AnonymBruker Skrevet 1. september 2016 #21 Del Skrevet 1. september 2016 Jeg gjør ikke en flue fortred hvis de ikke har gjort noe mote meg, men i den grad jeg gjør det i selvforsvar: Fordi man må sette seg i respekt her i verden, og man må dessverre bruke hard makt iblant, selv om det betyr å trykke ned noen andre for å fremstå bedre selv. Det er en hard verden og til syvende og sist må man i enkelte situasjoner velge å være den som lar seg spise - bli herset med - eller være den som spiser. Survival of the fittest. Anonymkode: 94bb5...05d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 1. september 2016 #22 Del Skrevet 1. september 2016 Sette seg i respekt? Ved å snakke stygt om noen? Det er ikke selvforsvar - selvforsvar er i beste fall å svare på tiltale der og da, man kan helt fint sette grenser og alt det der uten selv å være stygg... Survival of the fittest handler overhode ikke om å slenge med leppa liksom.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #23 Del Skrevet 2. september 2016 11 timer siden, Carrot skrev: Sette seg i respekt? Ved å snakke stygt om noen? Det er ikke selvforsvar - selvforsvar er i beste fall å svare på tiltale der og da, man kan helt fint sette grenser og alt det der uten selv å være stygg... Survival of the fittest handler overhode ikke om å slenge med leppa liksom.. Alt dette er vel og bra dersom den som angriper deg selv er noenlunde rasjonell. Problemet er bare at det er en rekke folk der ute som selv oppfører seg helt irrasjonelt, som selv sjikanerer og mobber. Noen ganger er det derfor ikke mulig å svare på tiltale og sette grenser, de vil forsøke å overkjøre deg uansett. Og ja, jeg er faktisk stygg når intet annet fungerer. Jeg ønsker det selvfølgelig ikke, men når det står mellom meg og mine og noen andre, så velger jeg faktisk meg og mine. At survival of the fittest ikke kan oversettes til menneskelige forhold er ikke helt riktig. Det stemmer at det primært er et begrep som brukes blant dyrene, likevel kan man ikke si at begrepet er helt irrelevant for mennesker. For å si det enkelt, i tidligere tider slo mennesker hverandre med klubbe for å komme opp og frem, i senere tider er vold uaktseptabelt, men vi ser like fullt også godt voksne benytte en rekke andre teknikker for å kommeg seg opp og frem. Mobbing i arbeidslivet er for eksempel ikke veldig uvanlig, og det viser seg jo at folk kommer unna med det, nettopp fordi ingen tør si dem imot eller gjøre noe med det. Og ikke bare det, studier fra bla. USA viser at bøller også blir belønnet for å være det i forma av bedre karriereprogresjon, dog er det sannsynligvis litt lettere å gjøre det "over there" enn her siden vi har et litt strengere reglement/lovverk når det gjelder arbeidsforhold. Likevel har jeg jo sett dette i Norge også. Alt dette er jo også en form for dominans, og selv om den på ingen måte er sunn, så er den der, og man kan si den er et uttrykk for "survival of the fittest". Verden er faktisk hard, og man må forholde seg til det - litt satt på spissen, drep eller bli drept. Ditt valg, jeg vet hva jeg ville ha gjort. Anonymkode: 94bb5...05d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Raiu Skrevet 2. september 2016 #24 Del Skrevet 2. september 2016 (endret) ... Endret 2. september 2016 av Raiu Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #25 Del Skrevet 2. september 2016 Hvorfor rakker du ned på de som rakker ned på andre? Kansje de de rakker ned på rett og slet bare er veldig kjipe på måter de som rakker ned på dem bryr seg veldig om. For eksempel, kansje noen rakker ned på folk veldig mye og man misliker veldig sterkt når folk rakker ned på folk, så rakker man ned på de som rakker ned på folk. Anonymkode: 6208e...223 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 2. september 2016 #26 Del Skrevet 2. september 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Alt dette er vel og bra dersom den som angriper deg selv er noenlunde rasjonell. Problemet er bare at det er en rekke folk der ute som selv oppfører seg helt irrasjonelt, som selv sjikanerer og mobber. Noen ganger er det derfor ikke mulig å svare på tiltale og sette grenser, de vil forsøke å overkjøre deg uansett. Og ja, jeg er faktisk stygg når intet annet fungerer. Jeg ønsker det selvfølgelig ikke, men når det står mellom meg og mine og noen andre, så velger jeg faktisk meg og mine. At survival of the fittest ikke kan oversettes til menneskelige forhold er ikke helt riktig. Det stemmer at det primært er et begrep som brukes blant dyrene, likevel kan man ikke si at begrepet er helt irrelevant for mennesker. For å si det enkelt, i tidligere tider slo mennesker hverandre med klubbe for å komme opp og frem, i senere tider er vold uaktseptabelt, men vi ser like fullt også godt voksne benytte en rekke andre teknikker for å kommeg seg opp og frem. Mobbing i arbeidslivet er for eksempel ikke veldig uvanlig, og det viser seg jo at folk kommer unna med det, nettopp fordi ingen tør si dem imot eller gjøre noe med det. Og ikke bare det, studier fra bla. USA viser at bøller også blir belønnet for å være det i forma av bedre karriereprogresjon, dog er det sannsynligvis litt lettere å gjøre det "over there" enn her siden vi har et litt strengere reglement/lovverk når det gjelder arbeidsforhold. Likevel har jeg jo sett dette i Norge også. Alt dette er jo også en form for dominans, og selv om den på ingen måte er sunn, så er den der, og man kan si den er et uttrykk for "survival of the fittest". Verden er faktisk hard, og man må forholde seg til det - litt satt på spissen, drep eller bli drept. Ditt valg, jeg vet hva jeg ville ha gjort. Anonymkode: 94bb5...05d Rasjonell eller ikke så er det ditt valg hvordan du reagerer, og faktum er i en slik setting at jo mer irrasjonell noen er jo viktigere er det å ikke ramle med på samme nivå selv. Mobbing handler ikke om å rakke ned på andre, mobbing er systematisk rettet mot ett offer, å snakke dritt om folk er et mønster hos en person som gjelder alle, uavhengig av om "offeret" er sånn eller slik, så de to kan overhode ikke sammenlignes. Og hvorvidt din karriere går fremover eller ikke handler i de aller fleste tilfelle om alt annet enn drittsekk vs ikke. Valget om å være stygg mot andre bevisst er ikke noe annet enn et utrykk for hvordan du er som menneske. Og det har overhode ikke noe link til å være dominant eller ikke - dominante mennesker er ofte veldig kapable til å få det de vil uten å slenge dritt. Men ja, verden er hard - derfor er det viktig å være trygg og solid, ikke drittsekk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #27 Del Skrevet 2. september 2016 26 minutter siden, Carrot skrev: Rasjonell eller ikke så er det ditt valg hvordan du reagerer, og faktum er i en slik setting at jo mer irrasjonell noen er jo viktigere er det å ikke ramle med på samme nivå selv. Mobbing handler ikke om å rakke ned på andre, mobbing er systematisk rettet mot ett offer, å snakke dritt om folk er et mønster hos en person som gjelder alle, uavhengig av om "offeret" er sånn eller slik, så de to kan overhode ikke sammenlignes. Og hvorvidt din karriere går fremover eller ikke handler i de aller fleste tilfelle om alt annet enn drittsekk vs ikke. Valget om å være stygg mot andre bevisst er ikke noe annet enn et utrykk for hvordan du er som menneske. Og det har overhode ikke noe link til å være dominant eller ikke - dominante mennesker er ofte veldig kapable til å få det de vil uten å slenge dritt. Men ja, verden er hard - derfor er det viktig å være trygg og solid, ikke drittsekk. Unnskyld meg, men du kjenner overhodet ikke meg. Det jeg skriver er at jeg kun har gjort det i selvforsvar, jeg rakker da på ingen måte ned på folk som ikke har gjort meg en flue fortred, hverken på jobben eller i livet generelt. Det er lett å sette seg på sin høye hest når man har sluppet å møte på personer som er totalt irrasjonelle. Det er rett og slett noen personer det ikke går an å være rasjonell mot uansett hvor mye man ønsker det (og gudene skal vite at jeg prøvde hardt). Iblant er det slik at du treffer på mennesker som fortsetter oppførselen sin uansett hvor sterke grenser du setter med rasjonelle midler som vanligvis fungerer. Det å ikke falle ned på samme nivå selv er en fin bil, men det er faktisk begrenset hvor lenge jeg gidder å finne meg i dritt. Det å alltid være den som er den rasjonelle, som alltid prøver å finne minnelige løsninger, som alltid må være den til å løse konflikter fungerer faktisk ikke mot alle mennesker. Og folk blir lei av det, inkludert undertegnede og jeg innrømmer gjerne at, ja, i noen få tilfeller så tar tålmodigheten slutt og jeg senker meg ned på "deres nivå". Anonymkode: 94bb5...05d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #28 Del Skrevet 2. september 2016 Anonymkode: 48e56...71c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #29 Del Skrevet 2. september 2016 De har selv dårlig selvtillit og må rakke ned på andre for å føle seg bedre. Svakinger. Anonymkode: e7c17...8f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 2. september 2016 #30 Del Skrevet 2. september 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Unnskyld meg, men du kjenner overhodet ikke meg. Det jeg skriver er at jeg kun har gjort det i selvforsvar, jeg rakker da på ingen måte ned på folk som ikke har gjort meg en flue fortred, hverken på jobben eller i livet generelt. Det er lett å sette seg på sin høye hest når man har sluppet å møte på personer som er totalt irrasjonelle. Det er rett og slett noen personer det ikke går an å være rasjonell mot uansett hvor mye man ønsker det (og gudene skal vite at jeg prøvde hardt). Iblant er det slik at du treffer på mennesker som fortsetter oppførselen sin uansett hvor sterke grenser du setter med rasjonelle midler som vanligvis fungerer. Det å ikke falle ned på samme nivå selv er en fin bil, men det er faktisk begrenset hvor lenge jeg gidder å finne meg i dritt. Det å alltid være den som er den rasjonelle, som alltid prøver å finne minnelige løsninger, som alltid må være den til å løse konflikter fungerer faktisk ikke mot alle mennesker. Og folk blir lei av det, inkludert undertegnede og jeg innrømmer gjerne at, ja, i noen få tilfeller så tar tålmodigheten slutt og jeg senker meg ned på "deres nivå". Anonymkode: 94bb5...05d Du leste HI? Nei jeg kjenner deg ikke, jeg svarer deg ut fra det du skriver. Det jeg sier er at det i utgangspunktet ikke er greit å "ta igjen" eller å "være først ute" fordi man har erfart osv - å bekjemte vold med vold er bytteløst - samme med ord. Du ser forskjellen? Det jeg skriver basert på min oppfatning sier ikke noe om deg i så måte, men dine handlinger som du selv beskriver sier alt. I dette ligger en stor forskjell. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #31 Del Skrevet 2. september 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: De har selv dårlig selvtillit og må rakke ned på andre for å føle seg bedre. Svakinger. Anonymkode: e7c17...8f4 Hehe, jeg håper det svaret var ironisk Anonymkode: edf55...5a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #32 Del Skrevet 2. september 2016 1 time siden, Carrot skrev: Du leste HI? Nei jeg kjenner deg ikke, jeg svarer deg ut fra det du skriver. Det jeg sier er at det i utgangspunktet ikke er greit å "ta igjen" eller å "være først ute" fordi man har erfart osv - å bekjemte vold med vold er bytteløst - samme med ord. Du ser forskjellen? Det jeg skriver basert på min oppfatning sier ikke noe om deg i så måte, men dine handlinger som du selv beskriver sier alt. I dette ligger en stor forskjell. Jeg har ikke snakket om å være først ute mot noen som ikke har gjort noe mot deg, men jeg står på at jeg mener det er greit å ta igjen når man har prøvd alt av rasjonelle metoder først, mot en person som begynte konflikten mot en selv. Lykke til med din holdning den dagen du treffer på en person som uansett ikke greier å forholde seg rasjonelt og angriper deg verbalt, i verste fall fysisk. Men du vender det andre kinnet til, eller hva? Anonymkode: 94bb5...05d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 2. september 2016 #33 Del Skrevet 2. september 2016 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke snakket om å være først ute mot noen som ikke har gjort noe mot deg, men jeg står på at jeg mener det er greit å ta igjen når man har prøvd alt av rasjonelle metoder først, mot en person som begynte konflikten mot en selv. Lykke til med din holdning den dagen du treffer på en person som uansett ikke greier å forholde seg rasjonelt og angriper deg verbalt, i verste fall fysisk. Men du vender det andre kinnet til, eller hva? Anonymkode: 94bb5...05d Jeg tar selvsagt med meg lykkeønskningen din (selv om jeg leser den ironisk) Som godt voksen med voksne barn kan jeg med hånden på hjertet si at du garantert kommer lengre og bedre uta av enhver situasjon med et slikt syn på livet. Man kan uten problemer sette seg i "respekt" som du skriver, endog "ta igjen" og alt det der uten å ty til de metodene, det å vende det andre kinnet til som du seir betyr ikke at man skal ta imot alt og tie - men derfra til å bevisst velge være ufin er himmelvid forskjell vet du. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jerry Lee Skrevet 2. september 2016 #34 Del Skrevet 2. september 2016 Sikkert nevnt allerede, men for å heve seg sjøl. I egne øyne. Andre syns sjelden dette er personlighetspositivt! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mari Y Skrevet 2. september 2016 #35 Del Skrevet 2. september 2016 Skal nok innrømme at det har skjedd i tilfellene der jeg har hatt veldig lav sympati for en person(er noen som gjør ting uten grunn, og bestemmer seg for å være dum mot deg, selv om de ikke er det med de fleste andre). Så har jeg kanskje innsett at dette blir for dumt. Man kan irritere seg grønn over folk, eller rett og slett overse dem mest mulig. Har nok med mitt liv, gidder ikke folk som ikke får meg til å føle meg glad. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mari Y Skrevet 2. september 2016 #36 Del Skrevet 2. september 2016 Den 30.8.2016 at 8.30, AnonymBruker skrev: Det kommer jo helt an på situasjonen, og hva du legger i det "å rakke ned på noen". Jeg misliker ateister, f.eks. Klarer ikke å se forbi dumskapen deres. Anonymkode: 3a769...0ca Det er som er er at noen blir følelsesmessig over hva som helst. Er noen som har noe med at det SKAL være noe galt, uansett hva. Det er som at de ser etter en anledning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #37 Del Skrevet 2. september 2016 2 timer siden, Carrot skrev: Jeg tar selvsagt med meg lykkeønskningen din (selv om jeg leser den ironisk) Som godt voksen med voksne barn kan jeg med hånden på hjertet si at du garantert kommer lengre og bedre uta av enhver situasjon med et slikt syn på livet. Man kan uten problemer sette seg i "respekt" som du skriver, endog "ta igjen" og alt det der uten å ty til de metodene, det å vende det andre kinnet til som du seir betyr ikke at man skal ta imot alt og tie - men derfra til å bevisst velge være ufin er himmelvid forskjell vet du. Neida, det er faktisk ikke ironisk. Om du har klart å være rasjonell i absolutt alle situasjoner som har kommet i din vei er det flott, men da er du samtidig også heldig fordi du ikke har møtt personer som viser totalt fravær av rasjonalitet. Jeg tror nemlig ikke du hadde snakket så høyt dersom du hadde truffet på noen av de menneskene fra min historie, der enkelte ikke tar fem flate øre for å henge ut deg og familien din og/eller angripe deg fysisk. Så ja lykke til (uten ironi) og du får håpe på at du slipper å oppleve tilsvarende. Anonymkode: 94bb5...05d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 2. september 2016 #38 Del Skrevet 2. september 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Neida, det er faktisk ikke ironisk. Om du har klart å være rasjonell i absolutt alle situasjoner som har kommet i din vei er det flott, men da er du samtidig også heldig fordi du ikke har møtt personer som viser totalt fravær av rasjonalitet. Jeg tror nemlig ikke du hadde snakket så høyt dersom du hadde truffet på noen av de menneskene fra min historie, der enkelte ikke tar fem flate øre for å henge ut deg og familien din og/eller angripe deg fysisk. Så ja lykke til (uten ironi) og du får håpe på at du slipper å oppleve tilsvarende. Anonymkode: 94bb5...05d Jeg har møtt mye i min tid - og det jeg raskt lærte i en tøff oppvekst var at om man var rolig ville den andre part miste hodet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #39 Del Skrevet 3. september 2016 21 timer siden, Carrot skrev: Jeg har møtt mye i min tid - og det jeg raskt lærte i en tøff oppvekst var at om man var rolig ville den andre part miste hodet Det er jo bra, men som sagt: Jeg står på at dersom man alltid har kunnet være 100% rasjonell i enhver situasjon i livet så har man rett og slett ikke møtt noen som er totalt irrasjonelle. De finnes, uansett hvor mye eller lite du måtte tro på det. Anonymkode: 94bb5...05d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 3. september 2016 #40 Del Skrevet 3. september 2016 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo bra, men som sagt: Jeg står på at dersom man alltid har kunnet være 100% rasjonell i enhver situasjon i livet så har man rett og slett ikke møtt noen som er totalt irrasjonelle. De finnes, uansett hvor mye eller lite du måtte tro på det. Anonymkode: 94bb5...05d Joda, klart det finnes - poenget mitt er likevel at DU Ikke trenger være ufin eller lande på samme nivå. Det er ikke slik at man MÅ snakke dritt om noen eller til noen - tvert imot er det slik at om man er oppmerksom på selv å ikke gjøre det påvirker det menneskene man forholder seg til også. Tro det eller ikke, de aller fleste mennesker reagerer på og speiler det som møter dem, samtidig som et menneske som er negativt i seg selv aldri vil føle seg ekstremt positiv uten at noen andre påvirker dem. Mennesker som bevisst er av typen som snakket negativt om andre har det ikke godt med seg selv, de som har det bra trenger ikke "hevde seg" slik. Å være seg selv er bra nok, å la andre være som de er er greit selv om de oppfører seg som dritt fordi det handler om dem og ikke en selv; den tryggheten er god å ha med seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå