Gå til innhold

Tesla - utpreget bil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, tdm900 skrev:

Feil! En Prius ligger på rundt 100gr.

Ikke i reell drift, og om man tar med utslipp i forbindelse med produksjonen av drivstoffet (og ikke bare forbrenningen av det). Fabrikkens "fantasitall" er det ingen som noensinne oppnår i årssnitt i Norge. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, tdm900 skrev:

Jeg forstår at en elbileier ikke ser mer enn det som er rundt seg selv, og kan prestere å si at et elbil ikke forurenser lokalt. Men det der IKKE fortstår, er at det er forurensende å lage den strømmen dere lader bilen med. Dét er like mye verdt å tenke på. Og alle disse grønne sertifikatene som man kan få for å være "sikker" på at strømmen er produsert av vannkraft,  er null verdt så lenge det er fri flyt av kraft over landegrenser!

Det er ikke fri flyt over landegrensene, ikke engang i nærheten. Vi har alt for å få utenlandslinjer til at det er reelt, i praksis kan vi bare eksportere en liten andel av vår produksjon. Linjene går for fullt hele tiden. 

Opprinnelsessertifikater er virtuell strøm og har null og niks sammenheng med den fysiske kraften vi bruker. Island selger f.eks opprinnelsessertifikater for hele sin strømproduksjon, men de har ikke en eneste fysisk kraftlinje til utlandet. 

Et mer representativt elbileksempel, f.eks en eGolf eller i3 på EU-miks strøm, har forøvrig utslipp på LANGT under 100g/km. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, tdm900 skrev:

Den forurenser mer enn du vet..... En Tesla som lades med 70% kull, og resten fornybar energi, har et utslipp av CO2 på 147gr! Kaller du det miljøvennlig?!

Det er mer miljøvennlig enn tilsvarende fossilbiler, og dessuten vil det automatisk bli enda mer miljøvennlig etter hvert som man i større og større grad går over til mer miljøvennlig kraftproduksjon.

Og selv om det ikke hadde vært mer miljøvennlig selv i dag, så hadde det vært lurt å gå over til elbiler siden det vil bli uendelig mer miljøvennlig over tid. Da vil bilparken automatisk bli mer miljøvennlig etter hvert som kraftproduksjonen blir det.

Endret av jabx
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, tdm900 skrev:

Jeg forstår at en elbileier ikke ser mer enn det som er rundt seg selv, og kan prestere å si at et elbil ikke forurenser lokalt. Men det der IKKE fortstår, er at det er forurensende å lage den strømmen dere lader bilen med. Dét er like mye verdt å tenke på. Og alle disse grønne sertifikatene som man kan få for å være "sikker" på at strømmen er produsert av vannkraft,  er null verdt så lenge det er fri flyt av kraft over landegrenser!

Den som ikke ser mer enn det som er rundt ham selv her er deg. Se mitt forrige svar til svadaen din.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, tdm900 skrev:

Kanskje greit å ta med dagens oppfølger også?

http://www.dagbladet.no/kultur/elbilen-er-mer-miljovennlig-selv-der-den-gar-pa-kull/63956694

Hr. Sevje som skrev den første saken er forøvrig ihuga atomkrafttilhenger og er stort sett kraftig motstander av alt av fornybar energi. Et standpunkt som nok ikke deles av så veldig mange lengre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 4 uker senere...

Jeg vil påstå en elbil er mer miljøvennlig enn fossil selv i land 100% basert på kull. Fordi noen få store sentraliserte kullkraftverk vil ha høyere virkningsgrad enn små diesel/bensinkraftverk i hver eneste bil. Mye av småbilbruken er uansett pendling til jobb. På morgenen vinterstid, er det ekstremt dårlig virkningsgrad på ICE biler med gjennomkalde motorer. På den annen side er en elmotor mer effektiv om den er kald. Den perfekte pendlerbil.

Anonymkode: 43d74...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎22‎.‎09‎.‎2016 den 23.54, Coolaid skrev:

Forstår ikke hva du mener med om Tesla er en "utpreget" bil...

.....utpreget betyr feks klar, skarp, sterk, stor, åpenbar, atskillig, begripelig, bestemt, distinkt, egenartet, eksplisitt, framtredende, konkret, markant, merkbar,påfallende, påtagelig, rak, tydelig, typisk, uttalt, uttrykkelig, utvetydelig

Men tilbake til Tesla. 

Det er latterlig at staten sponser tesla eierne med så mye penger. Hadde de sponset kollektivreisende med samme summer så hadde man fått betalt hver gang man gikk på bussen. 

 

stat og kommuner sponser da kollektivreisende i større grad enn de fleste. Den reisende dekker ca 25% av kostnaden og det offentlige resten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tdm900: 

Beklager,men les hva du skriver føre du trykker enter.

Elbiler er mye mere miljøvennlige en fossiler.

Tror du ikke produksjonen av fossilt drivstoff  ha r utslipp?

Mindre miljøfiendtlig å produsere strøm for en mil. kontra å produsere fossilt drivstoff for en mil.

Sett deg inn i hvordan ting fungerer først.

Anonymkode: 2aff4...706

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tdm900: 

Beklager,men les hva du skriver føre du trykker enter.

Elbiler er mye mere miljøvennlige en fossiler.

Tror du ikke produksjonen av fossilt drivstoff  ha r utslipp?

Mindre miljøfiendtlig å produsere strøm for en mil. kontra å produsere fossilt drivstoff for en mil.

Sett deg inn i hvordan ting fungerer først.

Anonymkode: 2aff4...706

Joda, jag gjør det, og jeg er i stand til å se på ting u en større sammenheng en kun å se på bruken!

Og dessuten så er ikke utslippene ved produksjon av elbil, mot en med forbrenningsmotor. Det kreves enorme ressurser for å utvinne stoffene skal brukes i batteriene, du må legge det til grunn også. Og da snakkervi om det globale. 

Du hadde dessuten ikke snakka fram elbil om de ikke hadde fritak av moms, engangsavgift, parkering osv.

Endret av tdm900
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.9.2016 den 13.08, AnonymBruker skrev:

Kan man si at tesla er en utpreget bil?

Anonymkode: 90354...787

Nei, for "utpreget" er ikke et meningsfylt begrep å bruke om en bil, ingen vil forstå hva du mener.

Du kan legge til noe mer beskrivende, jeg synes for eksempel Tesla er en utpreget rasshøl-bil. 

Kanskje ironisk nok siden det er el-bil, men den har blitt omfavnet av så mange nyrike og harry menn som ønsker et statussymbol at man er vant med å se en kuk bak rattet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tdm900 skrev:

Joda, jag gjør det, og jeg er i stand til å se på ting u en større sammenheng en kun å se på bruken!

Og dessuten så er ikke utslippene ved produksjon av elbil, mot en med forbrenningsmotor. Det kreves enorme ressurser for å utvinne stoffene skal brukes i batteriene, du må legge det til grunn også. Og da snakkervi om det globale. 

Du hadde dessuten ikke snakka fram elbil om de ikke hadde fritak av moms, engangsavgift, parkering osv.

Jo, hadde kjørt elbil fremdeles. er såpass mye billigere å kjøre.

Anonymkode: 2aff4...706

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, tdm900 skrev:

Joda, jag gjør det, og jeg er i stand til å se på ting u en større sammenheng en kun å se på bruken!

Og dessuten så er ikke utslippene ved produksjon av elbil, mot en med forbrenningsmotor. Det kreves enorme ressurser for å utvinne stoffene skal brukes i batteriene, du må legge det til grunn også. Og da snakkervi om det globale. 

Du hadde dessuten ikke snakka fram elbil om de ikke hadde fritak av moms, engangsavgift, parkering osv.

 

Du har tvert imot vist at du ikke kan, eller ikke er villig til det. Du drar frem alle ting som måtte være uheldig med elbilbruk og produksjon, men ser bort i fra tilsvarende som gjelder ICE biler. Hva med de enorme ressursene som brukes til å pumpe opp olje og raffinere den? Dette er ekstremt ressurskrevende. Og da har vi ikke begynt å snakke om den ekstremt miljøødeleggende utvinningen av olje fra skifer, dette er oljeproduksjon du støtter så lenge du kjører bensin eller dieselbil.

Anonymkode: 43d74...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Du har tvert imot vist at du ikke kan, eller ikke er villig til det. Du drar frem alle ting som måtte være uheldig med elbilbruk og produksjon, men ser bort i fra tilsvarende som gjelder ICE biler. Hva med de enorme ressursene som brukes til å pumpe opp olje og raffinere den? Dette er ekstremt ressurskrevende. Og da har vi ikke begynt å snakke om den ekstremt miljøødeleggende utvinningen av olje fra skifer, dette er oljeproduksjon du støtter så lenge du kjører bensin eller dieselbil.

Anonymkode: 43d74...099

Hvor har jeg benektet det?? 

Det jeg sier er at det ikke er et pøkk mer miljøvennlig å lage elbil, med de forurensningene det med fører så man i etterkant kan komme og si; Jeg kjører miljøvennlig

Elbil er og blir et blindspor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, tdm900 skrev:

Joda, jag gjør det, og jeg er i stand til å se på ting u en større sammenheng en kun å se på bruken!

Og dessuten så er ikke utslippene ved produksjon av elbil, mot en med forbrenningsmotor. Det kreves enorme ressurser for å utvinne stoffene skal brukes i batteriene, du må legge det til grunn også. Og da snakkervi om det globale. 

..og fortsatt er elbil mye mer miljøvennlig enn fossilbiler. Du ignorerer all energien som kreves til produksjon og drift av fossilbiler. Selv når elbiler drives på kullkraft så fører det til mindre utslipp enn med fossilbiler.

Du gjør det motsatte av å se ting i en større sammenheng. Du ignorerer det totale bildet, samt at du overdriver dette med batterier kraftig.

Sitat

Du hadde dessuten ikke snakka fram elbil om de ikke hadde fritak av moms, engangsavgift, parkering osv.

Det vet du ingenting om. Men det er bra at staten tar grep for å fremskynde overgangen til renere biler.

Endret av jabx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, tdm900 skrev:

Det jeg sier er at det ikke er et pøkk mer miljøvennlig å lage elbil, med de forurensningene det med fører så man i etterkant kan komme og si; Jeg kjører miljøvennlig

Elbil er og blir et blindspor!

Det du sier er altså feil. Livstidsanalyser av elbil vs. fossilbil viser at elbil er mye mer miljøvennlig.

Elbilen er kommet for å bli, og etter hvert som mer og mer kraftproduksjon blir grønn, vil elbilen bli enda mer miljøvennlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, jabx skrev:

Det du sier er altså feil. Livstidsanalyser av elbil vs. fossilbil viser at elbil er mye mer miljøvennlig.

Elbilen er kommet for å bli, og etter hvert som mer og mer kraftproduksjon blir grønn, vil elbilen bli enda mer miljøvennlig.

Hadde villet gjort noe for å virkelig spare omgivelsene, hadde du kvitta deg med bilen og kjørt kollektivt! Men, så lenge du/dere er sponset av skattebetalernes penger, for å kjøre alene i en bil i et kollektivfelt frister det alt for mye! 

Det er svært langt fram i tid før vi kan si at elproduksjon er blir grønn, det er alt for mye av både kullkraftverk, gasskraft og fossilt som forurenser MYE, for man i lille Norge kan få kjøre omtrent gratis som i dag.

Til slutt vil jag bare få påpeke én ting: Den såkalte "klimatrusselen" er bare en stor bløff! Men tror du ikke på når du kjører graits i bomringer osv!! Vi har alltid, og jeg mener ALLTID!! Hatt variasjoner i været! Det kommer det til å fortsette med helt til neste istid kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, tdm900 skrev:

Det jeg sier er at det ikke er et pøkk mer miljøvennlig å lage elbil, med de forurensningene det med fører så man i etterkant kan komme og si; Jeg kjører miljøvennlig

VI skjønner at du sier det, vi synes bare du argumenterer elendig for det. Så godt som all strøm i Norge kommer fra vannkraft, og er derfor miljøvennlig. EU lar riktig nok sine borgere late som kullkraften de bruker egentlig er miljøvennlig ved å betale norske selskaper noen slanter, men alle nordmenn skjønner at det bare er tull.

Anonymkode: 9e5df...bb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, tdm900 skrev:

Hadde villet gjort noe for å virkelig spare omgivelsene, hadde du kvitta deg med bilen og kjørt kollektivt! Men, så lenge du/dere er sponset av skattebetalernes penger, for å kjøre alene i en bil i et kollektivfelt frister det alt for mye! 

Det er svært langt fram i tid før vi kan si at elproduksjon er blir grønn, det er alt for mye av både kullkraftverk, gasskraft og fossilt som forurenser MYE, for man i lille Norge kan få kjøre omtrent gratis som i dag.

Til slutt vil jag bare få påpeke én ting: Den såkalte "klimatrusselen" er bare en stor bløff! Men tror du ikke på når du kjører graits i bomringer osv!! Vi har alltid, og jeg mener ALLTID!! Hatt variasjoner i været! Det kommer det til å fortsette med helt til neste istid kommer.

Jeg har ikke elbil. Og det er ikke alle som har et kollektivtilbud som gjør at de kan droppe bilen.

Poenget er at produksjon og bruk av elbil allerede er mer miljøvennlig enn fossilbiler, og elbiler vil bare bli mer og mer miljøvennlige over tid.

Klimatrusselen er slett ingen bløff. En samlet vitenskapelig verden stiller seg bak menneskeskapt global oppvarming.

Hvis du tror global oppvarming handler om variasjoner i været så er du ekstremt dårlig informert. Klima er ikke vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...