Gå til innhold

Tesla - utpreget bil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tesla er en bil drevet av dildobensin(vil ikke utpreget), og er snart en saga blott nå som godene for elbileiere blir borte litt etter litt. Hadde ikke myndighetene gitt de godene de gjorde, hadde vi ikke hatt noe mer elbiler enn resten av europa :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har fire hjul av omtrent lik størrelse, 4 dører, bagasjerom, seter inni, tak over, hvitt lys foran, rødt lys bak, og orange blinklys, fungerer fint til å frakte 1-5 personer fra A til B ... Ja, jeg vil si den er en utpreget bil, og tydelig verken traktor, motorsykkel, lastebil eller båt. :Nikke:

 

 

Anonymkode: c4e62...8d1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Den 1.9.2016 at 15.55, tdm900 skrev:

Tesla er en bil drevet av dildobensin(vil ikke utpreget), og er snart en saga blott nå som godene for elbileiere blir borte litt etter litt. Hadde ikke myndighetene gitt de godene de gjorde, hadde vi ikke hatt noe mer elbiler enn resten av europa :) 

Kommer vi til å miste strømmen, eller hva er det du babler om?

Anonymkode: 43d74...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Forstår ikke hva du mener med om Tesla er en "utpreget" bil...

.....utpreget betyr feks klar, skarp, sterk, stor, åpenbar, atskillig, begripelig, bestemt, distinkt, egenartet, eksplisitt, framtredende, konkret, markant, merkbar,påfallende, påtagelig, rak, tydelig, typisk, uttalt, uttrykkelig, utvetydelig

Men tilbake til Tesla. 

Det er latterlig at staten sponser tesla eierne med så mye penger. Hadde de sponset kollektivreisende med samme summer så hadde man fått betalt hver gang man gikk på bussen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 22.9.2016 at 23.54, Coolaid skrev:

Forstår ikke hva du mener med om Tesla er en "utpreget" bil...

.....utpreget betyr feks klar, skarp, sterk, stor, åpenbar, atskillig, begripelig, bestemt, distinkt, egenartet, eksplisitt, framtredende, konkret, markant, merkbar,påfallende, påtagelig, rak, tydelig, typisk, uttalt, uttrykkelig, utvetydelig

Men tilbake til Tesla. 

Det er latterlig at staten sponser tesla eierne med så mye penger. Hadde de sponset kollektivreisende med samme summer så hadde man fått betalt hver gang man gikk på bussen. 

 

Men er ikke poenget å senke utslippene da? Kollektivtransporten er sprengt uansett, og lavere priser lokker ikke mange fra bil (de nye reisende kommer stort sett fra sykkel osv.). Skal man senke utslippene mest mulig er det de store bilene og SUVene som må byttes med utslippsfrie alternativer, og du får ikke de som kjører Porsche Cayenne til å bytte til en VW e-UP ;)

Gratis buss er forøvrig testet i et par svenske byer og det var ingen stor suksess. Bussene ble overfylte, bl.a av hjemløse og de som tidligere syklet, og biltrafikken økte faktisk da de som tidligere brukte bussen til pendling ikke kunne være sikker på å få plass lengre og dermed ble forsinket. Er noe gratis er etterspørselen i prinsippet ubegrenset. Riktig prising er viktig for optimalt forbruk av ressursene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9/22/2016 at 23.54, Coolaid skrev:

Forstår ikke hva du mener med om Tesla er en "utpreget" bil...

(...)

Det er latterlig at staten sponser tesla eierne med så mye penger. Hadde de sponset kollektivreisende med samme summer så hadde man fått betalt hver gang man gikk på bussen. 

 

Jeg forstår heller ikke hva som menes med «utpreget bil». Ellers synes jeg subsidieringen av ladbare hybrider er mye mer latterlig enn elbilfordelene. Selv om jeg forstår at det kan være vanskelig for noen å svelge at Tesla får fordeler på lik linje med de elektriske småbilene, så er Tesla for tiden det eneste alternativet for de som ønsker en stor, helelektrisk familiebil.

Det jeg synes er latterlig, er subsidieringen av ladbare hybrider som Porsche Cayenne, Mercedes GLE og BMW X5. Da snakker vi om store SUV-er som har høyt drivstofforbruk og store utslipp, med mindre man da kun bruker bilen på korte distanser og lader mellom omtrent hver kjøretur.

3 minutter siden, -jk- skrev:

Men er ikke poenget å senke utslippene da? Kollektivtransporten er sprengt uansett, og lavere priser lokker ikke mange fra bil (de nye reisende kommer stort sett fra sykkel osv.). Skal man senke utslippene mest mulig er det de store bilene og SUVene som må byttes med utslippsfrie alternativer, og du får ikke de som kjører Porsche Cayenne til å bytte til en VW e-UP ;)

(...)

Jeg er helt enig i at hensikten må være å få ned utslippene. Elbiler gir lavere livsløpsutslipp enn tilsvarende ICE-biler. De ladbare hybridene derimot, som får avgiftsreduksjoner kun fordi de har et lite, oppladbart batteri, blir miljøverstinger når batteriet er tomt og forbrenningsmotoren slår inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Produksjonen av el-bil, forurenser enormt mye. Produksjonen av batteriet spesielt er forbundet med ødelagte landområder og forurensing. 

El-bil, ikke så miljøvennlig som de fleste tror....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Coolaid skrev:

Produksjonen av el-bil, forurenser enormt mye. Produksjonen av batteriet spesielt er forbundet med ødelagte landområder og forurensing. 

El-bil, ikke så miljøvennlig som de fleste tror....

Selv en Tesla, i USA med mye kullkraft, tjener inn ekstrautslippene med batterproduksjon i løpet av 18 måneder, sammenlignet med tilsvarende fossilbil. Det er under 10% av gjennomsnittlig levetid, dvs. at du kjører >90% av bilens levetid med langt lavere utslipp. 

http://www.tu.no/artikler/elbil-gir-alltid-lavere-co2-utslipp/358397

Hvilken råvare til batteriproduksjon mener du forurenser så mye ved utvinning? Lithium? Niks. 

https://cleantechnica.com/2016/05/12/lithium-mining-vs-oil-sands-meme-thorough-response/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 1.9.2016 den 15.55, tdm900 skrev:

Tesla er en bil drevet av dildobensin(vil ikke utpreget), og er snart en saga blott nå som godene for elbileiere blir borte litt etter litt. Hadde ikke myndighetene gitt de godene de gjorde, hadde vi ikke hatt noe mer elbiler enn resten av europa :) 

En saga blott? Drøm videre. Elbilen er fremtiden. Men du får klamre deg til din hest og kjerre så lenge det varer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.9.2016 den 23.54, Coolaid skrev:

Det er latterlig at staten sponser tesla eierne med så mye penger. Hadde de sponset kollektivreisende med samme summer så hadde man fått betalt hver gang man gikk på bussen. 

Svada. Har du vært rundt i Norge? Det vil alltid være behov for bil i dette landet. Folk kommer ikke til å parkere bilen, så da må man nødvendigvis få dem over på mer miljøvennlige biler.

Det du argumenterer for er at man ikke skal prøve å gjøre noe med utslipp fra biler. Latterlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 26.9.2016 den 22.50, Coolaid skrev:

Produksjonen av el-bil, forurenser enormt mye. Produksjonen av batteriet spesielt er forbundet med ødelagte landområder og forurensing. 

El-bil, ikke så miljøvennlig som de fleste tror....

Svada. Dessuten må du ta hensyn til utslipp over bilens livstid, ikke bare cherry-picke det som passer dine løgner best.

Elbil er mer miljøvennlig enn du tror.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, jabx skrev:

Svada. Dessuten må du ta hensyn til utslipp over bilens livstid, ikke bare cherry-picke det som passer dine løgner best.

Elbil er mer miljøvennlig enn du tror.

Den forurenser mer enn du vet..... En Tesla som lades med 70% kull, og resten fornybar energi, har et utslipp av CO2 på 147gr! Kaller du det miljøvennlig?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, tdm900 skrev:

Den forurenser mer enn du vet..... En Tesla som lades med 70% kull, og resten fornybar energi, har et utslipp av CO2 på 147gr! Kaller du det miljøvennlig?!

147g/km er bra for en så stor bil. En Prius ligger rundt 155g/km i reell bruk (årssnitt forbruk). Og siden kullkraftandelen hele tiden går ned synker utslippet til elbilene. Det er ikke mange land med noe særlig Tesla-salg som har 70% kullkraft heller, f.eks USA ligger på under halvparten av dette. 

Den største fordelen til elbilene er uansett null lokale utslipp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, -jk- skrev:

147g/km er bra for en så stor bil. En Prius ligger rundt 155g/km i reell bruk (årssnitt forbruk). Og siden kullkraftandelen hele tiden går ned synker utslippet til elbilene. Det er ikke mange land med noe særlig Tesla-salg som har 70% kullkraft heller, f.eks USA ligger på under halvparten av dette. 

Den største fordelen til elbilene er uansett null lokale utslipp. 

Det kalles på godt norsk, å hoppe over gjerdet til naboen og drite på plenen hanses! Og det synes dere er greit?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, tdm900 skrev:

Det kalles på godt norsk, å hoppe over gjerdet til naboen og drite på plenen hanses! Og det synes dere er greit?!

Skjønner ikke helt hva du prøver å si her. 

Vi er selvforsynt med fornybar energi her i landet, og vel så det.

I andre land, mener du det er bedre å slippe ut dritten i sentrum av byene fremfor fra kraftverk lokalisert i mer grisgrendte strøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, -jk- skrev:

Skjønner ikke helt hva du prøver å si her. 

Vi er selvforsynt med fornybar energi her i landet, og vel så det.

I andre land, mener du det er bedre å slippe ut dritten i sentrum av byene fremfor fra kraftverk lokalisert i mer grisgrendte strøk?

Jeg forstår at en elbileier ikke ser mer enn det som er rundt seg selv, og kan prestere å si at et elbil ikke forurenser lokalt. Men det der IKKE fortstår, er at det er forurensende å lage den strømmen dere lader bilen med. Dét er like mye verdt å tenke på. Og alle disse grønne sertifikatene som man kan få for å være "sikker" på at strømmen er produsert av vannkraft,  er null verdt så lenge det er fri flyt av kraft over landegrenser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, -jk- skrev:

147g/km er bra for en så stor bil. En Prius ligger rundt 155g/km i reell bruk (årssnitt forbruk). Og siden kullkraftandelen hele tiden går ned synker utslippet til elbilene. Det er ikke mange land med noe særlig Tesla-salg som har 70% kullkraft heller, f.eks USA ligger på under halvparten av dette. 

Den største fordelen til elbilene er uansett null lokale utslipp. 

Feil! En Prius ligger på rundt 100gr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...