Gjest Razumik Skrevet 15. november 2004 #21 Del Skrevet 15. november 2004 "Æ blir å ..." er nord-norsk dialekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. november 2004 #22 Del Skrevet 16. november 2004 "Æ blir å ..." er nord-norsk dialekt. Poenget her var vel at akkurat det er adoptert av ungdomsmagasiner, og derfor blir spredt over hele landet som en ting det er helt ok å skrive. Ikke noe vondt om den nordnorske dialekta, altså. Men det der er forsøpling av det norske skriftspråk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Razumik Skrevet 16. november 2004 #23 Del Skrevet 16. november 2004 Poenget her var vel at akkurat det er adoptert av ungdomsmagasiner, og derfor blir spredt over hele landet som en ting det er helt ok å skrive. Ikke noe vondt om den nordnorske dialekta, altså. Men det der er forsøpling av det norske skriftspråk. Det er ikke tillatt å skrive, men at folk med den dialekten snakker slik - jeg antar det ikke var DET du mente er forsøpling av språket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. november 2004 #24 Del Skrevet 16. november 2004 Det er ikke tillatt å skrive, men at folk med den dialekten snakker slik - jeg antar det ikke var DET du mente er forsøpling av språket. Jeg mener ikke at det er forsøpling av språket at folk snakker dialekta si, for all del. Jeg bare mener at skriftspråket vårt, både nynorsk og bokmål, ikke har godt av så sterk påvirkning fra dialekter. Forsøpling var kanskje ikke et helt velvalgt ord, men jeg håper dere skjønner hva jeg mener med det. Og som sagt, så var det ikke en kritikk av dialekter, men kritikk mot journalister og skribenter som ikke skriver skikkelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hazel Skrevet 16. november 2004 Forfatter #25 Del Skrevet 16. november 2004 Jeg skjønner ihvertfall hva du mener, Gjest. Dialekt og skriftspråk er og bør være to forskjellige ting, ellers ville vi i Norge hatt 10 skriftspråk på grunn av de store forskjellene i vokabularet. Det er greit at "jeg blir å..." er nordnorsk dialekt, men det har ingenting i skriftlig bokmål å gjøre, fordi det ikke kan forklares ut fra grammatikken til bokmål. Det er dét forsøplingen dreier seg om, ikke at vi får nye ord. Det ene er grammatikken, noe annet er vokabularet. Det ville være rart om det norske språket ikke ble influert av alle de "nye" språkene vi har rundt oss og blant oss etterhvert, men skal det kunne forsvares av meg og andre som er opptatt av å bevare det norske språket, må de nye ordene fornorskes. Det bør også stilles noen kriterier til hvilke ord vi skal ta inn i språket. Det største bør være at det dekker en betydning som ingen andre ord i det norske språket dekker fra før. For eksempel synes jeg det er dumt å dra inn et ord som "tortilla" når vi kan kalle det "hvetelefse". Det er en betydelig forskjell på å berike og å forsøple språket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sirka Skrevet 16. november 2004 #26 Del Skrevet 16. november 2004 Jeg har opplevd at innvanderungdom, som naturligvis strever litt med den norske grammatikken, blir kopiert av norsk ungdom fordi mange av dem blir sett på som hippe og kuule... (Dette har jeg erfart som lærer). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mamma1 Ikke innlogget Skrevet 16. november 2004 #27 Del Skrevet 16. november 2004 Hva i all verden mener du med at nynorsk er tatt fra vestnorske dialekter?? Og at han ikke var langt nord?? Han var var så langt nord som det var hensiktsmessig? Tromsø. Han hadde også medhjelpere som reiste til steder han ikke var. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chrizzy Skrevet 16. november 2004 #28 Del Skrevet 16. november 2004 Etter som æ hørte så va ikke medhjelperan engang lenger oppe enn Trondhjem? Men de kan godt hende æ tar feil! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dru Skrevet 16. november 2004 #29 Del Skrevet 16. november 2004 På en av turene sine var han faktisk innom Tromsø. Han dekket over 50% av kommunene i Norge i løpet av den tiden han reiste rundt. Men det forandrer ikke på at nynorsk hovedsaklig er bygget opp av vestnorske dialekter. Det var der hans hjerte lå, og han begynte med å kartlegge den sunnmørske dialekten. Der måtte han gå langt tilbake i tid, på grunn av unionen med Danmark. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Razumik Skrevet 17. november 2004 #30 Del Skrevet 17. november 2004 Jeg mener ikke at det er forsøpling av språket at folk snakker dialekta si, for all del. Jeg bare mener at skriftspråket vårt, både nynorsk og bokmål, ikke har godt av så sterk påvirkning fra dialekter. Forsøpling var kanskje ikke et helt velvalgt ord, men jeg håper dere skjønner hva jeg mener med det. Og som sagt, så var det ikke en kritikk av dialekter, men kritikk mot journalister og skribenter som ikke skriver skikkelig. Skjønner hva du mener, og er ganske enig. Språkforskere derimot, mener jo at dette kalles utvikling. Det har alltid skjedd på denne måten, og måten vi snakker på i dag har jo også blitt utviklet ut i fra den enkleste måten å si et ord på - det er jo bare naturlig for oss å snakke slik i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 17. november 2004 #31 Del Skrevet 17. november 2004 Han brukte ikke de vestnorske dialektene fordi de lå hans hjerte nærmest.. La oss gi han litt mer "cred" enn det da dere.. Han brukte mange av de vestnorske og indre dialektene på østlandet fordi de hadde minst påvirkning fra dansk.. Det betyr at han ikke måtte så langt tilbake som noen skriver her.. Dialektene rundt Oslo la han ikke vekt på i det hele tatt fordi det var praktisk talt dansk.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 17. november 2004 #32 Del Skrevet 17. november 2004 det var jeg, som skrev innlegget over. Glemte å logge meg inn igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå