hun gjør enn det jeg eller han andre vennen vi bor med gjør. Hvorfor skal de alltid slippe unna? Er det min oppgave å lage mat hver dag fordi jeg "bare" jobber? Jeg har en haug av skriveoppgaver jeg må fullføre i tillegg til jobben min. Vil ikke tro de har det så nye verre enn meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts hee. Men det er jo ikke mer krevende det hun gjør enn det jeg eller han andre vennen vi bor med gjør. Hvorfor skal de alltid slippe unna? Er det min oppgave å lage mat hver dag fordi jeg "bare" jobber? Jeg har en haug av skriveoppgaver jeg må fullføre i tillegg til jobben min. Vil ikke tro de har det så nye verre enn meg. 

Men så flytt, da! Det virker jo ikke som om dette kollektivet passer for deg. Å peke på andre er som regel alltid fordi man mangler selvinnsikt til å se seg selv. Hvis du ikke klarer å sette egne grenser er du like mye å klandre som de andre to.

Anonymkode: 764b1...5a9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noe tilfeldig
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Igjen; hadde dere hatt avklarer regler på dette ville det ikke være et problem.

Tonje lager middag mand,tirsd, Trine lager onsd, torsd, Truls lager fred og lørd. Søndag spiser man for seg selv. Så er det rullering hver tredje uke hvem som har de bestemte dagene. Samme med husarbeid: Trine vasker badet i uke 1, da har Truls ansvar for kjøkken og Tonje stua. Så rullerer dette hver uke. 

Endret av noe tilfeldig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Raven.WritingDesk skrev:

OK. Ut ifra H.I kan det fremstå som at ditt største irritasjonsmoment er at de ikke har den livsstilen du føler deg kompitabel med. Det mener jeg er en bagatell; de må få leve livene sine slik de vil selv. Med andre ord; hadde de bidratt i husholdningen på lik linje ville jeg si at du var den som burde skjerpe deg. Men når du betaler mer enn dem (.."fordi du tjener mer"... - som er helt irrelevant, dere burde betale likt, eventuelt om en har et mye større rom så må kanskje den betale mer.. Men ellers: likt) - så virker det som om dere ikke bare bor sammen i kollektiv men forsøker å være en form for "familie" hvor aktiviteter skal foregå i felleskap og endel husarbeid fordeles uoffisiellt. Dette fungerer sjeldent særlig bra. Du irriterer deg nå over både det som er "gode grunner" til irritasjon men også det som er trivielt, mest sannsynlig fordi du har bodd i en situasjon du ikke finner tilfredsstillende og heller belastende. Mitt råd er å enten innføre konkrete regler og helt avklart fordeling av hvem som gjør hva når, eller flytte. Aller mest vil jeg anbefale at du flytter, for å "snu skipet" tror jeg er for sent nå. Lykke til :-) 

Ja denne familiegreia funker dårlig ser jeg jo nå. 

Jeg har minst rom. Ikke veldig mye mindre. Men deres rom er noe større enn mitt. Likevel betaler jeg mest. 

Og ja de skal få leve livene sine som de vil. Det er bare så slitsomt å ha dem oppå meg hele døgnet. Og ha dem i hælene ettet meg på rommet mitt når jeg egentlig bare ønsker å være i fred. 

8 minutter siden, Nappetass1 skrev:

Beklager, men du virker ikke noe mindre tafatt selv. Trives du ikke med bosituasjonen din? Flytt. Simple as that.

Så enkelt er det ikke. Har årskontrakt...jeii.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det bare en ting å gjøre. Flytt! Et hjem skal være et sted hvor man virkelig kan slappe av og senke skuldrene.

Om det er helt umulig å flytte før juni så må du si ifra tydelig at du ønsker å være alene på rommet ditt av og til når du er hjemme. Om de sier de føler du stenger dem ute, si at du synes det er leit de føler det slik, men du har dine behov for å trekke deg tilbake og du må tenke på deg sjøl først. 

Dette med middagen. Foreslå å lage ukesmeny sammen. Dersom de sier ja, har en hver ansvar for å lage middag en gang i uka. Dersom de sier nei, så sier du at da vil de åpenbart ikke ha en felles middagsordning, og du kommer kun til å lage middag til deg sjøl fremover. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Der er spørs hva den andre vennen din studerer. Jeg skal love deg at en masteroppgave er ti tusen ganger mer krevende enn det du gjør. I alle fall det av dette "skriftlige" greiene du gjør. Det er stor forskjell på en lærling, og en masterstudents oppgaver... STOR. Det du driver med er barnemat i forhold. Så jo, hun har det nok mye verre enn deg.

Du virker tafatt ut. Du virker ut som ei dørmatte. Er du ikke fornøyd med hvordan ting er så HA ET HUSMØTE. Et husmøte eller flytt ut. Slik du beskriver din situasjon passer du overhodet ikke inn i noe kollektiv.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noe tilfeldig

Jeg har minst rom. Ikke veldig mye mindre. Men deres rom er noe større enn mitt. Likevel betaler jeg mest. 

Og ja de skal få leve livene sine som de vil. Det er bare så slitsomt å ha dem oppå meg hele døgnet. Og ha dem i hælene ettet meg på rommet mitt når jeg egentlig bare ønsker å være i fred. 

Så du betaler mest men har det minste rommet (hvorfor gikk du med på det??) - du har årskontrakt, skjønner der er kjipt, for ja, du sitter med skjegget i postkassa her. Du har ikke noe annet valg da enn å ta opp på en fin men bestemt måte at du IKKE vil gjøre mesteparten av husarbeidet mer men vil ha en systematisk fordeling av husarbeidet nettopp fordi du føler du gjør mer enn det som er riktig. Du får også bare være ærlig om at du har tenkt å flytte men håper for hudfreden og vennskapet sin del at dere kan ha en rettferdig og systematisk arbeidsfordeling frem til den dagen du drar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Der er spørs hva den andre vennen din studerer. Jeg skal love deg at en masteroppgave er ti tusen ganger mer krevende enn det du gjør. I alle fall det av dette "skriftlige" greiene du gjør. Det er stor forskjell på en lærling, og en masterstudents oppgaver... STOR. Det du driver med er barnemat i forhold. Så jo, hun har det nok mye verre enn deg.

Du virker tafatt ut. Du virker ut som ei dørmatte. Er du ikke fornøyd med hvordan ting er så HA ET HUSMØTE. Et husmøte eller flytt ut. Slik du beskriver din situasjon passer du overhodet ikke inn i noe kollektiv.

Unskyld meg det der synes jeg var litt frekt  hva vet du om hva som er mest krevende eller ikke? Du aner jo ikke hva noen av oss studerer en gang. 

Hun har dessuten ikke kommet skikkelig i gang enda. Og har masse dager hvor hun ikke skriver noe som helst og ligger inne på sofaen hele dagen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da skaffer du en ny leieboer til ditt rom og flytter ut. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unskyld meg det der synes jeg var litt frekt  hva vet du om hva som er mest krevende eller ikke? Du aner jo ikke hva noen av oss studerer en gang. 

Hun har dessuten ikke kommet skikkelig i gang enda. Og har masse dager hvor hun ikke skriver noe som helst og ligger inne på sofaen hele dagen. 

Du sier du er lærling, så jeg antar at det er på videregående nivå. Jeg vet ikke hva den andre vennen din studerer, så kan ikke si om det er mer krevende enn en eventuell masteroppgave. Jeg har selv bachelor og master, så jeg vet hva jeg snakker om. Du må nesten tåle å høre slikt når du snakker dritt om dine venner. Det er DU som er den vanskelige her.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo du som ikke setter grenser for middagslagingen. Det er helt vanlig i kollektiv at man lager middag separat. Det kan være hyggelig å ha felles middager av og til, men da må tidspunkt passe for alle, og alle må være opplagt nok og dele på arbeidet. Å forvente at en annen person skal handle inn og ordne til med middag for alle fordi vedkommende "bare har sittet hjemme hele dagen" (les: jobbet med masteroppgave) er urimelig. Samtidig er det urimelig at du skal stå for middagslagingen. Her er det urimelige forventninger fra alle parter, så her må dere ha et ordentlig husmøte. Jeg foreslår egentlig at du finner deg et annet sted å bo. Å irritere seg over hvor ofte de er i leiligheten, når de selv bor der, er helt absurd. 

Anonymkode: 93efe...99b

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

...

Hun skriver heller ikke 5 dager i uka. Det er mange dager hun ikke gjør noe. Og heller velger å ligge på sofaen fra morgen til ettermiddag. Det kan være på dager jeg drar på jobb eller dager der jeg har fri. Så hun er ikke akkurat utslitt 24/7 det nekter jeg å tro på. Likevel velger hun å la meg få middagsansvar uavhengig av om jeg har fri eller ikke. Hun ligger på sofaen npr jeg drar om morgenen og ligger på samme plass når jeg kommer hjem. Og ingenting er gjort. Middag og husarbeid har hun ikke ofret en tanke for en gang. 

....

Nå var det ikke min mening å starte en diskusjon om hva som er mest krevende av jobb og masteroppgave, jeg ville bare påpeke at om du formulerer deg ovenfor henne som du gjør i denne tråden ("du er bare hjemme", "ligger bare på sofaen" o.s.v.) så virker du nedlatende, og skaper trolig ekstra, unødvendige sårede følelser. Det er uansett totalt urelevant hvor mye eller lite hun jobber i forhold til deg. Dere er ikke en familie, der man er et team og yter etter evne. Dere er et bofellesskap, og alle burde gjøre like mye uavhengig av hvor slitne dere er. 

Jeg synes også du virker tafatt. Du valgte selv å gå inn i en helt urimelig kontrakt, der du betaler mest "fordi du tjener mest". (Du har ikke forsørgeransvar for disse menneskene, dette burde vært utenkelig.) I tillegg hadde dere ingen samtaler på forhånd om hvordan dere ønsket å ha det i boforholdet. På toppen av det, så virker du ikke som du egentlig ønsker å komme deg ut av dette heller? Hvis dere har en skjevfordelig dere imellom når det gjelder betaling, så antar jeg at det betyr at en av dere har kontrakt med huseier for hele leiligheten, mens de andre to bare har en kontrakt med denne personen igjen. Er det du som står på kontrakten med huseier? Uansett, det burde ikke være noe problem å finne noen andre til å overta ditt rom slik at du kan flytte ut før det har gått et år. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du sier du er lærling, så jeg antar at det er på videregående nivå. Jeg vet ikke hva den andre vennen din studerer, så kan ikke si om det er mer krevende enn en eventuell masteroppgave. Jeg har selv bachelor og master, så jeg vet hva jeg snakker om. Du må nesten tåle å høre slikt når du snakker dritt om dine venner. Det er DU som er den vanskelige her.

Slik jeg forstår det er alle studenter, men at TS i tillegg er lærling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Da må ts oppklare hva hun egentlig gjør da. Man kan virkelig ikke sammenligne videregående nivå og masternivå.

1 minutt siden, kanelsnurr skrev:

Nå var det ikke min mening å starte en diskusjon om hva som er mest krevende av jobb og masteroppgave, jeg ville bare påpeke at om du formulerer deg ovenfor henne som du gjør i denne tråden ("du er bare hjemme", "ligger bare på sofaen" o.s.v.) så virker du nedlatende, og skaper trolig ekstra, unødvendige sårede følelser. Det er uansett totalt urelevant hvor mye eller lite hun jobber i forhold til deg. Dere er ikke en familie, der man er et team og yter etter evne. Dere er et bofellesskap, og alle burde gjøre like mye uavhengig av hvor slitne dere er. 

Jeg synes også du virker tafatt. Du valgte selv å gå inn i en helt urimelig kontrakt, der du betaler mest "fordi du tjener mest". (Du har ikke forsørgeransvar for disse menneskene, dette burde vært utenkelig.) I tillegg hadde dere ingen samtaler på forhånd om hvordan dere ønsket å ha det i boforholdet. På toppen av det, så virker du ikke som du egentlig ønsker å komme deg ut av dette heller? Hvis dere har en skjevfordelig dere imellom når det gjelder betaling, så antar jeg at det betyr at en av dere har kontrakt med huseier for hele leiligheten, mens de andre to bare har en kontrakt med denne personen igjen. Er det du som står på kontrakten med huseier? Uansett, det burde ikke være noe problem å finne noen andre til å overta ditt rom slik at du kan flytte ut før det har gått et år. 

Dette!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tviler vel egentlig på at TS har rukket å bli student hvis hun fremdeles er lærling. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tviler vel egentlig på at TS har rukket å bli student hvis hun fremdeles er lærling. 

Det kan godt hende, men hun har jo betegnet seg selv som "student" samt lagt ut om hennes egne skrivedager. Jeg finner det derfor snodig dersom hun "bare" er lærling. Det går jo an å ta studiekompetanse og søke høyere utdanning for man går ut i læretiden for eksempel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noe tilfeldig
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ærlig talt, du er jo minst like dømmende som TS er, både du og TS antar at dere vet noe som helst om hvor krevende liv et annet menneske har. Å ta fag på videregående Nivå kan være kjempevanskelig for en, og å ta Master kan gå på skinner for den andre. Uansett er det totalt irrelevant for saken; husarbeid må fordeles likt i et kollektiv uavhengig av hva man ellers bruker tiden sin på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...